Skip to Content

Media

Storpressen säljer sin journalistik

Publicerad: 5 december, 2012, 12:56

  • Svenska

Företaget Minimedia, som är en del av koncernen Schibstedt som också äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, säljer sin ”journalistik” till företag för tiotusentals kronor – artiklar som sedan publiceras på Aftonbladet. Uppläget är att kundens annons blir till en artikel där man diskret men tydligt länkar vidare läsaren till kundens hemsida eller produktsida.

Några företag som har köpt sådan dold reklam är Svenska spel och Nordicbet. Artiklarna har rubriker som ”En av de häftigaste kuponger jag sett”, ”Här är spelkupongen du måste se för att tro på” eller ”Vann miljoner – då gör 30-åringen galna resan”.

Minimedia skriver i ett av sina säljbrev att ”det som fungerar väldigt bra är att man gör ett kundcase där vi intervjuar ett eller flera företag/personer som varit hos er. På detta sätt får man en neutral röst som berättar om er. (= mer trovärdigt och intressant för läsarna)”.

Sanna Hill

sanna.hill@alternamedia.se

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

There has been an error.

We apologize for any inconvenience, please hit back on your browser or use the search form below.

Gå till arkivet