Skip to Content

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET

Därför förlamas vi av islams krav

PappersupplaganNya Tider v. 26-27

Publicerad: 29 juni, 2018, 17:37

  • Svenska

Läs även

Det är något som händer med västerländska människor när det kommer till muslimer och de krav de ställer när de kommer till Europa. Jag tror jag vet vad.

I början av juni publicerade Göteborgs-Posten en berömvärd artikelserie där man granskade hur förskolor förhåller sig till muslimska krav. Personalen går med på att filma barnen så att föräldrarna ska kunna kontrollera att deras fyraåring inte tar av sig slöjan. Fröknarna går med på att svälta treåringar under Ramadan.

För några år sen avslöjade Uppdrag granskning att vårdcentraler gör oskuldskontroller och nyligen gav Socialstyrelsen ut broschyren Information till dig som är gift med ett barn.

Vi både relativiserar och hjälper till att upprätthålla seder som inte hör hemma i vårt samhälle. Burkan och hijaben försvaras av feminister som ”kvinnans val”. Feminister som inte ens tror att svenska kvinnor själva kan välja om de ska vara mammalediga utan att vara offer för ”strukturer”, står i nästa andetag och predikar att kvinnor kanske faktiskt vill gå med ett svart lakan över huvudet. Det finns ju så många praktiska fördelar…

Varför reagerar vårt samhälle så här? Låt oss bortse från om det är bra eller dåligt med ett sekulärt, liberalt, feministiskt samhälle. Det fascinerande är hur lättvindigt sådant kastas ut genom fönstret så fort det krockar med muslimska krav. Är det för att de flesta här i landet struntar i muslimska flickor? Kanske, men inte mer än vad de struntar i sig själva.

De accepterar att inte skaka hand med vissa kollegor, att fläsk tas bort från exempelvis Gothia Cup, att skolavslutningen i kyrkan försvinner, att tvingas lyssna på böneutrop, inskränka sin rätt att måla vad de vill. De accepterar att våra seder tas bort för att de ”exkluderar” muslimer, men finansierar samtidigt muslimska seder för att de ”gynnar integrationen”.

Denna paradox exemplifieras inte minst av artikeln om Holjebadet i Olofström i detta nummer, där vår manlige reporter fått beskedet att han kan få duscha i kvinnornas omklädningsrum, bara han identifierar sig som kvinna. Detta är samma badhus som infört separata badtider för muslimska kvinnor, för att de inte ens kan vara i samma simbassäng som män, fast de bär burkini.
Så vad är det med islam som gör européer och svenskar i synnerhet så undfallande?

Jag tror att vi blir paralyserade av islam eftersom vi står med benen på vardera sidan i en historisk övergång. Vi hyllar vår egen sekularisering samtidigt som vi håller fast vid forntida respekt för religion.

Denna respekt står inskriven i grundlagen. Det är förbjudet att hetsa mot en religion eller diskriminera någons religion. Däremot inte en åsikt. Du kan hata moderater, till och med vägra att anställa dem. En moderat kan inte kräva att slippa få sin partisymbol skändad. Att kalla kommunister, kapitalister eller nationalsocialister för vedervärdiga är debatt. Att tycka samma sak om muslimer kallas intolerant och att säga det är olagligt.

Men den som bekänner sig till en religion har inte bara ett annat skydd än den som bekänner sig till en ideologi. Personen är också ansvarsbefriad. Du måste svara för din åsikt och dina medlemskap. Om du genom forskning kommit fram till åsikten att man inte borde ta kvinnor i hand kan du stämmas för diskriminering. Men tror du samma sak för att någon skrev så i en ökengrotta för ett tusen år sen, kan du stämma alla som inte respekterar din vilja.

Vi har alltså ett samhälle som blivit sekulärt, där majoriteten har åsikter istället för religiösa föreställningar, men fortfarande synen att religiösa föreställningar skulle vara mer värda än ”bara” åsikter. När svenska värderingar krockar med muslimska kan vi bara säga att vi ”tycker”, medan muslimerna kan säga att deras ”religion kräver”.

Vi tycker att småbarn inte ska tvingas hänga en slöja över huvudet och vi tycker att det är störande med böneutrop och vi tycker det är gott med fläsk och vi tycker det är trevligt med skolavslutning i kyrkan. Men muslimerna har en religiös övertygelse, och lagen säger att den är värd mer.

Det vore naturligtvis lika irrationellt oavsett vilken religion det handlar om. Men nu är det inte buddister som väller in i Europa, och det är inte mormoner som sagt att de ska ta över med vapen och barnvagnar, och det är inte katoliker som kräver att få klä sig som nunnor ovanpå polisuniformen eller hinduer som kräver specialmat och särskilda bönerum.

Det är dags för västvärlden att bestämma sig nu. Antingen fortsätter vi att respektera religion högre än åsikter. Då erkänner vi samtidigt en gudomlig makt och bör omedelbart bege oss ut på krigståg för att försvara vår gud.

Eller så blir vi sekulära på riktigt och börjar behandla religion som bara en åsikt bland andra. Då är det också rimligt att den som bekänner sig till muslimska åsikter också svarar för vad islam orsakar, precis som den som gör valet att kalla sig nationalsocialist får svara för vad nationalsocialism representerar och har orsakat.

Båda alternativen fungerar. Men att inte välja fungerar inte. Vi kan inte fortsätta vara sekulära och samtidigt se andras religion som något större än våra ”vanliga simpla åsikter”. Det är som att stå på ett järnvägsspår. Antingen tar vi kliven fullt ut till and­ra sidan eller så backar vi tillbaka. Men att stå kvar i mitten kommer oundvikligen leda till att vi blir överkörda.

Vávra Suk

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Sveriges Televisions strålande tolkning av påskens traditioner och påskharen

KRÖNIKAI påskaftonens digitala sändning presenterade SVT en egen ny tolkning av påskens huvudgestalter. Det blev en hare eller kanin. Det skall tilläggas att inom bildtolkning i religionshistoria görs väldigt liten åtskillnad mellan en hare och en kanin. Den av SVT framförda presentationen förvånade dock och kanske till och med sårade många kristna. Det uppenbara och pinsamma är framför allt de många faktafelen.

Tvärvändningar i retoriken

OPINION: JAN TULLBERGDet är märkligt hur snabbt det kan svänga angående vilka ord och uttryck som är politiskt korrekta och inte. I ena ögonblicket menar statsministern att kriminalitet inte har med invandring att göra, i nästa är invandrade kriminella klaner ett stort problem. Systemmedia anpassar sig som en kameleont efter hur vinden blåser, men allt är bara kosmetika. Någon verklig förändring i politiken syns inte, menar veckans debattör, docent Jan Tullberg, oavsett hur många gånger statsministern säger ”vi har varit naiva”. För att förändringen ska bli politisk och inte bara retorisk, måste många beslutsfattare bytas ut.

Nya Tider fick rätt mot ”fact-checkers”, Vaccinpass blir inte obligatoriskt för resor i EU

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDETNya Tider fick rätt, EU föreslår att vaccinpassen inte ska vara tvingande, precis som Europarådet slog fast i en resolution som vi rapporterade om. Så kallade ”fact-checkers” har angripit Nya Tider och menat att uppgiften inte stämde, eftersom Europarådets resolutioner inte är tvingande – något vi också tog upp i vår ledartext.

Aborträttens demografiska konsekvens

KRÖNIKAFör en tid sedan var jag på begravning i Överkalix. Min moster, född 1932, hade avlidit som den sista av nio syskon. Hennes föräldrar, som varit mina morföräldrar, byggde sitt hus på en tomt med egen skog och fiskevatten. Hon stannade kvar i föräldrahemmet för att ta hand om de gamla till det jordiska livets slut. Så hon gifte sig aldrig och fick inte heller några barn.

Jakten på ett förlorat folkhem

KRÖNIKANär nya händelser ständigt dyker upp i nyhetsflödena är det lätt att glömma var vi kommer ifrån. När gick saker och ting snett? Och varför? Nittiotalets finanskris var en mycket omvälvande händelse i Sverige som också kom att påverka den politiska riktningen i landet. Snedsteg som lett fram till dagens situation. Folkmusikern Karl Mikael Larson debatterar frågan.

Gretas mardröm

KRÖNIKA

Den rebelliska provinsen

KRÖNIKA

Agenda 2030: Det ohållbara kal­las hållbart

OPINION: MAGNUS STENLUNDFörra veckan skrev författaren och medieprofilen Magnus Stenlund om Agenda 2030, som FN antagit. På den svenska regeringens hemsida kan man följa hur arbetet fortskrider konkret i vårt land. Agendans centrala mål handlar om klimat och miljö – och om hur globalistiska lösningar är de enda som hjälper. Däribland ”en säker och reguljär, ansvarstagande migration”, insmuget i paragraf 10.7. Miljöskydd är det inte något fel på. Men Agenda 2030 handlar inte om kontroversiella mål, utan om kontroversiella tillvägagångssätt, menar skribenten.

Gå till arkivet

Send this to a friend