Skip to Content

Integrerad? En bibliotekarie på ett bibliotek i Stockholmsområdet. Foto: Nya Tider
CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET

Är ”integration” ens önskvärd?

PappersupplaganNya Tider v. 18

Med slöjförbudet i Skurups skolor blossade återigen debatten upp om bärandet av detta plagg i Sverige. Det är här ett främmande inslag och visar tydligt att många inflyttade människor inte önskar bli en del av det nya landet. Man kan dock ställa sig frågan om ett sådant beslut inte bara är ett slag i luften, utan huruvida ”integration” av nyanlända ens är önskvärd. Om vi vill se att dessa återvänder till sina egna länder, är det sannolikt bättre att de behåller så mycket som möjligt av den egna identiteten för att kunna återintegreras där de hör hemma.

Publicerad: 28 april, 2020, 12:37

  • Svenska

Läs även

Förra veckan skrev vi om hur Mattias Liedholm, rektorn vid Prästamosseskolan i skånska Skurup som vägrat att följa det slöjförbud som kommunen beslutat om, tills vidare har stängts av från sin tjänst. Den 17 april meddelade han att han väljer att säga upp sig.

Striden om slöjförbudet i Skurup har pågått sedan kommunfullmäktige den 16 december förra året beslutade att bifalla en motion från Sverigedemokraterna. Inte heller är diskussionen ny i Sverige, eller i övriga Europa. I Frankrike, med miljoner muslimska medborgare, har den framför allt utgått från principen om att offentliga inrättningar ska vara konfessionslösa, och där religion alltså inte ska ha en plattform. Samtidigt har några länder helt förbjudit bärande av heltäckande slöja, i form av niqab eller burka, i alla offentliga miljöer.

Slöjförbudet på Skurups skolor har ännu en gång väckt frågan om integration och vilka krav majoritetssamhället kan ställa. Den ultimate förespråkaren av mångkultur menar att det enda en invandrad person har att förhålla sig till är landets lagar, och att denne i övrigt är fri att välja språk, levnadssätt och klädsel. Andra påpekar att flera diametralt motsatta kulturer i samma land kommer att erodera sammanhållningen och leda till konflikter.

Att förbjuda en synlig symbol som islamisk slöja är dock att endast angripa symptomet och inte det grundläggande problemet, som förstås är att vi i Sverige har släppt in hundratusentals människor som bland annat vill bära detta plagg. Denna inställning vittnar om en problematik som går långt bortom klädsel, och visar hur invandrade grupper ser på det omgivande samhället, svenskarna och livet i Sverige. Eller som arabiskaläraren Naouel Aissaou i Skurup sade om slöjkampen: ”För mig är det faktiskt en form av jihad.” Även om slöjförbud infördes på samtliga skolor i landet, skulle gruppen inte vara mer integrerad eller utgöra ett mer ”svenskt” inslag i Sverige.

”Integration” har länge varit den enda aspekten av det mångkulturella experimentet som har varit tillåten att diskutera i offentlig debatt, eftersom skulden då kan läggas på majoritetssamhället. Mer än en gång har allt ifrån hedersvåld till gängkriminalitet förklarats med att ”vi”, alltså majoritetssamhället, inte varit tillräckligt duktiga på att ”integrera” de nya medborgarna. Om vi bara varit lite mer öppna, förstående och framför allt lagt ännu större resurser på de inresta, skulle ingen problematik finnas.

Någonstans inser nog de flesta att denna tankegång är nonsens. Självklart går det inte att integrera människor som själva inte vill bli en del av samhället, särskilt inte när dessa anländer i den omfattning som vi upplevt i Sverige. Det är alldeles uppenbart att många människor som har tagit sig hit möjligen är intresserade av att leva i ett mer välbärgat land än deras eget, men i övrigt vill leva exakt som man har gjort i hemlandet. Med moskéer, tolkar och generösa bidrag finns det inte heller något starkt incitament för att på minsta sätt försöka passa in.

Vi kan för diskussionens skull ändå före­ställa oss att detta är möjligt, där hundratusen inflyttade varje år verkligen blir nya svenskar. De släpper både kultur och religion från hemlandet, lär sig omgående språket och blir alla laglydiga medborgare. Skulle ens ett sådant, hypotetiskt, scenario vara önskvärt?

Svaret är att det endast är en lösning för den som har en mycket ytlig bild av vad det betyder att vara ett folk och ett land. En befolkning kan bara klara en begränsad invandring från närstående folkslag om inte samhället ska omstöpas i grunden. Att utforma en slöja till Sverigedräkten eller bygga röda moskéer med vita knutar är bara löjeväckande.

Självklart skulle Sverige inte vara Sverige om det i stället domineras av människor från Afrika, Mellanöstern och Centralasien – inte ens om de dansade runt midsommarstången och älskade surströmming. Med stor invandring och höga födelsetal bland dessa grupper är det dit vi är på väg, alldeles oavsett om slöjor får bäras i skolor eller ej. Lägger man då till främmande kulturer, religioner och språk, som det ser ut i verkligheten, är kaos och splittring ett faktum.

För den som vill bevara ett svenskt Sverige är det som kallas integration snarare kontraproduktiv. Om målet är att dessa människor så snabbt som möjligt ska återvända till sina egna länder, är det naturligtvis bättre att de behåller de språk och de kulturer de behöver för att integreras i de miljöer där de hör hemma. Då kan de gärna ha både slöja, undervisning på arabiska och koranstudier.

Den enda fördelen med att ingripa mot de yttre kännetecknen, som bärande av islamisk slöja, är att det blir en tydlig signal om att detta är svenskarnas hem, inte de nya gruppernas. Det är en signal till både majoritetsbefolkningen och till nykomlingarna. Om utövandet av den egna kulturen och religionen möter begränsningar, blir det sannolikt också mindre lockande att bita sig fast här. Men den metoden har bevisligen inte varit tillräcklig i de länder där den applicerats, som Frankrike.

Vávra Suk

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Dacke

    “I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter – andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss,gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.
    Det verkligt svenska är sålunda ursprunget – vår växtplats”. ja, så skrev Wilhelm Moberg i sin essä, Svensk Strävan. Likaså skriver Moberg; “Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och försig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall
    förtjänas, som skall förvärvas av varje folk. Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.” Det sista att svenskarna har förvärvat rätten till sitt land och Sverige är vårt sedan årtusenden bör med vikt poängteras. Svenskarna har har aldrig fördrivit någon urbefolkning som tidigare bott i Sverige, utan vi har skapat det Sverige som idag existerar. Sverige har genom årtusenden befolkats av grannländer (Nordtyskland, Danmark, Norge) främst Finland, men det var ett svenskt landskap i 700 år så det var naturligt med en inflyttning österifrån. Idag har vi bokstavligen invaderats av kulturer som inte accepterar att bli en del av det svenska samhället, utan förringar istället vårt sätt att leva? Alla som tidigare kom till vårt land blev svenskar med tiden? Vilket var en förutsättning för att Sverige ö.h.t. kunde fungera. Vi måste få landet att fungera igen.

  • RL, Vallentuna

    Mycket kloka ord av Chefred.. Verkligen tänkvärt !!!
    Svenskar som utvandrade till USA fick vid en ceremoni avsvära sig trohet till Sverige och Kung Oscar …som jag såg i en gammal film.
    Alla som invandrar till USA skall avsvära sig lojaliteter till sitt gamla hemland.
    Under WWII fick många amerikaner strida mot släktingar i sitt gamla hemland Tyskland. Det hade dom inga problem med för dom ” var amerikaner ” .
    Det som pågår i Sverige är inget annat än ren brottslighet.
    En korrupt maffia köper röster av utlänningar och de modiga som försöker säga ifrån jagas skoningslöst av terrorpolis med HMF .

  • RL, Vallentuna

    Överallt i vad som kallas ” utsatta områden ” har det bott svenskar …
    Men svenskarna har flyttat för dom vill inte integreras. –Det är dock lite synd att dom som tvingats iväg inte drar rätt slutsatser i politiken ….Om folk varit förnuftiga hade SD haft 47 % AfS 13 % NMR 4,7 % och sedan hade 7 klövern kunnat dela på resten.
    Jag vill inte integreras på något sätt och gör allt för att motarbeta och undvika sådant.

  • burnedout

    Hur kan man integrera nâgon som inte vill integreras? Som bygger upp egna parallela samhällen sâ snart de anlänt? Den logiska konsekvensen mâste dâ bli att integrera den egna ursprungsbefolkningen. En tvângsprocess pâförd oss uppifrân. Betald via skattesedeln.

  • BrunoKarluno

    Fördelen med att förbjuda slöjor, burkor och nicaber är som Vavra säger att det markerar för alla dessa invandrare är att Sverige i grunden inte är deras land och att de tvingas anpassa sig i denna sak.
    Men dessa förbud måste kombineras med tydliga signaler om att den politiska inriktningen är att de skall tillbaka till sina egna länder. Annars blir de ihåliga. Det bör således klargöras för dem att så länge de befinner sig i Sverige är det svenska lagar och seder som gäller. Här virar kvinnor inte in sig i metervis med tyg eller går omkring och ser ut som brevlådor för att dölja sin identitet. När väl dessa återförts till sitt hemland får de klä sig i vilken islamist inspirerad utstyrsel de vill.

Svart magi

KRÖNIKAMellanskiktarnas eget bidrag till politiken är en sorts svart magi, nämligen föreställningen att man kan bli ”vad man vill”. Den här tanken är oerhört fascinerande och förförisk, men den är bara en fantasi. Och den har klara gränser. Verklighet och sanning, till exempel.

Regeringens inbördeskrig

KRÖNIKA

Black Lives Matter – redskap för att införa socialism i USA

OPINION: DAN AHLMARKBlack Lives Matter har på ytan attraktiva och rent av självklara budskap om rättvisa och kritik mot polisens övervåld – ett övervåld som också andra grupper än svarta kritiserat. Rörelsens manifestationer, som ofta urartar i kravaller, har dock delat USA, då det blir allt mer uppenbart att BLM inte nöjer sig med mindre än att införa marxism i Förenta staterna. Den slutsatsen drar veckans debattör, författaren Dan Ahlmark.

Batterifordon ett villospår

KRÖNIKATung expert dömer ut batterier för eldrift.

AFA och DN sitter i samma båt … och sover i samma säng

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDETDagens Nyheter har fört en intensiv kampanj för att stoppa Nya Tiders medverkan på Bokmässan i Göteborg. Trots alla lögner och personpåhopp har tidningen inte tagit in en enda replik eller genmäle från oss. Samtidigt har vänsterextremister i AFA försökt att med våld slå sig in på mässan för att angripa Nya Tiders monter. Nu blir kopplingen övertydlig – en av de mest hatiska DN-journalisterna delar säng med en drivande person inom AFA.

Följa flocken eller agera själv?

KRÖNIKA

”Oförklarligt” varför just Sverige är våldsdrabbat?

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDETI veckans nummer berättar vi om vice rikspolischefen Mats Löfving som äntligen berättar sanningen om de kriminella klanerna. Trots de ovanligt tydliga uttalandena vill statsministern fortfarande inte koppla den eskalerande kriminaliteten till invandring från specifika länder, men inte ens vice rikspolischefen verkar vilja inse hur det ligger till och menar att de många dödsskjutningarna i Sverige inte går att förklara.

Vetenskap, modell Expo

OPINION: KARL-OLOV ARNSTBERGStiftelsen Expo finansieras av statliga Kulturrådet och en rad organisationer som vill köpa sig PK-poäng. Man framställer sig gärna som en pålitlig källa till fakta om ”rasism och främlingsfientlighet”, och citeras regelbundet i systemmedia så fort dessa ämnen berörs. Men hur ligger det till med Expos skenbara saklighet? Professor Karl-Olov Arnstberg prövar om Expos logik möter grundläggande vetenskapliga kriterier.

Gå till arkivet

Send this to a friend