Maersk Arc4 isklassat containerskepp. Foto: Rosatomflot

Containerskepp framme efter färd genom Nordostpassagen

Det första containerskeppet som någonsin seglat via Nordostpassagen, det vill säga norr om Sibirien, ankom häromdagen Sankt Petersburg.

Fartyget Venta Maersk som tillhör det danska megarederiet Maersk, nådde fram till Sankt Petersburg i torsdags, 27 september, med sin frakt av ryskfångad fisk och sydkoreanska elektronikvaror. I slutet av augusti lämnade fartyget Vladivostok längst i östra Ryssland och anlöpte först Busan i Sydkorea innan det tog vägen genom Beringssund och fortsatte norr om kontinenten på sin färd västerut. Hon anlöpte även Bremerhafen innan hon seglade slutetappen till Sankt Petersburg.

Venta Maersk är byggd för att tåla extrema väderförhållanden, men åtföljdes hela tiden av ryska atomisbrytare. Venta Maersk, som är ett mellanstort containerfartyg, är 200 meter långt och 35,2 meter brett med kapacitet att frakta 3 600 tjugofots-containrar, är alltså det första containerfartyg som seglats genom Nordostpassagen. Enligt uppgifter har hon isklass 1A och skall normalt vara verksam i Östersjön och Nordsjön som feederfartyg.

Rederiet Maersk understryker att seglatsen var avsedd som en provfärd och att de inte räknar med att kunna använda Nordostpassagen som ett kommersiellt alternativ till de traditionella rutterna mellan Asien och Europa, åtminstone inte inom överskådlig tid. Färdrutten genom Nordostpassagen norr om Sibirien har möjliggjorts tack vare att isen i Arktis har smält kraftigt under en följd av år, möjligen relaterat till den globala uppvärmningen av jorden. Nordostpassagen är ännu endast farbar under ungefär tre månader om året, men det kan ändra sig med tiden, vilket är något som såväl Maersk som andra rederier spekulerat om inför framtiden. Det krävs tillstånd och operativt stöd från ryska myndigheter för att segla i ishavet längs Nordostpassagen, då det kan var förenat med stora risker. Från rysk sida finns dock stora förhoppningar om att sträckan via Nordostpassagen skall kunna bli en medtävlare till Suezkanalen, vilket kraftigt kan reducera transporttiden mellan Asien och Europa. Isen kring Nordpolen har krympt under de senaste årtiondena, vilket vetenskapsmän menar är orsakat av mänsklig påverkan av jordens klimat. Enstaka grader högre medeltemperatur under sommarhalvåret höjer takten på istäckets avsmältning medan tillfrysningen senareläggs något inför vinterhalvåren. Vintrarna kommer alltså inte att upphöra eller bli mindre kalla, utan det är främst frågan om en kortare period av tillfrysning och snabbare upptining av istäckena sommartid, som öppnar för de nya möjligheterna att segla norr om Ryssland. Enligt ryska myndigheter så kommer Nordostpassagen redan under nästa årtionde att kunna vara farbar året runt, men med ständig isbrytarassistans. Det är inte omöjligt att tillräckligt många rederier vill betala för den servicen eftersom förkortad transporttid på upp till två tredjedelar intresserar dem stort.

Historiska bedrifter

Mellan Hamburg och Tokyo är sträckan 13 000 kilometer via Nordostpassagen men 21 000 kilometer via Suezkanalen och Indiska Oceanen, och innan Suezkanalen blev klar 1867 var sträckan än längre runt Afrikas kontinent. Därför var intresset för att finna och använda Nordostpassagen länge en viktig målsättning för sjömakterna, redan på 1400-talet började portugiserna undersöka Norra ishavet. Det aktiva sökandet efter att finna och utforska Nordostpassagen befrämjades av stora kostsamma handelskrig och vetenskapens utveckling under 1700-talet. Kända namn som Bering, Barentsz och Amundsen är bara några av dem som utforskade möjligheterna genom århundradenas lopp. 1878 – 80 lyckades äntligen Erik Adolf Nordenskiöld med Vegaexpeditionen att färdas hela vägen genom Nordostpassagen. Det beskrivs också att Sovjetunionen bedrev någon begränsad sommarsjöfart under 1930-talet, men att det först på 1990-talet åter började ske sjötransporter på delsträckor av Nordostpassagen och det rörde sig givetvis om olje- och naturgastransporter. Den 7 september 2009 lyckades, med atomisbrytarassistans, två högt isklassade fraktfartyg från Beluga Shipping, ett tyskägt rederi, att tränga fram genom hela Nordostpassagen och sedan 2013 har trafik gått varje sommar genom Nordostpassagen. Förra året, under juli och augusti, kunde för första gången ett ryskt tankfartyg segla hela vägen från Norge till Sydkorea utan isbrytarassistans, vilket tog endast en tredjedel av tiden jämfört med att ha använt den vanliga rutten över Medelhavet, Suezkanalen och Indiska oceanen. I december 2017 lyckades den splitternya tankern Eduard Toll från Teekay Tankers Ltd att utföra resan från Sydkorea till Frankrike via Nordostpassagen. Fartyget arbetade sig igenom upp till etthundraåttio centimeter tjocka isformationer, helt utan isbrytarassistans och anlände före tidtabellen till den sibiriska hamnen i Sabetta den 14 december för lastning av gas. Eduard Toll, namngiven efter en rysk polarorskare, är den fjärde av flera beställda isbrytande tankfartyg för naturgas som Teekay nu skaffar. Dessa specialbyggda nya tankers (internationell specifikation Yamalmax ice class ARC7), avsedda för just ishaven revolutionerar fraktmöjligheterna i dessa annars så ogästvänliga trakter på jorden. Rederierna kan hädanefter lasta olja och gas året runt i de expanderande hamnarna Novyj Port Jamburg och Sabetta på Samojedhalvön (även kallad Jamal) för att skeppa produkterna kortaste vägen till Kina, Japan, Sydkorea bland annat.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

”Förintelseförnekelse” blir olagligt – blir det förbjudet att ”förneka klimatet” näst?

”Förintelseförnekelse” blir olagligt – blir det förbjudet att ”förneka klimatet” näst?

🟠 OPINION: ÅKE BLOMDAHL Politiska debattörer både till höger och vänster har skäl att vara oroade över att yttrandefriheten steg för steg kringskärs och begränsas i vårt land och i Europeiska unionen. I många europeiska länder är det sedan länge förbjudet att diskutera vissa historiska fakta om bland annat folkmord och krigsbrott begångna under första och andra världskriget. Lagstiftarna har menat att syftet är att förhindra hat, hot och våld mot vissa särskilt utsatta folkgrupper, inte att kväva yttrandefriheten. I praktiken har det dock lett till att akademiska historiker och seriösa journalister bötfällts och dömts till fängelse efter att ha undersökt sakrosankta påståenden i den officiella historieskrivningen. Nu sänker sig av allt att döma detta mörker även i Sverige och inga politiska partier har opponerat sig.

Läs även:

Sedan Finland gick med i Nato i april 2023 känner landet ”ett större hot mot sin nationella säkerhet”

Sedan Finland gick med i Nato i april 2023 känner landet ”ett större hot mot sin nationella säkerhet”

🟠 UTRIKES Den ”avsevärda lättnad” som rapporterades strax efter Finlands anslutning till Nato har gett vika för oro inom den finska underrättelsetjänsten. Säkerhetsministeriet skriver i sin årsrapport att Moskva ”fortfarande är det största hotet mot den nationella säkerheten” och att risken för ryska operationer mot Helsingfors infrastruktur har ökat sedan landet gick med i den transatlantiska alliansen. Det talas särskilt om en ”instrumentalisering av migranter”, enligt finsk underrättelsetjänst, som utesluter en direkt rysk attack på dess territorium inom en snar framtid, men varnar för en ”hög risk för ryskt spionage”.

Korpral Roberto är nu kvinna

Korpral Roberto är nu kvinna

🟠 UTRIKES Han är en av de soldater som har bytt juridiskt kön i den spanska enklaven Ceuta. Efter att ”hon” har blivit kvinna säger hon att hon har fått ett eget rum, kan låta håret växa långt, att hon har fått en högre pension och att hon lättare kan befordras. Dessutom kämpar hon nu för vårdnaden om sin son som icke-havande mamma.

I Sachsen är en valchock i antågande

I Sachsen är en valchock i antågande

🟠 UTRIKES De tyska medströmspartierna SPD, De gröna och vänstern kan komma att sparkas ut ur delstatsparlamentet i Sachsen. Den senaste opinionsmätningen från delstaten visar att AfD leder stabilt. Koalitionen CDU-SPD-De gröna är långt ifrån i majoritet.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Klarsynthet och intelligens obekvämt för makthavarna i Sverige

🟠 RECENSION Tommy Ulmnäs har med sin tredje bok, som utkom 2021, byggt vidare på temat om Sveriges förfall som land. Han går igenom område efter område och beskriver hur Sverige gradvis – med uppsåt från korrupta politiker – malts sönder inom alla samhällsområden. Han analyserar problemområdena och ger i boken sin förklaring till varför det ser ut som det gör i landet och är förundrad över att inte fler ser orsak och verkan och efterlyser konsekvensanalyser.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Realismens ytterlighet

🟠 Naturalismen i litteraturen Medan realismens författare skildrade verkligheten så som den såg ut, utan försköningar och omskrivningar, hade naturalisterna ytterligare en avsikt. Precis som realisterna skildrade de också verkligheten människor kan leva i, men de gick längre i sina beskrivningar och tog även steget in i den mänskliga naturen.

Pasch och rokokon

🟠 HISTORIA Vid övergången från barocken till rokokon i Sverige på 1700-talet kom den svenske konstnären Lorens Pasch den äldre att spela en betydande roll. Han förde denna konstnärsstil med sig efter att ha inspirerats av den franska rokokon under en vistelse i England.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.