Skip to Content

Om alla som besöker Nya Tider denna månad stödde verksamheten med 10 kronor skulle vi kunna ge ut en dagstidning. Swisha till 123 037 97 35.
Vänster: En Sonevang och en Rök. Stenar Sonevang är stolt medlem i Nordiska asa-samfundet, som nyligen registrerats som trossamfund hos Kammarkollegiet. Här står han vid Rökstenen utanför Ödeshög. Höger: Ulla Assarsson från samfundet. Bilder: Nya Tider

Asatroende planerar centrum enligt forn sed

Nordiska asa-samfundet har blivit registrerat som trossamfund, vilket därmed blir det första officiellt erkända asatrosamfundet i Sverige. Oden och Tor stod dem bi, och den 26 februari i år godkände Kammarkollegiet deras ansökan. Medlemmarna tänker nu smida medan järnet är varmt och förverkliga sina planer på ett Asa-centrum med tempel, äldreboende och begravningsrös. Allt ska drivas och skötas enligt fornnordiska traditioner.

Publicerad: 9 maj, 2016, 10:57

  • Svenska

Läs även

Nordiska asa-samfundet grundades 2014 i Norrköping. Syftet var att driva igång asatron som en etablerad kraft i samhället. Samfundets medlemmar anser att asatron alltför länge har levt en undanskymd tillvaro. Men inte längre. Nu ska urnordiska traditioner och det nordiska ursprunget och arvet bevaras och lyftas fram. I en värld som är allt mer kaotisk är det bra att vända sig tillbaka till sitt ursprung och sina rötter, tycker Nordiska asa-samfundet.
– Vi anser att asatron absolut behöver återinföras igen. Asatrons värdegrund är det som format och byggt det Norden vi ser i dag. Att glömma bort det och att glömma bort vårt arv är fruktansvärt och får inte ske. Genom asatron återuppväcker man en sund stabil värdegrund som man enkelt kan känna igen sig i och som är naturlig här uppe i norr, säger Stenar Sonevang, östgöte och samfundets talesperson till Nya Tider.

Asatron är mer eller mindre en naturreligion eftersom de högtider som firas ofta hänger samman med årstidernas växlingar. Och gudar och makter kan ibland ses som manifestationer av naturkrafter. Själva ordet asar är inte alldeles lätt att härleda. Ordets urgermanska form ansuz kan betyda pelare eller bjälke, och ännu längre tillbaks betydde det indoeuropeiska ordet ansu ande eller gud.

Blotet är det vanligaste sättet genom vilket de asatroende kontaktar gudarna, det görs genom olika ceremonier och innefattar ofta någon sorts offer. Själva ordet att blota har dock inte att göra med blod, trots den populariserade bilden av djuroffer som ibland förmedlas av asatrons motståndare. Ordet är besläktat med gotiskans blôtan som betyder ”dyrka” eller ”tillbedja”, samt med forntyskans bluozan, i betydelsen offra och stärka. Även engelskans bless brukar nämnas. Offret är oftast föremål som betyder något för givaren eller livsmedel.

Medlemmarna i Nordiska asasamfundet blotar, vilket är ett av kraven för att få bli registrerade som trossamfund. Ett trossamfund ska nämligen ha en gemenskap för religiös verksamhet där det ingår att ordna gudstjänst, stadgar där ändamålet framgår, en styrelse eller motsvarande organ och ett namn som inte strider mot goda seder eller allmän ordning. Att vara ett registrerat samfund innebär att namnet skyddas samt att man kan få vigselrätt och dessutom ansöka om statsbidrag till verksamheten.

På Nordiska asa-samfundets hemsida står att läsa:
”Ett stort steg framåt i strävan att åter få Asatron att bli en del av samhället har nu tagits. Den 26 februari 2016 godkändes Asa-samfundet av Kammarkollegiet. Vilket innebär att vi nu är det enda renodlade asasamfundet i Sverige. Det är nu det riktiga arbetet kan börja, det är nu vi kan nå ut och börja synas i det offentliga rummet. Tack till er alla som hjälpt till och fortsätt sprid ordet så vi kan växa och bli en naturlig och etablerad del av vårt samhälle. Odens visdom lyser på oss.”

Den kristna kyrkan har ju haft och har evangelister, förkunnare, som sprider ordet och ser till att kyrkan får fler följare. Nya Tider frågade hur Nordiska asa-samfundet tänkte gå till väga.
– Vi har alla en uppgift att sprida ordet om asatron. Alldeles för många har glömt eller tappat bort våra traditioner och vårt ursprung. Så genom engagerade medlemmar når vi ut och kan normalisera asatron in i det offentliga rummet. Vi arbetar också aktivt med att nå ut till media. Sociala medier är också viktiga, till exempel Facebook är en ypperlig plattform, berättar Sonevang.

Nordiska Asa-samfundet ska inte förväxlas med Samfundet Forn Sed, som bland annat håller på med nyhedendom, wicca, shamanism och liknande, samt uppmuntrar mångkultur och andra religioner.
– Vi får medlemmar därifrån hela tiden som säger att de är trötta på det flummiga förhållningssättet och vänsteråsikterna, säger Sonevang.

Asa-samfundet har bland annat planer på att bygga ett asa-centrum med tempel och andra lokaler där troende kan träffas. Dessutom är det tänkt att det ska finnas ett ålderdomshem och ett begravningsröse där asatroende kan begravas. Men kan ett såpass nyetablerat samfund få ihop ekonomi till dylika projekt? Tempel och äldreboenden är ju kostsamma.
– Asa-samfundet kan ta över en existerande verksamhet, så det måste inte vara frågan om nybyggnation. I ett sådant läge kommer det att drivas som privatägt boende i Asa-samfundets inriktning med nordiska traditioner. Samfundet kan vid behov dessutom skjuta till medel för att sätta den där extra guldkanten på de äldres tillvaro. Så det behöver inte alls vara avlägset, utan är mer en fråga om möjligheter och engagemang, säger Sonevang.

Sverige började kristnas på allvar när Ansgar kom till Norden i mitten av 800-talet och än mer när Olof Skötkonung senare lät döpa sig i Husaby källa år 1008. Vad var det som gjorde att asatron fick stryka på foten?
– Svårt att veta exakt, men Norden var ju ganska isolerat på den tiden. Två troliga förklaringar är att det var för att underlätta handel med övriga Europa och för att undvika erövring. Det gick ju lite sisådär för Ansgar i början, att det fanns ett motstånd är ju uppenbart, vilket också påvisas genom att kristendomen anammade många hedniska traditioner för att lättare få folk att acceptera den nya tron. Då fungerade det att tillbe både nya och gamla gudar samtidigt. Som sagt, med smörjmedel och med svärd.

Asa-samfundet säger sig arbeta aktivt för att bevara fornnordiska traditioner som till exempel valborgseldar, midsommar, blot och julbockar. Samfundet vill också verka för en ”bättre och sundare kosthållning”, utan konstgjorda tillsatser eller färgämnen. Att asatron ska bli mer synlig ute i samhället är också ett mål, berättar Sonevang.
– Alldeles för många intetsägande konstverk är utplacerade i vårt rike. Så vi har i dag kontakter med konstnärer och smeder för att se vad det finns för möjligheter. Är det någon som känner sig intresserad och tror att de kan bidra, ta då gärna kontakt med oss via mail som finns på www.asa-samfundet.se, så kommer vi att sköta kontakter med kommuner för att återföra asatron till att vara ett naturligt inslag i stadsbilden och på landsbygden.

 

Nordiska asa-samfundets värdegrund:

Vi ser det som en viktig del av våra liv att komma ihåg vilka vi är och var vi kom ifrån. Vad som format oss till dem vi är i dag. Detta minns vi mest på våra högtider och genom bevarandet av våra urnordiska traditioner. Som asatroende har man alltid en nära kontakt med naturen och ska ha förståelse för allt levande. Vi uppskattar att vara ute i friska luften och arbetar för ökad friskvård och ökad kunskap om djur och natur. Det är våra äldre som byggt samhället vi i dag lever i. Att visa äldre respekt och tacksamhet för deras slit är naturligt. Att ha starka familjeband stärker vår tro och ger en bra grogrund för att låta våra traditioner och ursprung leva vidare. Vi ser det som en självklarhet att kvinnor har samma rättigheter som en man. Inga sådana skillnader göres inom asatron. Vi ska aldrig förringa eller glömma våra förfäder och vi ska hedra dem i tankar och via handlingar. Vi skriver självklart under på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
Perra Winberg

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Högerextrema bakom sprängningarna?

INRIKESI ett märkligt påstående utan bevis lägger kriminologen Leif GW Persson fram teorin att de många sprängningarna, nästan 200 än så länge i år, skulle kunna bero på ”högerextremister”. Att samtliga av de som gripits och misstänkts för sprängningarna har varit invandrare talar dock emot teorin som nu sprids av massmedierna. Samtidigt menare forskare på Försvarshögskolan att kopplingen snarare går till massinvandringen och islamister.

Kritiserat lagförslag om vapenmagasin drivs vidare av regeringen

INRIKESRegeringen lade den 7 november fram ett förslag om reglering av vapenmagasin i det uppgivna syftet att ”komma åt gängvåldet”. Sakkunniga pekar på att förslaget tvärtom endast kommer att drabba laglydiga jägare och sportskyttar. Regeringen ger sig dock inte utan har lämnat vidare förslaget till lagrådet.

”Våra bostäder är ingen gräddfil för nyanlända!”

INRIKESHur kommunerna i Stockholmsregionen väljer att göra när det kommer till att låta nyanlända migranter få bo kvar i kommunala hyresrätter, trots att de tillfälliga bostadskontrakten under den så kallade etableringsperioden löpt ut skiljer sig avsevärt. En del kommuner låter invandrarna bo kvar år efter år, medan andra kommuner inte gör det.

Utnyttjade hund sexuellt – flera djur riskerar fortsatta övergrepp

INRIKESEfter att det framkommit att en ung man i norra Skaraborg begått tidelag med en hund upprepade gånger, alltså förgripit sig sexuellt på djuret, är upprördheten stor hos djurvänner. Trots filmbevis och att mannen har erkänt har varken polisen eller länsstyrelsen omhändertagit hundarna som nu står under konstant hot att utsättas igen.

Misshandlad kvinna på bättringsvägen

INRIKESKvinnan som överfölls och misshandlades grovt i Malmö av en invandrare befinner sig inte längre i ett livshotande läge. Ibrahim Ramadan som är född 1998 är fortfarande häktad på sannolika skäl för mordförsök och har erkänt brottet i polisförhör.

Glömde förnya licens – nu utreds Sören, 79, för vapenbrott

INRIKESSören Sundqvist, 79, kommunjägare i Ockelbo kommun, glömde att förnya licensen på en av sina ljuddämpare. Polisen agerade snabbt och kraftfullt – Sören utreds nu för vapenbrott.

Fick stanna genom gymnasielagen – våldtog 16-åring på Sveriges nationaldag

INRIKESZia Ahmedi fick stanna i Sverige genom den kontroversiella gymnasielagen som regeringen klubbade igenom förra året. Han har nu dömts för att ha våldtagit en 16-årig flicka som han lärt känna i Sverige. Våldtäkten skedde hemma hos flickan den 6 juni medan hennes mamma var borta.

Samverkan mellan jihadister och yrkeskriminella – en av förklaringarna till ökat antal sprängdåd

INRIKESEn tätare samverkan mellan grovt kriminella och islamistiska jihadister är en av orsakerna till ökat antal sprängningar i Sverige. Grupperingarna överlappar ofta varandra och det blir allt svårare att skilja dem åt. Det menar analytiker vid Försvarshögskolan. Till Nya Tider säger Försvarshögskolans expert på terrorism och islamistiskt våld att vi närmar oss en gråzon mellan fred och krig.

Gå till arkivet

Send this to a friend