Skip to Content

”Vi har kolliderat med ett okänt objekt”, meddelade man från bryggan på KNM Helge Ingstad, efter att fregatten kolliderat med en 250 meter lång tanker. I ett försök att rädda fartyget fästes det med vajrar vid klipporna, men dessa gick av och fartyget sjönk. Nu riktas skarp kritik mot Försvarets genuspolitik. Stillbild: NRK, Forsvarets forum nr 2/2017 ”Vi har kolliderat med ett okänt objekt”, meddelade man från bryggan på KNM Helge Ingstad, efter att fregatten kolliderat med en 250 meter lång tanker. I ett försök att rädda fartyget fästes det med vajrar vid klipporna, men dessa gick av och fartyget sjönk. Nu riktas skarp kritik mot Försvarets genuspolitik. Stillbild: NRK, Forsvarets forum nr 2/2017

Genushyllat norskt örlogsfartyg förliste

PappersupplaganNya Tider v. 46

På väg hem från Natoövningen Trident Juncture, natten den 8 november, kolliderade en norsk toppmodern fregatt med en stor oljetanker i klart väder. ”Vi har kolliderat med ett okänt objekt”, rapporterade fregatten, trots att man fått instruktioner från sjöledningen att väja för tankern. Nu kommer allt hårdare kritik mot sänkta krav för att få kvinnor att tjänstgöra i flottan. Flottan har skrutit om att fyra av fem navigatörer ombord på just denna fregatt var kvinnor.

Publicerad: 19 november, 2018, 17:45

  • Svenska

Läs även

Kollisionen utanför Bergen rev upp ett så stort hål i KNM Helge Ingstads styrbordssida att hon började sjunka. Kaptenen körde då medvetet upp fartyget på klipporna för att förhindra att det gick till havets botten, men trots att man försökte fästa skrovet med vajrar vid stranden gled det sakta ned och fem dagar senare syntes bara en del av överbyggnaden över vattenytan.
Åtta i besättningen skadades lindrigt i kollisionen och alla evakuerades från det sjunkande fartyget.

KNM Helge Ingstad är en av Norges fem toppmoderna fregatter i Fridtjof Nansen-klassen och det är fortfarande höljt i dunkel hur hon kunde kollidera med en 250 meter lång oljetanker strax norr om oljeterminalen. Klockan var visserligen 4 på natten, men vädret var klart, och de två skeppen hade radiokontakt med varandra.

Det norska försvaret har lämnat knapphändiga uppgifter, men utifrån radiotrafiken och radarloggar har experter kunnat konstatera att besättningen gjort nästan ofattbara misstag, vilket får flottans folk att framstå som amatörer.

En stor reva på styrbordssidan. Efter kollissionen tappade fartyget motorkraft och började ta in vatten. KV Bergen / Forsvaret

En stor reva på styrbordssidan. Efter kollissionen tappade fartyget motorkraft och började ta in vatten. KV Bergen / Forsvaret

 

På radion hör man bland annat sjöledningen ge instruktioner att fregatten ska svänga styrbord och vidare ”Nu måste ni göra något, ni kommer väldigt nära!”. På besättningens röst verkar det dock inte som att man är medveten om faran man befinner sig i. Efter kollisionen säger man över radion att man gått på ”ett okänt objekt” och kräver omedelbar assistans.

Pensionerade flottiljamiralen Jacob Børresen finner det också oförklarligt hur man lyckas missa en 250 meter lång tanker framför sig:
– Det faktum att detta kunde ske i just detta område är obegripligt. Här har vi ett sjöledningscentrum packat med radarutrustning och transpondrar från alla skepp i området. Fregatten har också toppmodern radar och infraröda optiska system, säger han till public service-kanalen NRK.

Det norska försvaret har dock tidigare öst beröm över just KNM Helge Ingstads besättning. I tidskriften Forsvarets forum nr 2/2017 lyfter man fram att ”fyra av fem navigatörer ombord på KNM Helge Ingstad är kvinnor.” Vid den tiden rasade en debatt kring de olika kraven för män och kvinnor, kritik som försvarsledningen slog ifrån sig.
– Det är en fördel att ha många kvinnor ombord. Det blir ju med en gång en naturlig sak och en ganska annorlunda miljö, som jag ser som positivt, sade löjtnant Iselin Emilie Jakobsen Ophus till Forsvarets forum.

Ophus fortsätter med att berätta att Flottan nu får in fler kvinnor:
– Det är viktigt att integrationen av kvinnor fungerar i alla led: från officerare och underbefäl till meniga.

Angående sin roll på KNM Helge Ingstad säger hon:
– Mitt jobb är att se till att det funkar uppe på bryggan.

I tidskriften Forsvarets forum nr 2/2017 lyfter man fram att ”fyra av fem navigatörer ombord på KNM Helge Ingstad är kvinnor”.

I tidskriften Forsvarets forum nr 2/2017 lyfter man fram att ”fyra av fem navigatörer ombord på KNM Helge Ingstad är kvinnor”.

 

I samma tidskrift där norrmännen skryter med sin jämställda flotta förklarar de också att de tittar på alla delar av de väpnade styrkorna för att applicera samma formel där.

KNM Helge Ingstad var inte försäkrad och kostar lika mycket som hela den norska flottans årliga budget. När hon levererades till norska flottan i september 2009 var prislappen på motsvarande fyra miljarder svenska kronor.

Som det inte var illa nog har landet förlorat tiotals miljoner på grund av att närliggande oljefält fick stängas ned temporärt på grund av olyckan. Oljan transporteras i rörledningar till Stureterminalen, där olyckan hände, och terminalen fick stängas på morgonen efter olyckan, rapporterar Dagens industri. Sett till marknadspriset på olja uppgår de förlorade intäkterna till motsvarande 40 miljoner kronor per dygn. Eftersom oljebolagen betalar 78 procent i skatt betyder det även en stor förlust för norska staten.

Nansen-klassen har ibland kal­lats ”osänkbar” på grund av sin konstruktion med vattentäta zoner som ska hålla skeppet ”intakt och operativt”. Jacob Børresen menar dock att fregatten, liksom alla moderna skepp, är byggd av ”lövtunna stålplåtar” för maximal fart och manöverförmåga, inte för att tåla en kollision.

De fem fartygen i Nansen-klassen anses vara Norges viktigaste bidrag till Nato.

Vávra Suk

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Dacke

    Vi kan likna fregatten KNM Helge Ingstad med landet Sverige som trots varningar om fel kurs styr vidare mot ekonomisk bankrutt! Fregatten KNM Helge Ingstad går att reparera och den odugliga besättningen går att byta ut, men den skada svenska inkompetenta politiker gjort (gör) mot Sverige, blir svårare att reparera.

    • Varmlandstok

      Ja, bara att bli av med fartygets odugliga ledning verkar vara svårt, och hur besättningen ska bli av med fripassagerarna är frågan.

  • ensomintevet

    Den förlista ubåten i sydamerika hade också en kvinna som chef.

  • Om man tittar pa vinjetbilden sa ser man att hon pekar med ett finger, det ar inte en militar hand.

    Jag tycker mej kunna hora vad hon sager: “Nej men titta dar, nej dar, en jattestor bat. Vad ska vi gora?”
    Pa bryggan ska bara finnas personer som kan ta snabba beslut och anvisa med hela handen!

  • Varmlandstok

    De kanske vägrade att väja åt styrbord.
    Styrbord är åt höger.

  • busquador

    Här ute i skärgården ser man lite av minivarianter av detta,
    med moderna människor som inte lärt sig att titta ut genom fönstret utan starrbligar på GPS. Om GPS visar 20m fel så kan det sjunga till i skrovet. Jag har själv varit nära en skeppare, som jag blev tvungen att ryta till att: se ut genom fönstret! Hindret var i alla fall 3m högt gråberg.

  • busquador

Macron under press

UTRIKESSkandalerna runt Emmanuel Macrons närmaste krets fortsätter, samtidigt som protesterna mot hans politik fortsätter. Det senaste bakslaget är naturligtvis Benjamin Griveaux avhopp som kandidat till borgmästarposten i Paris med mindre än en månad kvar till valet.

Stadsmuren som skiljer gamla stan från det nya Baku. Foto: Nya Tider

Azerbajdzjan om islamism: Lek inte med elden

INTERVJUTrots att islam är statsreligion och cirka 95 procent av befolkningen bekänner sig till islam är Azerbajdzjan förvånansvärt sekulärt. Antalet slöjor man ser i huvudstaden Baku är färre än på gatorna i Stockholm och man gör tydlig åtskillnad mellan religion och politik. För Nya Tider berättar ansvariga att det gäller att sätta stopp för radikala grupper direkt när de visar sig.

Mer än 120 knivdåd om dygnet i Frankrike

UTRIKESMellan 2015 och 2017 blev omkring 44 000 människor offer för en knivattack i Frankrike visar färska siffror. Nu lägger regeringen ner den franska motsvarigheten till BRÅ.

Kidnappade och gruppvåldtog skolflicka

UTRIKESTre män har befunnits skyldiga efter att de kidnappat en 16-årig skolflicka och med hot om att hugga ner henne med en machete hållit henne fången och gruppvåldtagit henne i norra London, rapporterar tidningen Evening Standard.

Skandal i Paris

UTRIKESAtt vara oppositionell i Ryssland framkallar i regel stort intresse och nyhetsinslag inom de internationella medierna. Särskilt spektakulära framträdanden är tacksamma objekt för kameralinser. Nu har en rysk konstnär, Pjotr Pavlenski, lyckats röra om i det franska politiska etablissemanget så till den grad att den Femte Republiken har fått en ny hälsominister.

Europaparlamentet förklarar krig mot nationella flaggor

UTRIKESI flera veckor har Europaparlamentets talman David Sassoli begärt att de små flaggorna skall dras tillbaka från plenisalen. Hans begäran har kraftigt irriterat Gruppen Identitet och demokrati. Detta är en del av parlamentets nya arbetsordning.

Migranter samlas vid Ungerns gräns för att pröva Orbáns beslutsamhet

UTRIKESEn grupp migranter som nyligen gav sig av från Serbien mot Ungern har nått Ungerns södra gräns vid Tompa, rapporterade den ungerska Tv-kanalen M1. M1:s korrespondent på plats sade att det fanns omkring 400 till 500 migranter samlade vid gränsen med mer på väg, och tillade att folksamlingen blev ”mer och mer beslutsam”.

Israel bygger sensornätverk längs gränsen till Libanon för att upptäcka tunnelbyggen

UTRIKESIsraels militär meddelade i januari att byggandet av ett underjordiskt nätverk av sensorer längs den libanesiska gränsen skulle påbörjas för att upptäcka eventuella gränsöverskridande tunnelgrävningar uppger bland andra Reuters. Israel och den iranskstödda Hizbollah utkämpade sitt senaste krig 2006.

Gå till arkivet

Send this to a friend