Skip to Content

Snälltågets Berlintåg drivs i privat regi. Foto: Snälltåget
INRIKES

2022 rullar politikertåget till Bryssel

Digital utgåva

Regeringen har beslutat ge Trafikverket i uppdrag att upphandla två olika utrikes nattåg, det ena Stockholm – Hamburg och det andra Malmö-Bryssel. Eftersom det inte tillåts att upphandla dessa på tysk sträcka förväntas vinnande tågföretag ta risken från dansk-tyska gränsen. Hamburg-tåget från Stockholm välkomnas av många, men Brysseltåget från Malmö ses istället som något politikerna ger sig själva i present.

Publicerad: 30 juli, 2020, 11:24

  • Svenska

Läs även

Den 23 juli kungjorde S-Mp-regeringen att de sätter nattågssatsningen till kontinenten i verket. Efter en enkel utredning av Trafikverket, som presenterade huvuddragen i en delrapport den 15 januari, och lite samtal med samarbetspartierna, bestämde man sig för att driva Brysseltåget från Malmö till genomförande. Det trots att man inte tillåts subventionera satsningen annat än på svensk och dansk sträcka. Tyska myndigheter förklarade tidigare att de inte tillåter annan stats upphandling på sina spår. Man kommer samtidigt inrätta tåget Stockholm – Hamburg, men det kommer att rulla en kortare del på tyska spår. I det fallet blir stödförbudet ett mindre problem. Regeringens pressmeddelande förklarar ambitionerna:

”Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022”.

Miljöpartiet och EU-höjdarnas bekvämlighet

Förre europaparlamentarikern Max Andersson (MP). Foto: Wikipedia/Ris-Otto

Idéerna om att svenska staten skall upphandla persontåg till Europa är en miljöpartiidé som proklamerades efter ett beslut på en partikongress för Mp försommaren 2018. Idén anses främst härröra från den tidigare göteborgske EU-parlamentarikern Max Andersson (vilken 2019 lämnade Mp) som alltid reste till Bryssel med tåg, en resa som kräver byten i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Frankfurt am Main alternativt en resväg via Dortmund, eller Osnabrück och Amsterdam eller i vissa varianter Köln, Aachen och Welkenraedt. Från varken Hamburg eller Berlin finns direkta tågförbindelser till Bryssel, men det är något som de svenska politikerna och byråkraterna nu ser till att skaffa sig.

I delrapporten från Trafikverket den 15 januari var det alltför märkbart att både regeringens uppdrag och Trafikverkets fokus var inställt på Bryssel, trots att myndigheten ansåg byte i Köln var rimligare.

Svenska staten skall alltså inrätta skattebefrämjad tågtrafik till Bryssel. Inte Berlin, Prag eller Budapest, något som annars hade varit mer naturligt då SJ under perioden 1989 till 2011 med stor framgång fyllde tågen med turister och gruppresor med hjälp av svenska och utländska resebyråer såväl som egna stamkunder som skolor, svenska kyrkan och även affärsfolk. Nedläggningen berodde på att rederiet Stena Line, som köpt tågfärjorna av svenska och tyska staten, aldrig ålagts något ansvar att bedriva tågfärjornas seglats för att persontrafiken skulle kunna använda dem och inte heller fått möjlighet till ekonomiskt stöd att fortsätta så.

Tågbolaget Snälltåget, som fortsatte Berlintrafiken efter SJ, protesterar mot att den svenska regeringen väljer att låta skattepengar konkurrera med deras lönsamma trafik som inte får några skattepengar alls. Mer om det nedan.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • HomoLogicoPhilosophicus

    Citat, från artikeln:

    […] “‘Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022’.”

    Ok!? Men hur ska “politikertåget”, som kanske är späckat, smockfullt, med trinda politiker, på ett säkert och tryggt sätt kunna tuffa fram på ett järnvägsspår som är hundratals mil utformad i sin konstruktion? Ska månne det f d Banverket, som numera ingår i Trafikverkets regi, återuppstå och tillhandahålla och placera ut personskydd och säkerhetspolis utmed hela järnvägsrälsen; ska hela sträckan mellan Sthlm-Bryssel stå under bevakning, gentemot terrordåd, sabotage, tågrån och överfall?

    God dag yxskaft och järnvägssliper…

  • Dacke

    Och allt detta sker när vår egen järnväg förfaller för vart år? Det viktiga är att den nya EU-adel som snabbt växer sig stark, skall kunna åka bekvämt till Bryssel (skattebetalarnas bekostnad) när våra egna järnvägslinjer läggs ned på löpande band? Vi har även ett vägnät som vi behöver reformera, men vi har inga pengar till det? Från att svenskarna haft ett välmående land, är det snart bara EU-parlamentariker som, “tycker att det är bra”?

Kommunpolis kallar 12-åriga Adrianas mördare för ”offer”

”Jag ville väcka känslor”, menar lokalpolisen Martin Lazar, när Nya Tider frågar honom om debattartikeln där han skrev att de som skjuter också är offer. Det var efter dödsskjutningen av 12-åriga Adriana från Norsborg som kommunpolisen skrev en debattartikel i Expressen, där han menar att det gäng som besköt ett annat kriminellt gäng ”ville dämpa sin ångest genom våld och maktspel”.

Bibliska gräshoppssvärmar hotar nu jordbruksnationen Brasilien – Ödelägger redan skördar på fyra kontinenter

LIVSMEDELSFÖRSÖRJNINGDe gigantiska gräshoppssvärmarna som ödelagt jordbruk i Paraguay och Argentina befaras nu komma att ta sig över gränsen till Brasilien, en av väldens största jordbruksnationer, och vintergrödorna där. Det skulle skapa än mer tryck på den redan svårt ansatta globala matproduktionen som drabbats hårt av virusnedstängningar, ovanligt kyligt väder på många platser och stora översvämningar i länder som Kina. Samtidigt rapporteras gräshoppor redan ha dykt upp i Centralamerika. Experter befarar att Mexiko och kanske även USA står på tur. Gigantiska svärmar har redan ödelagt vidsträckta områden i Östafrika, Mellanöstern, Pakistan, Indien och har nu också dykt upp i södra Europa och västra Kina. Det är den värsta invasionen på minst 70 år och miljontals människor hotas nu av svält.

”Koranen skall brinna i Rosengård!”

INRIKESRasmus Paludan, partiledare för det danska invandringskritiska partiet Stram kurs, har meddelat att han tillsammans med den kontroversiella svenska konstnären Dan Park kommer hålla ett torgmöte i invandrarghettot Rosengård framför en moské och där bränna koranen.

Ny minnesplats på Fårö för baltiska flyktingar

INRIKESDen 22 juli invigdes en ny minnesplats på Fårö utanför Gotland för att hedra de baltiska flyktingar som kom till Fårö under andra världskrigets slut, eller snarare alla de som aldrig kom fram utan drunknade i Östersjön under de strapatsrika resorna.

Taxidådet i Borlänge en hämnd för anmälan om sextrakasserier

INRIKESEn somalisk taxichaufför sitter häktad efter en vansinneskörning i Borlänge, där han medvetet körde på fem personer. Brottsrubriceringen är ett försök till mord samt fyra fall av grov misshandel. Somaliern är sedan tidigare dömd för våld mot tjänsteman på ett socialkontor, då han inte fick igenom sin vilja angående bidrag.

Mördare fritagen under permission från ungdomsvård

INRIKESDen 8 januari 2018 sköt den då 16-årige somaliern Abdirizak Abdimalek Osman ihjäl en 24-årig afrikansk man på en pizzeria i Rinkeby. Han dömdes till tre års sluten ungdomsvård, men fritogs den 21 juli i år under en permission. Den ansvariga myndighetens presschef medger i ett samtal med Nya Tider att en felbedömning uppenbarligen gjordes då man beviljade permission.

12-årig flicka ihjälskjuten av gängkriminella

INRIKESNatten mot söndagen sköts en 12-årig flicka ihjäl vid en bensinmack i Norsborg i Botkyrka kommun söder om Stockholm. Skjutningen menas ha varit en så kallad ”drive-by-skjutning” där gängkriminella kört förbi bensinmacken och öppnat eld mot andra gängmedlemmar men missat och istället dödat den unga flickan.

EU klubbade återhämtningsfond och dubblar sin budget

UTRIKESTidigt på morgonen den 21 juli skrev EU-ländernas regeringschefer på avtalet om den nya långtidsbudgeten och den så kal­la­de återhämtningsfonden för EU, efter ett historiskt långt maratonmöte över mer än fyra dygn. Den senare har lanserats som ett stöd för återuppbyggnad till länder som drabbats hårt av coronapandemin. Konstruktionen innebär att EU:s budgetramar i det närmaste dubbleras, med lånade pengar, under tre år. Förändringen är fundamental och marknadsförs som ”Nästa generation av EU” – utan att ställas under demokratisk prövning.

Gå till arkivet

Send this to a friend