Skip to Content

Snälltågets Berlintåg drivs i privat regi. Foto: Snälltåget
INRIKES

2022 rullar politikertåget till Bryssel

Digital utgåva

Regeringen har beslutat ge Trafikverket i uppdrag att upphandla två olika utrikes nattåg, det ena Stockholm – Hamburg och det andra Malmö-Bryssel. Eftersom det inte tillåts att upphandla dessa på tysk sträcka förväntas vinnande tågföretag ta risken från dansk-tyska gränsen. Hamburg-tåget från Stockholm välkomnas av många, men Brysseltåget från Malmö ses istället som något politikerna ger sig själva i present.

Publicerad: 30 juli, 2020, 11:24

  • Svenska

Läs även

Den 23 juli kungjorde S-Mp-regeringen att de sätter nattågssatsningen till kontinenten i verket. Efter en enkel utredning av Trafikverket, som presenterade huvuddragen i en delrapport den 15 januari, och lite samtal med samarbetspartierna, bestämde man sig för att driva Brysseltåget från Malmö till genomförande. Det trots att man inte tillåts subventionera satsningen annat än på svensk och dansk sträcka. Tyska myndigheter förklarade tidigare att de inte tillåter annan stats upphandling på sina spår. Man kommer samtidigt inrätta tåget Stockholm – Hamburg, men det kommer att rulla en kortare del på tyska spår. I det fallet blir stödförbudet ett mindre problem. Regeringens pressmeddelande förklarar ambitionerna:

”Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022”.

Miljöpartiet och EU-höjdarnas bekvämlighet

Förre europaparlamentarikern Max Andersson (MP). Foto: Wikipedia/Ris-Otto

Idéerna om att svenska staten skall upphandla persontåg till Europa är en miljöpartiidé som proklamerades efter ett beslut på en partikongress för Mp försommaren 2018. Idén anses främst härröra från den tidigare göteborgske EU-parlamentarikern Max Andersson (vilken 2019 lämnade Mp) som alltid reste till Bryssel med tåg, en resa som kräver byten i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Frankfurt am Main alternativt en resväg via Dortmund, eller Osnabrück och Amsterdam eller i vissa varianter Köln, Aachen och Welkenraedt. Från varken Hamburg eller Berlin finns direkta tågförbindelser till Bryssel, men det är något som de svenska politikerna och byråkraterna nu ser till att skaffa sig.

I delrapporten från Trafikverket den 15 januari var det alltför märkbart att både regeringens uppdrag och Trafikverkets fokus var inställt på Bryssel, trots att myndigheten ansåg byte i Köln var rimligare.

Svenska staten skall alltså inrätta skattebefrämjad tågtrafik till Bryssel. Inte Berlin, Prag eller Budapest, något som annars hade varit mer naturligt då SJ under perioden 1989 till 2011 med stor framgång fyllde tågen med turister och gruppresor med hjälp av svenska och utländska resebyråer såväl som egna stamkunder som skolor, svenska kyrkan och även affärsfolk. Nedläggningen berodde på att rederiet Stena Line, som köpt tågfärjorna av svenska och tyska staten, aldrig ålagts något ansvar att bedriva tågfärjornas seglats för att persontrafiken skulle kunna använda dem och inte heller fått möjlighet till ekonomiskt stöd att fortsätta så.

Tågbolaget Snälltåget, som fortsatte Berlintrafiken efter SJ, protesterar mot att den svenska regeringen väljer att låta skattepengar konkurrera med deras lönsamma trafik som inte får några skattepengar alls. Mer om det nedan.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Apatiska – En bok viktigare än andra

AKTUELL BOKDet torde vara svårt att föreställa sig en ur humanitär synvinkel viktigare bok för svensk publik än Ola Sandstigs prestation De apatiska barnen – och samhället som svek. Boken gavs ut i september 2020. Den föregicks av en längre dokumentär artikel ”Ohörda rop” i Magasinet Filter hösten 2019 som förlänade Ola Sandstig journalistpriset Guldspaden av Föreningen Grävande Journalister.

Kampen om Uppsala slott

INRIKESDen 16 februari släpptes nyheten om att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Liberalerna i Uppsala kommunstyrelse har planer på en utbyggnad av Uppsala slott. Denna tillbyggnad, som är tänkt att vara byggd i modern, minimalistisk stil, har väckt upprörda känslor.

Staty av Joakim Lamotte vandaliserad

INRIKESDen 21 februari placerades en staty föreställande journalisten Joakim Lamotte med en dammsugare vid LO-borgen som ett inlägg i energidebatten. Den 2 mars saboterade någon installationen genom att förstöra statyn och stjäla delar av den. Sabotaget kom också att snabbt hyllas av en socialdemokratisk regionpolitiker.

Afghan som fått stanna i Sverige tack vare gymnasieamnesti bakom dådet

INRIKESEnligt bekräftade uppgifter är den misstänkte gärningsmannen vid det möjliga terrordådet i Vetlanda igår den 22-årige afghanske asylsökaren Tamim Sultani. Han kom till Sverige som ”ensamkommande flyktingbarn” och har lyckats hålla sig kvar i Sverige tack vare den så kallade gymnasieamnestin. Trots att det rör sig om en migrant som kommit till Sverige och stannat kvar här genom regeringens migrationspolitik menar Stefan Löfven att dådet inte har med migration att göra.

Muslimska studieförbundet Ibn Rushd tvingas återbetala miljonbelopp

INRIKESTio studieförbund tvingas nu betala tillbaka pengar till Folkbildningsrådet, en statlig förening som delar ut bidrag från skattepengar. Beslutet kommer efter en granskning som visat fusk och felaktigheter, skriver Folkbildningsrådet i ett pressmeddelande den 18 februari. De utelämnar dock information om vilka studieförbund det rör sig om, något som Nya Tider har tagit reda på. Ett av förbunden är muslimska Ibn Rushd.

Misstänkt terrordåd i Sverige: 7 knivhuggna – gärningsmannen skjuten av polis

INRIKESSju personer har förts till sjukhus efter att ha anfallits av en knivbeväpnad afghansk man i 22-årsåldern i Vetlanda. Polisen utreder nu dådet som ett möjligt terrorbrott.

Familjen Khavari: uppfyller alla fördomar om afghanska invandrare

REPORTAGENågot som uppmärksammats av invandringskritiska medier – men aldrig av systemmedierna – är hur väl familjen Khavari hittills har uppfyllt samtliga så kal­la­de fördomar om afghanska invandrare. Här följer en sammanfattning, utan anspråk på att den ska vara komplett.

Familjen Khavari stångas om bistånd från skattebetalarna – trots hushållsinkomst på 1,3 miljoner

REPORTAGEFatemeh Khavari blev rikskänd asylaktivist år 2017 genom sittstrejken för att stoppa utvisningar av afghaner utan flyktingskäl. Hennes mamma Jamila, som intervjuats av bland annat DN om sin dotters kamp, processar nu mot svenska myndigheter om att få bidragspengar – trots att hushållet hade 1,3 miljoner i skattepliktig inkomst 2019.

Gå till arkivet

Send this to a friend