Skip to Content

Nyhetskriget om Syrien – hur svensk massmedia döljer obekväma nyheter

Gasangreppet i Damaskus den 21 augusti var ett kallblodigt massmord i syfte att provocera fram ett anfallskrig. Det är den slutsats man måste dra om man litar till vittnesmålen från två journalister som suttit fångna hos rebellerna. Inga större svenska massmedier har rapporterat om dessa vittnesmål.

Publicerad: 30 september, 2013, 19:44

  • Svenska

Läs även

Söndagen den 8 september släpptes belgaren Pierre Piccinin och italienaren Domenico Quirico efter fem månaders fångenskap hos rebellerna i Syrien. Dagen efter berättade Piccinin om en händelse som avslöjade att rebellerna, inte regeringen, låg bakom gasangreppet i Damaskus.

De båda journalisterna hade tagit sig in i Syrien tillsammans med rebellrörelsen FSA, som de sympatiserade med. De blev förrådda och har sedan den 8 april suttit fångna hos flera olika rebellgrupper. De har blivit misshandlade, utsatta för skenavrättningar och bevittnat hur rebellernas motståndare fått fingrarna avskurna. Och något mer.

– Det var inte Bashar al-Assads regering som använde saringas eller någon annan gas i Ghouta, sade Piccinin till belgisk tv.

– Vi är säkra på det eftersom vi råkade få höra ett samtal mellan rebeller. Det plågar mig att säga det eftersom jag varit stark anhängare till Fria Syriska Armén i dess rättmätiga kamp för demokrati sedan 2012, sade Piccinin.

Quirico fyllde i fler detaljer då han intervjuades av sin egen tidning La Stampa. Han berättade att de råkat få höra ett samtal mellan två rebeller och en tredje, okänd person, som pratade perfekt engelska över en Skypeförbindelse.

– Vi hörde konversationen från rummet där vi hölls fångna, genom en halvstängd dörr. En av dem hade tidigare presenterat sig som general i Fria Syriska Armén. De andra två hade vi aldrig sett och visste vi ingenting om.

DOMENICO QUIRICO, den andra journalisten som hölls fången av rebellerna.

DOMENICO QUIRICO, den andra journalisten som hölls fången av rebellerna.

– Under Skypekonversationen sade de att gasangreppet på de två bostadsområdena i Damaskus hade genomförts av rebeller som en provokation, för att tvinga fram en militär intervention från Väst. De sade också att de trodde att dödssiffrorna var överdrivna, sade Quirico i sitt uttalande.

Ett jättescoop?

Världssituationen är spänd och underrättelsetjänster, regeringar och FN-utredare är djupt oeniga om vilken sida som låg bakom gasangreppet den 21 augusti, som tros ha skördat hundratals civila dödsoffer. I det läget är ett trovärdigt vittnesmål högintressant. Om dessa vittnesuppgifter stämmer – och det finns flera goda skäl att tro det – så rör det sig om ett kallblodigt massmord på civila i syfte att skylla på regeringen och ge USA en förevändning för krig – ett massmord begånget av terrorister som får ekonomiskt och moraliskt stöd från bland annat Sverige.

Man kan ju tro att detta vore löpsedelsstoff. Eller som minst föremål för en intensiv debatt, självrannsakan – om rebellerna kunnat ljuga om en sådan sak, vilka andra propagandalögner kan man ovetande ha förmedlat? – och en rejäl satsning på grävande journalistik för att uppdaga sanningen.

Verkligheten är dock en annan.

De som skriver om detta omskakande vittnesmål är nättidningen Fria Tider, som av tidningsdrakarna stämplas som “högerextrem”, samt Proletären, den trötta återstoden av Sveriges öppet kommunistiska press.

Aftonbladet skriver inte om det. DN skriver inte om det. SvD skriver inte om det. Expressen skriver inte om det. En samlad svensk journalistkår låter tystnaden härska.

Varför?

Nya Tider ville ta reda på hur de stora tidningarna gjort sin nyhetsvärdering. Vi började med Lisa Röstlund på Aftonbladet, som har skrivit flera artiklar om Syrienkrisen.

Den 28 augusti skrev hon en artikel med rubriken ”Assads bror gav order om gasattack”. Den grundade sig på två källor: nyhetsbyrån Bloomberg, som hänvisade till en ”anonym FN-källa”, och en artikel på ABC News som hon menade innehöll ”bevis för att nervgas använts” men som i verkligheten ”bevisade” att någondera sidan i konflikten troligtvis hade använt nervgasliknande ämnen: antingen ”hemtillverkade” kemiska vapen, eller behållare med besprutningsmedel eller hushållskemikalier som råkat sprängas.

När helt anonyma uppgifter kan presenteras som sanningen om Assadregimen, kan ingen med hedern i behåll påstå att Piccinins och Quiricos uppgifter är för osäkra för att publiceras – och att de skulle vara ointressanta vore ett absurt påstående.

Vi ringer upp Röstlund och förklarar vår frågeställning. Hon avbryter med att föreslå att vi ska ringa eller mejla för att ”tipsa” om händelsen om vi anser den värd att skriva om.

NyT: Jo men alltså, ni är väl några journalister som följer händelserna i Syrien?

– Ja. Så det bästa är att du mejlar ”tipsa” och skriver det du tycker att vi bör lyfta upp.

NyT: Men det jag undrar är ju varför ni inte redan gjort det?

– Jag har inte tid att resonera med dig kring det. Tack så mycket för att du ringde. Hej.

Röstlund lägger på.

Hennes kollega Anders Clark har skrivit en artikel med rubriken ”Assads onda lillebror”, där han redan i ingressen klargör att presidentens bror Maher Assad är ”känd för sin brutalitet” och ”leder tre brutala militärgrupper”. Clark belägger dessa påståenden med flera tunga källor: rykten utan källhänvisning, en suddig videofilm publicerad av LA Times av någon som kan vara Maher Assad (eller ungefär vilken smärt, svarthårig, relativt ljushyad man som helst) som ”skjuter in i en folkmassa” (skjuter tårgasgranater mot en pöbel), samt två citat från en CNN-intervju med USA:s förre ambassadör i Syrien.

Clark är inte anträffbar för att svara på våra frågor. Vi får tag på Martin Wåhlstedt, Aftonbladets nyhetschef.

– Det är ju inte som att vi måste publicera allt som kommer in om Syrien. Varför just den uppgiften inte publicerats kan jag inte svara på just nu, men visst låter det som om det kan vara relevant och intressant, säger Wåhlstedt.

NyT: Ni har ju tidigare publicerat uppgifter om att regimen skulle ha legat bakom attacken, där bland annat Lisa Röstlund litat på helt anonyma källor som ingen vet vilka det är?

– Här ska alltså någon ha smygavlyssnat ett samtal mellan några slags rebelledare, jag vet inte riktigt om det är så otroligt verifierade källor heller… men jag kan inte diskutera det i detalj med dig och inte heller vet jag varför den där artikeln publicerades. Vi försöker ju ta en bred blick över Syrien, och de saker vi publicerar försöker vi bedöma trovärdigheten på. Om du är ute efter att det ska finnas något slags agenda, så gör det inte det.

Vi försöker nå Clas Svahn på DN, vars chefredaktör Peter Wolodarski öppet förespråkar anfallskrig mot Syrien. Den 8 september – samma dag som Piccinin och Quirico släpptes ur fångenskap – publicerade Svahn en heltigenom lögnaktig artikel efter att Bashar Assad låtit sig intervjuas av den amerikanska nyhetskanalen CBS. ”På frågan om han inte ’ångrade attacken’, som dödade hundratals civila, svarade al-Assad ’det är klart att jag gör’”, hävdade Svahn. Problemet är bara att Assad inte sade detta; han sade att han plågades då han tänkte på de oskyldiga civila offren för inbördeskriget, oavsett vilken sida de blev dödade av.

Svahn visar sig vara på semester till mitten av oktober. Vi får däremot tag på DN:s vice utrikesredaktör Elisabeth Sjökvist. Hon tycks uppriktigt brydd av våra frågor, men går snart i försvarsställning och säger att hon måste sätta sig in i frågan innan hon kan svara på varför man gjort den nyhetsvärdering man gjort. Eftersom vi inte hunnit fram till Sjökvist förrän på fredag eftermiddag ber hon att få återkomma efter helgen.

Erik Högström på Expressen har skrivit mycket om Syrien på ett jämförelsevis objektivt sätt. Vi frågar honom varför de inte har tagit upp Piccinins och Quiricos sensationella avslöjande.

– Det får du prata med min chef om, svarar Högström.

Chefen ifråga är Expressens tjänstgörande editionschef Leif Kasvi, som inte heller han vill kännas vid att nyhetsrapporteringen skulle vara vinklad av politiska eller prestigemässiga skäl.

– Vi har gjort olika bedömning av vad man berättar om de här gasattackerna och inte, och det ligger ju inget aktivt ställningstagande bakom utan det måste ha varit andra skäl i så fall.

Samma svar överallt. Ändå har DN gjort den ”rent nyhetsmässiga” bedömningen att rena spekulationer om att Assad förbereder sig på att fly landet är relevanta för dess läsare. Expressens ”rent nyhetsmässiga” bedömning är att overifierade rykten om var Bashar Assads familj befinner sig är viktig information. Aftonbladet, som varit värst, har gjort samma ”rent nyhetsmässiga” bedömning beträffande skvaller om att Assads bror tycker om att prata om filmstjärnor, och anonyma källor om att samme bror gett order om gasangreppet.

Alla dessa tidningar har alltså, oberoende av varandra, även gjort den ”rent nyhetsmässiga” bedömningen att trovärdiga, namngivna, samstämmiga och av allt att döma opartiska vittnesmål från två västerländska journalister som tyder på att de väststödda rebellerna iscensatt ett massmord i syfte att dra in västvärlden i krig – är ointressant för deras läsare.

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Bidragsfusket och slappheten i stats­förvaltningen kan leda till regeringskris

ANALYSBidragsbrotten ökade med 467 procent mellan 2009 och 2018. Det framgår av statistik som publicerats på Åklagarmyndighetens hemsida. Enligt vissa källor uppgår de felaktiga utbetalningarna från välfärdssystemen till cirka 17 miljarder kronor per år. En grund­läggande förutsättning för att det skall kunna ske är allvarliga brister i och kring befolkningsregistret. Regeringen har blundat för problemet i många år och nu hotar en regeringskris.

Coronaviruset misstänks ha nått Europa – 26 döda

UTRIKESDet nya kinesiska coronaviruset, vilket bekräftats ha smittat 850 och dödat 26 personer, kan ha nått Europa. I Finland har man två möjliga fall och i Storbritannien har man 14 misstänkta fall. Ett flertal länder, främst i Sydostasien, har bekräftade fall av virussmittade. Samtidigt har kinesiska staten kallat in armen och stängt av 14 städer, den kinesiska muren, samt ställt in flera officiella firanden av det kinesiska nyåret. Bilder från kinesiska medborgare på sociala medier visar samtidigt skräckscener från de drabbade städerna. Det har även förekommit en handfull fall av misstänkt sjuka i Sverige.

Handelskriget: USA blinkade först

ANALYSEtt avtal har skrivits. Kriget är inte över, men åtminstone kan man kalla det för vapenstillestånd med fredsförhandlingar. Det finns egentligen inga vinnare i ett handelskrig, men om vi skall tala om förluster så har det främst drabbat USA stort. USA gick ut hårt och försökte i princip kuva Kina och visa vem som bestämde i världen, men det lyckades inte. USA har fått backa ordentligt.

Nord Stream 2-stoppet vänder allierade mot USA

UTRIKESÄr det totala handelskriget här? Den 20 december tvingades rederiet Allseas att avbryta bygget på Nord Stream 2 som då hade 16 mil kvar till färdigställande när USA:s hot om sanktioner sattes i verket. Tyskland, EU och Ryssland kommer var för sig att svara med motåtgärder riktade mot bland annat USA:s export. Den 8 januari invigdes mot USA:s vilja TurkStream.

Trump skryter om att stjäla Syriens olja

ANALYSUSA:s president sade nyligen i en intervju i amerikansk tv om Syrien: ”Jag lämnade trupper för att ta oljan, jag tog oljan …”. De amerikaner som fortsatt stödjer Trump och tycker att stulen utländsk olja är en bra idé är ovetandes om att oljeintäkterna på intet sätt kommer USA eller dess skattebetalare till del. Tvärtom kostar det dem stora pengar. Nya Tider analyserar här varför Trump avviker så starkt från sina vallöften och vad som ligger bakom Washingtons och Pentagons motstridiga uttalanden gällande truppnärvaro i Syrien och Irak.

Somalia vill ta hem somaliska IS-kvinnor och deras barn

UTRIKESSomalia är villig att evakuera och ta hem IS-kvinnor och deras barn om europeiska länder inte vill det, men bara om de är etniska somalier. Några andra har man inte råd att hjälpa. Detta rapporterar Sveriges Radio den 21 januari.

Roger Scrutons vän: ”Han gav oss hopp”

UTRIKESDen konservative filosofen Roger Scruton är död. Han dog den 12 januari i cancer. Scruton adlades 2016, men utsattes förra året för en brutal svartmålning av systemmedia och var i slutet av sitt liv persona non grata bland etablissemanget. När döden var nära berättade Scruton att han blivit fråntagen både hälsa och rykte, men uttryckte ingen vrede utan istället tacksamhet över allt det positiva han fått vara med om. Nya Tider har talat med Scrutons vän Gregory Lauder-Frost från Traditional Britain Group.

Antalet smittade av kinesiskt virus stiger – flera dödsfall

UTRIKESDet kinesiska coronaviruset har visat sig kunna sprida sig mellan människor och antalet smittade ökar nu snabbt. Bara över helgen mer än tredubblades antalet smittade till 300. Samtidigt har antalet dödsfall även stigit från två till sex. Viruset har även bekräftats spritt sig till ett flertal olika kinesiska städer och nu ökar risken för fortsatta mutationer som gör viruset ännu dödligare.

Gå till arkivet

Send this to a friend