Snälltågets Berlintåg drivs i privat regi. Foto: Snälltåget

2022 rullar politikertåget till Bryssel

Regeringen har beslutat ge Trafikverket i uppdrag att upphandla två olika utrikes nattåg, det ena Stockholm – Hamburg och det andra Malmö-Bryssel. Eftersom det inte tillåts att upphandla dessa på tysk sträcka förväntas vinnande tågföretag ta risken från dansk-tyska gränsen. Hamburg-tåget från Stockholm välkomnas av många, men Brysseltåget från Malmö ses istället som något politikerna ger sig själva i present.

Den 23 juli kungjorde S-Mp-regeringen att de sätter nattågssatsningen till kontinenten i verket. Efter en enkel utredning av Trafikverket, som presenterade huvuddragen i en delrapport den 15 januari, och lite samtal med samarbetspartierna, bestämde man sig för att driva Brysseltåget från Malmö till genomförande. Det trots att man inte tillåts subventionera satsningen annat än på svensk och dansk sträcka. Tyska myndigheter förklarade tidigare att de inte tillåter annan stats upphandling på sina spår. Man kommer samtidigt inrätta tåget Stockholm – Hamburg, men det kommer att rulla en kortare del på tyska spår. I det fallet blir stödförbudet ett mindre problem. Regeringens pressmeddelande förklarar ambitionerna:

”Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022”.

Miljöpartiet och EU-höjdarnas bekvämlighet

Förre europaparlamentarikern Max Andersson (MP). Foto: Wikipedia/Ris-Otto

Idéerna om att svenska staten skall upphandla persontåg till Europa är en miljöpartiidé som proklamerades efter ett beslut på en partikongress för Mp försommaren 2018. Idén anses främst härröra från den tidigare göteborgske EU-parlamentarikern Max Andersson (vilken 2019 lämnade Mp) som alltid reste till Bryssel med tåg, en resa som kräver byten i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Frankfurt am Main alternativt en resväg via Dortmund, eller Osnabrück och Amsterdam eller i vissa varianter Köln, Aachen och Welkenraedt. Från varken Hamburg eller Berlin finns direkta tågförbindelser till Bryssel, men det är något som de svenska politikerna och byråkraterna nu ser till att skaffa sig.

I delrapporten från Trafikverket den 15 januari var det alltför märkbart att både regeringens uppdrag och Trafikverkets fokus var inställt på Bryssel, trots att myndigheten ansåg byte i Köln var rimligare.

Svenska staten skall alltså inrätta skattebefrämjad tågtrafik till Bryssel. Inte Berlin, Prag eller Budapest, något som annars hade varit mer naturligt då SJ under perioden 1989 till 2011 med stor framgång fyllde tågen med turister och gruppresor med hjälp av svenska och utländska resebyråer såväl som egna stamkunder som skolor, svenska kyrkan och även affärsfolk. Nedläggningen berodde på att rederiet Stena Line, som köpt tågfärjorna av svenska och tyska staten, aldrig ålagts något ansvar att bedriva tågfärjornas seglats för att persontrafiken skulle kunna använda dem och inte heller fått möjlighet till ekonomiskt stöd att fortsätta så.

Tågbolaget Snälltåget, som fortsatte Berlintrafiken efter SJ, protesterar mot att den svenska regeringen väljer att låta skattepengar konkurrera med deras lönsamma trafik som inte får några skattepengar alls. Mer om det nedan.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Bok: Nato, ett redskap för USA:s aggressioner

🟠 BOKRECENSION Om det var rätt av Sverige att gå med i Nato kommer vi kanske att veta någon gång långt in i framtiden. Men det är bra om vi förstår vad det är vi gått med i. Om du då bara lyssnar på den vanliga mainstream-mediapropagandan kommer du definitivt att bli lurad, det är ju deras hela affärsidé. Läs istället denna bok, den är snabbläst men innehåller en faktarik kritisk analys av världens överlägset starkaste militärallians.

Pietà

🟠 KULTUR Det italienska ordet pietà betyder medlidande. Man associerar det med den sörjande Maria med den döde Jesus i famnen. Sedan tidig medeltid finns det i konsten olika framställningar av den döde Jesus och hans mor. Den mest berömda bilden, en skulptur, är Michelangelo Buonarrotis (1475-1564) Pietà i vit marmor i Peterskyrkan i Rom.

Vad är distribuerade beräkningar?

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Datorvärlden har gått från isolerade maskiner utan yttre kontakter, till sammankopplade i nätverk och vidare till att nästan kunnas se som en stor maskin med kombinerad beräkningsförmåga. Dagens datorer kan få mycket mer gjort när de delar arbetet med andra maskiner. Detta kallas för ”distribuerade beräkningar”, eller på engelska, distributed computing.

Den stora depressionen och andra världskriget

🟠 HISTORIA Den stora depressionen var en allvarlig global ekonomisk nedgång från 1929 till 1939, inte bara i USA utan hela världen. Perioden präglades av extremt hög arbetslöshet och fattigdom, drastiska minskningar av industriproduktion och internationell handel, samt omfattande bank- och företagskonkurser runt om i världen. Var fjärde amerikan var arbetslös och även högutbildade som läkare såg en inkomstförlust på uppemot 40 procent. Misären var så svår att den blev ett livslångt trauma för många ur den generationen.

Olof Skötkonung och mynten i Sigtuna

🟠 För många år sedan besökte vi Sigtuna och de arkeologiska utgrävningar som pågick där. Det var spännande att se hur arkeologerna tog hand om de olika fynden och de berättade om vad de hade hittat. Bland annat fanns mynt av olika slag. Mynt är en viktig del av historien så därför ska vi bekanta oss med Olof Skötkonungs myntprägling i Sigtuna.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.