Skip to Content

Hälsa

Den fantastiska kokosoljan

”Det nya undret”, ”En hälsokick för hela kroppen”, ”Så nyttigt som något kan bli”, ”Vår tids dunderhonung”, ”Hälsans guld”. Lovorden över kokosoljans egenskaper vet inga gränser. Den upplever just nu en gyllene renässans, och studier och vetenskapliga undersökningar bekräftar entydigt dess förträfflighet.

Publicerad: 28 juli, 2015, 09:59

  • Svenska

Läs även

Kokosoljan höjs i dag till skyarna, men så har det inte alltid varit. Under flera decennier hade den på grund av innehållet av mättat fett ett oförtjänt dåligt rykte. Man ansåg att allt fast fett som var mättat skapade en grogrund för hjärt- och kärlsjukdomar. Somliga menar att det var av politiska och ekonomiska skäl som kokosoljan kom i sådant vanrykte, då inga egentliga tester gjordes på den naturliga kokosoljan, utan bara på det härdade kokosfettet i silverförpackningar som säljs i livsmedelsbutikerna. De stora soja- och majsproducenterna började under 1950-talet att kategoriskt fördöma alla mättade oljor, menar man.

Den naturliga kokosoljans gynnsamma effekt på hälsan är numera väl dokumenterad, och det har på senare tid bevisats att kokosoljan har flera egenskaper som hjälper hela kroppen och tvärtom mot vad tidigare påståtts är gynnsam för hjärtat. Flera studier på naturfolk som dagligen använder kokosolja visar att de välfärdssjukdomar som vi i västvärlden har problem med, som högt blodtryck, hjärtbesvär och för höga blodfetter, inte är något problem för dem. Fördelningen av fettsyrorna i kokosoljan är unik och lagras inte i kroppen som fett, utan omvandlas istället till energi.

Och även om kokosoljan är ett mättat fett, så består den av medellånga fettsyror, till skillnad från de traditionella mättade fetterna som består av långa fettsyror. De medellånga fettsyrorna har en fördel i och med att de inte tas upp i lymfan som andra fetter. De tas istället upp som annan näring från tarmen direkt ut i portådern, som först går till levern och sedan ut i blodet. Därför är kokosoljan mer lättsmält, och tas upp 250 gånger snabbare än mättat fett med långa fettsyror.

Istället för att lagras som kroppsfett, används de medellånga fettsyrorna i cellerna till energi, där de påskyndar ämnesomsättningen, och det finns många fördelar med att öka ämnesomsättningen med hjälp av kokosolja: skador läker snabbare, gamla eller skadade celler byts ut oftare och immunförsvaret fungerar bättre. Kroppen har lätt för att absorbera och smälta de medellånga fettsyrorna i kokosoljan och kokosfettet är därför inte påfrestande för matsmältningssystemet då den erbjuder snabb energi och främjar kroppens självläkande förmåga. Detta är viktigt vid olika sjukdomstillstånd, då kroppen behöver använda alla resurser för att besegra allvarliga sjukdomar.

De medellånga fettsyrorna ger både ett snabbt och varaktigt energitillskott, och det är därför bättre med kokosolja än de snabba kolhydraterna, som visserligen också ger snabb energi, men energin dalar fort och ett nytt sug efter snabb energi uppstår.

Många använder i dag kokosolja för att bekämpa infektioner, då den har både antiviral och antibakteriell effekt. De medellånga fettsyrorna har studerats noggrant och det finns en mängd publicerade studier och till och med böcker som beskriver de antimikrobiella egenskaperna hos dessa syror. Det har visat sig att de är effektiva vid magsår, lunginflammation, tandköttssjukdomar, urinvägsinfektion och karies och många andra sjukdomar. De dödar svamp och jäst som orsakar revorm, fotsvamp och candida. De dödar också virus som orsakar influensa, mässlingen, herpes, körtelfeber och hepatit C.

De viktigaste bakteriebekämpande fettsyrorna i kokosolja är laurinsyra, myristinsyra, kaprylsyra och kaprinsyra. Laurinsyran (som också finns i bröstmjölk) är totalt sett den mest effektiva mot bakterier, virus och svamp. Det är även den syran som det finns mest av i kokosolja. Men störst kapacitet får syrorna när de samverkar.

De medellånga fettsyrorna kan – till skillnad mot de långa fettsyrorna – passera genom blod-hjärnbarriären och aktivt bekämpa infektioner. Då både Parkinsons, Alzheimer och andra neurodegenerativa sjukdomar i många fall tycks vara förknippade med infektioner kan det få stor betydelse. Många vittnar i dag om att kokosolja har förbättrat tillståndet hos Alzheimersjuka när de intagit 3-5 matskedar olja dagligen. Den verkar fungera både som en potent medicin som lindrar och botar, men även i förebyggande syfte. Dessutom har den inga biverkningar.

Det faktum att de medellånga syrorna kan ta sig in i hjärnan gör att kokosoljan är den optimala näringen för hjärnan. De energiproducerande, antioxidanta, antiinflammatoriska, antimikrobiella och antitoxiska egenskaperna dessa syror skyddar dessutom hjärnan från många skadeverkningar.

När man tillför kokosolja i kosten, saktar oljan ner upptaget av socker i blodet och håller därmed blodsockret på en måttlig nivå. Även om man tar kokosolja efter måltiderna kan den hjälpa till att sänka ett högt blodsocker. Dessutom minskar lusten till socker- och stärkelserik kost om man använder sig av kokosolja. Den är överlägsen vid matlagning, då den oxiderar först vid 198 grader.

Flytande vegetabiliska oljor med fleromättade fetter däremot är mycket känsliga för oxidation, och när de oxiderar blir de toxiska. De har därför mycket kortare hållbarhet. Till skillnad mot kokosolja oxiderar de spontant när de utsätts för värme, ljus eller syre, vilket kan bli ett problem, då varken utseende eller smak förändras nämnvärt. Oxidationsprocessen startar redan när oljan utvinns, och fortskrider hela vägen fram till hyllorna i livsmedelsbutikerna. I en undersökning där man testade oxidationsnivån bland fleromättade fetter i butikshyllorna upptäckte man att det förelåg oxidation i samtliga fall.

Den bästa kokosoljan för kroppen är den kallpressade oljan, och den ska vara ekologisk. En kallpressad kokosolja behåller essentiella fettsyror och värmekänsliga vitaminer. Vanligtvis benämns kokosoljan som virgin eller extra virgin när den är obehandlad.

Om du inte redan använder kallpressad kokosolja, är det dags att börja nu!

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Coronaviruset – uppdateras löpande

Här samlar vi senaste uppdateringar som berör epidemin av coronaviruset. Vi har inte värderat riktigheten i uppgifterna utan hänvisar läsaren till källan för att göra en egen bedömning.

Föredrag om hälsofaror med mobilstrålning

VIDEOOlle Johansson berättar om farorna med elektromagnetisk strålning (mobiler, Wi-Fi och annan trådlös kommunikation) på ett föredrag i Stockholm, oktober 2019.

Världsvida demonstrationer mot ökad mikrovågsstrålning

Lördagen den 25 januari arrangerades på flera håll i världen demonstrationer mot utbyggnaden av 5G-teknik. Dagen kallades Global 5G Protest Day och manifestationer var planerade på 264 platser i 32 länder. Bakom arrangemanget stod den frivilliga organisationen Stop 5G International som kallar införandet av 5G för ”ett otestat biologiskt experiment på allt levande”.

Ogräs och annat nyttigt

HÄLSADet är populärt med närproducerat i dag. Vill man göra skillnad ska man satsa på närproducerad mat, sägs det. Ännu större skillnad borde man emellertid göra om man satsar på egenproducerad mat runt husknuten. Mycket längre än så behöver man nämligen inte gå för att hitta ekologisk och näringsriktig föda. Vid denna tid på året finns det ett överflöd av maskrosor, kirskål och brännässlor, för att nämna några. Så slå ett slag för närproducerade ”grönsaker” och plocka själv! De vilda växterna innehåller ofta mer vitaminer och mineraler än sina odlade, tama släktingar.

Rosmarin – minnets och trofasthetens ört

ÖRTERRosmarin är en vanlig ört i våra örtagårdar. Med sina karaktäristiska blågröna, barrliknande blad och sin kryddiga doft är den lätt att känna igen. Tack vare sina vintergröna blad och sin hållbara doft har den kommit att symbolisera trofasthet och varaktighet. Men framför allt har den i alla tider använts som en minnesstärkande ört.

Medicinera eller inte medicinera – det är frågan

HÄLSAPeter Gøtzsche, den obekväme sanningssägaren, visselblåsaren, professorn och specialistläkaren, fortsätter att trampa på ömma tår i den medicinska världen. Hans ibland bergsäkra och ofta kontroversiella påståenden om medicin kan överraska, men hans råd, att alltid själv läsa på och ta reda på fakta om mediciner och behandlingar, är väl värt att begrunda.

Timjan – en välgörande ört som flitigt användes förr

HÄLSA & LIVSSTILDen lilla halvbusken timjan kanske ser anspråkslös ut till det yttre, men har en kombination av unika egenskaper i sina blad. Den används som en mycket populär och uppskattad krydda, och har gjort så i tusentals år, men i lika många år har den haft ett stort användningsområde inom naturmedicin. Till Sverige kom den tack vare munkarna under medeltiden, och den är fortfarande populär att odla i våra kryddträdgårdar.

Ingefära, citron och honung – beprövade ingredienser i huskurer vid förkylning

HÄLSA & LIVSSTILNu går vi mot ljusare tider, och det känns hoppfullt. Allt känns lite lättare att övervinna när ljuset börjar få överhand. Förkylningar som så lätt drabbar oss under den mörka årstiden har inte lika lätt att slå ner oss när dagarna blir ljusare och ljusare. Men visst behöver vi lite hjälp på traven. Det finns gamla beprövade huskurer som skänker lindring och i vissa fall till och med förhindrar att virus och bakterier får fäste i oss. Huskurer som har tillämpats sedan gammalt börjar nu gå mot en renässans.

Gå till arkivet

Send this to a friend