Skip to Content

Maersk Arc4 isklassat containerskepp. Foto: Rosatomflot

Containerskepp framme efter färd genom Nordostpassagen

Digital utgåva

Det första containerskeppet som någonsin seglat via Nordostpassagen, det vill säga norr om Sibirien, ankom häromdagen Sankt Petersburg.

Publicerad: 2 oktober, 2018, 13:47

  • Svenska

Läs även

Fartyget Venta Maersk som tillhör det danska megarederiet Maersk, nådde fram till Sankt Petersburg i torsdags, 27 september, med sin frakt av ryskfångad fisk och sydkoreanska elektronikvaror. I slutet av augusti lämnade fartyget Vladivostok längst i östra Ryssland och anlöpte först Busan i Sydkorea innan det tog vägen genom Beringssund och fortsatte norr om kontinenten på sin färd västerut. Hon anlöpte även Bremerhafen innan hon seglade slutetappen till Sankt Petersburg.

Venta Maersk är byggd för att tåla extrema väderförhållanden, men åtföljdes hela tiden av ryska atomisbrytare. Venta Maersk, som är ett mellanstort containerfartyg, är 200 meter långt och 35,2 meter brett med kapacitet att frakta 3 600 tjugofots-containrar, är alltså det första containerfartyg som seglats genom Nordostpassagen. Enligt uppgifter har hon isklass 1A och skall normalt vara verksam i Östersjön och Nordsjön som feederfartyg.

Rederiet Maersk understryker att seglatsen var avsedd som en provfärd och att de inte räknar med att kunna använda Nordostpassagen som ett kommersiellt alternativ till de traditionella rutterna mellan Asien och Europa, åtminstone inte inom överskådlig tid. Färdrutten genom Nordostpassagen norr om Sibirien har möjliggjorts tack vare att isen i Arktis har smält kraftigt under en följd av år, möjligen relaterat till den globala uppvärmningen av jorden. Nordostpassagen är ännu endast farbar under ungefär tre månader om året, men det kan ändra sig med tiden, vilket är något som såväl Maersk som andra rederier spekulerat om inför framtiden. Det krävs tillstånd och operativt stöd från ryska myndigheter för att segla i ishavet längs Nordostpassagen, då det kan var förenat med stora risker. Från rysk sida finns dock stora förhoppningar om att sträckan via Nordostpassagen skall kunna bli en medtävlare till Suezkanalen, vilket kraftigt kan reducera transporttiden mellan Asien och Europa. Isen kring Nordpolen har krympt under de senaste årtiondena, vilket vetenskapsmän menar är orsakat av mänsklig påverkan av jordens klimat. Enstaka grader högre medeltemperatur under sommarhalvåret höjer takten på istäckets avsmältning medan tillfrysningen senareläggs något inför vinterhalvåren. Vintrarna kommer alltså inte att upphöra eller bli mindre kalla, utan det är främst frågan om en kortare period av tillfrysning och snabbare upptining av istäckena sommartid, som öppnar för de nya möjligheterna att segla norr om Ryssland. Enligt ryska myndigheter så kommer Nordostpassagen redan under nästa årtionde att kunna vara farbar året runt, men med ständig isbrytarassistans. Det är inte omöjligt att tillräckligt många rederier vill betala för den servicen eftersom förkortad transporttid på upp till två tredjedelar intresserar dem stort.

Historiska bedrifter

Mellan Hamburg och Tokyo är sträckan 13 000 kilometer via Nordostpassagen men 21 000 kilometer via Suezkanalen och Indiska Oceanen, och innan Suezkanalen blev klar 1867 var sträckan än längre runt Afrikas kontinent. Därför var intresset för att finna och använda Nordostpassagen länge en viktig målsättning för sjömakterna, redan på 1400-talet började portugiserna undersöka Norra ishavet. Det aktiva sökandet efter att finna och utforska Nordostpassagen befrämjades av stora kostsamma handelskrig och vetenskapens utveckling under 1700-talet. Kända namn som Bering, Barentsz och Amundsen är bara några av dem som utforskade möjligheterna genom århundradenas lopp. 1878 – 80 lyckades äntligen Erik Adolf Nordenskiöld med Vegaexpeditionen att färdas hela vägen genom Nordostpassagen. Det beskrivs också att Sovjetunionen bedrev någon begränsad sommarsjöfart under 1930-talet, men att det först på 1990-talet åter började ske sjötransporter på delsträckor av Nordostpassagen och det rörde sig givetvis om olje- och naturgastransporter. Den 7 september 2009 lyckades, med atomisbrytarassistans, två högt isklassade fraktfartyg från Beluga Shipping, ett tyskägt rederi, att tränga fram genom hela Nordostpassagen och sedan 2013 har trafik gått varje sommar genom Nordostpassagen. Förra året, under juli och augusti, kunde för första gången ett ryskt tankfartyg segla hela vägen från Norge till Sydkorea utan isbrytarassistans, vilket tog endast en tredjedel av tiden jämfört med att ha använt den vanliga rutten över Medelhavet, Suezkanalen och Indiska oceanen. I december 2017 lyckades den splitternya tankern Eduard Toll från Teekay Tankers Ltd att utföra resan från Sydkorea till Frankrike via Nordostpassagen. Fartyget arbetade sig igenom upp till etthundraåttio centimeter tjocka isformationer, helt utan isbrytarassistans och anlände före tidtabellen till den sibiriska hamnen i Sabetta den 14 december för lastning av gas. Eduard Toll, namngiven efter en rysk polarorskare, är den fjärde av flera beställda isbrytande tankfartyg för naturgas som Teekay nu skaffar. Dessa specialbyggda nya tankers (internationell specifikation Yamalmax ice class ARC7), avsedda för just ishaven revolutionerar fraktmöjligheterna i dessa annars så ogästvänliga trakter på jorden. Rederierna kan hädanefter lasta olja och gas året runt i de expanderande hamnarna Novyj Port Jamburg och Sabetta på Samojedhalvön (även kallad Jamal) för att skeppa produkterna kortaste vägen till Kina, Japan, Sydkorea bland annat.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • birger birgersson

    Väldigt häftigt! Detta skulle kunna få fart på Nordkalotten. En kontainerhamn i Kirkenäs och dra sedan en järnväg ner genom Sverige och Finland.

    Ryssland har ju relativt bra infrastruktur i sina hamnstäder som Murmansk, Archangelsk m.m., där det finns både järnväg och kanaler.

Facebook planerar ny global valuta

UTRIKESLibra är namnet på den nya globala valutan som Facebook planerar att lansera redan nästa år. Den nya valutan är tänkt att vara en kryptovaluta, en helt elektronisk valuta, som är tänkt att nå en marknad på flera miljarder människor över hela världen. Målet är att kunna konkurera med banker och nå de nästan två miljarder människor i framför allt utvecklingsländer som använder Facebook men inte använder banker.

Vit sydafrikansk kvinna våldtogs framför sitt barn

UTRIKESEn sydafrikansk mor tvingades genomlida ett rent helvete när en svart man bröt sig in på familjens gård. Efter att ha skjutit mamman försökte han tvinga hennes 15-åriga son att våldta henne innan den främmande mannen försökte våldta den 13-åriga dottern. Han övertalades av den skjutna modern till att istället våldta henne – vilket han gjorde flera gånger framför den skräckslagna dottern. Nu har familjen flytt till Australien och våldtäktsmannen fått sitt straff – flera livstiders fängelse.

Syrisk offensiv möter svåra motgångar

UTRIKESSedan sommaren 2018, efter att syriska armén på löpande band befriat stad efter stad i centrala och södra Syrien från utlands­stödda rebeller och terrorister, har alla väntat på offensiven mot deras sista stora fäste i nordvästra Idlibprovinsen. Den sista större militära insatsen för att segra och uppnå fred. Den 30 april drog den äntligen igång, men har mött upprepade motgångar både militärt och politiskt. Det hårt prövade syriska folkets dröm om fred verkar i dag mer avlägsen än den var för ett år sedan. Idlibprovinsen styrs militärt och administrativt av terrorgruppen al-Qaida i Syrien, något som etablissemanget i Väst talar tyst om samtidigt som europeiska skattepengar pumpas in i så kallat humanitärt bistånd.

De Gröna är nu största partiet i Tyskland enligt mätning

UTRIKESOm det vore val till tyska Förbundsdagen nu skulle die Grünen, motsvarande svenska Miljöpartiet, bli största parti med 26 procent. AfD växte samtidigt till tredje största parti. Det visar en opinionsmätning publicerad den 6 juni. Under EU-valet hölls även lokalval i Hamburg och delstatsval i Bremen. Samtliga var katastrofval för Socialdemokraterna, men gav rejäla framgångar för die Grünen som under mitten av juni inledde maktförhandlingarna.

Kina testskjuter ryska S-400 – Kinesisk militär på inspektion i Ryssland

UTRIKESKina kommer denna månad provskjuta nylevererade luftvärnsrobotar till det avancerade långdistans-luftförsvarssystemet S-400. Samtidigt befinner sig kinesiska militära experter på plats i södra Ryssland för att övervaka förberedelserna av den andra stora leveransen sedan 2017/2018. Varje leverans motsvarar ett S-400-regemente. Totalt har Kina beställt minst tre, vilka kraftigt kommer öka Kinas luftförsvarsförmåga och på ett betydande sätt påverka den geopolitiska balansen i regionen.

Riksdagen beslutade om nordiskt samarbete

UTRIKESNär Brexit genomförs och EU-samarbetet knakar i fogarna behandlade Utrikesutskottet ett betänkande kring samarbete inom Norden. Beslutet som fattades innebar inga större förändringar jämfört med i dag. De områden som beslutades anses viktiga var fördjupat samarbete kring miljö- och säkerhetsfrågor. Sverigedemokraterna var det parti som ville gå längst vad gäller att fördjupa det nordiska samarbetet.

Bilderbergmötet 2019: ”Välkommen till verkligheten”

INRIKESÅrets möte med den hemlighetsfulla Bilderberggruppen ägde rum i Montreux, Schweiz, i månadsskiftet maj-juni. Omkring 130 medlemmar av den internationella finansiella och politiska eliten deltog, som vanligt under sträng sekretess. Från Sverige deltog bland andra Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. – Välkommen till verkligheten, sade Kristersson när en medborgarjournalist anklagade honom för att tjäna Bilderberggruppen istället för allmänheten.

Tyskland efter Andrea Nahles avgång. Och vad händer nu?

UTRIKESAtt partiordföranden för de tyska socialdemokraterna, SPD, Andrea Nahles, tackade för sina 13 månader i Willy Brandt Haus, SPD:s huvudkontor i Berlin, och lämnade sin post i partiet kom inte som en överraskning. SPD noterade ett tydligt valnederlag i valet till Europeiska parlamentet. En jämförelse med det tyska miljöpartiets, die Grünes, framgång indikerar att man missade en väljargrupp. Men det är inte allt.

Gå till arkivet

Send this to a friend