Scandinavian Star brann den 7 april för 25 år sedan. Branden startade på sju ställen och 159 människor dog.

25 år sedan Scandinavian Star brann

Fiffel med ”bekvämlighetsflagg” var bara början på katastrofen Scandinavian Star, som kom att kosta 159 människor livet. Den oerfarna besättningen förbjöds att göra livbåtsövning – det var för dyrt. När katastrofen var ett faktum övergav kaptenen fartyget och ljög om att passagerarna räddats. Han fick sex månaders fängelse i en rättsskandal som de anhöriga misstänker handlar om ett cyniskt försäkringsbedrägeri.
Erik Mørk Andersen var tidigare dömd för pyromani och antogs vara skyldig till båtbranden.
Erik Mørk Andersen var tidigare dömd för pyromani och antogs vara skyldig till båtbranden.

För 25 år sedan lämnade passagerarfärjan Scandinavian Star Oslo hamn. Det var lördag kväll den 6 april 1990. Avgången var över två timmar försenad. Flera installationsarbeten ombord var ännu inte utförda. Scandinavian Star gjorde sin första resa på den nya rutten mellan Oslo och Fredrikshavn i Danmark. Den norska sjöfartsinspektionen kände inte till den nya färjelinjen. Vädret var lugnt och havet stilla. På morgonen den 7 april började fartyget att brinna.

Fartyg som var registrerade i Bahamas, Cypern, Panama och liknande sjöfartsnationer räknades som bekvämlighetsfartyg. De länderna utförde mycket enkla kontroller. Oftast stannade kontrollen vid att man granskade om redaren hade satt in en tillräckligt stor summa på bankkontot. Därefter utfärdade bekvämlighetsländerna nödvändiga certifikat.

Kapten Hugo Larsen dömdes till sex månaders fängelse för att ha övergivit passagerarna.
Kapten Hugo Larsen dömdes till sex månaders fängelse för att ha övergivit passagerarna.

Den som kom på idén med bekvämlighetsflagg var den grekiske redaren Aristoteles Onassis. Han ägde ett par fartyg under amerikansk flagg. Så utbröt en strejk. Onassis satte då fartygen under annan flagg och bytte snabbt ut den strejkande besättningen. En ny metod för pengahantering hade uppfunnits i den moderna globala ekonomin.

När Hong Kong upphörde att vara en brittisk besittning 1997 och blev en del av Kina fanns det mängder med Hong Kong-miljonärer som ville skydda sitt kapital. Att investera i fastigheter eller Hong Kong-baserade företag hade inte varit så klokt. De köpte fartyg eller delar av fartyg som registrerades under bekvämlighetsflagg. Därefter försvann pengarna för alltid ur sikte för Kina.

Under 1980-talet tillsattes en parlamentarisk utredning i Sverige för att spåra fartyg under annan flagg som ägdes av svenska rederier. Man fann att rederiaktiebolaget Broströms i Göteborg, som då var Sveriges största rederi, ägde åtta fartyg under bekvämlighetsflagg. Dagen efter rapporten publicerades sattes de åtta fartygen under annan flagg.

Sjöfart sysslar inte bara med transporter. Det är också en lukrativ bransch för pengatvätt och undanhållande av vinster som ska beskattas. En pizzeria kan inte byta flagg och segla iväg, men det kan ett fartyg. Det är utifrån ett sådant perspektiv man ska skärskåda branden ombord på Scandinavian Star.

Scandinavian Star hade en nymönstrad besättning som delvis bestod av oerfarna portugisiska bondgrabbar. De kan ha varit hur bra människor som helst, men kunskaper i sjömanskap hade de inte. Befälhavaren önskade genomföra en livbåtsövning och en säkerhetsövning med besättningen innan fartyget lämnade hamn. Det passade inte rederiet och befälhavaren avskedades. Istället anställdes Hugo Larsen som befälhavare. Denne rättade sig efter ägarnas önskemål. När Scandinavian Star lämnade Oslo hade varken fartygets skick eller besättningens kunskaper kontrollerats av berörda myndigheter i Norge eller Danmark och knappast i Bahamas heller.

Klockan kvart i två på morgonen upptäcktes en liten brand i passagerarkorridoren på däck 4. Den släcktes snabbt. Kort därefter började det brinna på däck 3. Branden spred sig ombord. Röken var giftig och några passagerare förlorade omedelbart medvetandet. Sammanlagt anlades bränder på sju ställen ombord.

Passagerare som lyckades ta sig ut på däck upptäckte att besättningen hade satt sig i livbåtarna. Omkring halv tre på morgonen hade Hugo Larsen tagit sig till en livbåt med en walkie-talkie. Han kunde meddela det svenska fartyget Stena Saga, som kommit till undsättning, att alla passagerare hade lämnat fartyget. Eftersom passagerarna sades vara räddade sattes inte några rökdykare från land in under natten. Lågorna från fartyget slog högt mot skyn. Det var först den 10 april när Scandinavian Star hade bogserats till Lysekil som hela omfattningen av katastrofen blev uppenbar. Kvarvarande passagerare hade lämnats att dö.

Totalt dog 159 personer, varav 26 barn under femton år. Två av de döda var ur besättningen. I en av hytterna hittades Erik Mørk Andersen. Han hade dött berusad med 1,7 promille alkohol i blodet. Han var medhjälpare till en lastbilschaufför och hade tidigare dömts för pyromani.

Tre länder var inblandade i utredningen, Sverige, Norge och Danmark. Norge skulle utreda orsaken till branden. Danmark skulle undersöka ägarförhållanden och ekonomiska fakta. Sverige skulle identifiera de omkomna.

Scandinavian Star befann sig på svenskt territorialvatten när olyckan inträffade och hade bogserats till Lysekil. Ändå fick Norge sköta olycksutredningen.

De tre länderna bestämde sig för att Scandinavian Star hade befunnit sig på internationellt vatten och att fartyget ägdes av danska medborgare. Vidare beslutade man att Erik Mørk Andersen hade anlagt bränderna ombord. Allt var fel.

De som sades representera fartyget i Danmark var danskarna Ole B. Hansen och Henrik Johansen. I mars 2003 kom de korrekta ägarförhållandena fram genom uppgifter från Danmarks ambassadör i Kanada som hade varit i kontakt med Bahamas regering.

En vecka före branden, den 30 mars 1990, hade det amerikanska rederiet SeaEscape köpt fartyget för 10 miljoner USD. Dansken Nils-Erik Lund registrerades som ägare i Bahamas skeppsregister, men SeaEscape sålde aldrig Scandinavian Star till Danmark. Det amerikanska rederiet hade lyckats kvittera ut 24 miljoner USD i försäkringsersättning. Fartyget var alltså kraftigt överförsäkrat.

I den rättegång som följde i Danmark fick Ole B. Hansen, Henrik Johansen och Hugo Larsen sex månaders fängelse var. Av oklara skäl slapp Nils-Erik Lund undan. Domen har kritiserats som en rättsskandal. De verkligt skyldiga gick fria. Man kan jämföra Hugo Larsens straff med Francesco Schettino som var befälhavaren på passagerarfartyget Costa Concordia. Denne fick 16 års fängelse 2014 när han övergav sitt fartyg där 32 människor omkom.

Anhöriga har aldrig accepterat den bristfälliga utredningen kring Scandinavian Star. De ser branden som ett försäkringsbedrägeri. Tre personer gjorde en egen utredning. Terje Bergsvåg från Norge, Hasse Magnusson från Sverige och Mike Axdahl från Danmark. I april 2013 lade de fram en rapport som underkänner tidigare utredningar totalt.

I Norge har Arbeiderpartiet börjat driva ärendet och i Danmark Dansk Folkeparti. Sveriges riksdag har ännu inte visat något intresse. Den norska polisen har börjat undersöka ärendet på nytt och ärendet ska tas upp i det norska Stortinget. Det är mycket troligt att en ny rättslig prövning kommer att göras.

Någonstans i Skandinavien eller Portugal går en man fri som är ansvarig för 159 människors död och i USA tjänade några personer 100 miljoner kronor på branden.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Sedan Finland gick med i Nato i april 2023 känner landet ”ett större hot mot sin nationella säkerhet”

Sedan Finland gick med i Nato i april 2023 känner landet ”ett större hot mot sin nationella säkerhet”

🟠 UTRIKES Den ”avsevärda lättnad” som rapporterades strax efter Finlands anslutning till Nato har gett vika för oro inom den finska underrättelsetjänsten. Säkerhetsministeriet skriver i sin årsrapport att Moskva ”fortfarande är det största hotet mot den nationella säkerheten” och att risken för ryska operationer mot Helsingfors infrastruktur har ökat sedan landet gick med i den transatlantiska alliansen. Det talas särskilt om en ”instrumentalisering av migranter”, enligt finsk underrättelsetjänst, som utesluter en direkt rysk attack på dess territorium inom en snar framtid, men varnar för en ”hög risk för ryskt spionage”.

Läs även:

Knyaz Rikards rekonstruktion av Solvagnen från Trundholm. Foto: Knyaz Rikard, montage av Å. Blomdahl med Trundholmsbygden i bakgrunden

Solvagnen från Trundholm återskapad

🟠 KONST Skulptören Knyaz Rikard Högberg har skapat en ny bronsstaty med inspiration från bronsåldern. Han har nu återskapat Trundholmsvagnen eller Solvagnen som den också kal­­las. Vagnen räknas som ett av Danmarks finaste fornfynd. Knyaz Rikard menar att hästen ursprungligen var målad röd och dekorerad med färska blomkransar – en förebild till ”dalahästen”.

Bayeuxtapeten. Förundrade män pekar på en stjärna (stella) som förebådar en olycka för Harald II av England (Harold). År 1066 ägde slaget vid Hastings rum där Vilhelm Erövraren besegrade Harald. Foto: Société Ouest-France/ Jean-Yves Desfoux

Kristna traditioner – att bevara, förklara och försvara

🟠 JULEN Redan kring förra årets luciafirande uppstod en mängd diskussioner och tolkningar av denna så fina och stämningsfulla tradition som inleder tiden inför julhelgen. En politisering med åberopande av inte så sällan falska historiefakta ledde till märkliga tolkningar. Däremot råder det en medialt kliniskt ren tystnad kring julhelgens kristna ursprung – man kal­­lar till och med julen för ”vinterfest”.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Klarsynthet och intelligens obekvämt för makthavarna i Sverige

🟠 RECENSION Tommy Ulmnäs har med sin tredje bok, som utkom 2021, byggt vidare på temat om Sveriges förfall som land. Han går igenom område efter område och beskriver hur Sverige gradvis – med uppsåt från korrupta politiker – malts sönder inom alla samhällsområden. Han analyserar problemområdena och ger i boken sin förklaring till varför det ser ut som det gör i landet och är förundrad över att inte fler ser orsak och verkan och efterlyser konsekvensanalyser.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Realismens ytterlighet

🟠 Naturalismen i litteraturen Medan realismens författare skildrade verkligheten så som den såg ut, utan försköningar och omskrivningar, hade naturalisterna ytterligare en avsikt. Precis som realisterna skildrade de också verkligheten människor kan leva i, men de gick längre i sina beskrivningar och tog även steget in i den mänskliga naturen.

Pasch och rokokon

🟠 HISTORIA Vid övergången från barocken till rokokon i Sverige på 1700-talet kom den svenske konstnären Lorens Pasch den äldre att spela en betydande roll. Han förde denna konstnärsstil med sig efter att ha inspirerats av den franska rokokon under en vistelse i England.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.