Skip to Content

Snälltågets Berlintåg drivs i privat regi. Foto: Snälltåget
INRIKES

2022 rullar politikertåget till Bryssel

Digital utgåva

Regeringen har beslutat ge Trafikverket i uppdrag att upphandla två olika utrikes nattåg, det ena Stockholm – Hamburg och det andra Malmö-Bryssel. Eftersom det inte tillåts att upphandla dessa på tysk sträcka förväntas vinnande tågföretag ta risken från dansk-tyska gränsen. Hamburg-tåget från Stockholm välkomnas av många, men Brysseltåget från Malmö ses istället som något politikerna ger sig själva i present.

Publicerad: 30 juli, 2020, 11:24

  • Svenska

Läs även

Den 23 juli kungjorde S-Mp-regeringen att de sätter nattågssatsningen till kontinenten i verket. Efter en enkel utredning av Trafikverket, som presenterade huvuddragen i en delrapport den 15 januari, och lite samtal med samarbetspartierna, bestämde man sig för att driva Brysseltåget från Malmö till genomförande. Det trots att man inte tillåts subventionera satsningen annat än på svensk och dansk sträcka. Tyska myndigheter förklarade tidigare att de inte tillåter annan stats upphandling på sina spår. Man kommer samtidigt inrätta tåget Stockholm – Hamburg, men det kommer att rulla en kortare del på tyska spår. I det fallet blir stödförbudet ett mindre problem. Regeringens pressmeddelande förklarar ambitionerna:

”Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022”.

Miljöpartiet och EU-höjdarnas bekvämlighet

Förre europaparlamentarikern Max Andersson (MP). Foto: Wikipedia/Ris-Otto

Idéerna om att svenska staten skall upphandla persontåg till Europa är en miljöpartiidé som proklamerades efter ett beslut på en partikongress för Mp försommaren 2018. Idén anses främst härröra från den tidigare göteborgske EU-parlamentarikern Max Andersson (vilken 2019 lämnade Mp) som alltid reste till Bryssel med tåg, en resa som kräver byten i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Frankfurt am Main alternativt en resväg via Dortmund, eller Osnabrück och Amsterdam eller i vissa varianter Köln, Aachen och Welkenraedt. Från varken Hamburg eller Berlin finns direkta tågförbindelser till Bryssel, men det är något som de svenska politikerna och byråkraterna nu ser till att skaffa sig.

I delrapporten från Trafikverket den 15 januari var det alltför märkbart att både regeringens uppdrag och Trafikverkets fokus var inställt på Bryssel, trots att myndigheten ansåg byte i Köln var rimligare.

Svenska staten skall alltså inrätta skattebefrämjad tågtrafik till Bryssel. Inte Berlin, Prag eller Budapest, något som annars hade varit mer naturligt då SJ under perioden 1989 till 2011 med stor framgång fyllde tågen med turister och gruppresor med hjälp av svenska och utländska resebyråer såväl som egna stamkunder som skolor, svenska kyrkan och även affärsfolk. Nedläggningen berodde på att rederiet Stena Line, som köpt tågfärjorna av svenska och tyska staten, aldrig ålagts något ansvar att bedriva tågfärjornas seglats för att persontrafiken skulle kunna använda dem och inte heller fått möjlighet till ekonomiskt stöd att fortsätta så.

Tågbolaget Snälltåget, som fortsatte Berlintrafiken efter SJ, protesterar mot att den svenska regeringen väljer att låta skattepengar konkurrera med deras lönsamma trafik som inte får några skattepengar alls. Mer om det nedan.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • HomoLogicoPhilosophicus

    Citat, från artikeln:

    […] ”’Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022’.”

    Ok!? Men hur ska ”politikertåget”, som kanske är späckat, smockfullt, med trinda politiker, på ett säkert och tryggt sätt kunna tuffa fram på ett järnvägsspår som är hundratals mil utformad i sin konstruktion? Ska månne det f d Banverket, som numera ingår i Trafikverkets regi, återuppstå och tillhandahålla och placera ut personskydd och säkerhetspolis utmed hela järnvägsrälsen; ska hela sträckan mellan Sthlm-Bryssel stå under bevakning, gentemot terrordåd, sabotage, tågrån och överfall?

    God dag yxskaft och järnvägssliper…

  • Dacke

    Och allt detta sker när vår egen järnväg förfaller för vart år? Det viktiga är att den nya EU-adel som snabbt växer sig stark, skall kunna åka bekvämt till Bryssel (skattebetalarnas bekostnad) när våra egna järnvägslinjer läggs ned på löpande band? Vi har även ett vägnät som vi behöver reformera, men vi har inga pengar till det? Från att svenskarna haft ett välmående land, är det snart bara EU-parlamentariker som, ”tycker att det är bra”?

Muslimsk gatubön blockerar gata på Östermalm

INRIKESMed kravet att hån mot religion ska kriminaliseras, samlades ett femtiotal muslimer utanför den franska ambassaden i Stockholm, där de protesterade och genomförde en gatubön. Många har uttryckt irritation över kraven och blockerandet av gatan, men manifestationen fick bland annat stöd i Dagens Nyheter. I Frankrike har gatuböner ägt rum i flera år, ett fenomen som kritiserats av bland andra Nationell Samlings partiledare Marine Le Pen.

”Ingrid och Maria” frikänns från hets mot folkgrupp

INRIKESDen 23 november friades de båda samhällskritiska journalisterna Ingrid Carlqvist och Maria Celander från hets mot folkgrupp. Åtalet gällde en debattartikel om risken med muslimer som arbetar på apotek, publicerad på deras hemsida i juli förra året. Till Nya Tider säger Carlqvist att hon egentligen inte befarade en fällande dom, men att frikännandet är oerhört viktigt för den svenska yttrandefriheten.

HBTQ-späckad propagandaserie i SVT

INRIKESSveriges Television satsar åter på ett dyrt epokdrama, denna gång om ”förbjuden kärlek i 30-, 40- och 50-talsmiljöer”. En HBTQP-propagandistisk TV-serie är vad folk kan förvänta sig. Framgångarna från TV-serien ”Vår tid är nu” ligger bakom idén hos statstelevisionen om en ny global tantsnusksexport. Redan till jul i år visas i SVT en kort uppföljare av Vår tid är nu, men nästa jul blir det andra bullar av när serien om Haijbyaffären visas, ett spännande drama för hela familjen, om man får tro producenterna. Andra vänsterideologiskt färgade storproduktioner är Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton som får biopremiär till julen 2021.

Coronarelaterade åtgärder riskerar att slå ut många företag

INRIKESDe under våren och sommaren hårt drabbade besöks- och tjänstenäringarna åker på ytterligare en rejäl smäll när regeringen och Folkhälsomyndigheten lägger fram nya och strängare begränsningar för allmänna sammankomster. Så sent som den 22 oktober beslutade regeringen att öka det maximala antalet personer vid allmänna sammankomster från 50 till 300. Den 17 november beslutade regeringen att chocksänka gränsen till 8 personer. Hoppandet ställer till det rejält för väldigt många företag och konkurserna antas därför öka dramatiskt. Hela näringslivet visar återigen en nedåtgående trend, enligt Konjunkturinstitutet.

Brå bryter gammalt tabu: Kartlägger samband mellan ungdomsrån och etnicitet

INRIKESBrottsförebyggande rådet (Brå) kommer inom kort att genomföra en studie där man vill se om det finns ett samband mellan etnicitet och de allt brutalare och förnedrande ungdomsrånen i Sverige. Man vill helt enkelt se huruvida offer respektive förövare har svensk eller utländsk bakgrund. Att detta initiativ kommer just från Brå måste dock betraktas som oväntat. När Nya Tider försöker få svar från Brås utredare om varför man väljer att göra denna kartläggning just nu väljer de att lägga locket på och förvägra oss en kommentar.

Muslimsk gatubön blockerar gata på Östermalm

INRIKESMed kravet att hån mot religion skall kriminaliseras, samlades ett antal muslimer utanför den franska ambassaden i Stockholm, där de protesterade och genomförde en gatubön. Många har uttryckt irritation över kraven och blockerandet av gatan, men manifestationen fick bland annat stöd i Dagens Nyheter. I Frankrike har gatuböner ägt rum i flera år, ett fenomen som kritiserats av bland andra Rassemblement Nationals partiledare Marine Le Pen.

11 miljarder till Göteborgs ”särskilt utsatta områden”

INRIKESDen kommunala bostadskoncernen Framtiden ska satsa 11 miljarder kronor på sex etniska enklaver i Göteborg som klassificerats som ”särskilt utsatta”. Målet är att Biskopsgården, Tynnered, Hjällbo, Bergsjön, Hammarkullen och Lövgärdet genom olika åtgärder ska komma bort från listan med Sveriges särskilt utsatta områden inom fem år. Som förebild har man området Gårdsten, som efter 22 år av insatser gick från ”särskilt utsatt” till ”riskområde”.

Vaccinet Sverige skall få är undermåligt – 62 procent effektivt

INRIKESSverige har tecknat ett avtal med Astra Zeneca om att köpa in sex miljoner doser av deras vaccin, förutsatt att det är säkert. Under måndagsmorgonen kom nyheten om att vaccinets effektivitetsgrad nu är fastställt och att resultatet beskrivs som en besvikelse. Vaccinet rapporteras bara vara 62 procent effektivt.

Gå till arkivet

Send this to a friend