Skip to Content

Maersk Arc4 isklassat containerskepp. Foto: Rosatomflot

Containerskepp framme efter färd genom Nordostpassagen

Digital utgåva

Det första containerskeppet som någonsin seglat via Nordostpassagen, det vill säga norr om Sibirien, ankom häromdagen Sankt Petersburg.

Publicerad: 2 oktober, 2018, 13:47

  • Svenska

Läs även

Fartyget Venta Maersk som tillhör det danska megarederiet Maersk, nådde fram till Sankt Petersburg i torsdags, 27 september, med sin frakt av ryskfångad fisk och sydkoreanska elektronikvaror. I slutet av augusti lämnade fartyget Vladivostok längst i östra Ryssland och anlöpte först Busan i Sydkorea innan det tog vägen genom Beringssund och fortsatte norr om kontinenten på sin färd västerut. Hon anlöpte även Bremerhafen innan hon seglade slutetappen till Sankt Petersburg.

Venta Maersk är byggd för att tåla extrema väderförhållanden, men åtföljdes hela tiden av ryska atomisbrytare. Venta Maersk, som är ett mellanstort containerfartyg, är 200 meter långt och 35,2 meter brett med kapacitet att frakta 3 600 tjugofots-containrar, är alltså det första containerfartyg som seglats genom Nordostpassagen. Enligt uppgifter har hon isklass 1A och skall normalt vara verksam i Östersjön och Nordsjön som feederfartyg.

Rederiet Maersk understryker att seglatsen var avsedd som en provfärd och att de inte räknar med att kunna använda Nordostpassagen som ett kommersiellt alternativ till de traditionella rutterna mellan Asien och Europa, åtminstone inte inom överskådlig tid. Färdrutten genom Nordostpassagen norr om Sibirien har möjliggjorts tack vare att isen i Arktis har smält kraftigt under en följd av år, möjligen relaterat till den globala uppvärmningen av jorden. Nordostpassagen är ännu endast farbar under ungefär tre månader om året, men det kan ändra sig med tiden, vilket är något som såväl Maersk som andra rederier spekulerat om inför framtiden. Det krävs tillstånd och operativt stöd från ryska myndigheter för att segla i ishavet längs Nordostpassagen, då det kan var förenat med stora risker. Från rysk sida finns dock stora förhoppningar om att sträckan via Nordostpassagen skall kunna bli en medtävlare till Suezkanalen, vilket kraftigt kan reducera transporttiden mellan Asien och Europa. Isen kring Nordpolen har krympt under de senaste årtiondena, vilket vetenskapsmän menar är orsakat av mänsklig påverkan av jordens klimat. Enstaka grader högre medeltemperatur under sommarhalvåret höjer takten på istäckets avsmältning medan tillfrysningen senareläggs något inför vinterhalvåren. Vintrarna kommer alltså inte att upphöra eller bli mindre kalla, utan det är främst frågan om en kortare period av tillfrysning och snabbare upptining av istäckena sommartid, som öppnar för de nya möjligheterna att segla norr om Ryssland. Enligt ryska myndigheter så kommer Nordostpassagen redan under nästa årtionde att kunna vara farbar året runt, men med ständig isbrytarassistans. Det är inte omöjligt att tillräckligt många rederier vill betala för den servicen eftersom förkortad transporttid på upp till två tredjedelar intresserar dem stort.

Historiska bedrifter

Mellan Hamburg och Tokyo är sträckan 13 000 kilometer via Nordostpassagen men 21 000 kilometer via Suezkanalen och Indiska Oceanen, och innan Suezkanalen blev klar 1867 var sträckan än längre runt Afrikas kontinent. Därför var intresset för att finna och använda Nordostpassagen länge en viktig målsättning för sjömakterna, redan på 1400-talet började portugiserna undersöka Norra ishavet. Det aktiva sökandet efter att finna och utforska Nordostpassagen befrämjades av stora kostsamma handelskrig och vetenskapens utveckling under 1700-talet. Kända namn som Bering, Barentsz och Amundsen är bara några av dem som utforskade möjligheterna genom århundradenas lopp. 1878 – 80 lyckades äntligen Erik Adolf Nordenskiöld med Vegaexpeditionen att färdas hela vägen genom Nordostpassagen. Det beskrivs också att Sovjetunionen bedrev någon begränsad sommarsjöfart under 1930-talet, men att det först på 1990-talet åter började ske sjötransporter på delsträckor av Nordostpassagen och det rörde sig givetvis om olje- och naturgastransporter. Den 7 september 2009 lyckades, med atomisbrytarassistans, två högt isklassade fraktfartyg från Beluga Shipping, ett tyskägt rederi, att tränga fram genom hela Nordostpassagen och sedan 2013 har trafik gått varje sommar genom Nordostpassagen. Förra året, under juli och augusti, kunde för första gången ett ryskt tankfartyg segla hela vägen från Norge till Sydkorea utan isbrytarassistans, vilket tog endast en tredjedel av tiden jämfört med att ha använt den vanliga rutten över Medelhavet, Suezkanalen och Indiska oceanen. I december 2017 lyckades den splitternya tankern Eduard Toll från Teekay Tankers Ltd att utföra resan från Sydkorea till Frankrike via Nordostpassagen. Fartyget arbetade sig igenom upp till etthundraåttio centimeter tjocka isformationer, helt utan isbrytarassistans och anlände före tidtabellen till den sibiriska hamnen i Sabetta den 14 december för lastning av gas. Eduard Toll, namngiven efter en rysk polarorskare, är den fjärde av flera beställda isbrytande tankfartyg för naturgas som Teekay nu skaffar. Dessa specialbyggda nya tankers (internationell specifikation Yamalmax ice class ARC7), avsedda för just ishaven revolutionerar fraktmöjligheterna i dessa annars så ogästvänliga trakter på jorden. Rederierna kan hädanefter lasta olja och gas året runt i de expanderande hamnarna Novyj Port Jamburg och Sabetta på Samojedhalvön (även kallad Jamal) för att skeppa produkterna kortaste vägen till Kina, Japan, Sydkorea bland annat.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • birger birgersson

    Väldigt häftigt! Detta skulle kunna få fart på Nordkalotten. En kontainerhamn i Kirkenäs och dra sedan en järnväg ner genom Sverige och Finland.

    Ryssland har ju relativt bra infrastruktur i sina hamnstäder som Murmansk, Archangelsk m.m., där det finns både järnväg och kanaler.

Nigerianer terroriserar italiensk stad

UTRIKESDen nigerianska maffian har jobbat hårt i den italienska staden Padua. På mindre än 24 timmar skedde två uppmärksammade brott i stadens centrum.

Bidragsfusket och slappheten i stats­förvaltningen kan leda till regeringskris

ANALYSBidragsbrotten ökade med 467 procent mellan 2009 och 2018. Det framgår av statistik som publicerats på Åklagarmyndighetens hemsida. Enligt vissa källor uppgår de felaktiga utbetalningarna från välfärdssystemen till cirka 17 miljarder kronor per år. En grund­läggande förutsättning för att det skall kunna ske är allvarliga brister i och kring befolkningsregistret. Regeringen har blundat för problemet i många år och nu hotar en regeringskris.

Coronaviruset misstänks ha nått Europa – 26 döda

UTRIKESDet nya kinesiska coronaviruset, vilket bekräftats ha smittat 850 och dödat 26 personer, kan ha nått Europa. I Finland har man två möjliga fall och i Storbritannien har man 14 misstänkta fall. Ett flertal länder, främst i Sydostasien, har bekräftade fall av virussmittade. Samtidigt har kinesiska staten kallat in armen och stängt av 14 städer, den kinesiska muren, samt ställt in flera officiella firanden av det kinesiska nyåret. Bilder från kinesiska medborgare på sociala medier visar samtidigt skräckscener från de drabbade städerna. Det har även förekommit en handfull fall av misstänkt sjuka i Sverige.

Handelskriget: USA blinkade först

ANALYSEtt avtal har skrivits. Kriget är inte över, men åtminstone kan man kalla det för vapenstillestånd med fredsförhandlingar. Det finns egentligen inga vinnare i ett handelskrig, men om vi skall tala om förluster så har det främst drabbat USA stort. USA gick ut hårt och försökte i princip kuva Kina och visa vem som bestämde i världen, men det lyckades inte. USA har fått backa ordentligt.

Nord Stream 2-stoppet vänder allierade mot USA

UTRIKESÄr det totala handelskriget här? Den 20 december tvingades rederiet Allseas att avbryta bygget på Nord Stream 2 som då hade 16 mil kvar till färdigställande när USA:s hot om sanktioner sattes i verket. Tyskland, EU och Ryssland kommer var för sig att svara med motåtgärder riktade mot bland annat USA:s export. Den 8 januari invigdes mot USA:s vilja TurkStream.

Trump skryter om att stjäla Syriens olja

ANALYSUSA:s president sade nyligen i en intervju i amerikansk tv om Syrien: ”Jag lämnade trupper för att ta oljan, jag tog oljan …”. De amerikaner som fortsatt stödjer Trump och tycker att stulen utländsk olja är en bra idé är ovetandes om att oljeintäkterna på intet sätt kommer USA eller dess skattebetalare till del. Tvärtom kostar det dem stora pengar. Nya Tider analyserar här varför Trump avviker så starkt från sina vallöften och vad som ligger bakom Washingtons och Pentagons motstridiga uttalanden gällande truppnärvaro i Syrien och Irak.

Somalia vill ta hem somaliska IS-kvinnor och deras barn

UTRIKESSomalia är villig att evakuera och ta hem IS-kvinnor och deras barn om europeiska länder inte vill det, men bara om de är etniska somalier. Några andra har man inte råd att hjälpa. Detta rapporterar Sveriges Radio den 21 januari.

Roger Scrutons vän: ”Han gav oss hopp”

UTRIKESDen konservative filosofen Roger Scruton är död. Han dog den 12 januari i cancer. Scruton adlades 2016, men utsattes förra året för en brutal svartmålning av systemmedia och var i slutet av sitt liv persona non grata bland etablissemanget. När döden var nära berättade Scruton att han blivit fråntagen både hälsa och rykte, men uttryckte ingen vrede utan istället tacksamhet över allt det positiva han fått vara med om. Nya Tider har talat med Scrutons vän Gregory Lauder-Frost från Traditional Britain Group.

Gå till arkivet

Send this to a friend