Foto: Statens fastighetsverk

Den Eldrökta – en historisk fantasyroman i Sveriges forntid

BOKRECENSION
Magnus Stenlunds bok Den Eldrökta är ett unikt verk i svensk författarhistoria. Det är både en fantasyroman och en noga uppbyggd historisk fiktion, avsedd att bilda en rimlig syntes av de fornnordiska sagorna, men även med inslag av andra mytologier som helt eller delvis står på samma grund. Detaljrikedomen, noggrannheten och berättarkonsten gör det till ett verk som bara kan beskrivas som fantastiskt, menar Nya Tiders recensent Gunnar Hellgren.

Sedan jag fastnade för Tol­kiens böcker för närmare fyra decennier sedan, har jag då och då återkommit till fantasygenren. En del av de fantasyromaner jag läst har varit bra, andra mindre bra, men endast ett fåtal böcker kan jag påstå har imponerat på mig.

Magnus Stenlunds Den Eldrökta imponerar. Rejält. Faktum är att det­ta är det bästa jag läst i genren sedan Tolkien. Den enda komplikationen är att jag inte är säker på om boken verkligen ska klassas som fantasy. En tydligare benämning hade varit ”en historisk roman med fantasyinslag”, där myt blandas med verklighet på ett sätt som få författare försökt sig på och ännu färre lyckats med.

Den Eldrökta har två parallella handlingar som är kopplade till var­andra. Den första utspelar sig under den äldre järnåldern mot slutet av folkvandringstiden, alltså några år­hundraden innan vikingatiden tog sin början, under samma tid som Beowulfkvädet. Här får vi följa poj­ken Yngve, som tillsammans med sin lillebror Emund hittar en kista infru­sen i isen på Mälaren. Vid kistan sit­ter en död kropp fastkedjad och inuti kistan ligger en bok. Den är skriven inte bara med runor utan även med märkliga skrivtecken som bara trä­len Tjalve, som förts dit från södern, kan tyda. Det visar sig att boken innehåller hemligheter som mäktiga män vill ha för sig själva, och snart befinner sig Yngve på flykt undan den hänsynslöse kung Åles män.

Den andra handlingen berättas växelvis med den första, men utspe­lar sig tusen år tidigare, i slutet av bronsåldern. Den berättar om Alva, dotter till Hågarikets konung Atta­lon, som även hon tvingas på flykt då hennes far blir mördad. Med sig får hon en bok, eller en tavla som den kallas i hennes tid, som ska leda hen­ne på ett långt sökande till Alvhem och vidare.

Boken är alltså det som knyter samman de båda berättelserna och flätar samman huvudpersonernas öden, trots att de är åtskilda av tu­sen år. Boken rymmer enligt sägnen mäktig magi och kallas Me, Ödets källa. Att avslöja mer vore att förstö­ra läsupplevelsen.

I Den Eldrökta knyter Magnus Stenlund samman nordiska och ger­manska myter med fornpersiska och vediska dito, asatro med gnosticism och zoroastrism. Resultatet är nå­got så unikt som en helt egen sam­manhängande mytvärld som är fast förankrad i de historiska källorna. Medan Tolkien använde (till stor del samma) historiska urkunder för att skapa en fantasivärld grundad på vår egen, har Stenlund båda fötterna kvar i vår egen historia och har på ett skickligt sätt vävt samman den med myter och legender. Alltsam­mans underbyggt av ett index på hela 56 sidor i slutet av boken där en mängd historiska och mytologiska termer och namn får översiktliga beskrivningar. Detta saknades i bo­kens första utgåva till förfång för his­toriskt intresserade läsare. Det ska dock påpekas att om man läser Den Eldrökta som en ren fantasyroman är indexet inte nödvändigt – ända sedan Tolkien har det varit vanligt inom genren att berättelserna kryd­das med namn på gudar, myter och historiska händelser utan att dessa får någon närmare förklaring, bara för att ge känslan av att berättelsen utspelar sig i en levande värld som både huvudpersonerna och läsaren endast ser en liten del av. Skillnaden här är att det faktiskt är så också, all­ting har en reell historisk och/eller mytisk bakgrund.

Vilket ju ofta är samma sak. Som det heter i den stämningsfulla inled­ningen av Sagan om Ringen-filmer­na: ”Historien blev till legend. Legen­den blev till myt.” Dessa ord skrevs faktiskt inte av Tolkien själv, men är en utmärkt sammanfattning av ett tema i Tolkiens verk som är ännu mer närvarande hos Stenlund: Våra myter är i själva verket vår historia.

Förutom den unika mytvärld som möter läsaren, slås jag också av Sten­lunds språkbruk och uppenbara bild­ning. Flera gånger stöter jag på ord som jag inte känt till tidigare, trots att jag anser mig hyggligt beläst när det gäller nordisk historia. Jag visste exempelvis att ordet herse beroende på sammanhang kan betyda krigare eller storman (här används det i den förstnämnda bemärkelsen), men när jag stöter på ordet barun undrar jag om Stenlund fallit i samma fälla som vissa andra fantasyförfattare och helt enkelt stavat ”baron” annorlun­da för att få det att låta exotiskt – men icke, det visar sig vara en fornsvensk form av ordet som jag inte kände till tidigare. När det berättas om några pojkar som ”jumpar” på isflak und­rar jag om Stenlund, helt malplace­rat i det eljest starkt nordiskt prägla­de språket, har kastat in ett engelskt låneord – men icke, det visar sig att ”jumpa” är ett gammalt ord som be­tyder just att hoppa mellan isflak. Nu hämtades antagligen ordet till Sve­rige via engelskan på 1800-talet, men å andra sidan har det troligen nord­germanskt ursprung. Och vad mera är, med tanke på Stenlunds sinne för detaljer är jag faktiskt övertygad om att han kollat upp ordets historia inn­an han bestämde sig för att använda det, trots att det förekommer exakt två gånger i boken. På den nivån är det med noggrannheten, detta verk är grundligt genomarbetat och det märks.

När det gäller ord som man kan misstänka att en del läsare inte kän­ner till måste man även ge Stenlund en extra eloge för att han lyckats se till att man förstår betydelsen av sammanhanget. Är man då en språknörd som undertecknad slår man upp ordet och har lärt sig något nytt, är man inte det kan man utan problem läsa vidare utan dylika ut­svävningar.

Sinnet för detaljer gäller inte bara sådant som att beskriva arkitektur, fartyg och vardagsföremål på ett övertygande sätt, utan även i rena actionscener. Den Eldrökta innehål­ler episka och hjältemodiga strider, men också naket våld som stundtals blir både närgånget och realistiskt.

Vivil drog raskt vaktens svärd ur skidan och rände det med våldsam kraft in i mannens ryggslut. Krop­pen spratt till och armarna och be­nen fortsatte att rycka kraftigt, flera gånger. Dådet fullbordades med yt­terligare två brutala stötar, efter det låg mannen helt orörlig. I det kalla månljuset vällde en svart flod av blod ut ur såren. Hjärtat måste ha slutat pumpa, för flödet var jämnt och stilla.

Bara i denna korta sekvens lyckas Stenlund få med nervryckningar och att blodflödet blir jämnt när hjärtat slutat slå, detaljer som framstår som trovärdiga för den som närvarat då ett djur slaktats.

Eller varför inte blanda in kärn­fulla beskrivningar av arkitekturen i actionscenerna?

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Sverige efter 1945, sett från Skåne

Sverige efter 1945, sett från Skåne

🟠 BOKRECENSION Sveriges historia efter 1945 har onekligen sina intressanta sidor. Här har vi alltså ett land i Europas norra utkant, ett land med långa traditioner och med utmärkt folkmaterial med hög moral, väl skolat och drillat i ett modernt utbildningssystem. Detta resulterade i ett välfungerande samhälle med starkt försvar och blomstrande handel och industri. Sedan kom eländet med 60-talets begynnande fjärrinvandring, förslappad moral, utkonkurrerad spetsindustri och försvagat försvar. Vi tittar här närmare på en skildring av allt detta, sett ur en skånsk ingenjörs synvinkel.

Sveriges hemliga förbindelser med NATO

Sveriges hemliga förbindelser med NATO

🟠 BOKRECENSION I dessa tider då Sveriges NATO-medlemskap gjort att Sverige riskerar att för första gången på flera hundra år dras med i ett krig, är denna bok en superb läsning för alla intresserade av militärhistoria och framför allt Sveriges politiska och militära hållning under flera efterkrigsdecennier.

Läs även:

Medryckande biografi från ett liv inom internationell business

Medryckande biografi från ett liv inom internationell business

🟠 BOKRECENSION Näringslivet och dess aktörer har ofta något att berätta. Efter ett yrkesliv inom handel, finans och industri, i alla dess förgreningar, så samlar man visdom och upplevelser av en speciell typ – av näringslivstyp. Det vill säga minnen från sådant som affärsjuridik, management och resor och förhandlingar med allsköns affärspartner. Den senaste i raden av sådana memoarer har skrivits av en skånsk äventyrare och businessman vid namn Björn Fajersson. Nya Tiders recensent har läst och begrundat.

Maffian har infiltrerat hela samhället

Maffian har infiltrerat hela samhället

🟠 BOKRECENSION I slutet av 2024 kom denna bok om hur den kriminella upplösningen av Sverige går till, hur den organiserade brottsligheten infiltrerar överallt och bygger sin makt. Den är skriven av Lasse Wierup, som har ungefär trettio års erfarenhet av kriminaljournalistik. I inledningen skriver Wierup: ”Det finns en samhällssektor som är på stark frammarsch. En sektor som omsätter uppemot 150 miljarder årligen och hittills har involverat 62 000 personer.” Sedan tas vi med på en resa genom dagens Sverige, med typfall från varje samhällssektor. Ibland tror man att det är ett manus för en film om maffian i New York eller Neapel. Men det är det inte, det är svensk vardag han skildrar.

Ett folkrättsbrott att gå vilse i

Ett folkrättsbrott att gå vilse i

🟠 BOKRECENSION Gunnar Sandelin är journalist med bakgrund på Sveriges televisions nyhetsprogram Rapport och Aktuellt. Han har på nära håll fått se hur allmänheten duperats, en påtvingad politisk korrekthet som till slut gjorde att han inte ville arbeta kvar. Nu är han aktuell med boken Den stora omvandlingen, där han tar ett brett grepp över Sveriges utveckling till mångkulturellt u-land och möjliga framtidsutsikter. Det syns att han kan det journalistiska hantverket: historiska dokument blandas med myndigheternas statistik och intervjuer från de som var med.

Sverige efter 1945, sett från Skåne

Sverige efter 1945, sett från Skåne

🟠 BOKRECENSION Sveriges historia efter 1945 har onekligen sina intressanta sidor. Här har vi alltså ett land i Europas norra utkant, ett land med långa traditioner och med utmärkt folkmaterial med hög moral, väl skolat och drillat i ett modernt utbildningssystem. Detta resulterade i ett välfungerande samhälle med starkt försvar och blomstrande handel och industri. Sedan kom eländet med 60-talets begynnande fjärrinvandring, förslappad moral, utkonkurrerad spetsindustri och försvagat försvar. Vi tittar här närmare på en skildring av allt detta, sett ur en skånsk ingenjörs synvinkel.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Medryckande biografi från ett liv inom internationell business

🟠 BOKRECENSION Näringslivet och dess aktörer har ofta något att berätta. Efter ett yrkesliv inom handel, finans och industri, i alla dess förgreningar, så samlar man visdom och upplevelser av en speciell typ – av näringslivstyp. Det vill säga minnen från sådant som affärsjuridik, management och resor och förhandlingar med allsköns affärspartner. Den senaste i raden av sådana memoarer har skrivits av en skånsk äventyrare och businessman vid namn Björn Fajersson. Nya Tiders recensent har läst och begrundat.

Pietà

🟠 KULTUR Det italienska ordet pietà betyder medlidande. Man associerar det med den sörjande Maria med den döde Jesus i famnen. Sedan tidig medeltid finns det i konsten olika framställningar av den döde Jesus och hans mor. Den mest berömda bilden, en skulptur, är Michelangelo Buonarrotis (1475-1564) Pietà i vit marmor i Peterskyrkan i Rom.

Vad är distribuerade beräkningar?

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Datorvärlden har gått från isolerade maskiner utan yttre kontakter, till sammankopplade i nätverk och vidare till att nästan kunnas se som en stor maskin med kombinerad beräkningsförmåga. Dagens datorer kan få mycket mer gjort när de delar arbetet med andra maskiner. Detta kallas för ”distribuerade beräkningar”, eller på engelska, distributed computing.

Olof Skötkonung och mynten i Sigtuna

🟠 För många år sedan besökte vi Sigtuna och de arkeologiska utgrävningar som pågick där. Det var spännande att se hur arkeologerna tog hand om de olika fynden och de berättade om vad de hade hittat. Bland annat fanns mynt av olika slag. Mynt är en viktig del av historien så därför ska vi bekanta oss med Olof Skötkonungs myntprägling i Sigtuna.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.