Högerns självförtroende kommer tillbaka

Begreppet ”den nya högern” har avhandlats i ett antal titlar vid det här laget. Daniel Fribergs antologi är dock inget högtravande filosofiskt verk, utan en lättläst och högst konkret handbok för en sann opposition. Den ursäktar sig inte, utan sprudlar av energi och självförtroende.

Publicerad: 12 november, 2015, 20:32

I bokens 126 sidor har Daniel Friberg, mannen bakom förlaget Arktos, samlat ett urval av sina artiklar. Dessa tar sig an olika teman och har publicerats i skilda sammanhang, vilket gör det svårt att på ett enkelt sätt ge en bild av innehållet. I första hand utgör boken en programförklaring, där vissa problem beskrivs och lösningar presenteras.

Fribergs språk är lättfattligt och borde kunna läsas av alla som har ett grundläggande intresse för samhälle och politik. Bokens titel är Högern kommer tillbaka, men titeln skulle lika gärna skulle kunna vara Högerns självförtroende kommer tillbaka. Detta är nämligen vad boken handlar om: En höger som fått sina krafter åter och därmed är intellektuellt redo att hantera de prövningar som Sverige och den europeiska civilisationen står inför. Boken är inte otypisk och det finns vid det här laget ett antal titlar som behandlar det som i bred mening kan betecknas som ”den nya högern”. Nämnas kan exempelvis Greg Johnsons Nya högern kontra gamla högern (Logik förlag) och den på Arktos utgivna Den nya högern av Michael O’Meara.

Jag vill till att börja med säga någonting om begreppet ”höger” och vad det betyder i sammanhanget. Det är med all säkerhet många som tänker på den klassiska liberalismen och allmän entusiasm för den fria marknaden när de kommer i kontakt med begreppet höger. Och det är bara rimligt eftersom det är på denna grund som man byggt de senaste decenniernas så kallade högerpolitik. Denna politik har haft företrädare som Margaret Thatcher, Ronald Reagan och i Sverige har den representerats av Moderaterna. Politiken har varit orienterad mot privatiseringar, skattesänkningar och marknadslösningar; man har huvudsakligen identifierat sig som motståndare till välfärdsstaten som politiskt projekt.

Denna nya höger står emellertid för någonting helt annorlunda än den gamla, borgerliga marknadshögern. Tvärtom, det nya i den nya högern består snarare i att man vill återta mark för äldre traditioners och värderingars räkning. Den är en kulturhöger i meningen att den förstår kulturens betydelse för politiken och den inser också betydelsen av att inte låta varken marknaden eller vänstern sätta standarden för kulturen. Vidare är den en kämpande höger som till skillnad från många av Europas konservativa traditioner inte har kompromissat bort sin själ genom eftergifter till socialismen och liberalismen. Bortom högerbegreppet finns en sammansmidning av konservatismen och nationalismen.

Detta sista är viktigt att ta fasta vid av flera anledningar. Det blev uppenbart för mig när jag läste boken att den position som Friberg försvarar i hög grad kan sammanfattas som en nationell konservatism i ordets bästa bemärkelse. Högern som den beskrivs här försvarar konservatismens högre strömningar: Hierarkier inom kulturen, betydelsen av skillnader mellan människor, civilisationen som en förutsättning för nationalstaten. Den försvarar också de bättre aspekterna av nationalismen: Det grundläggande i att politikens riktning måste vara att tillvarata det nationella intresset och betydelsen av att bevara vårt folks existens. Det finns emellertid en faktor som är helt ny i denna höger och som gör att den skiljer sig från i synnerhet konservatismen, nämligen dess energi.

Det är tråkigt att behöva konstatera, men konservatismen är mer eller minde död. Ett tecken i tiden är det ofta återkommande memet ”cuckservatism”, som beskriver mer eller mindre domesticerade konservativa som gör sitt yttersta för att inte bli kallade rasister och som vill försäkra sina motsvarigheter på vänsterkanten att de egentligen är goda människor. Negativa drag som dessa återfinns överhuvudtaget inte i Fribergs bok och det är detta sprakande självförtroende som gör boken riktigt läsvärd. För den som vill ha en idéhistorisk exposé över den nya högerns idéhistoria finns O’Mearas bok. För den som vill se hur en samtida filosof orienterar sig från den nya högerns utgångspunkter rekommenderas Johnsons bok. Fribergs bok är emellertid den sanna högerns manifest.

Betydelsen av självförtroende kan inte underskattas. Det kanske låter som något en managementkonsult står och säger till en säljtrupp när det är dags att höja vinstresultaten. Betydelsen av att verkligen tro på sin sak ska emellertid inte underskattas i politiska sammanhang. Känslan av att tillhöra ett vinnande lag med en viktig uppgift kan innebära skillnaden mellan vinst och förlust. Det är just denna känsla – känslan av att tillhöra ett framgångsrikt vinnarlag – som Fribergs bok bokstavligt talat ger från början till slut. Omslaget pryds av en James Bond-liknande figur som står i förgrunden för en krigsskådeplats. Den sista artikeln heter ”Låt äventyret börja” och handlar om att se möjligheterna i det arbete som ligger framför oss.

df_hela

Daniel Friberg, bokens författare. Foto: Arktos

Böcker som denna bryter med en trend som har varit dominerande under flera årtionden för traditionalister, konservativa, nationalister eller hur man än identifierar sig. Denna trend har gått ut på att peka ut problem. Problem med invandring, med vänsterns dominans, med den egna bristen på inflytande och så vidare. Det ska egentligen inte förringas. Det har varit kritiskt nödvändigt att belysa de problem som hela den europeiska civilisationen står inför; sådana ansträngningar har lagt grunden för kommande framgång. Jag tycker mig emellertid se att denna framgång kan börja skönjas. Det blir allt mer uppenbart att vänsterns visioner, i takt med att de realiserats, utvecklats till rena skräckscenarion och därmed har blivit allt svårare att försvara.

På samma gång är den sanna högern desto mer samlad och desto mer formidabel på den intellektuella arenan. Idén om en ”sann höger” är viktig för sammanhanget och det återkommer ofta i boken. Det beskriver en höger som har insett värdet av civilisation och nation, av kultur och tradition, av att konfrontera vänstern med egna idéer och betydelsen av ett totalt självförtroende. Det nya i den sanna högern är egentligen självförtroendet, förmågan att hålla sinnet öppet mot framtiden och styrkan att se de stora problemen vi står inför som ett äventyr. Ett vinnande lag kan – till skillnad från ett trött strykgäng – återta den europeiska civilisationen från dess fiender.

Det är ingen fackbok läsaren får i handen, utan snarare ett manifest. En handbok för den sanna oppositionen. Den är en pedagogisk introduktion till problembilden och den innehåller dessutom flera intressanta diskussioner. Men den lägger framför allt grunden för en attityd och estetik som jag tror är kritiskt nödvändig för framgång, och som dessutom ligger helt rätt i tiden.

Anton Stigermark

Stråkkvartetter av Beethoven – inga nyanlända lyssnade

KULTURTeatergatan 20 är ett brasserie som startat kammarmusikklubben T20. Det är inte många som känner till detta lovvärda kulturinitiativ och det är i Sverige väldigt ovanligt. För att få PK-poäng bland cityliberalerna i Göteborg har dock Teatergatan 20 anslutit sig till nätverket Kulturkompis för att ”nyanlända skall träffa etablerade svenskar”.

Karlbergs slott – Världens äldsta militärakademi

KULTURI dag är det inte många som känner till att den äldsta krigsskolan i världen ligger i Sverige, närmare bestämt på Karlbergs slott. Från allra första början var den för utbildning av sjöbefäl och fungerar än i dag som militärhögskola med grundläggande officersutbildning och vidareutbildning för hela Försvarsmakten. Slottets svenska historik är minst sagt imponerande, därtill tillkommer den fantastiska parken, en gång för länge sedan en storartad trädgård, i dag en grön oas mellan bullrande trafikleder i Solna och Stockholm.

Ett återbesök i eländet

RECENSIONFör några år sedan gjorde Thomas Nydahl tämligen stort intryck med sin essä Black Country (2012). Det var en svidande vidräkning med mångkulturens haveri i det engelska post-industriella hjärtlandet. Nu är han tillbaks med en ny kombinerad essä, reseskildring och debattskrift om ett engelskt landskap, betitlad Från All My Loving till Allahu Akbar (2019).

Kräftor i sommaraftonen

KULTUR OCH TRADITIONAtt tända lyktor och tillsammans äta kräftor med dill och västerbottenpaj i augustikvällen är en utbredd och omtyckt tradition här i Sverige. Vad som däremot inte är så känt är att kräftor har ätits i Sverige sedan slutet av 1560-talet, men att kräftskivor i vår bemärkelse endast har hållits sedan 1900-talets första årtionden.

Rutger Hauer död

KULTURVi nåddes nyligen av budet att den internationellt kände skådespelaren Rutger Hauer lämnat oss. Han föddes i januari 1944 och avled den 19 juli 2019 och blev alltså 75 år. Under 1980-talet gjorde han intryck i filmer som Blade Runner, Ladyhawke och Liftaren. Han fick roller både som skurk och hjälte och gjorde ett ganska stort intryck som ”en något udda Hollywoodstjärna”.

Bjärehalvön, ett sommarparadis

RESMÅLUppifrån åsen ser vi ut över det kulliga landskapet. Ängar och hagar inramas av lövträdsridåer. Kossorna betar lojt den frodiga grönskan. Den smala asfaltvägen slingrar sig mjukt och smidigt som en orm genom landskapet. Norrut ser vi Laholmsbukten, som denna vackra sommardag lyser blå tack vare himlen. I väster sticker det vita kyrktornet i Hov upp över trädtopparna. Ett rådjur i sädesfältet springer förskräckt mot närmaste dunge.

Panteon – Fascinerande idéroman

KULTUREn tämligen nyutgiven fantastikroman tar med sig läsaren på en resa hon sent ska glömma. André Iskra Jönsson, känd från sajten Motpol, har i Panteon (Books on Demand, 2017) skapat en sällsamt fascinerande gobeläng av idéer, händelser och karaktärer. Romanen ger kanske prov på en del typiska nybörjarfel, men det är egentligen inte så det stör. Nya Tiders recensent känner sig positivt utmanad av detta verk. Undrens tid är inte förbi; man kan som läsare fortfarande bli glatt överraskad, även av debutromaner.

Donald Trump i svensk media

KULTURDonald Trump har varit kontroversiell i svensk media sedan han påbörjade sin kampanj för att bli USA:s president. Nu har författaren Michael Nystås analyserat hundratals tidningsartiklar och inslag i radio och tv, där han metodiskt kartlägger Trump-fientligheten. ”Det är hög tid att nyansera bilden av USA:s president”, skriver han, och vill varna allmänheten för att låta sig luras av en agendadrivande journalistkår.