Skip to Content

Markus Andersson är född 1968 och utbildad i måleri på Konstskolan Idun Lovén och Heatherley School of Fine Art. Andersson målar i en nordisk, nationalromantisk tradition med motiv i form av djur, natur och porträtt av människor. Han är heller inte rädd för att införliva politiska, ”kontroversiella” motiv i sina bilder, såsom Oswald Spengler, Christer Pettersson och kärnsvenska symboler (röd stuga, svensk flagga osv). Andersson har haft ett flertal utställningar tidigare och Nya Tider har även besökt hans eget galleri Sörängen. Exempel på hans verk finns bland annat på Sveriges ambassad i Tallinn och i Svenska S:t Mikaelskyrkan i samma stad. Bakom konstnären skymtar målningen ”Kärret”, även där stod Magdalena Nordin modell. Foto: Nya Tider
Kultur

Konstnärer målar av varandra

Det hölls vernissage i Sundsvall den 14 mars. Konstnären Markus Andersson, känd för Nya Tiders läsare, hade här tillsammans med kollegan Magdalena Nordin fullbordat ett tvåårigt projekt i att måla av varandra och skapa porträtt i det klassiska måleriets tradition. Utställningen bjöd på ett dussintal verk som alla berättade sin historia. Nya Tiders utsände var på plats. Utställningen på Galleri Granen har öppet måndag till fredag 11.00 – 15.00, till och med 31 mars.

Publicerad: 29 mars, 2015, 12:09

  • Svenska

Läs även

Lördagen den 14 mars tog Nya Tiders reporter tåget till Sundsvall för att bevista en utställning. Staden välkomnade med en klarblå himmel och strålande solsken. Dessutom var det vindstilla. Dock var det en smula kallt – ”kallfint”, som vi säger i Norrland.

”De har i alla fall tur med vädret” tänkte jag medan jag tog mig genom Sundsvalls stenstad mot målet, Galleri Granen på Storgatan 5. Detta galleri drivs av Medborgarskolan och var nu platsen för Markus Anderssons och Magdalena Nordins utställning. Dessa båda bildkonstnärer har målat av varandra under en längre tid. Utställningen sades handla om ”måleritradition, möten mellan konstvärldar, natursymbolik, tolkningsföreträde, klädval och konstnärlig avsändare.”

Idén till det hela kom vid ett möte där Nordin och Andersson visade sig ha vissa gemensamma drag i sina konstprojekt. Skillnader fanns också. Men i den porträttserie som Galleri Granen visar ligger fokus på vad som förenar dessa två konstnärer: måleri, klassisk föreställande konst.

Magdalena Nordin är född 1980, uppväxt i Umeå och utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon har sysslat med en rad olika konstnärliga uttryck såsom foto, video, måleri och text. Måleriet har hon lärt sig på Umeå konstskola. Hennes stilideal är Johannes Vermeer, även känd som Vermeer van Delft, holländsk målare som levde 1632-1675. Klassiskt oljemåleri alltså. Vermeer specialiserade sig på interiörer och kvinnoporträtt.  Nordin är även typograf på Bokbål Förlag. Bokbål har gett ut böcker av författare som Gabriele D’Annunzio (Heroismer) och Friedrich Nietzsche (Fallet Wagner), vilket kanske intresserar NyT:s läsare. Nordin själv är författare med boken Min musikkarriär (2013) bakom sig. Ett kommande verk är Det måste finnas en väg ut ur allting. Foto: Nya Tider

Magdalena Nordin är född 1980, uppväxt i Umeå och utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon har sysslat med en rad olika konstnärliga uttryck såsom foto, video, måleri och text. Måleriet har hon lärt sig på Umeå konstskola. Hennes stilideal är Johannes Vermeer, även känd som Vermeer van Delft, holländsk målare som levde 1632-1675. Klassiskt oljemåleri alltså. Vermeer specialiserade sig på interiörer och kvinnoporträtt.
Nordin är även typograf på Bokbål Förlag. Bokbål har gett ut böcker av författare som Gabriele D’Annunzio (Heroismer) och Friedrich Nietzsche (Fallet Wagner), vilket kanske intresserar NyT:s läsare. Nordin själv är författare med boken Min musikkarriär (2013) bakom sig. Ett kommande verk är Det måste finnas en väg ut ur allting.
Foto: Nya Tider

Markus Andersson är född 1968 och utbildad i måleri på Konstskolan Idun Lovén och Heatherley School of Fine Art. Andersson målar i en nordisk, nationalromantisk tradition med motiv i form av djur, natur och porträtt av människor. Han är heller inte rädd för att införliva politiska, ”kontroversiella” motiv i sina bilder, såsom Oswald Spengler, Christer Pettersson och kärnsvenska symboler (röd stuga, svensk flagga osv). Andersson har haft ett flertal utställningar tidigare och Nya Tider har även besökt hans eget galleri Sörängen. Exempel på hans verk finns bland annat på Sveriges ambassad i Tallinn och i Svenska S:t Mikaelskyrkan i samma stad. Bakom konstnären skymtar målningen ”Kärret”, även där stod Magdalena Nordin modell. Foto: Nya Tider

Markus Andersson är född 1968 och utbildad i måleri på Konstskolan Idun Lovén och Heatherley School of Fine Art. Andersson målar i en nordisk, nationalromantisk tradition med motiv i form av djur, natur och porträtt av människor. Han är heller inte rädd för att införliva politiska, ”kontroversiella” motiv i sina bilder, såsom Oswald Spengler, Christer Pettersson och kärnsvenska symboler (röd stuga, svensk flagga osv). Andersson har haft ett flertal utställningar tidigare och Nya Tider har även besökt hans eget galleri Sörängen. Exempel på hans verk finns bland annat på Sveriges ambassad i Tallinn och i Svenska S:t Mikaelskyrkan i samma stad. Bakom konstnären skymtar målningen ”Kärret”, även där stod Magdalena Nordin modell.
Foto: Nya Tider

Hela artikeln finns i pappersupplagan

Vi kan tyvärr inte visa hela artikeln på hemsidan. Vi är beroende av våra läsares prenumerationer för att kunna finansiera reportageresor som denna. Stöd oss gärna med en prenumeration för att vi ska kunna fortsätta granska makthavarna och resultatet av deras politik.

Börja prenumerera på Nya Tider!

Lennart Svensson

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Hollywood predikar, men bestraffas av publiken

KULTUR2010-talet har sett en stor mängd amerikanska filmer där huvudsyftet inte verkar ha varit underhållning, utan övertydliga försök att uppfostra publiken i de ”progressiva” värderingar som nu ska vara vägledande i Västvärlden. Den goda nyheten är att sådana filmer ofta bestraffas av sviktande publiksiffror och därmed låga intäkter.

Smeden Leif: ”Viktigt att man för historiska kunskaper vidare”

KULTURLeif Sollier har arbetat som smed i större delen av sitt liv. Han ser det inte bara som ett jobb, utan är stolt över den kunskap han besitter som har förts vidare från generation till generation sedan urminnes tider. Han säger att det är viktigt att kunna sin historia, och att vi är utsatta som folk i denna digitala tidsålder eftersom mycket kunskap riskerar att gå förlorad om allt skulle braka samman. Särskilt intresserad är Leif av vikingatiden, och har bland annat byggt och smitt en detaljrik replik av ett vikingaskepp. Nya Tider besökte Leif i sitt hem strax utanför Stockholm.

Fornnordiska sagor – hisnande äventyr och burlesk humor

INTERVJULars Ulwencreutz har lett arbetet med att sammanställa och även översätta många av de fornnordiska sagorna till modern svenska – flera har aldrig publicerats på svenska tidigare. Resultatet blev ett imponerande verk i tre band, den första kompletta samlingen av dessa berättelser om hjältar och kungar, skatter och härnadståg. För Nya Tider berättar Lars att utan vår historia är vi ingenting, vi behöver vår kultur och vår historia. Och det är en fascinerande saga.

Spengler i sidobelysning

KULTURVi känner alla till Oswald Spenglers storverk, Västerlandets undergång (1918-1922). En tegelsten som skisserar den historiska utvecklingen i hela världen utifrån vissa synvinklar, såsom att kulturerna utvecklas och fulländas separat. Någon övergripande ”civilisationens frammarsch” anses inte finnas. Och vår del av världen, Västvärlden eller den faustiska kulturen, tecknas såsom att den uppstått på medeltiden, blomstrat under barocken och nu går mot sitt slut. Visionen kan kritiseras på många punkter men Spengler har förvisso stilen att framställa allt detta medryckande. Och då kan man fråga sig: vilka tänkare påverkade honom i den vision han hade?

Hemmet på frammarsch

KULTUR OCH TRADITIONTänk att hemmet har blivit en så viktig plats i dessa coronatider. Vill man göra nytta för sina medmänniskor ska man stanna hemma. Det är länge sedan hemmet betydde så här mycket som det gör just nu. När man inte kan eller får bjuda hem släktingar och vänner drabbas de flesta människor av någon slags uppvaknande och börjar se på sitt hem med nya ögon.

Finns det numera en svensk intelligentia?

ANALYSFörr fanns en bildad klass, men Sverige gjorde sig medvetet av med den. Vad utgör då den ”intelligentia” vi har i dag, den som Karl-Olov Arnstberg nämner i sin debattartikel i Nya Tider v. 23/2020? Sophie Kielbowska redogör för hur det gick till när Sverige förlorade sin bildning och vad som blev resultatet.

Mellan dikt och fakta om u-båtskränkningar

DEBATTFörra året utkom boken Operation Notvarp, och debattören Curt Linderholm menar att den förvånar på grund av sina fantasier kring den stora ubåtsjakten i Hårsfjärden, Stockholms skärgård 1982. Författaren Mikael Nyman har, för att stadga upp sin tes, hänvisat till verkliga platser i Stockholms skärgård, verkliga sjunkbombsfällningar och minsprängningar samt då inblandade svenska amiraler och politiker. Linderholm pekar dock på att många påståenden och antydningar som görs i boken om vilken den kränkande makten var, för länge sedan motbevisats.

På jakt efter den nordiska folksjälen

KULTURMyrkur, eller Amalie Bruun som den 35-åriga danska kvinnliga artisten ifråga heter, började sin karriär med att skapa atmosfärisk black metal-musik, som blev uppmärksammad, och som även överlag fick bra kritik. Det gjorde i sin tur att hon kunde uppträda på stora och erkända festivaler som Roskildefestivalen i Danmark, Wacken Open Air i Danmark, och även på en av världens största ”multi”-festivaler, South by Southwest, i USA.

Gå till arkivet

Send this to a friend