Många frågor har uppkommit i samband med de historiska och förödande bränderna i Kalifornien, som ödelagt stora delar av Los Angeles-området. En av dessa är varför inte havsvatten användes i släckningsarbetet, som inte kan ses som annat än ett gigantiskt misslyckande trots de svåra utmaningarna.
Systemmedia hävdar att havsvatten inte kan användas, vilket har förlett allmänheten att tro att så är fallet. Brandexperter och brandmän har en helt annan uppfattning, men de kan nästan bara göra sig hörda på sociala medier. Vi tittar här närmare på vad en av dem, en expert med lång erfarenhet av brandsläckning och saltvatten, har att säga.

Brandkapten får nog
Sal Mercogliano är en amerikansk brandkapten med 25 års erfarenhet som brandman och dessutom som sjöman. Han har under mer än ett kvarts sekel deltagit och även lett släckningsinsatser både på land och till sjöss, med både färsk-och saltvatten. Få är mer lämpade att veta vad som gäller avseende brandsläckning med havsvatten.
Den 12 januari fick han nog av desinformationen i systemmedia och publicerade en video med titeln ”Att använda havsvatten för att bekämpa bränder i SoCal | Varför inget vatten | Brandbåtar | Havsvattenmyter!”
“Du använder den vattenresurs du har tillgänglig.”

Mercogliano uttrycker inledningsvis bestörtning över den enorma mängd felinformation, desinformation, ”rykten” och ”myter” som cirkulerar i pressen. Han väljer sedan att bemöta fyra påståenden om havsvatten, som systemmedia valt att trumma in hos allmänheten:
- Korroderar brandutrustning
- Ger inte lika mycket kylning som färskvatten
- Svårt att hämta från havet
- Skadar växtlivet och gör jorden karg
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.