Skip to Content

Snälltågets Berlintåg drivs i privat regi. Foto: Snälltåget
INRIKES

2022 rullar politikertåget till Bryssel

Digital utgåva

Regeringen har beslutat ge Trafikverket i uppdrag att upphandla två olika utrikes nattåg, det ena Stockholm – Hamburg och det andra Malmö-Bryssel. Eftersom det inte tillåts att upphandla dessa på tysk sträcka förväntas vinnande tågföretag ta risken från dansk-tyska gränsen. Hamburg-tåget från Stockholm välkomnas av många, men Brysseltåget från Malmö ses istället som något politikerna ger sig själva i present.

Publicerad: 30 juli, 2020, 11:24

  • Svenska

Läs även

Den 23 juli kungjorde S-Mp-regeringen att de sätter nattågssatsningen till kontinenten i verket. Efter en enkel utredning av Trafikverket, som presenterade huvuddragen i en delrapport den 15 januari, och lite samtal med samarbetspartierna, bestämde man sig för att driva Brysseltåget från Malmö till genomförande. Det trots att man inte tillåts subventionera satsningen annat än på svensk och dansk sträcka. Tyska myndigheter förklarade tidigare att de inte tillåter annan stats upphandling på sina spår. Man kommer samtidigt inrätta tåget Stockholm – Hamburg, men det kommer att rulla en kortare del på tyska spår. I det fallet blir stödförbudet ett mindre problem. Regeringens pressmeddelande förklarar ambitionerna:

”Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022”.

Miljöpartiet och EU-höjdarnas bekvämlighet

Förre europaparlamentarikern Max Andersson (MP). Foto: Wikipedia/Ris-Otto

Idéerna om att svenska staten skall upphandla persontåg till Europa är en miljöpartiidé som proklamerades efter ett beslut på en partikongress för Mp försommaren 2018. Idén anses främst härröra från den tidigare göteborgske EU-parlamentarikern Max Andersson (vilken 2019 lämnade Mp) som alltid reste till Bryssel med tåg, en resa som kräver byten i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Frankfurt am Main alternativt en resväg via Dortmund, eller Osnabrück och Amsterdam eller i vissa varianter Köln, Aachen och Welkenraedt. Från varken Hamburg eller Berlin finns direkta tågförbindelser till Bryssel, men det är något som de svenska politikerna och byråkraterna nu ser till att skaffa sig.

I delrapporten från Trafikverket den 15 januari var det alltför märkbart att både regeringens uppdrag och Trafikverkets fokus var inställt på Bryssel, trots att myndigheten ansåg byte i Köln var rimligare.

Svenska staten skall alltså inrätta skattebefrämjad tågtrafik till Bryssel. Inte Berlin, Prag eller Budapest, något som annars hade varit mer naturligt då SJ under perioden 1989 till 2011 med stor framgång fyllde tågen med turister och gruppresor med hjälp av svenska och utländska resebyråer såväl som egna stamkunder som skolor, svenska kyrkan och även affärsfolk. Nedläggningen berodde på att rederiet Stena Line, som köpt tågfärjorna av svenska och tyska staten, aldrig ålagts något ansvar att bedriva tågfärjornas seglats för att persontrafiken skulle kunna använda dem och inte heller fått möjlighet till ekonomiskt stöd att fortsätta så.

Tågbolaget Snälltåget, som fortsatte Berlintrafiken efter SJ, protesterar mot att den svenska regeringen väljer att låta skattepengar konkurrera med deras lönsamma trafik som inte får några skattepengar alls. Mer om det nedan.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Efter kyrkovalet: AfS får tre mandat i kyrkomötet

INRIKESResultatet av kyrkovalet den 19 september innebär att det nationalistiska partiet Alternativ för Sverige (AfS) tar sig in i kyrkomötet, Svenska kyrkans högsta beslutande organ. De fick tre mandat och 1,24 procent av rösterna. Sverigedemokraterna å sin sida backar med några procentenheter. Socialdemokraterna är fortsatt största partigrupp vid kyrkomötet.

S-politiker misstänkt för flera våldtäkter

INRIKESJomark Polintan,31, är en politiker som har viktiga uppdrag inom Socialdemokraterna i Värmland. Efter att han begärts häktad på den högre misstankegraden för ett flertal våldtäkter han ska ha begått mot en närstående kvinna under två års tid tvingas han nu lämna sina politiska uppdrag meddelar Socialdemokraterna.

Rekordhöga elpriser i Sveriges södra halva

INRIKESJust nu är elpriset rekordhögt i den södra halvan av Sverige. Detta beror på en mängd faktorer, berättar Björn Björnsson, affärsutvecklingsanalytiker på elhandelsbolaget Godel, för Nya Tider. Han säger att vi på sikt kan få lägre elpriser genom utbyggd vindkraft, men att det å andra sidan skulle bli större prisuppgångar i tider av lite blåst. Det som skulle kunna stabilisera prisbilden över tid skulle exempelvis vara utbyggd kärnkraft.

Rapport från kyrkovalet

INRIKESMarkant ökat valdeltagande. Köer in till vallokaler. Socialdemokraterna mobiliserar mot nationella högerpartier. En kvinnlig valfunktionär vid vallokal Pedagogen Park i Mölndal bekräftade klockan18.15 att betydligt fler röstat idag än vid tidigare kyrkoval.

IMF vill kartlägga internetvanor vid låneansökan – får mothugg av EU

INRIKESStrax innan årsskiftet 2020/2021 föreslog Internationella valutafonden (IMF) att kreditprövningar av privatpersoner även ska beakta människors internetvanor och hälsostatus. Detta får nu mothugg av EU:s datatillsynsman, EDPS, som avråder medlemsländerna från att göra ytterligare intrång i människors privatliv, i detta fall för att bedöma eventuell kreditvärdighet.

Sverige ska börja vaccinera barn – trots vaccinrisker för just barn

INRIKESUnder torsdagens extrainsatta pressträff bekräftade statsminister Stefan Löfven att regeringen kommer godkänna vaccinering av barn från 12 år efter höstlovet. Samtidigt har en ny studie från USA visat att just pojkar mellan 12-15 år kan löpa sex gånger högre risk att drabbas av hjärtmuskelinflammation av coronavaccin, än risken de löper av att bli allvarligt sjuk i Covid-19. ”Det här gör vi för barnens skull”, sade Stefan Löfven.

Homopräst vägrar viga heterosexuella par

INRIKESDen homosexuella prästen Lars Gårdfeldt, i Carl Johans församling i Göteborg, har beslutat att vägra viga heterosexuella par.

SD i Region Skåne begär extradebatt om gäng- och klankriminalitet

INRIKESDen 15 september meddelade Sverigedemokraterna i Region Skåne att de nu lämnat in en begäran om extradebatt i Regionfullmäktige om den invandrarrelaterade gäng- och klankriminaliteten. Niclas Nilsson, SD:s gruppledare och regionråd i Region Skåne säger i en kommentar till Nya Tider att det bland annat är händelserna i Lund på senare tid som blev droppen.

Gå till arkivet

Send this to a friend