Skip to Content

Maersk Arc4 isklassat containerskepp. Foto: Rosatomflot

Containerskepp framme efter färd genom Nordostpassagen

Digital utgåva

Det första containerskeppet som någonsin seglat via Nordostpassagen, det vill säga norr om Sibirien, ankom häromdagen Sankt Petersburg.

Publicerad: 2 oktober, 2018, 13:47

  • Svenska

Läs även

Fartyget Venta Maersk som tillhör det danska megarederiet Maersk, nådde fram till Sankt Petersburg i torsdags, 27 september, med sin frakt av ryskfångad fisk och sydkoreanska elektronikvaror. I slutet av augusti lämnade fartyget Vladivostok längst i östra Ryssland och anlöpte först Busan i Sydkorea innan det tog vägen genom Beringssund och fortsatte norr om kontinenten på sin färd västerut. Hon anlöpte även Bremerhafen innan hon seglade slutetappen till Sankt Petersburg.

Venta Maersk är byggd för att tåla extrema väderförhållanden, men åtföljdes hela tiden av ryska atomisbrytare. Venta Maersk, som är ett mellanstort containerfartyg, är 200 meter långt och 35,2 meter brett med kapacitet att frakta 3 600 tjugofots-containrar, är alltså det första containerfartyg som seglats genom Nordostpassagen. Enligt uppgifter har hon isklass 1A och skall normalt vara verksam i Östersjön och Nordsjön som feederfartyg.

Rederiet Maersk understryker att seglatsen var avsedd som en provfärd och att de inte räknar med att kunna använda Nordostpassagen som ett kommersiellt alternativ till de traditionella rutterna mellan Asien och Europa, åtminstone inte inom överskådlig tid. Färdrutten genom Nordostpassagen norr om Sibirien har möjliggjorts tack vare att isen i Arktis har smält kraftigt under en följd av år, möjligen relaterat till den globala uppvärmningen av jorden. Nordostpassagen är ännu endast farbar under ungefär tre månader om året, men det kan ändra sig med tiden, vilket är något som såväl Maersk som andra rederier spekulerat om inför framtiden. Det krävs tillstånd och operativt stöd från ryska myndigheter för att segla i ishavet längs Nordostpassagen, då det kan var förenat med stora risker. Från rysk sida finns dock stora förhoppningar om att sträckan via Nordostpassagen skall kunna bli en medtävlare till Suezkanalen, vilket kraftigt kan reducera transporttiden mellan Asien och Europa. Isen kring Nordpolen har krympt under de senaste årtiondena, vilket vetenskapsmän menar är orsakat av mänsklig påverkan av jordens klimat. Enstaka grader högre medeltemperatur under sommarhalvåret höjer takten på istäckets avsmältning medan tillfrysningen senareläggs något inför vinterhalvåren. Vintrarna kommer alltså inte att upphöra eller bli mindre kalla, utan det är främst frågan om en kortare period av tillfrysning och snabbare upptining av istäckena sommartid, som öppnar för de nya möjligheterna att segla norr om Ryssland. Enligt ryska myndigheter så kommer Nordostpassagen redan under nästa årtionde att kunna vara farbar året runt, men med ständig isbrytarassistans. Det är inte omöjligt att tillräckligt många rederier vill betala för den servicen eftersom förkortad transporttid på upp till två tredjedelar intresserar dem stort.

Historiska bedrifter

Mellan Hamburg och Tokyo är sträckan 13 000 kilometer via Nordostpassagen men 21 000 kilometer via Suezkanalen och Indiska Oceanen, och innan Suezkanalen blev klar 1867 var sträckan än längre runt Afrikas kontinent. Därför var intresset för att finna och använda Nordostpassagen länge en viktig målsättning för sjömakterna, redan på 1400-talet började portugiserna undersöka Norra ishavet. Det aktiva sökandet efter att finna och utforska Nordostpassagen befrämjades av stora kostsamma handelskrig och vetenskapens utveckling under 1700-talet. Kända namn som Bering, Barentsz och Amundsen är bara några av dem som utforskade möjligheterna genom århundradenas lopp. 1878 – 80 lyckades äntligen Erik Adolf Nordenskiöld med Vegaexpeditionen att färdas hela vägen genom Nordostpassagen. Det beskrivs också att Sovjetunionen bedrev någon begränsad sommarsjöfart under 1930-talet, men att det först på 1990-talet åter började ske sjötransporter på delsträckor av Nordostpassagen och det rörde sig givetvis om olje- och naturgastransporter. Den 7 september 2009 lyckades, med atomisbrytarassistans, två högt isklassade fraktfartyg från Beluga Shipping, ett tyskägt rederi, att tränga fram genom hela Nordostpassagen och sedan 2013 har trafik gått varje sommar genom Nordostpassagen. Förra året, under juli och augusti, kunde för första gången ett ryskt tankfartyg segla hela vägen från Norge till Sydkorea utan isbrytarassistans, vilket tog endast en tredjedel av tiden jämfört med att ha använt den vanliga rutten över Medelhavet, Suezkanalen och Indiska oceanen. I december 2017 lyckades den splitternya tankern Eduard Toll från Teekay Tankers Ltd att utföra resan från Sydkorea till Frankrike via Nordostpassagen. Fartyget arbetade sig igenom upp till etthundraåttio centimeter tjocka isformationer, helt utan isbrytarassistans och anlände före tidtabellen till den sibiriska hamnen i Sabetta den 14 december för lastning av gas. Eduard Toll, namngiven efter en rysk polarorskare, är den fjärde av flera beställda isbrytande tankfartyg för naturgas som Teekay nu skaffar. Dessa specialbyggda nya tankers (internationell specifikation Yamalmax ice class ARC7), avsedda för just ishaven revolutionerar fraktmöjligheterna i dessa annars så ogästvänliga trakter på jorden. Rederierna kan hädanefter lasta olja och gas året runt i de expanderande hamnarna Novyj Port Jamburg och Sabetta på Samojedhalvön (även kallad Jamal) för att skeppa produkterna kortaste vägen till Kina, Japan, Sydkorea bland annat.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • birger birgersson

    Väldigt häftigt! Detta skulle kunna få fart på Nordkalotten. En kontainerhamn i Kirkenäs och dra sedan en järnväg ner genom Sverige och Finland.

    Ryssland har ju relativt bra infrastruktur i sina hamnstäder som Murmansk, Archangelsk m.m., där det finns både järnväg och kanaler.

USA har nu flest smittade i världen

UTRIKESEfter flera dagar med omfattande och snabb ökning av antalet smittade med coronaviruset SARS-CoV-2 i USA har man under torsdagen både passerat Italien, det värst drabbade landet i Europa, och Kina som länge varit det värst drabbade landet i världen. Under torsdagen rapporterade de amerikanska myndigheterna stora ökningar, totalt 13 121 nya fall vilket fick det totala antalet smittade att stiga till 81 332.

Alternativ för Tyskland upplöser etnonationell ”flygel”

UTRIKESPartistyrelsen för Alternativ för Tyskland fattade två beslut vid sitt sammanträde den 20 mars; den radikala ”flygeln” inom partiet skall upplösa sig själv och den kontroversielle läkaren och författaren Wolfgang Gedeon utesluts ur partiet. Ända sedan partiet höll sin årliga konferens i månadsskiftet till december har frågorna om Gedeons medlemskap respektive ”flygelns” ställning diskuterats, såväl internt inom partiet som i media.

Lojaliteter och politik i tider av coronavirus

UTRIKESUppgifter gällande antalet infekterade personer, avlidna och tillfrisknade varierar och relateras inte alltid till ländernas befolkningsstorlek. Tyska medier hade synpunkter på en diskrepans mellan uppgifter från John Hopkins Institute i Baltimore och tyska uppgifter från Robert Koch-Institutet i Tyskland. Det måste konstateras att antalet döda i coronavirussjukdomar i Tyskland är lågt. Det är därför som flera tyska delstater erbjuder såväl Frankrike som Italien medicinsk hjälp.

Vapenlager hittade i Grekland – turkiska vänsterextremister gripna

UTRIKESGrekiska myndigheter har gripit ett flertal medlemmar av den vänsterextrema turkiska terrororganisationen DHKP-C sedan man hittat tunnlar i Aten som var fyllda med militära vapen. Organisationen har en lång historia av våldsdåd, inklusive ett planerat attentat mot Turkiets president i Grekland.

Hur Ryssland kämpar mot coronavirus

Den ryske presidenten Vladimir Putin besöker det ryska centret för coronabevakning i världen. Foto: Kremlin.ruEuropa verkar för närvarande drunkna i kaos och dysfunktion när det gäller kampen mot coronavirus. Men hur hanterar Ryssland utmaningen just nu?

Invandrare revolterar mot restriktionerna i Frankrike och Tyskland

UTRIKESMedan drastiska åtgärder gällande förflyttning trädde i kraft den 17 mars vid lunchtid i Frankrike, fortsätter vårdslösheten och det ansvarslösa beteendet i Paris invandrardistrikt. Polisen som skickas till plats är förtvivlade över läget.

”Flockimmunitet är ett dåligt skämt”, Epidemiolog: Sårbara människor bör inte utsättas för Covid-19 just nu i förhoppningen om en hypotetisk framtid

INRIKES”Ditt hus brinner, och de du litade på skulle bevaka det försöker inte ens släcka elden. Trots att de visste att det skulle börja brinna och kunde se vad som hände med grannarnas hus när de blev övertända med skrämmande fart, så har den brittiska regeringen på ett oförklarligt sätt valt att istället främja lågorna, i den felaktiga uppfattningen att det på något sätt kommer att kunna kontrollera dem.”

Fler döda i Italien än i Kina

CORONAVIRUSAntalet döda i Italien till följd av coronavirusets härjningar har nu gått om Kinas, trots att bara hälften så många har smittats än så länge. Ett oförklarat problem tycks även vara att färre patienter blir friska och tvingas ligga i respiratorer länge. Samtidigt som vikten av respiratorer för att hålla de italienska patienterna vid liv ökar står Sverige oförberett på hemmaplan – vi har bara 570 respiratorer i landet.

Gå till arkivet

Send this to a friend