Bokrecension

Recension av boken ”Muhammeds flickor”

Lars Hedegaards bok Muhammeds flickor radar upp citat ur Koranen, men ger en enögd och tillrättalagd bild. Den verkliga världen och konflikterna i den har mycket litet att göra med beskrivningarna i den nya islamkritiska boken.

Publicerad: 26 juni, 2014, 07:27

Omslaget till Lars Hedegaards bok "Muhammeds flickor".

Omslaget till Lars Hedegaards bok “Muhammeds flickor”.

Islam har hos en del blivit symbolen för det mångkulturella gisslet i västvärlden. Slöjor och moskéer är dess iögonfallande symboler. Kritik av invandring av främmande kulturer är dessutom till stora delar förbjudet enligt ny lagstiftning, vilket gör att en del då väljer att rikta in sig på religion i stället. Den senaste boken på detta tema är Muhammeds flickor, där kvinnans roll utgör den röda tråden, men hela kapitel vigs åt ämnen som slaveri och islams krigiskhet.

Boken samlar citat ur Kora­nen och Haditerna, textsamlingar om profeten Muhammeds liv och yttranden, med vilka författarna vill belägga hur kvinnofientlig islam är. Det är en argumentationsskrift mot islam – inte bara valda grenar inom islam, utan hela islam. Citaten kommer säkerligen att användas framöver i den svenska debatten. De är korrekta, det står troligen så i Koranen och Haditerna, men det intellektuellt oärliga är att Hedegaard inte tar med citat som pekar i en annan riktning – att Muhammed hjälpte till med hushållsarbetet till exempel.

Visst är det så att kvinnor trakasseras i invandrartäta områden i Sverige – i synnerhet om de ser svenska ut – men detta är en ”kulturkrock” större än bara islam. Det finns många kulturer i stora delar av Afrika, Mellanöstern och Asien som har en helt annan syn på kvinnans roll och vad som är anständigt än vad som gäller i västvärlden – många av dessa är inte muslimer.

Likaså finns det muslimska länder där det till och med är förbjudet att till exempel bära slöja på offentlig plats, där det främsta exemplet är Turkiet.

Visst är det så att de män som söker efter stöd att förslava kvinnor kan finna det i Koranen, precis som Hedegaard pekar på, men om de inte varit muslimer hade de hittat något annat. Det finns folkgrupper i Mellanöstern som inte är muslimer, men ändå upprätthåller en stark patriarkal struktur.

Att som Hedegaard blanda kulturella uttryck och tillskriva dem islam, som till exempel hedersmord som inte har stöd i islam, men som däremot förekommer hos flera kulturer oavsett religion, är helt enkelt inte intellektuellt hedervärt.

Lyfter man blicken till vad som händer globalt – där en stor del av orsaken till den muslimska invandringen till Sverige finns – blir indelningen i muslimer och icke-muslimer meningslös. Muslimska Hizbollah skyddar befolkningen i kristna byar i Syrien från att slaktas av jihadister som beväpnas av väst. Saudiarabien, västvärldens främsta allierade i regionen, är en diktatur styrd av en wahhabitisk sekt som även andra muslimer tycker är extrem. Där får kvinnor inte köra bil eller vistas utomhus utan manlig övervakare. De jihadister som i detta nu intar stad efter stad i Irak och mördar civilbefolkningen är sponsrade av Saudiarabien, som de delar religiös övertygelse med. Mot dem står styrkor från Iran, västvärldens förmenta fiende.

Vill man ha en uppräkning av påbud om förtryck och våld kan man läsa Hedegaards bok. Med samma metodologi skulle man dock kunna plocka valda delar ur till exempel Gamla testamentet och få ihop ett liknande hopkok.

Vávra Suk

Vårens ankomst – bokstavligt talat ett ljus i mörkret

HEMMAGlad såsom fågeln i morgonstunden helsar jag våren i friska naturn, lärkan mig ropar och trasten i lunden, ärlan på åkern och orren i fur’n. Se hur de silfrade bäckarna små, hoppa och slå, hoppa och slå vänliga armar kring tufvor och stenar, se hur det spritter i buskar och grenar af lif och af dans, af lif och af dans i den herrliga vårsolens glans! – Vårsång, av Herman Sätherberg

Tidig demokrati i Norden

KULTURDe nordiska vikingasamhällena var mer demokratiska än vi kanske tror. Då vi läser om vikingar och deras härjningar i världen, kanske vi tänker att de var mycket ociviliserade och våldsamma. Men det är inte hela sanningen om vikingar. Det fanns samtidigt med våldet en kultur med etablerad ordning för ett demokratiskt beslutsfattande bland fria män, som handlade om lag och rätt, konfliktlösning, sociala frågor och politik, det vill säga maktfrågor.

Schack med döden och djävulsutdrivning, Max von Sydows karriär

KULTURDen 8 mars avled den svenske skådespelaren Max von Sydow. Han blev 90 år och elva månader gammal. Under sin sjuttioåriga skådespelarkarriär spelade han bland annat schack med döden och kämpade för att rädda en demonbesatt flicka, samt vann två Oscar. Han var en av de största svenska skådespelarna och hans verk lever än.

Runar Søgaard talar med Nya Tider inför Alternativa bokmässan

KULTURRunar Søgaard har varit en känd person i vårt land åtminstone sedan han 1990 gifte sig med Carola Häggkvist, och har en lång erfarenhet av Sverige och inte minst av svenska medier. På 1990-talet var han verksam som predikant, men arbetar numera med bland annat ledarskapsutveckling och motivationsföreläsningar. Hans senaste bok Om allt går åt helvete, så följ inte efter! gavs ut i år och författaren kommer att delta på Alternativa bok- och mediemässan i Stockholm den 28 mars. I boken reflekterar Søgaard kring samhälle och politik i Skandinavien, och går till attack mot polarisering, åsiktskorridorer och det mediala etablissemanget. OBS! Datumet för bomässan har flyttats fram!

En tiggares vadmalsrock

LITTERATURJag kan faktiskt inte minnas när jag första gången kom i kontakt med den svenske nationalromantikern och poeten Vilhelm Mobergs texter, men jag gissar på att det var i åttonde klass, då vi fick som hemläxa att läsa kulturskatten Utvand­rarna. Och visst minns jag hur stort eftertrycket på mitt hugade intresse för litteratur blev efter detta.

Det självständiga Jämtland

KULTURDet är nog inte så många som känner till att under vikingatiden var Jämtland en självstyrande bonderepublik. De hade stor självständighet med ett eget ”parlament”. Även under senare tider fick de tidvis uppleva självständighet på grund av ett maktvakuum, då varken Danmark/Norge eller Sverige hade herravälde. I dag har Jämtland sedan år 1983 en egen flagga med blåa, vita och gröna fält. Egen president och egen ”armé”, JRA!

Boken Sju år som spionchef – om den danska underrättelsetjänsten

KULTURNär mörkret upptar större delen av dygnet är det lämpligt att läsa något riktigt spännande och dessutom inga fantasier. Vad journalisten Morten Skjoldagers bok handlar om är kal­la fakta. Och fakta fick han från den danske PET-chefen Jakob Scharf, som talar ingående om inrikes och utrikes operationer för att stoppa islamiska terrordåd. För sin frispråkighet blev Scharf för ett år sedan dömd till fyra månaders fängelse. Flera fall har kopplingar till Sverige.

Den känslige naivisten – Olle Olsson Hagalund (1904-1972) – och det nya Sverige

KULTURDet är inte många i dagens Sverige som har hört talas om eller har sett hans tavlor, men Olle Olssons konst är ett historiskt dokument över ett samhälle som inte längre finns. Förnöjsamma, vänliga medborgare i ett Sverige som, trots en lägre levnadsstandard än i dag, visade ett kultiverat yttre och uppträdde belevat mot varandra. Det är den bilden som Olle Olsson Hagalund iakttog under sina promenader i Stockholm och speciellt i Hagalund, den stadsdel där han var född och bodde under hela sitt liv.