Jimmie Åkessons tweet har skapat debatt. Foto: Stillbild Youtube
INRIKES

Jimmie Åkessons uttalande väcker PK-kritik

Digital utgåva

I ett uttalande på Twitter skrev Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson ett, för SD:s del, ovanligt radikalt inlägg där han sade att ”Sverige behöver ett totalstopp, för all invandring som utgör en social, kulturell eller ekonomisk belastning...”. Uttalandet väckte stor upprördhet hos flera politiskt korrekta politiker – men Åkesson står på sig.

Publicerad: 19 februari, 2021, 19:17

• Svenska

Läs även

Det var under torsdagen som Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson skrev ett inlägg på Twitter där han menade att Sverige behöver ett totalstopp för ”all asyl- och anhöriginvandring, inklusive kvotflyktingar”. Han fortsatte med att skriva att: ”Sverige behöver ett totalstopp, för all invandring som utgör en social, kulturell eller ekonomisk belastning och ett moratorium för mottagande av kvotflyktingar.”

Källa: Twitter

Uttalandet möttes snabbt av flera upprörda politiker som passade på att kritisera SD, men Åkesson står på sig och vidareutvecklar dessutom tankarna och resonemangen. Enligt bedömare kan detta komma att signalera en skärpt och hårdare inriktning inför valet, möjligtvis för att fjärma sig från Moderaterna som vunnit stort på att närma sig SD och kräva något mer restriktiv invandringspolitik.

Politiskt korrekt upprördhet

Uttalandet som Åkesson gjorde är ett av de mest radikala som han gjort under hela sin tid som partiledare för Sverigedemokraterna, och det fick som väntat stor uppmärksamhet och väckte omfattande avsky hos flera politiskt korrekta partiledare som omedelbart gick ut med avståndstaganden.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Samtal med kommunisten Joe Nilsson: ”Invandringen slår sönder samhällskontraktet”

INTERVJUJoe Nilsson ser sig fortfarande som kommunist, men menar att vänstern allt mer kommit att präglas av sekterism och identitetspolitik med fokus på ras och kön. Framför allt anser han att denna vänster har varit helt oförmögen att hantera migrationsfrågan, vilket blev den utlösande faktorn som fick honom att lämna Kommunistiska partiet. Till Nya Tider säger han att vänstern har blivit ”globalisternas lydiga och omedvetna springpojkar”.

Etablissemangets angrepp på svenskt nationaldagsfirande får folkligt mothugg

INRIKESInför den 6 juni, Sveriges nationaldag, brukar det ofta komma opinionsmässiga angrepp på firandet från vänsterliberala proffstyckare. 2021 blev inget undantag. Nya Tider gör här ett kort sammandrag av svenskfientliga tweets och debattartiklar, men också det folkliga motstånd som blev resultatet.

Språktest införs för att få jobb inom Ronneby kommun

INRIKESDet är Sverigedemokraterna och Liberalerna som var för sig inkommit med förslag om att invandrare måste kunna visa att de kan svenska om de vill jobba inom äldrevården eller skolan. Den 27 maj klubbades förslaget igenom av kommunfullmäktige med knapp majoritet.

Hundratals tågade genom Stockholm på nationaldagen

VIDEOUnder parollen ”För frihet och sanning” samlades hundratals personer i Stockholm på nationaldagen den 6 juni ”för att säga nej till frihetsfientliga angrepp och lögner”. Demonstranterna tågade genom Östermalm, från Berzelii park till Gärdet. Precis som vid de tidigare manifestationerna arrangerade av Frihetsrörelsen, valde polisen att upplösa denna sammankomst och fysiskt avlägsna ett antal personer.

Brutal misshandel på skola i Skövde – Vittne: Konflikt mellan svenskar och invandrare

INRIKESDen 10 maj rapporterade flera tidningar i Skaraborg, bland annat Skövde Nyheter, Mariestadstidningen och Skaraborgs allehanda, att en elev blivit brutalt misshandlad av sju till åtta andra elever på Vasa­skolan i Skara. Nu kan Nya Tider avslöja att det rör sig om en pågående konflikt mellan svenska elever och invandrarelever från Skövdes ghetto Södra Ryd.

FBI lurade kriminella att använda ”säker” chatt – 150 gripna bara i Sverige

Krypterings-appen anom.io för säker kommunikation var i själva verket ett lockbete från amerikanska FBI. Flera hundra kriminella nätverk har lurats att använda den ”säkra” kommunikationen, och i natt gjordes hundratals razzior och gripanden runt om i världen, varav cirka 150 i Sverige. Stora mängder narkotika, vapen och sedlar beslagtogs.

AfS-ledamot tystad i fullmäktige

INRIKESOrdföranden i Växjös kommunfullmäktige, Bo Frank (M) stängde av mikrofonen för Alternativ för Sveriges (AfS) ledamot Gustav Pettersson för att denne skulle ha använt ett olämpligt språkbruk. Frågan gällde Palestina-demonstrationer som bryter mot coronaregler, och det är inte första gången som Bo Frank har velat tysta Gustav under diskussioner som berör migration och migranter. Till Nya Tider säger Gustav att han kommer att fortsätta ”kalla en spade för en spade” och att ”det kommer Bo Frank att få höra många gånger om”.

Ung kvinna gruppvåldtagen

INRIKESEn ung kvinna misstänks ha blivit gruppvåldtagen i Farsta. Polisen har ännu inte kunnat gripa några av gärningsmännen.

Gå till arkivet

Send this to a friend