Lokalpartiet Vägvalet demonstrerar mot vägtullar i Göteborg. Foto: Nya Tider

Göteborgs trängelskatter används till hål i statsbudgeten

När vägtullar, så kallade trängselskatter, föreslogs och genomdrevs i Göteborg var det uttalade syftet att intäkterna skulle bekosta investeringar i infrastruktur. När nu Trafikverket ger förslag till besparingar, menar kritiker att dessa intäkter istället kommer att gå rakt in i statsbudgeten, samtidigt som infrastrukturen blir eftersatt.

Frågan om trängselskatt och vägtullar har från start varit en infekterad fråga i Göteborg. Avgifter för att resa in i staden infördes från och med den 1 januari 2013, efter ett riksdagsbeslut. Endast fem månader senare tvingades stadens politiker att utlysa en folkomröstning i frågan, som skulle sammanfalla med de övriga valen i september 2014. Trots att nej-sidan segrade med 56,8 procent av rösterna, kvarstår systemet. En folkomröstning är i Sverige bara rådgivande, och politikerna struntade helt enkelt i folkviljan.

Syftet med trängselskatterna var inte främst att få ned biltrafiken, utan att bidra med finansieringen av det så kallade “Västsvenska paketet”, i vilket järnvägstunneln “Västlänken” var en viktig komponent.

Nu har föreslagna besparingar av Trafikverket på nytt väckt ont blod i frågan om trängselskatter. I en debattartikel i Göteborgs-Posten den 21 november varnar fyra personer med olika koppling till trafik och kommunalpolitik för att statens besparingar äter upp intäkterna från vägtullarna:

“Trafikverket har skickat in sina förslag till möjliga besparingar för 2016 och 2017. Tre miljarder kronor föreslås i direkta besparingar. Trafikverket riktar i princip samtliga dessa förslag till nedskärningar mot anslagen för drift och underhåll, bärighet, tjälsäkring och trimningsåtgärder. De föreslår alltså fortsatt eftersatt underhåll och risk att ytterligare försämra befintliga system.”

Undertecknarna menar att intäkterna från vägtullarna, tvärtemot den ursprungliga motiveringen vid införandet, nu går direkt in i statsbudgeten:

“Enkelt uttryckt, de trängselskatter som betalas in de kommande två åren skall inte gå tillbaks till att finansiera de avtalade projekten. I stället ska de gå till att täppa hål i statsbudgeten. Räntan kommer naturligtvis betalas av ytterligare höjd trängselskatt i Stockholm och Göteborg. Och Västsvenska paketet, som till stor del redan är lånefinansierat, skall lånefinansieras ytterligare.”

Stockholm närapå dubblar tullavgiften från den 1 januari 2016, samtidigt som tullar införs på Essingeleden, det vill säga motorvägen som leder genom Stockholm och som det inte finns något alternativ till för den som vill resa från norr till söder längs östkusten.

Vidare menar de fyra att kostnaderna för Västlänken, som man kallar Sveriges mest olönsamma infrastrukturprojekt, nu uppgår till över 30 miljarder kronor och att Trafikverket därför försöker hemlighålla sina kalkyler.

Nio dagar efter att debattartikeln publicerades rasar Håkan Andersson, från det lokala partiet Vägvalet, mot att inga medier har tagit upp den kritik och de uppgifter som presenteras i artikeln. På partiets hemsida skriver han bland annat:

“Vi befinner oss alltså plötsligt i den situation som Vägvalet varnat för alltsedan starten 2010, det vill säga att i dåliga tider finns det ingen som helst garanti för att de inkomster som kommer in via trängselskatt också går till de saker som det är avtalat om. Det är faktiskt lustigt – men inte alls roligt – att se hur lätt det är för Trafikverket och Finansdepartementet att bryta mot de heliga avtalen som i alla andra situationer – till exempel när man har att hantera en folkomröstning med ett tydligt resultat – framställs som helt omöjliga att förhandla om eller ens ändra ett enda kommatecken i. Men nu går det tydligen alldeles utmärkt.”

Vägvalet gick till val på att stoppa trängselskatten, samt att Västlänken inte skulle förverkligas. I kommunalvalet 2010 erövrade Vägvalet, på en gemensam lista med Sjukvårdspartiet, 5,3 procent av rösterna, vilket gav fem mandat i kommunfullmäktige, varav två tillföll Sjukvårdspartiet. Dessa mandat lyckades Vägvalet ensamt behålla vid det följande valet 2014. Även Sverigedemokraterna är negativa till trängselskatten och var 2013 med om att driva igenom kravet på att en folkomröstning skulle hållas.

 

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Statens kostnader för ränteavdrag exploderar

Statens kostnader för ränteavdrag exploderar

🟠 I takt med att räntorna höjs är det inte bara svenska hushåll som får ökade kostnader, utan även svenska staten. I Finland rådde en liknande situation, men där beslutade man för tio år sedan att gradvis minska avdraget för varje år. I år nådde avdraget noll procent och staten slipper därmed alla kostnader för ränteavdrag. För svenska staten väntar dock en smäll på 57 miljarder kronor som måste finansieras med större statsskuld, nedskärningar eller höjd skatt.

Vänsterextrem brevbärare eldade upp SD:s valmaterial

Vänsterextrem brevbärare eldade upp SD:s valmaterial

🟠 Sebastian Salazar från Johanneshov i Stockholm har utnyttjat sin timanställning vid PostNord för att stjäla Sverigedemokraternas valbrev som skulle delas ut till väljare inför valet förra året. Valfusket avslöjades av reportern Christian Peterson på Insikt24, som även infiltrerade en sluten vänsterextrem diskussionsgrupp på nätet för att kartlägga antidemokraterna. Vänsterextremisternas foton på brinnande SD-material som stulits av brevbäraren har nu lett till en utredning på PostNord.

Nyhetsdygnet

De senkomnas förundran

🟠 Bokrecension. Mustafa Panshiri och Jens Ganman har nu i flera år tillsammans och var för sig skrivit och debatterat om hur Sverige håller på att förändras. De förstår att det mångkulturella samhället inte fungerar, de tar upp gängkriminaliteten, och de provar att bryta mot gamla PK-normer om hur debatten ska föras. De känner sig för, bit för bit, kan man säga. Denna bok innehåller resereportage runtom i Sverige gjorda under 2022 och 2023, och de reser även till Frankrike och Finland. Men de har inte mycket att säga.

Peter Gøtzsche i härnadståg mot psykiatrin

🟠 Bokrecension. Den stridbare och frispråkige Peter Gøtzsche är specialistläkare i internmedicin och professor i klinisk försöksdesign och analys vid Köpenhamns universitet. Han har publicerat över 75 artiklar i fem stora vetenskapliga tidskrifter. Han har skrivit flera böcker där han inte håller igen på kritiken. Läkemedelsindustrin kal­lar han regelmässigt för kriminalindustrin.

Sugen på att äta i rymden?

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ett franskt start-upbolag, Zephalto, som grundades av flygingenjören Vincent Farret d'Astiès, kommer att låta sex personer lyfta 25 kilometer över jorden i en tryckkapsel fäst vid en ballong. Passagerarna kommer att serveras måltider tillagade av stjärnkockar (sic!) och franskt vin samtidigt som de betraktar jorden från ovan jorden

Så kan en fientlig AI teoretiskt utplåna mänskligheten

🟠 Artificiell intelligens förbättrar sig själv. Med en ofattbar intelligens och förmågor som vida överstiger våra egna kan en artificiell intelligens (AI) komma att bli en välsignelse för mänskligheten. Men allt fler experter varnar för att risken finns att vi tappar kontrollen och att en AI blir vår undergång. En sak som dock sällan utforskas när media belyser ämnet är hur en skadlig eller fientlig AI praktiskt skulle kunna agera.

Vindkraft till havs hotar Östersjö­tumlaren – riskerar utrotning

🟠 Samtidigt som vindkraften prisas som ”klimatvänlig”, riskerar konsekvenserna för djur och natur att bli ödesdigra. För Östersjöns enda val – tumlaren – är läget särskilt allvarligt. Populationen på 500 individer är sedan länge utrotningshotad, och nu varnar forskare för att de stora vindkraftsparkerna till havs ökar belastningen ytterligare. ”Undervattensbuller kan leda till både hörselskador och död. Tumlarna är helt beroende av att kunna använda sina klickljud för att navigera och hitta mat. När deras hörsel försämras eller försvinner helt riskerar de att svälta ihjäl”, varnar Magnus Danbolt, chef för naturvårdsenheten på Länsstyrelsen i Kalmar län. I denna del två av Nya Tiders reportageserie om havsbaserad vindkraft granskar vi dess förbisedda miljöeffekter.

Paschs säkra tändstickor

🟠 HISTORIA Tändstickan har en lång historia – de första nämns i en kinesisk källa från cirka 950 e.Kr. – och har i Europa utvecklats av olika uppfinnare. Det var dock den svenske kemisten Gustaf Erik Pasch som utvecklade säkerhetständstickorna och tog patent på denna uppfinning 1844.

Stig Dagerman och Tyskland

🟠 HISTORIA Tysk höst, som är skriven av Stig Dagerman, är en reportagebok av stort historiskt värde än idag. I den här reportageboken berättar Dagerman nämligen om vad han såg och fick veta av olika personer han mötte och talade med under ett besök i ett sönderbombat Tyskland hösten 1946.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Hitta många olika casinon på casino-utan-svensk-licens.net
Vill du spela på ett casino utan licens? Spelacasino informerar dig om allt du behöver veta.
Jämför casinon utan licens med snabba uttag hos nätcasinoutanlicens.com.
Onlinecasinos.se hjälper dig att välja bäst online casino
uudetkasinot.com/ listar Finska casinon online

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.