Det var den 11 juni 2019 som mannen – som juridiskt sett är kvinna efter att han ”bytt kön” – ringde upp banken SEB för att genomföra en utlandsbetalning via telefon.
Personalen reagerade på att han hade ett kvinnligt namn och personnummer men att rösten var för mörk för att tillhöra en kvinna. De krävde därför att han skulle komma till ett bankkontor för att genomföra ärendet.
Mannen, som av domstolen kallas kvinnan i enlighet med hans juridiska kön, stämde banken via den skattefinansierade organisationen Malmö mot diskriminering (MmD), som är starkt engagerad mot samhällets normer.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.