Jimmie Åkessons tweet har skapat debatt. Foto: Stillbild Youtube
INRIKES

Jimmie Åkessons uttalande väcker PK-kritik

Digital utgåva

I ett uttalande på Twitter skrev Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson ett, för SD:s del, ovanligt radikalt inlägg där han sade att ”Sverige behöver ett totalstopp, för all invandring som utgör en social, kulturell eller ekonomisk belastning...”. Uttalandet väckte stor upprördhet hos flera politiskt korrekta politiker – men Åkesson står på sig.

Publicerad: 19 februari, 2021, 19:17

• Svenska

Läs även

Det var under torsdagen som Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson skrev ett inlägg på Twitter där han menade att Sverige behöver ett totalstopp för ”all asyl- och anhöriginvandring, inklusive kvotflyktingar”. Han fortsatte med att skriva att: ”Sverige behöver ett totalstopp, för all invandring som utgör en social, kulturell eller ekonomisk belastning och ett moratorium för mottagande av kvotflyktingar.”

Källa: Twitter

Uttalandet möttes snabbt av flera upprörda politiker som passade på att kritisera SD, men Åkesson står på sig och vidareutvecklar dessutom tankarna och resonemangen. Enligt bedömare kan detta komma att signalera en skärpt och hårdare inriktning inför valet, möjligtvis för att fjärma sig från Moderaterna som vunnit stort på att närma sig SD och kräva något mer restriktiv invandringspolitik.

Politiskt korrekt upprördhet

Uttalandet som Åkesson gjorde är ett av de mest radikala som han gjort under hela sin tid som partiledare för Sverigedemokraterna, och det fick som väntat stor uppmärksamhet och väckte omfattande avsky hos flera politiskt korrekta partiledare som omedelbart gick ut med avståndstaganden.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Lyckad konstkupp

INRIKESPå måndagsmorgonen den 22 februari möttes fackföreningsbyråkraterna av ett nytt monument utanför LO-borgen vid Norra Bantorget i Stockholm. Där står nu en kopparglänsande skulptur föreställande Joakim Lamotte med en dammsugare och med munstycksröret som ett vapen över axeln. På sockeln finns en logga: KÄRNKRAFT.se

Bar kristet kors – förlorade sitt arbete på stående fot

INRIKESGeorge Tannouri råkade i mitten av januari ut för en händelse som enligt honom själv är ett tydligt exempel på hur kristna diskrimineras på svenska arbetsplatser, samtidigt som till exempel muslimer ges fria tyglar. I ett allmänt utrymme på lagret där han jobbade blev han tillsagd att ta av sig det kristna kors som han bar under t-shirten, eftersom det ansågs vara en säkerhetsrisk. Eftersom han vägrade ta av sig det fick han sparken på stående fot.

!STOPPA RESTRIKTIONERNA! – Ny medborgarrättsgrupp bildad på Facebook

INRIKESEn medborgarrättsgrupp med målet att stoppa de svenska coronarestriktionerna har sett dagens ljus. Sedan gruppen !STOPPA RESTRIKTIONERNA! startade onsdagen den 17 februari har den vuxit snabbt i medlemsantal och når nu med marginal över 4 000 medlemmar. Enligt gruppens grundare, Mattias Falkenström, är målet att växa ännu mer för att om det behövs bilda en förening som verkar för att Sverige inte blir ett land med tvång och fortsatta restriktioner som en följd av coronakrisen.

Vansinnesfärd på E4:an – ”Likgiltighet inför andra människors liv”

INRIKESDomen för skadegörelse av Karl XII-tavlan är inte första gången Lövkvist döms. Den 12 oktober 2020, under tiden han arbetade på Nexiko, dömdes han för grov vårdslöshet i trafik och ringa narkotikabrott.

Ny stor vetenskaplig studie bekräftar – invandrare bakom majoriteten av våldtäkter i Sverige

INRIKESEn nypublicerad vetenskaplig studie visar att första och andra generationen av invandrare utgör majoriteten av våldtäktsmännen i Sverige, hela 59.3 procent. Nära hälften, 47.8 procent av våldtäktsmännen är dessutom första generationens invandrare och de vanligaste ursprungsområdena är Mellanöstern, Nordafrika och Afrika.

För första gången på över hundra år – vargrevir i Skåne

INRIKESFör första gången på över hundra år har det nu bekräftats av Länsstyrelsen att det finns ett vargrevir med vad som kan bli starten på en skånsk vargflock. Det är ett par med en hane och en hona som markerat ut ett omfattande revir på cirka 100 000 hektar, vilket nu kallas Linderödsåsen-reviret av Länsstyrelsen Skåne.

Amorteringskrav väcker heta känslor i bankvärlden

ANALYSAmorteringskraven på bolån, som infördes 2016, pausades under förra året som ett försök att stimulera konsumtionen i spåren av coronapandemin. Finansinspektionen (FI) avser att återgå till det tidigare amorteringskravet i höst. Beskedet har fått bland andra Skandias vd att gå i taket, då man inser att det innebär en press nedåt på benägenheten att låna mer. Bankerna tjänar pengar på att människor lånar mer och betalar ränta under lång tid. Därför vill man inte ha amorteringar.

Rasaktivister kan tillåtas byta namn på Konstfacks utställningshall – kritisk vit designprofessor mobbas offentligt

INRIKESPå Konstfack i Stockholm skolas eleverna mer i radikalpolitiskt tänkande än konst och design. Som Nya Tider skrivit om tidigare diskrimineras jobbsökande till institutionen genom att kompetens får stå tillbaka för politiska övertygelser och könstillhörighet. Nu har konstskolan gått in i en ännu mer radikaliserad fas – antivit raslig separatism.

Gå till arkivet

Send this to a friend