68-kyrkan: Varken vänsterövertagande eller frånvaro av kritik

PappersupplaganNya Tider v. 28

Publicerad: 12 juli, 2017, 10:00

Boken 68-kyrkan – Svensk kristen vänsters möten med marxismen 1965-1989 har snabbt blivit föremål för mycket överdrivna föreställningar. Öhman tror att boken ”går till botten med ämnet hur vänstern tog över kyrkan”. I en annan tidning läser jag att boken avslöjar ”allt du vill veta om vänstervridningen av kyrkan”.

Ibland kan det se ut som om en vänsterideologi helt ”tagit över”, framför allt för dem vars kännedom om kyrkan begränsar sig till medias framställningar. Sundeen ger dock själv många exempel på motstånd och kritik mot vänstervridning inifrån kyrkorna själva.

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Axel W. Karlsson

Cykla är bra för hälsan

NATURDet är inte bara promenader som är bra för hälsan, för dem som uppskattar ett lite snabbare tempo men gärna vill njuta av vad vår vackra natur har att ge, är cykling ett utmärkt sätt att förbättra sin kondition på. Nu i coronatider har det blivit populärt att cykla, och varför inte använda sig av någon av de cykelleder som kommunen har anlagt de senaste åren? En speciell upplevelse blir det också nu till hösten där vi får njuta av höstens färgprakt.

Recension: Landsförrädaren Wennerström och kraften av indoktrinering

KULTURFör ett år sedan påkal­la­de professorn i underrättelseanalys Wilhelm Agrell allmänhetens uppmärksamhet genom en artikel i Svenska Dagbladet (13 september 2019). Texten hade rubriken ”Vi måste agera för att rädda landet”. En mening var synnerligen intressant och den förvarnade om samhällshot som kan växa fram gradvis och smygande. Nu har Wilhelm Agrell skrivit en bok med en klurig hint, en antydan som inte många i dagens Sverige kan avläsa.

Dansk författare ger ut illustrerad version av Koranen

DANMARKDen danske journalisten Kåre Bluitgen har nu givit ut en omarbetad och illustrerad version av Koranen på danska, med titeln De skuggiga trädgårdarna. Syftet med utgivningen är att göra berättelserna mer lättlästa och därmed mer tillgängliga än originalets, bland annat genom att de har placerats i kronologisk ordning och upprepningar strukits. För Nya Tider förklarar Bluitgen att bildsättningen, en omstridd fråga inom islam, inte bör vara något större problem och att man i värsta fall får ”ta ännu en runda i kampen mellan religiös galenskap och upplyst demokrati”.

Johan Axel Sandström: Sed – Musik till vardag och blot

MUSIKI Sverige är vistraditionen i hög grad samtidsfixerad i någon mån. Därför är det inte så ofta som man springer på artister som valt ett renodlat kulturellt fokus. Ett spännande undantag är artisten Johan Axel Sandström, som nu gjort sitt album Sed – Musik till vardag och blot (2013) tillgängligt på Spotify. Skivans tema cirklar runt Nordens forna andlighet och visar både på konstnärlig integritet och stor musikalisk begåvning.

Blommor inom vår kultur

KULTURNu nalkas sommaren sitt slut och hösten står för dörren, men kvar har vi våra minnen av sköna soliga sommardagar, med ljuvligt fågelkvitter och vackra väldoftande blommor, vissa anspråkslösa och andra mer utmärkande och färgstarka. Blommor har i alla tider haft stor betydelse för människan. Ett liv utan blommor skulle vara svårt att föreställa sig. Att prata om kultur men inte nämna våra blommors inflytande över våra liv skulle inte vara rätt.

Berättelser om Sveriges förfall och absurditeter

BOKRECENSIONKaterina Janouch gjorde sig först ett namn som sexolog, men är sedan några år en välkänd systemkritiker. Det är som sådan hon i boken Flykten från folkhemmet, en tredje del i hennes serie om det samtida Sverige, gör nedslag i ett land som frenetiskt raserar sin egen välfärd och vill byta ut den befolkning som skapat ett en gång framgångsrikt land.

Kal­lakrigsnostalgi

KULTURDet kal­la kriget utkämpades cirka 1947-1991. Det var på många sätt en icke-händelse för Sveriges del. Vi var indragna i kal­la kriget men inga slag utkämpades, inga stupade. Det skedde på andra håll, där stormakterna stred via ombud. För oss var det en fråga om att vara beredd på krig, att ha en försvarsmakt redo för insats om det värsta hände – om fienden invaderade oss. Men detta hände aldrig. Trots det kan kal­la kriget vara värt att studera. Som i denna svenska bok.

Människans älskade trädgårdar

KULTURVi öppnar den grönmålade grinden och stiger in i en ljuvlig täppa. Bredvid ingången stoltserar en av de bästa skyddsväxter man kan tänka sig, Isopen, med klara blå blommor. Trädgården är en skyddad plats. En värld av dofter, färger, friskhet, där bin och humlor surrar. Färggranna fjärilar kretsar kring blommor av alla slag. En trädgård blir gärna ett smultronställe. En plats dit vi återvänder eftersom vi mår bra av att vara där. Vi får känna oss som en del av något större. En plats där himmel och jord möts. Följ med på en vandring genom trädgårdens historia. Vi börjar med att lyssna till samtalet mellan en kung och hans rådgivare.