Skip to Content

Höghastighet med förhinder

Digital utgåva

Man vinner inga val på underhåll av det man redan har. Däremot på ”satsningar” och investeringar för framtiden. I konsekvens med det minskade riksdag och regering på 90-talet underhållet för svenska järnvägar för att i stället satsa på nya snabbtåg som bland annat X 2000.

Publicerad: 22 december, 2018, 14:58

  • Svenska

Läs även

Den outsagda tanken bakom var att köra ned spår och utrustning tills de måste ersättas med nytt. Där är vi nu med allt fler växel-, signal- och spårfel med både försenade och inställda tåg som följd.

Men i stället för att snabbt rusta upp befintliga spår och tåg ivrar många politiker för framtida höghastighetståg (över 250 km/h) tiotals år in i framtiden. Under denna långbänk får dagens spår och tåg lappas och lagas så gott det går.

Bara på vissa sträckor kan dagens snabbtåg korta stunder nå maximala 200 km/h. På många håll tillåter inte spåren sådan fart. Ofta bromsas snabbtåg av framförvarande, långsammare tåg.

Långsammare i verkligheten

Jämfört med 2003 har den faktiska snittfarten Malmö-Stockholm minskat från 141 till 131 km/h, Göteborg-Stockholm från 156 till 141 km/h och Stockholm-Sundsvall från 129 till 117 km/h (Ny Teknik 180615).

Nu tar 60 mil Malmö-Stockholm 4,6 timmar, 48 mil Göteborg-Stockholm 3,4 timmar och 40 mil Stockholm-Sundsvall också 3,4 timmar.  Samtidigt har antalet timmar med störd funktion (= förseningar) mer än fördubblats från 10 000 till 22 000 timmar per år enligt järnvägskonsulten Per Corshammar. Enligt Trafikverket är nu vart tredje långdistanståg minst fem minuter försenat.

Med snittfarten 156 km/h skulle Göteborgsresan gå en halv timme fortare och både Malmöresan och Sundsvallsresan runt tre kvart fortare. När det dessutom oroande ofta inträffar större förseningar, väljer förstås många flyg eller bil – den senare med fördelen att kunna stanna på vägen, ta omvägar och ta med mer bagage.

Just stopp på vägen och omvägar är tunga argument mot höghastighetståg. I Kina, Japan, Frankrike, Tyskland och andra länder stannar de sällan och susar förbi många viktiga städer. Det bidrar till storstädernas tillväxt och hindrar mellanliggande regioners utveckling.

Kräver mycket energi

Så hög fart kräver också mycket mer energi. I Japan, Malaysia och flera andra länder har höghastighetsprojekt avbrutits för bristande lönsamhet, hög energiförbrukning och säkerhetsrisker. Det dyra är inte tågen utan banan. Gängse avskrivningstid 50 år blir i många fall 25 år.

Med så kort avskrivning skulle en svensk investering på 230 miljarder kosta 9,2 miljarder per år. Kapitalkostnad med 4 procent ränta blir 4,6 miljarder per år. Drift och underhåll lär kosta minst 5 procent per år eller 11,5 miljarder. Själva tågen kan totalt kosta någon miljard per år. Summa 26-27 miljarder kostnader. Möjliga intäkter med ett tåg i timmen åt båda hållen utom sovtid lär inte överstiga 10 miljarder.

Alltså minst 16-17 miljarder högre årliga kostnader än intäkter – och fortsatt eftersatt underhåll för övrig järnvägstrafik.

Tunga tåg sliter räls

Tåg är tunga. Särskilt loken. Vanliga fyraxliga loktyper väger 80-100 ton och ger 20-25 tons statiskt (orörligt) tryck mot rälsen per axel. Med högre fart minskar trycket.

Men om rälsen inte är alldeles slät, jämn och plan kan små ojämnheter vålla flera gånger högre, tillfälliga och dynamiska (rörliga) tryck. Det sliter på rälsen och kan förvärras av upprepade tryck med olyckor som följd.

Moderna snabbtåg har allt oftare motorvagnar med motorer och passagerare i samma vagn. X2000-tåg med sex vagnar väger tomma 270-370 ton med 17,5 tons axellast (10-15 procent mer med passagerare). Även de ger flera gånger högre dynamiskt tryck på ojämnheter.

Rälsen påverkas också av temperaturen. I värme förlängs rälsen och kan böjas till solkurvor, som kan orsaka olyckor. I Sverige konstaterade Trafikverket följande antal solkurvor åren 2015-2017:

2017: 19 (regnsommar)

2016: 63

2015: 47

Därför sänks svenska snabbtågs fart på många sträckor. Hög fart kräver perfekt, slät räls. Sådan kräver i sin tur regelbundet underhåll.

Höghastighetståg kräver dessutom nästan raka spår utan störande nivåskillnader. Det hindrade inte trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP, hon med lådcyklarna) från att på fullt allvar hävda att höghastighetsspår borde byggas längs motorvägarna med kurvor och backar.

I stället kräver höghastighetståg helt nya spår och sträckningar. Det är det som skulle bli dyrt. Även om de byggs på stolpar över marken.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Tege Tornvall

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • busquador

    Fråga till MP, vad tjänar naturen på högre hastigheter? Minst skadeverkningar har väl häst och vagn.

  • Björn Larsson

    Socialism gör allt underhåll omöjligt. Eftersom socialism per definition betyder att värdering av saker och ting ersätts med politiskt våld så kan ingen veta vad som är värt att göra, ås folk gör dels ingenting alls och dels destruktiva saker som förbrukar mer värden än de skapar. Det socialistiska samhället är bokstavligen det VÄRDELÖSA samhället och utan värderingar blir rationell mänsklig handling omöjlig.

    Så alla visste ju på förhand att det blir omöjligt att driva järnvägstrafik i Sverige när Tage Erlander tog makten för 72 år sedan. Samtidigt som Ludwig von Mises publicerade logiska bevis för varför det nödvändigtvis måste vara omöjligt att bedriva järnvägstrafik i socialistiska samhällen, några år senare populariserat av Ayn Rand med romanen Atlas Shrugged.

  • samuelafugglas

    Det räcker med att studera tåg kaoset i Öresundsregionen för att man skall avstå från “höghastighetstågen”.
    Ren skandal och en stor skam.

    Varför skall man bygga dessa höghastighetssträckningar som bara kan utnyttjas av genomkorrupta politiker och skattefinansierade, oavsättliga tjänstemän?

  • tegetornvall

    Med medelfart 120 km/h går 60 mil på 5 timmar. Med snittfarten 90 km/h tar de 6 tim 40 min. Med utbyggda motorvägar vore 120 km/h ingen konst. En modern snåldiesel skulle klara det med 5-6 liter per 100 km = 30-36 liter = 26-29 kg bränsle.

    Samma fart med en Tesla skulle kräva runt 3 kWh per mil. Varje kWh batterikapacitet väger drygt 7 kg. 60 x 3 x 7 = 1.260 kg batteribehov mot 30 kg bränsle. Även med 100 kWh batterier måste Teslan stanna och ladda två (2) gånger på vägen. Snabbladdning på någon timme ger 80 procent kapacitet = 180 kWh totalt, knappt vad resan kräver.

    DN:s motorredaktion körde en Tesla 100 S 116 mil ToR Sthlm-Örnsköldsvik med hisnande snittfarten 64 km/h, 2 kWh per mil förbrukning och tidsödande laddning samt övernattning på vägen. 2 x 116 = 232 kWh, motsvarande 1.624 kg batteribehov. Bilens batterier väger drygt 700 kg. Ganska meningslös övning!

    • BigMan

      Ja nu var det inte nån teknisk ironi jag framförde.

      Det var mer en spark mot politikerna som blandar äpplen och päron med stor frenesi. Det är politikerna, tillsammans med motorjournalister, som hävdade att skillnaden i hastighet mellan att köra 120 km/h i stället för lagstadgade 90 km/h bara renderade några minuters vinst vid körning Stockholm – Göteborg.

      Men jag anser att 30 minuters minskning av restiden till Göteborg eller Malmö inte är värt de investeringar politikerna talar om. Det finns en oerhörd mängd järnväg idag som behöver de pengarna bättre så att folk kommer till jobben i tid.

      Vad det gäller bilismen, så bör väl diskussionen utgå ifrån om de investeringar som görs i elbilar är rimliga och om de bör subventioneras av staten. Om man ser till att Sverige i princip har nollutsläpp av koldioxid, så anser jag inte bilkörningen vara det stora problemet i det här landet.
      Snarare bör vägar byggas ut och förbättras med tanke på hur landet ser ut rent geografiskt.

”Oförklarligt” varför just Sverige är våldsdrabbat?

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDETI veckans nummer berättar vi om vice rikspolischefen Mats Löfving som äntligen berättar sanningen om de kriminella klanerna. Trots de ovanligt tydliga uttalandena vill statsministern fortfarande inte koppla den eskalerande kriminaliteten till invandring från specifika länder, men inte ens vice rikspolischefen verkar vilja inse hur det ligger till och menar att de många dödsskjutningarna i Sverige inte går att förklara.

Vetenskap, modell Expo

OPINION: KARL-OLOV ARNSTBERGStiftelsen Expo finansieras av statliga Kulturrådet och en rad organisationer som vill köpa sig PK-poäng. Man framställer sig gärna som en pålitlig källa till fakta om ”rasism och främlingsfientlighet”, och citeras regelbundet i systemmedia så fort dessa ämnen berörs. Men hur ligger det till med Expos skenbara saklighet? Professor Karl-Olov Arnstberg prövar om Expos logik möter grundläggande vetenskapliga kriterier.

Beundrande idolporträtt

KRÖNIKAExpressens klimatreporter Karin Sörbring har höga tankar om miljöprofessorn Johan Rockström. Dem luftade hon i en beundrande intervju i söndags 13/9. Där kallades Rockström ”en av världens främsta miljö- och klimatforskare”.

Löfven vet inte vad han skrev under

KRÖNIKANär Stefan Löfven skrev under EU-avtalet om 8 000 miljarder i ”coronastöd” till vissa länder förstod han inte dokumentets egentliga innehåll. Det är otänkbart att han då skulle skrivit på.

Svenska kyrkan stoppar AfS från att kandidera

LEDAREKyrkostyrelsen stoppar Alternativ för Sverige (AfS) från att ställa upp i kyrkovalet i Svenska kyrkan nästa år. Om detta beslut står fast innebär det att svenska demokratin kan dödförklaras på riktigt.

Tidigare milda vintrar

KRÖNIKADe som varnar om hotande global uppvärmning tar den gångna svenska vintern som exempel. Den var förvisso ganska mild söderöver. Men de nämner inget om all snö som föll i Norrland och på sina håll låg kvar långt in i juli.

Pinsamt medialt försök att avleda uppmärksamheten

KRÖNIKAUnder en vecka som bjöd på både muslimska upplopp och ett synnerligen grovt övergrepp på en kyrkogård, fastnade medier och politiker för en rapport från Försvarshögskolan. Dess innehåll var varken nytt eller särskilt uppseendeväckande, men blev uppenbarligen det halmstrå som etablissemanget behövde när det mångkulturella experimentets avigsidor blev särskilt tydliga.

Är Dan Park Sveriges svar på van der Lubbe?

OPINION: MAGNUS STENLUNDDen danske politikern Rasmus Paludans tänkta koranbränning i Rosengård diskuteras flitigt. Den som ansökte om demonstrationstillstånd är den svenske gatukonstnären Dan Park, som verkar helt oberörd för den fara han utsätter sig för. Var det rätt att bränna en koran för att visa att muslimer sätter gränsen för yttrandefriheten i Sverige? Veckans debattör, författaren Magnus Stenlund, tror att det kan få motsatt effekt och skapa sympati för muslimer.

Gå till arkivet

Send this to a friend