Skip to Content

Stefan Torssell på redaktionen. Chefredaktör Vávra Suk tar del av Torssells unika dokument. Foto: Nya Tider

Stefan Torssell skriver exklusivt för Nya Tider

Nya Tider har nöjet att välkomna den stridbare samhällsdebattören Stefan Torssell till tidningen. Torssell är en frisk fläkt i debatten och har bland annat gjort sig ett namn som uppskattad krönikör på sajten Avpixlat, där han som mest haft 20 000 återkommande läsare.

Publicerad: 12 mars, 2014, 12:55

  • Svenska

En av de första frågor som samhällsdebattören Stefan Torssell började engagera sig i var förlisningen av Estonia. Som byrådirektör på Sjöfartsverket kunde han följa utvecklingen från första parkett. Han ingår i riksdagens Estoniagrupp och har på egen hand gjort efterforskningar som ger en unik inblick i historien bakom Estoniakatastrofen och Carl Bildts mindre kända roll.

I fem kommande nummer av Nya Tider kommer han att presentera sina rön. Missa inte denna unika redogörelse, ta en prenumeration på Nya Tider i dag! 

Nedan följer Stefan Torssells introduktion till ämnet som publiceras i veckans nummer av Nya Tider.

 

En politikers revansch

Passagerarfärjan Estonia förliste onsdagen 28 september 1994. Ombord fanns 989 personer. Av dem överlevde 137 stycken, 852 omkom. Av männen dog 80 procent och av kvinnorna 95 procent. En fjärdedel av besättningen klarade sig. Endast 3 procent av de kvinnliga passagerarna överlevde. Sjunkförloppet var dramatiskt.

Redan samma natt som Estonia förliste inleddes mörkläggningen. Den styrdes från Sverige. Efter några dagar slöt kyrkan, media, rättssystemet, Sveriges riksdag och de politiska partierna upp bakom den svenska staten och intog en tyst och passiv hållning. De hade inget ansvar för olyckan, men följde den svenska traditionen att solidarisera sig med staten. Alla intog sina positioner stillsamt och lydigt. Många inledde goda karriärer.

Den estniska besättningen pekades ut som ansvarig för olyckan tillsammans med det tyska varv som byggt fartyget fjorton år tidigare. De överlevande och de anhöriga framställdes som besvärliga när de krävde att en undersökning av olycksorsaken skulle genomföras av en oberoende internationell expertis.

Under tidigt sjuttiotal hade skepps­redaren Sven Salén kommit i kontakt med den unge studentpolitikern Carl Bildt. Bildt anställdes som omvärldsanalytiker i rederiet samtidigt som han läste statskunskap vid Stockholms universitet.

Omvärldsanalytikern var inte kvar i rederiet under oljekrisen 1973 och inte heller när Salénrederiet gjorde konkurs 1981. Men Carl Bildts korta vistelse i direktionsrummen var tillräckligt för honom för att han skulle kunna skapa sig en bestämd uppfattning om hur han ansåg att sjöfart ska bedrivas.

Den 15 september 1991 blev det borgerlig valseger. Carl Bildt tillträdde som statsminister. Under valrörelsen hade han stridit för att svensk sjöfartspolitik skulle förändras. Efter valet lade han fram ett lagförslag i riksdagen, men fick inte med sig de andra borgerliga partierna.

”Redan från första dagen visste haverikommissionen vad som förväntades av dem.”

”Redan från första dagen visste haverikommissionen vad som förväntades av dem.”

Istället för en ny sjöfartspolitik träffades en överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter om att rederierna skulle få 600 miljoner kronor i fortsatt sjöfartsstöd. Men det fanns ytterligare ett litet problem.

En liten oansenlig svensk passagerarfärja Nord Estonia gick på rutten mellan Stockholm och Tallinn. Rederiet ville byta ut den svenska besättningen mot en utländsk. Istället för en lagändring om att frångå den svenska arbetsrättslagstiftningen blev det en kompromiss.

Nord Estonia skulle ersättas av ett större fartyg och få estnisk flagg. Carl Bildt stod som fadder. Ett finskflaggat kustfartyg Wasa King gavs falska certifikat för att kunna sättas i trafik över Östersjön. Fartyget fick estnisk flagg och namnet Estonia och beskrevs av Carl Bildt som ”Livlinan till väst”.

Estonia var inget vanligt fartyg, utan ett politiskt projekt som slutade i massdöd. Utan passagerarnas vetskap fraktade Estonia militärt material till väst från det sönderfallande Sovjetunionen.

Tre år senare förlorade den borgerliga regeringen valet. Den 27 september 1994 bjuder Ingvar Carlsson den avgående regeringen på middag på Rosenbad. Någon gång efter två på natten lämnar Carl Bildt festen. Då ringer hans mobiltelefon. Samtalet är från Säpo.

– Estonia har sjunkit.

Carl Bildt skyndar till sitt tjänsterum. Där talar han i telefon hela natten. Han informerar ingen och delegerar ingenting. Klockan tolv på dagen flyger han till Åbo. Klockan fem på eftermiddagen ställer han sig framför världens tevekameror. Ingen vet var Estonias vrak ligger. Överlevande har ännu inte förhörts. Carl Bildt förklarar inför ett batteri av mikrofoner och kameror att bogvisiret fallit av och att vatten kommit in på huvuddäck. Haveriorsaken var ett konstruktionsfel.

Ingen reagerade över att statsministern gjorde haveriutredningen. Den haverikommission som sedan tillsattes på Carl Bildts initiativ visste redan från första dagen vad som förväntades av den. Mörkläggningen hade börjat.

Vilka personer och vilka länder Carl Bildt talade med under natten får vi inte veta. Han besvarar inga frågor, men han hade aldrig kunnat sköta mörkläggningen ensam och gjorde det inte heller.

Den 6 oktober 1994 övergick regeringsmakten till Ingvar Carlsson. Denne hade då hunnit lova att fartyget och de omkomna skulle bärgas ur havet. Efter det befattade sig Ingvar Carlsson aldrig mer med Estonia. Han lät sina ministrar sköta mörkläggningen tillsammans med Försvarsmakten, statsförvaltningen och högsta ledningen för Svenska kyrkan. Svensk media, som sedan länge är sammanväxt med statsmakten, tystnade redan efter några dagar.

Den mörkläggning som gjordes var inte bara en mörkläggning av många människors ansvar utan också av många människors inkompetens. Mörkläggningen genomfördes oerhört skickligt. Hur det gick till och varför man plötsligt tystade ner den största civila katastrofen i Europa sedan andra världskriget ska berättas i fem kommande artiklar i Nya Tider.

 

FAKTA: Stefan Torssell

Stefan Torssell har sjökaptensexamen och tillträdde 1995 en tjänst som byrådirektör på Sjöfartsverket. Det var året efter Estonias förlisning. En dag kom en kollega in på hans rum och berättade hur säkerhetsarbetet hade satts ur system. Stefan Torssell kunde inget annat göra än att lyssna. Vid ett möte med anhöriga till omkomna på Estonia insåg han att sanningen aldrig kommit fram.

Torssell har ägnat Estoniakatastrofen åtskilliga timmar och intervjuat hundratals människor. Han har även besökt det tyska varv där Estonia byggdes. Han ingår i riksdagens Estoniagrupp där parlamentariker, jurister, författare, anhöriga och överlevande ingår. Inbjudna gäster har varit försvarsministern, ÖB och flera andra prominenta makthavare. Gruppens mål är att få till stånd en ny och oberoende undersökning som ger svar på varför Estonia förliste.

I fem kommande artiklar ska den verkliga historien om Estonia berättas. En hel del har aldrig tidigare publicerats. Det är i år tjugo år sedan Estonia förliste.

torsell

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Erik

    Skatta er lyckliga som får Stefan T – Han har varit lite av en husgud för mej och jag har följt honom “slaviskt” på avpixlat.

    • Rolferik

      Samma här!

  • Zalgonenko

    Jippie! Nu kommer jag definitivt att förlänga min prenumeration på Nya Tider!

  • Kristian Grönqvist

    Välkommen Stefan…Vi får se vad det blir.

  • KalleAndersson9

    Härligt,,

  • Kalmarnyckel

    Så länge han inte tjatar om att att ‘etnicitet har inte någon betydelse’, vilken han gjorde på AP så är det kanske bra. Han har en del kunskaper i sitt bagage som NT säkert har nytta av.

    • Kristian Grönqvist

      Etnicitet har ingen betydelse Kalmarnyckel. Kulturen och hur hårt man håller fast vid den har däremot all betydelse i världen. Inte spelar det någon roll vilken ras hunden har…däremot Husses förstånd. Skit in ger skit ut….som det heter i datavärlden.

      • Kalmarnyckel

        Etniciteten har stor betydelse. Sverige har varit etniskt homogent i alla tider och det har varit svenskarnas stora lycka. Om det inte spelar någon roll om folket som bor i Sverige består av afrikaner, araber, kineser eller andra främmande folk så är kampen över. Då finns det inget att kämpa för. Sverige är de etniska svenskarnas (och nordbornas) land och har varit det i alla tider. Det ska vi inte ge avkall på.

  • tulipanen

    Många frågetecken om Estonia.Varför betalades
    tvåhundra miljoner för att det skulle täckas av betong?
    Fanns företag som ville bärga det gratis,i utbyte mot
    skrotvärdet.I Skåne har vi tusentals som letar skrot
    dagligen.Så frenetiska som de är,så hade de tömt
    Östersjön på vatten inom ett dygn,för att komma över
    skrotet.Tyska varvet ville bärga det,men fick ett nej?

  • Pingback: Sjökapten om Estonia: ”En mörkläggning” - Fria Tider()

  • Pingback: Blueshift » Visselblåsare från sjöfartsverket: inte bogvisiret som sänkte Estonia()

  • Pingback: Blueshift » Hur regeringen mörkade sänkningen av M/S Estonia()

  • Pingback: Estonia: övertäckt, men som ett öppet sår, 20 år efter förlisningen | Gruvmor i Stråssa()

Anders Klarström slår hål på myter om SD:s historia

INTERVJUSverigedemokraternas förste partiledare Anders Klarström menar att systemmedias beskrivning av Sverigedemokraternas tidiga historia är full av lögner, en nidbild som dessutom blir värre varje gång myten återberättas. I denna exklusiva intervju redogör han också för hur han gick med i partiet, varför han slutade och varför man ska läsa hans nyligen utgivna självbiografi, Prima Victoria, vilket betyder ”Första segern” på latin.

Japan planerar landa sond på asteroid

VETENSKAPEfter tre års rymdfärd nådde den japanska rymdsonden Hayabusa 2 i juni förra året fram till sitt mål, asteroiden 162173 Ryugu. Sedan dess har sonden cirkulerat kring asteroiden för att hitta en lämplig landningsplats. Men asteroidens yta visade sig bestå av klippor och stenblock, och den japanska rymdorganisationen JAXA tvingades skjuta upp landningen som från början var planerad till oktober i fjol, men som nu schemalagts till februari. Två minilandare hoppar dock redan glatt runt på asteroidens yta.

Förvaltningskrisen slår igenom även hos A-kassorna

ANALYSDen svenska förvaltningskrisen, En stark förvaltningskultur har varit ett signum för den långa positiva utvecklingen av välfärdssamhället Sverige under 1900-talet. Många av dagens problem i det svenska samhället kan kopplas till en sviktande kvalitet och precision i våra myndigheters förvaltningskultur. I en serie artiklar belyser vi därför ett flertal exempel på denna utveckling. Samtidigt pekar vi på angelägna reformer för att komma tillrätta med problemen.

Brott och straff: Fråga juristen del 1

FRÅGA JURISTEN DEL 1Vi får många frågor om brott och straff från våra läsare. Vi har vidarebefordrat några av dessa till Rolf Hillegren, före detta åklagare som i flera år skrivit uppskattade krönikor i Nya Tider. Här kommer första delen, där Rolf svarar på era frågor.

Kina landar på månens baksida

VETENSKAPEn kinesisk rymdfarkost har blivit den första att landa på månens baksida och markerar därmed ett historiskt ögonblick för mänsklig utforskning av rymden. Den framgångsrika landningen hyllas som en enorm teknisk prestation och ses som ett viktigt steg mot Kinas vidare ambitioner i rymden.

Asylsökande vandaliserar boenden för miljonbelopp

INRIKESSvenska asylboenden vandaliseras av de boende över hela Sverige, vilket medför skador som kan uppgå till miljonbelopp för en enskild ägare. Till Nya Tider säger en av dessa företagare att Migrationsverket är den värsta kund han någonsin haft, en bild som delas av fler. Om det inte uttryckligen har reglerats i ett avtal, menar Migrationsverket att de inte har ansvar för avsiktlig skadegörelse, och vägrar ersätta. Den mest kände entreprenören i branschen, Bert Karlsson, säger att han har försökt få politiker att ta itu med Migrationsverket och dess beteende, men inte fått gehör från något parti.

Trump: Muren ska byggas

UTRIKESNär USA:s president Donald Trump höll ett ”Oval office address” (tal till nationen från ovala rummet) i början av januari kritiserade han sina motståndare i Kongressen som inte vill godkänna hans budget och hellre låter statsanställda gå utan lön än att anslå pengar till byggande av muren mot Mexiko. Trump kal­lade situationen vid gränsen ”en humanitär kris”, något som spätt på spekulationerna om att han vill utlysa nationellt kristillstånd och därmed rätten att bygga muren utan Kongressens godkännande.

Ny bok om runor och skriftspråkets uppkomst

KULTURFör den högerorienterade är fransmannen Alain de Benoist en givande bekantskap. Han har kal­lats för den nya högerns ”grand old man” och meritlistan talar om ett metapolitiskt engagemang som sträcker sig över fyra decennier. Med titlar som Indo-Europeans: in Search of the Homeland (Indo-europeérna: sökandet efter hemlandet), View from the Right (Perspektiv från höger) och On the Brink of the Abyss (Vid avgrundens rand), är det lätt att hans verk Runes and the Origins of Writing (Runor och skriftspråkets uppkomst, Arktos, 2017) trillar ned i kundkorgen. Själv fick jag boken i lagom tid till fimbulvinterns årliga mansförkylning. I denna recension går undertecknad igenom verket med sedvanliga Carelliska utsvävningar inom temat ”autentisk hedendom”.

Gå till arkivet