<strong>Waldemarsudde</strong> ritades av Ferdinand Boberg och är museum sedan 1948.

Just nu på Waldemarsudde

Med utställningen ”Prins Eugen 150 år – Facetter ur ett liv” hyllar Waldemarsudde prins Eugen som konstnär och samlare av sin tids konst. Med många inlånade och aldrig förr visade verk av prinsen, men även av hans vänner Carl Larsson, Nils Dardel och Anders Zorn, får besökarna njuta av svenska konstnärer som förde ut Sverige på den internationella arenan.
Prins Eugen valde bort prinslivet, blev konstnär och samlare och testamenterade sin konstsamling som var Sveriges största till svenska folket.
Prins Eugen valde bort prinslivet, blev konstnär och samlare och testamenterade sin konstsamling som var Sveriges största till svenska folket.

Prins Eugen upplevde en tid då Sverige genomgick stora förändringar. När han var sju år gammal år 1842 kröntes hans föräldrar Oscar och Sophia till Sveriges och Norges kungapar. Han förväntades följa den sedvanliga vägen som av tradition erbjöds medlemmar av vår kungliga familj, men redan tidigt visade han konstnärliga intressen. Det blev en lång vandring mot självständigt konstnärskap och framför allt självförtroende.

En sensommardag år 1905 kunde prins Eugen inviga sitt nybyggda och efterlängtade hem ute på Waldemarsudde på södra Djurgården i Stockholm. Det blev en munter festmåltid med konstnärsvännerna Anders Zorn, Richard Berg, Carl Larsson, Carl Laurin och så förstås husets arkitekt Ferdinand Boberg. Och här skulle prinsen bo och arbeta ända till sin död år 1947 – den elegante målarprinsen med det vänliga leendet.

Under rubriken ”Konsten åt folket” höll prins Eugen år 1942 ett tal i Göterborg, där han bland annat yttrade: ”Det är av vikt att så många som möjligt bereds tillfälle att komma i kontakt med konsten … De bildande konsterna behöver därför inte vara en förnäm, isolerad företeelse utan kan bli en allas tillhörighet.”

Idén om ”konstens socialisering” hade börjat gro hos den unge prinsen redan på 1890-talet och tillsammans med målarvännen Richard Berg diskuterade han ofta och gärna hur konsten på bästa sätt kunde nå en större och bredare publik. Genom att testamentera sitt eget hem innehållande Sveriges största privata konstsamling till staten, gjorde prins Eugen vad han kunde för att bidra till att öka svenska folkets konstnärliga medvetande.

Ett år efter prinsens död – mitt under sommaren då trädgårdens blomsterprakt var som mest intensiv – öppnades Waldemarsudde som museum och snart blev prinsens hem ett älskat mål för skönhetstörstande i alla åldrar och har så förblivit. När hemmet förvandlades till museum utrymdes hela första våningen, där prinsen haft sina privata rum, och inventarierna såldes eller fördelades bland arvingarna, allt enligt prins Eugens önskan. Det strängt privata skulle bort och all personkult hållas fjärran. Däremot är bottenvåningens fyra stora, ljusa sällskapsrum bevarade i sitt ursprungliga skick. Trots att de i drygt 60 år fungerat som museisalar, har de kvar sin karaktär av vänligt inbjudande salonger, där man mer än gärna skulle vilja slå sig ned, fast förvissad om att värden själv bara gått in i biblioteket för att hämta en bok.

Prins Eugens medvetenhet och konstnärliga samvete tog sig ett kraftfullt uttryck i en protest mot oförstånd och dumhet på Nationalmuseum. På en utställning i Stockholm år 1893 hade prinsen köpt Ernst Josephsons stora oljemålning ”Strömkarlen”. I ett brev från mars samma år skriver han: ”Jag är så ursinnig att jag emellanåt måste upp och gå. Jag har nämligen fått veta att Nationalmuseum inte vill mottaga Josephsons Strömkarlen, vilken jag erbjudit mig att skänka museet. De ska nog komma att ångra sig!” Och nog spådde prinsen rätt. Trolsk gäckande spelar nu ”Strömkarlen”, en av vårt lands mest berömda målningar, på salongens västra vägg. För att förvissa sig om att Nationalmuseum i händelse av framtida ånger över sitt misstag, skulle be att få tavlan, förordnade prins Eugen, att den inte får avlägsnas från sin plats annat än av brand eller för evakuering under krig.

Entrén till Waldemarsudde går genom Stora Galleriet, en byggnad som prinsen lät uppföra år 1913 och där skapade han ett museum för den då allra modernaste konsten, som han köpt av både kända och okända konstnärer som han ville stödja. Hela samlingen omfattar 1200 verk av alla numera kända svenska målare från tiden 1890-1940. Därtill kommer prins Eugens omkring 1000 egna målningar, av vilka han själv satte mest värde på ”Det gamla slottet” från 1893.

Utställningen pågår fram till 24 maj och visar prinsen ur olika aspekter – som konstnär, monumentalmålare, formgivare och blomstervän. Och även familjen och vännerna finns med. I den vackra matsalen får besökaren uppleva hur invigningsfesten år 1905 gick till. Flera intressanta och delvis unika journalfilmer ger en förstärkt tidsnärvaro. Alltså – ett unikt tillfälle att uppleva hur svenskt måleri en gång var – när det var som allra bäst.

Av alla sina egna verk tyckte prins Eugen allra bäst om ”Det gamla slottet”, Sundbyholms slott i Sörmland, från 1893.
Av alla sina egna verk tyckte prins Eugen allra bäst om ”Det gamla slottet”, Sundbyholms slott i Sörmland, från 1893.
Prinsen bjöd gärna gäster till sin vackra matsal men för att alla skulle kunna tala med varandra var de sällan mer än åtta vid bordet.
Prinsen bjöd gärna gäster till sin vackra matsal men för att alla skulle kunna tala med varandra var de sällan mer än åtta vid bordet.
Ernst Josephsons berömda målning ”Strömkarlen” förorsakade strid mellan prinsen och Nationalmuseum. Sedan dess sitter den säkert förankrad i salongsväggen.
Ernst Josephsons berömda målning ”Strömkarlen” förorsakade strid mellan prinsen och Nationalmuseum. Sedan dess sitter den säkert förankrad i salongsväggen.
Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Åsle Tå

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Banankontakt i otakt

Banankontakt i otakt

🟠 KULTUR Jämställdhet är jätteviktigt att gilla, men fobier är minst lika viktiga. Att utrota, alltså. Annars blir det inte jämställt. Men så har vi det här med bananerna.

Pietà

Pietà

🟠 KULTUR Det italienska ordet pietà betyder medlidande. Man associerar det med den sörjande Maria med den döde Jesus i famnen. Sedan tidig medeltid finns det i konsten olika framställningar av den döde Jesus och hans mor. Den mest berömda bilden, en skulptur, är Michelangelo Buonarrotis (1475-1564) Pietà i vit marmor i Peterskyrkan i Rom.

Det kristna dopet

Det kristna dopet

🟠 KULTUR ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er i alla dagar till tidens slut.”

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Spanska inbördeskriget i svensk utgåva – bättre än Beevor

🟠 BOKRECENSION De flesta svenska högerradikaler är protestanter. Och ser historiskt Spanien, en av katolicismens högborgar, som alltifrån fiende till likgiltig makt. Så det spanska inbördeskriget, som nog hade ”högerradikalism” i det ena lägret, i Francosidan som stred för tronen och altaret, lockar inte svenska högerradikaler i gemen. Men trots det kan spanska inbördeskriget vara värt att studera. En nyutkommen bok föranleder Nya Tiders recensent att bege sig till det soliga Spanien under dess blodiga 1930-tal.

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Ramverk – verktyg för att strukturera, påverka och koordinera

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ramverk, eller på engelska, frameworks, är de metodologiska principer som formar hur vi tänker, agerar och interagerar i en alltmer komplex värld. I den här artikeln tittar vi på ramverkens ursprung och följer deras historia från antikens militära strategier till moderna digitala verktyg, samtidigt som vi undersöker deras roll inom områden som marknadsföring, underrättelseverksamhet, utbildning eller cybersäkerhet.

Ralph och Kobran

🟠 HISTORIA Ericofonen – eller Kobran, som den kom att kallas – var en banbrytande uppfinning inom telefonin av anledningen att den var första telefonen som var designad och konstruerad i ett enda stycke. Uppfinnaren bakom Kobran var den svenske formgivaren Ralph Lysell.

Ansgar – Nordens apostel

🟠 HISTORIA De flesta har hört talas om Ansgar. Han är en viktig person i vår historia. Ofta sägs det att Sverige kristnades genom Ansgars verksamhet, men så var det inte riktigt. Sveriges kristnande var en lång process, men man kan säga att Ansgar lade en viktig grundsten eftersom han var den förste kände missionären i vårt land. Han var också den förste främmande besökaren i Sverige som vi vet namnet på.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.