Skip to Content

Scandinavian Star brann den 7 april för 25 år sedan. Branden startade på sju ställen och 159 människor dog.
Historia

25 år sedan Scandinavian Star brann

Fiffel med ”bekvämlighetsflagg” var bara början på katastrofen Scandinavian Star, som kom att kosta 159 människor livet. Den oerfarna besättningen förbjöds att göra livbåtsövning – det var för dyrt. När katastrofen var ett faktum övergav kaptenen fartyget och ljög om att passagerarna räddats. Han fick sex månaders fängelse i en rättsskandal som de anhöriga misstänker handlar om ett cyniskt försäkringsbedrägeri.

Publicerad: 18 april, 2015, 09:38

  • Svenska

Läs även

Erik Mørk Andersen var tidigare dömd för pyromani och antogs vara skyldig till båtbranden.

Erik Mørk Andersen var tidigare dömd för pyromani och antogs vara skyldig till båtbranden.

För 25 år sedan lämnade passagerarfärjan Scandinavian Star Oslo hamn. Det var lördag kväll den 6 april 1990. Avgången var över två timmar försenad. Flera installationsarbeten ombord var ännu inte utförda. Scandinavian Star gjorde sin första resa på den nya rutten mellan Oslo och Fredrikshavn i Danmark. Den norska sjöfartsinspektionen kände inte till den nya färjelinjen. Vädret var lugnt och havet stilla. På morgonen den 7 april började fartyget att brinna.

Fartyg som var registrerade i Bahamas, Cypern, Panama och liknande sjöfartsnationer räknades som bekvämlighetsfartyg. De länderna utförde mycket enkla kontroller. Oftast stannade kontrollen vid att man granskade om redaren hade satt in en tillräckligt stor summa på bankkontot. Därefter utfärdade bekvämlighetsländerna nödvändiga certifikat.

Kapten Hugo Larsen dömdes till sex månaders fängelse för att ha övergivit passagerarna.

Kapten Hugo Larsen dömdes till sex månaders fängelse för att ha övergivit passagerarna.

Den som kom på idén med bekvämlighetsflagg var den grekiske redaren Aristoteles Onassis. Han ägde ett par fartyg under amerikansk flagg. Så utbröt en strejk. Onassis satte då fartygen under annan flagg och bytte snabbt ut den strejkande besättningen. En ny metod för pengahantering hade uppfunnits i den moderna globala ekonomin.

När Hong Kong upphörde att vara en brittisk besittning 1997 och blev en del av Kina fanns det mängder med Hong Kong-miljonärer som ville skydda sitt kapital. Att investera i fastigheter eller Hong Kong-baserade företag hade inte varit så klokt. De köpte fartyg eller delar av fartyg som registrerades under bekvämlighetsflagg. Därefter försvann pengarna för alltid ur sikte för Kina.

Under 1980-talet tillsattes en parlamentarisk utredning i Sverige för att spåra fartyg under annan flagg som ägdes av svenska rederier. Man fann att rederiaktiebolaget Broströms i Göteborg, som då var Sveriges största rederi, ägde åtta fartyg under bekvämlighetsflagg. Dagen efter rapporten publicerades sattes de åtta fartygen under annan flagg.

Sjöfart sysslar inte bara med transporter. Det är också en lukrativ bransch för pengatvätt och undanhållande av vinster som ska beskattas. En pizzeria kan inte byta flagg och segla iväg, men det kan ett fartyg. Det är utifrån ett sådant perspektiv man ska skärskåda branden ombord på Scandinavian Star.

Scandinavian Star hade en nymönstrad besättning som delvis bestod av oerfarna portugisiska bondgrabbar. De kan ha varit hur bra människor som helst, men kunskaper i sjömanskap hade de inte. Befälhavaren önskade genomföra en livbåtsövning och en säkerhetsövning med besättningen innan fartyget lämnade hamn. Det passade inte rederiet och befälhavaren avskedades. Istället anställdes Hugo Larsen som befälhavare. Denne rättade sig efter ägarnas önskemål. När Scandinavian Star lämnade Oslo hade varken fartygets skick eller besättningens kunskaper kontrollerats av berörda myndigheter i Norge eller Danmark och knappast i Bahamas heller.

Klockan kvart i två på morgonen upptäcktes en liten brand i passagerarkorridoren på däck 4. Den släcktes snabbt. Kort därefter började det brinna på däck 3. Branden spred sig ombord. Röken var giftig och några passagerare förlorade omedelbart medvetandet. Sammanlagt anlades bränder på sju ställen ombord.

Passagerare som lyckades ta sig ut på däck upptäckte att besättningen hade satt sig i livbåtarna. Omkring halv tre på morgonen hade Hugo Larsen tagit sig till en livbåt med en walkie-talkie. Han kunde meddela det svenska fartyget Stena Saga, som kommit till undsättning, att alla passagerare hade lämnat fartyget. Eftersom passagerarna sades vara räddade sattes inte några rökdykare från land in under natten. Lågorna från fartyget slog högt mot skyn. Det var först den 10 april när Scandinavian Star hade bogserats till Lysekil som hela omfattningen av katastrofen blev uppenbar. Kvarvarande passagerare hade lämnats att dö.

Totalt dog 159 personer, varav 26 barn under femton år. Två av de döda var ur besättningen. I en av hytterna hittades Erik Mørk Andersen. Han hade dött berusad med 1,7 promille alkohol i blodet. Han var medhjälpare till en lastbilschaufför och hade tidigare dömts för pyromani.

Tre länder var inblandade i utredningen, Sverige, Norge och Danmark. Norge skulle utreda orsaken till branden. Danmark skulle undersöka ägarförhållanden och ekonomiska fakta. Sverige skulle identifiera de omkomna.

Scandinavian Star befann sig på svenskt territorialvatten när olyckan inträffade och hade bogserats till Lysekil. Ändå fick Norge sköta olycksutredningen.

De tre länderna bestämde sig för att Scandinavian Star hade befunnit sig på internationellt vatten och att fartyget ägdes av danska medborgare. Vidare beslutade man att Erik Mørk Andersen hade anlagt bränderna ombord. Allt var fel.

De som sades representera fartyget i Danmark var danskarna Ole B. Hansen och Henrik Johansen. I mars 2003 kom de korrekta ägarförhållandena fram genom uppgifter från Danmarks ambassadör i Kanada som hade varit i kontakt med Bahamas regering.

En vecka före branden, den 30 mars 1990, hade det amerikanska rederiet SeaEscape köpt fartyget för 10 miljoner USD. Dansken Nils-Erik Lund registrerades som ägare i Bahamas skeppsregister, men SeaEscape sålde aldrig Scandinavian Star till Danmark. Det amerikanska rederiet hade lyckats kvittera ut 24 miljoner USD i försäkringsersättning. Fartyget var alltså kraftigt överförsäkrat.

I den rättegång som följde i Danmark fick Ole B. Hansen, Henrik Johansen och Hugo Larsen sex månaders fängelse var. Av oklara skäl slapp Nils-Erik Lund undan. Domen har kritiserats som en rättsskandal. De verkligt skyldiga gick fria. Man kan jämföra Hugo Larsens straff med Francesco Schettino som var befälhavaren på passagerarfartyget Costa Concordia. Denne fick 16 års fängelse 2014 när han övergav sitt fartyg där 32 människor omkom.

Anhöriga har aldrig accepterat den bristfälliga utredningen kring Scandinavian Star. De ser branden som ett försäkringsbedrägeri. Tre personer gjorde en egen utredning. Terje Bergsvåg från Norge, Hasse Magnusson från Sverige och Mike Axdahl från Danmark. I april 2013 lade de fram en rapport som underkänner tidigare utredningar totalt.

I Norge har Arbeiderpartiet börjat driva ärendet och i Danmark Dansk Folkeparti. Sveriges riksdag har ännu inte visat något intresse. Den norska polisen har börjat undersöka ärendet på nytt och ärendet ska tas upp i det norska Stortinget. Det är mycket troligt att en ny rättslig prövning kommer att göras.

Någonstans i Skandinavien eller Portugal går en man fri som är ansvarig för 159 människors död och i USA tjänade några personer 100 miljoner kronor på branden.

Stefan Torssell

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Passionerat om jämtska

KULTURJämtskan är ett av Sveriges genuina folkmål och vissa menar att det mer är ett eget språk än en dialekt. Det finns runt 30 000 talare och kanske dubbelt så många förstår jämtska. En svårighet för jämtskans bruk och bevarande har länge varit att det saknats ett enhetligt skriftspråk. År 1995 författade Akademien för jamska en vägledning för hur man ska skriva, men den som verkligen gått till botten med skriftspråket är Håkan Roos, fil. mag. i nordiska språk, som nyligen gett ut en bok i ämnet. Frågan är i hur god jord den faller hos de jämtsktalande.

Om Fritz von Dardel, En konstnärlig soldat och hovman

KULTURFritz von Dardel levde ett rörligt och händelserikt liv. Han var militär, överintendent vid Nationalmuseum, diplomat, hovman – och konstnär. Faktum är att konsten kom att bli hans främsta intresse i livet. Dardel tecknade serier samt målade karikatyrer och landskap.

Klosterörterna finner nya vägar

KULTURReformationen innebar stora förändringar för människorna i vårt land. Den katolska tron med Jungfru Maria och helgonen genomsyrade vardagen. Under denna tid var inte läs- och skrivkunnigheten allmän. Det var viktigt med böner och ramsor som man lärde sig utantill. Dessa knöt an till det gudomliga. Läkeörterna ansågs vara Jungfru Marias särskilda växter. För att örterna skulle hjälpa var det viktigt att be till både Jungfrun och helgonen. Med reformationen förändrades detta. Det gällde att finna nya vägar.

Den okända kyrkan i Sverige

KRÖNIKA

Ole Dammegårds museum i Göteborg

KULTUROle Dammegård är välkänd i kretsar som inte nöjer sig med den officiella förklaringen av olika händelser som Palme­mordet och mordet på John F Kennedy. Nu finns chansen att studera hans arbete och liv fram tills i dag i ett litet museum, fyllt av föremål från hans liv. Museet ligger i Göteborg och är öppet efter överenskommelse.

Karl XII:s vilda dagar, Berättelsen om det holsteinska raseriet och hur det ledde till krig

KULTURÅren 1698 och 1699 slösade den unge kungen Karl XII stora penga­summor, och tillsammans med kusinen Fredrik IV av Holstein-Gottorp betedde han sig mycket omdömeslöst. Karls beteende under dessa år, som har gått till historien som ”det holsteinska raseriet”, kom att få ödesdigra följder för Sverige.

Eketorps borg, en återuppbygd äkta fornborg

KULTURPå Öland finns Sveriges enda återuppbyggda fornborg. Den heter Eketorps borg och uppfördes på 300-talet e.Kr. för att skydda befolkningen från anfall. Eketorp blev senare en plats för offerriter och idag är det ett fascinerande besöksmål som har öppet under både sommaren och hösten.

Husmor på vikingatiden

KULTURHemmet och gården utgjorde det centrala i tillvaron för vikingatidens människor. Det var kvinnorna som hade ansvaret för att allting fungerade på gården och i hushållet. Symbolen för denna viktiga uppgift var nyckeln. Arkeologer har funnit många nycklar i kvinnogravar från vikingatiden. Nu får vi lära känna en kvinna, en husmor som vi kan kal­la Gunlög, och se hur en husmors liv kunde gestalta sig på vikingatiden.

Gå till arkivet

Send this to a friend