Scandinavian Star brann den 7 april för 25 år sedan. Branden startade på sju ställen och 159 människor dog.

25 år sedan Scandinavian Star brann

Fiffel med ”bekvämlighetsflagg” var bara början på katastrofen Scandinavian Star, som kom att kosta 159 människor livet. Den oerfarna besättningen förbjöds att göra livbåtsövning – det var för dyrt. När katastrofen var ett faktum övergav kaptenen fartyget och ljög om att passagerarna räddats. Han fick sex månaders fängelse i en rättsskandal som de anhöriga misstänker handlar om ett cyniskt försäkringsbedrägeri.
Erik Mørk Andersen var tidigare dömd för pyromani och antogs vara skyldig till båtbranden.
Erik Mørk Andersen var tidigare dömd för pyromani och antogs vara skyldig till båtbranden.

För 25 år sedan lämnade passagerarfärjan Scandinavian Star Oslo hamn. Det var lördag kväll den 6 april 1990. Avgången var över två timmar försenad. Flera installationsarbeten ombord var ännu inte utförda. Scandinavian Star gjorde sin första resa på den nya rutten mellan Oslo och Fredrikshavn i Danmark. Den norska sjöfartsinspektionen kände inte till den nya färjelinjen. Vädret var lugnt och havet stilla. På morgonen den 7 april började fartyget att brinna.

Fartyg som var registrerade i Bahamas, Cypern, Panama och liknande sjöfartsnationer räknades som bekvämlighetsfartyg. De länderna utförde mycket enkla kontroller. Oftast stannade kontrollen vid att man granskade om redaren hade satt in en tillräckligt stor summa på bankkontot. Därefter utfärdade bekvämlighetsländerna nödvändiga certifikat.

Kapten Hugo Larsen dömdes till sex månaders fängelse för att ha övergivit passagerarna.
Kapten Hugo Larsen dömdes till sex månaders fängelse för att ha övergivit passagerarna.

Den som kom på idén med bekvämlighetsflagg var den grekiske redaren Aristoteles Onassis. Han ägde ett par fartyg under amerikansk flagg. Så utbröt en strejk. Onassis satte då fartygen under annan flagg och bytte snabbt ut den strejkande besättningen. En ny metod för pengahantering hade uppfunnits i den moderna globala ekonomin.

När Hong Kong upphörde att vara en brittisk besittning 1997 och blev en del av Kina fanns det mängder med Hong Kong-miljonärer som ville skydda sitt kapital. Att investera i fastigheter eller Hong Kong-baserade företag hade inte varit så klokt. De köpte fartyg eller delar av fartyg som registrerades under bekvämlighetsflagg. Därefter försvann pengarna för alltid ur sikte för Kina.

Under 1980-talet tillsattes en parlamentarisk utredning i Sverige för att spåra fartyg under annan flagg som ägdes av svenska rederier. Man fann att rederiaktiebolaget Broströms i Göteborg, som då var Sveriges största rederi, ägde åtta fartyg under bekvämlighetsflagg. Dagen efter rapporten publicerades sattes de åtta fartygen under annan flagg.

Sjöfart sysslar inte bara med transporter. Det är också en lukrativ bransch för pengatvätt och undanhållande av vinster som ska beskattas. En pizzeria kan inte byta flagg och segla iväg, men det kan ett fartyg. Det är utifrån ett sådant perspektiv man ska skärskåda branden ombord på Scandinavian Star.

Scandinavian Star hade en nymönstrad besättning som delvis bestod av oerfarna portugisiska bondgrabbar. De kan ha varit hur bra människor som helst, men kunskaper i sjömanskap hade de inte. Befälhavaren önskade genomföra en livbåtsövning och en säkerhetsövning med besättningen innan fartyget lämnade hamn. Det passade inte rederiet och befälhavaren avskedades. Istället anställdes Hugo Larsen som befälhavare. Denne rättade sig efter ägarnas önskemål. När Scandinavian Star lämnade Oslo hade varken fartygets skick eller besättningens kunskaper kontrollerats av berörda myndigheter i Norge eller Danmark och knappast i Bahamas heller.

Klockan kvart i två på morgonen upptäcktes en liten brand i passagerarkorridoren på däck 4. Den släcktes snabbt. Kort därefter började det brinna på däck 3. Branden spred sig ombord. Röken var giftig och några passagerare förlorade omedelbart medvetandet. Sammanlagt anlades bränder på sju ställen ombord.

Passagerare som lyckades ta sig ut på däck upptäckte att besättningen hade satt sig i livbåtarna. Omkring halv tre på morgonen hade Hugo Larsen tagit sig till en livbåt med en walkie-talkie. Han kunde meddela det svenska fartyget Stena Saga, som kommit till undsättning, att alla passagerare hade lämnat fartyget. Eftersom passagerarna sades vara räddade sattes inte några rökdykare från land in under natten. Lågorna från fartyget slog högt mot skyn. Det var först den 10 april när Scandinavian Star hade bogserats till Lysekil som hela omfattningen av katastrofen blev uppenbar. Kvarvarande passagerare hade lämnats att dö.

Totalt dog 159 personer, varav 26 barn under femton år. Två av de döda var ur besättningen. I en av hytterna hittades Erik Mørk Andersen. Han hade dött berusad med 1,7 promille alkohol i blodet. Han var medhjälpare till en lastbilschaufför och hade tidigare dömts för pyromani.

Tre länder var inblandade i utredningen, Sverige, Norge och Danmark. Norge skulle utreda orsaken till branden. Danmark skulle undersöka ägarförhållanden och ekonomiska fakta. Sverige skulle identifiera de omkomna.

Scandinavian Star befann sig på svenskt territorialvatten när olyckan inträffade och hade bogserats till Lysekil. Ändå fick Norge sköta olycksutredningen.

De tre länderna bestämde sig för att Scandinavian Star hade befunnit sig på internationellt vatten och att fartyget ägdes av danska medborgare. Vidare beslutade man att Erik Mørk Andersen hade anlagt bränderna ombord. Allt var fel.

De som sades representera fartyget i Danmark var danskarna Ole B. Hansen och Henrik Johansen. I mars 2003 kom de korrekta ägarförhållandena fram genom uppgifter från Danmarks ambassadör i Kanada som hade varit i kontakt med Bahamas regering.

En vecka före branden, den 30 mars 1990, hade det amerikanska rederiet SeaEscape köpt fartyget för 10 miljoner USD. Dansken Nils-Erik Lund registrerades som ägare i Bahamas skeppsregister, men SeaEscape sålde aldrig Scandinavian Star till Danmark. Det amerikanska rederiet hade lyckats kvittera ut 24 miljoner USD i försäkringsersättning. Fartyget var alltså kraftigt överförsäkrat.

I den rättegång som följde i Danmark fick Ole B. Hansen, Henrik Johansen och Hugo Larsen sex månaders fängelse var. Av oklara skäl slapp Nils-Erik Lund undan. Domen har kritiserats som en rättsskandal. De verkligt skyldiga gick fria. Man kan jämföra Hugo Larsens straff med Francesco Schettino som var befälhavaren på passagerarfartyget Costa Concordia. Denne fick 16 års fängelse 2014 när han övergav sitt fartyg där 32 människor omkom.

Anhöriga har aldrig accepterat den bristfälliga utredningen kring Scandinavian Star. De ser branden som ett försäkringsbedrägeri. Tre personer gjorde en egen utredning. Terje Bergsvåg från Norge, Hasse Magnusson från Sverige och Mike Axdahl från Danmark. I april 2013 lade de fram en rapport som underkänner tidigare utredningar totalt.

I Norge har Arbeiderpartiet börjat driva ärendet och i Danmark Dansk Folkeparti. Sveriges riksdag har ännu inte visat något intresse. Den norska polisen har börjat undersöka ärendet på nytt och ärendet ska tas upp i det norska Stortinget. Det är mycket troligt att en ny rättslig prövning kommer att göras.

Någonstans i Skandinavien eller Portugal går en man fri som är ansvarig för 159 människors död och i USA tjänade några personer 100 miljoner kronor på branden.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Åsle Tå

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Banankontakt i otakt

Banankontakt i otakt

🟠 KULTUR Jämställdhet är jätteviktigt att gilla, men fobier är minst lika viktiga. Att utrota, alltså. Annars blir det inte jämställt. Men så har vi det här med bananerna.

Pietà

Pietà

🟠 KULTUR Det italienska ordet pietà betyder medlidande. Man associerar det med den sörjande Maria med den döde Jesus i famnen. Sedan tidig medeltid finns det i konsten olika framställningar av den döde Jesus och hans mor. Den mest berömda bilden, en skulptur, är Michelangelo Buonarrotis (1475-1564) Pietà i vit marmor i Peterskyrkan i Rom.

Det kristna dopet

Det kristna dopet

🟠 KULTUR ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er i alla dagar till tidens slut.”

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Spanska inbördeskriget i svensk utgåva – bättre än Beevor

🟠 BOKRECENSION De flesta svenska högerradikaler är protestanter. Och ser historiskt Spanien, en av katolicismens högborgar, som alltifrån fiende till likgiltig makt. Så det spanska inbördeskriget, som nog hade ”högerradikalism” i det ena lägret, i Francosidan som stred för tronen och altaret, lockar inte svenska högerradikaler i gemen. Men trots det kan spanska inbördeskriget vara värt att studera. En nyutkommen bok föranleder Nya Tiders recensent att bege sig till det soliga Spanien under dess blodiga 1930-tal.

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Ramverk – verktyg för att strukturera, påverka och koordinera

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ramverk, eller på engelska, frameworks, är de metodologiska principer som formar hur vi tänker, agerar och interagerar i en alltmer komplex värld. I den här artikeln tittar vi på ramverkens ursprung och följer deras historia från antikens militära strategier till moderna digitala verktyg, samtidigt som vi undersöker deras roll inom områden som marknadsföring, underrättelseverksamhet, utbildning eller cybersäkerhet.

Ralph och Kobran

🟠 HISTORIA Ericofonen – eller Kobran, som den kom att kallas – var en banbrytande uppfinning inom telefonin av anledningen att den var första telefonen som var designad och konstruerad i ett enda stycke. Uppfinnaren bakom Kobran var den svenske formgivaren Ralph Lysell.

Ansgar – Nordens apostel

🟠 HISTORIA De flesta har hört talas om Ansgar. Han är en viktig person i vår historia. Ofta sägs det att Sverige kristnades genom Ansgars verksamhet, men så var det inte riktigt. Sveriges kristnande var en lång process, men man kan säga att Ansgar lade en viktig grundsten eftersom han var den förste kände missionären i vårt land. Han var också den förste främmande besökaren i Sverige som vi vet namnet på.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.