Så står då stegen på plats. Kroken är fastskruvad i väggen och med högtidlig min placerar husfar den nya jultallriken på dess plats. Nu är dörröppningen till fullo inramad med jultallrikar från Rörstrand. Riktigt stiligt! Så vänder familjen sin uppmärksamhet mot en annan dörröppning som leder in till matsalen och samma procedur upprepas, men denna gång är det en jultallrik från Gustavsberg som skall hängas upp och inta sin plats bland de övriga. Det är inte lika många Gustavsbergstallrikar som de från Rörstrand. Det gör ingenting eftersom det kommer fler jular och med dem fler jultallrikar som året runt smyckar hemmen.
Under julens alla kalas går man sedan runt och inspekterar de olika värdfamiljernas jultallrikar och ser hur många som finns och hur dessa är arrangerade. Det måste se snyggt och genomtänkt ut. Jultallrikarna är ju rena investeringen som skall stiga i värde.
Rörstrands fyrkantiga jultallrikar med rundade hörn verkar vara de mest uppskattade. Motiven på dessa är hämtade från Selma Lagerlöfs bok om Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Varje landskap presenteras i blått och vitt. Formgivaren var Gunnar Nylund och han gav verkligen liv åt varje landskap. Det är kanske därför de är så omtyckta. Man känner igen sig och även om man nu aldrig har besökt till exempel Gotland så finns ändå känslan av bekantskap där.
Jultallrikarna var en gång eftertraktade samlarobjekt. Så fort en ny jultallrik släpptes, om det så var mitt i sommarn, kom folket stormande för att få tag i sitt exemplar. Dessa samlartallrikars storhetstid var mellan 1960–1980-talen. Men det var inte enbart jultallrikar som det samlades på. Det fanns tallrikar med kungligheter, morsdagstallrikarna var älskade och så fanns det jubileumstallrikar av alla slag. De mest eftertraktade var dock jultallrikarna.
Den första samlartallriken i världen var faktiskt just en jultallrik och den tillverkades i Danmark. Det var Harald Bing, en av ägarna till porslinsfabriken Bing & Gröndahl, som i slutet av 1800-talet fick den strålande idén att börja tillverka vackra och dekorativa tallrikar som kunde hängas upp på väggen, enbart för prydnad. Han hade nämligen lagt märke till en ökad efterfrågan på juldekorationer.
Uppdraget att ta fram ett vintrigt motiv som skulle passa på en jultallrik gick till den svenske formgivaren Frans August Hallin. Han skred till verket och målade av Köpenhamns stadssiluett under en stjärnklar himmel med en förgrund som utgjordes av ett fönster med frost på nederdelen. Den gjordes i blått och vitt och fick namnet ”Behind the frozen Window”. Den lanserades 1895 och Bing & Gröndahl tillverkade 400 exemplar. Dessa sålde raskt slut och blev starten på en ny jultradition.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.