Skip to Content

Flixtrain på Stockholms Central. Foto: Flixtrain
INRIKES

Flixtrain på svenska spår

Digital utgåva

Flixtrain inledde i maj sin snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm från 129 kronor. Efter viss ”coronaförsening” kan man nu köpa biljetter till det gräsgröna lågpriståget. 2022 kör Flixtrain även Uppsala – Köpenhamn.

Publicerad: 19 juni, 2021, 11:31

  • Svenska

Läs även

Ursprungligen skulle det tyska lågprisbolaget Flixtrain ha startat i Sverige 2020, men det fick dröja till 6 maj i år. Restiden mellan Stockholm och Göteborg är som snabbast 3 timmar och 23 minuter med på- och avstigning i Södertälje, Hallsberg, Skövde och Falköping. En vuxen kan resa för 129 kronor och tågen går i 200 kilometer i timmen. I varje tågsätt finns plats för 562 passagerare men under pandemin medges endast att hälften av stolarna bokas. Tre gånger per riktning, varje dag i veckan kommer Flixtrain att köra mellan Stockholm och Göteborg.

Resorna kan man köpa på internet alternativt i biljettautomater på Stockholms respektive Göteborgs centralstationer och hos vissa återförsäljare, exempelvis Pressbyrån. Med sin gräsgröna profil skiljer Flixtrain därmed på ett markant sätt ut sig från den övriga skaran av färgprofiler i persontrafiken. Även interiört, i vagnarna, skiljer sig bolaget från vad de långväga resenärerna är vana vid.

Flixtrains interiör. Foto: Flixtrain

 

Upplevelsen av mycket tät stolsplacering av grågröna busstolar med fasta ryggstöd kan bli för obehaglig för många kundkategorier. 100 stolar mot ungefär 80 i vanliga 2:a klassvagnar är förklaringen till det . En konkurrensfördel är de fyra rullstolsplatserna och genomtänkta handikapptoaletter.

Flixtrain ingår i Flixbus som egentligen heter Flixmobility GmbH med säte i München. Sedan några år kör de expressbussar i Sverige efter att de köpte upp Swebus Express och ersatte det med sitt globala varumärke Flixbus. Persontåg har Flixbus kört sedan 2018 på sträckorna Berlin - Stuttgart och Berlin - Köln efter att ha tagit över Locomore, ett crowd-foundat tågbolag med orange färgprofil som inte bar sig. Ytterligare sträckor lanserades i Tyskland under maj-juni i år, men Flixtrain avstod överraskande att etablera sig i Frankrike på grund av de mycket höga infrastrukturavgifterna. Flixbus finns redan i 36 länder.

Flixtrains WC ser bra ut. Foto: Flixtrain

– Flixtrains ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla, oavsett storlek på plånboken. Vi ser därför att Flixtrain fyller ett tomrum på en växande marknad. Vi kommer dessutom kunna erbjuda ett integrerat buss- och tågnätverk med Flixbus och Flixtrain i kombination. Detta kommer förhoppningsvis uppmuntra fler att resa kollektivt, sade i april Peter Ahlgren, Flixbus nordiske VD.

2022 börjar Flixtrain dessutom med trafik mellan Uppsala och Köpenhamn och expanderar samtidigt sitt linjenät i Europa ytterligare. Den snabba globala expansionen i Europa och USA möjliggjordes genom fondförvaltaren Blackrock. 2019 ställdes 3 miljarder dollar till förfogande och i år ytterligare 645 miljoner dollar. Flixmobility kommer att bygga ut sin trafik på samtliga kontinenter i en nära framtid. Canyon Partners, General Atlantic, BlackRock, och Permira är andra som brukar vara med och öppna plånboken när Flixbus behöver pengar.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Svenskhatande polis får uppbackning av sin närmaste chef

INRIKESNadim Ghazale, kommunpolis i Borås, men även aktiv på sociala medier, har under den senaste veckan uppmärksammats sedan han i sitt sommarprat i Sveriges Radio påstått att vita svenska män är priviligierade, varpå många började granska hans tidigare inlägg på framför allt Twitter. Trots de hätska inläggen och hans uttalanden i radion får han uppbackning av sin närmaste chef. I ett samtal med Nya Tider tvingas chefen ändå medge att man måste hålla se hur situationen fortskrider och hur poliser ska agera på sociala medieplattformar.

SCB-rapport: 100  000 invand­rare varje år fram till 2070-talet

REPORTAGEDen minskade invandringen till Sverige till följd av coronapandemin är högst temporär, och förväntas återgå till 2000-talets genomsnittsnivå på hela 100 000 invandrare varje år – i minst 50 år till. Detta enligt en framskrivning av Sveriges framtida befolkning som SCB gjort. Nya Tider har djupdykt i rapporten, och kan avslöja att myndigheten effektivt försöker dölja folkutbytet genom kreativ demografisk statistik. ”Andelen födda utomlands ökar något”, skriver SCB, men när Nya Tider granskar påståendet medger SCB att de inte fört någon statistik över andelen med utländsk bakgrund. Istället räknas alla personer födda i Sverige som en enda homogen grupp, oavsett var deras föräldrar kommer ifrån.

Statens investeringar i trafikinfrastruktur överskred budgeten med 58 miljarder på 4 år

ANALYSI en ny granskningsrapport från Riksrevisionen redovisas en skrämmande bild av bristande ekonomisk kontroll av Trafikverkets större investeringsprojekt. Granskningen visar att man i planeringsfasen av ett projekt har systematiska kostnadsökningar med i genomsnitt 39 procent. Kostnadsökningarna uppgår till hela 58 miljarder kronor för mellan 2014 och 2018. Budgeten för statens infrastrukturinvesteringar var 87 miljarder kronor för samma period. Trafikverket får kritik för bristande kalkyler och information om kostnadsökningarna, och regeringen för att inte ompröva beslut.

Bonnier köper Skånska Dagbladet

INRIKESBonnierimperiet fortsätter sin expansion i medievärlden, trots att man tidigare kritiserats för att i det närmaste ha monopol på den svenska tidningsmarknaden. Senaste i raden av uppköp har nu skett i Skåne, där Bonnier köper upp Skånska Dagbladet och Norra Skåne tillsammans med Gota media. Bonnier äger sedan tidigare Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

SSU-politiker petas efter att ha druckit öl med sverigedemokrat

INRIKESDen socialdemokratiske ungdomspolitiker som uppmärksammats efter att ha druckit en öl med en sverigedemokrat i början av juli petas nu av det socialdemokratiska ungdomsförbundet.

Alla utvisningar till Afghanistan stoppas – grovt kriminella stannar i Sverige

INRIKESMigrationsverket har beslutat om ett ”tillfälligt” verkställighetsstopp till Afghanistan, med andra ord så kommer Sverige inte längre kunna avvisa eller utvisa alla de tusentals afghaner som inte har rätt att stanna i Sverige. Minst 7 000 afghaner som skulle utvisats till Afghanistan den närmsta tiden kommer istället kunna stanna på obestämd tid enligt Migrationsverket. Men i själva verket är siffran flera gånger större.

Ännu en gangsteradvokat utesluten ur Advokatsamfundet

INRIKESHögsta domstolen har efter anmälan av Justitiekanslern beslutat att utesluta Ali Khan-klanens advokat Edip Samuelsson ur Advokatsamfundet som tidigare nöjt sig med att ge honom en varning. Det är den fjärde advokaten som utesluts i år och fler är att vänta med de striktare krav som den prejudicerande domen medför.

Antikroppar mot Covid-19 skyddar i minst ett år enligt svensk studie

INRIKESEnligt en svensk studie som undersökt långtidsimmunitet mot Covid-19 hos individer som smittats av coronaviruset och utvecklat milda symptom kommer goda nyheter. Studien har visat att de antikroppar som kroppen producerat ger ett skydd mot både originalviruset och flera av de mutationer som uppstått därefter, inklusive den indiska varianten som numera kallas för Delta-varianten. Resultaten från studien visar att de naturliga antikropparna ger ett fortsatt gott skydd ett minst år efter naturlig infektion även hos de som inte vaccinerat sig.

Gå till arkivet

Send this to a friend