Skip to Content

The Swedish Theory of Love, dokumentärfilmen av svensk-italienaren Erik Gandini (2015).
KULTUR

Kärlek på svenska

PappersupplaganNya Tider v. 04

Erik Gandinis film The Swedish Theory of Love är en riktigt hemsk film, på flera sätt. Det tog mig minst två veckor att återfå balansen efter att ha sett den, men jag är å andra sidan ganska känslig. Egentligen kunde man önska att filmen bara glöms bort, men den kommer lätt upp vid googling på ”svenskhet” eller ”svenska värderingar” och kan komma att forma en nidbild av svenskarna för många utrikes. Här är mina betraktelser i form av en debattartikel där jag använder filmen som skäl att diskutera den svenska karaktären.

Publicerad: 25 januari, 2018, 20:25

  • Svenska

Läs även

Vi lever i märkliga tider. Nyligen kunde vi i nyhetssändningen höra arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S) tala om ”svenska värderingar”. Det gick som en löpeld i media.

– Jag vet inte säkert. [...] Jag tror att vi kanske har känt oss obekväma att ta de här värderingsdiskussionerna och kanske heller inte har förstått hur viktigt det är för den som är ny i Sverige att få en chans att förstå och ta till sig de värderingar och normer som kommer till uttryck i lagar och regler och organisation.

”Obekväma”, ja, det är det minsta man kan säga. I åratal har man förnekat att det finns någon ”svensk” kultur eller ”svenska” värderingar. Det är alltså inte så att man inte talat värderingar, men man har förnekat att de skulle vara svenska. Tvärtom, bakom den skenbara blygsamheten finns en bombastisk chauvinism som är så storslagen att den inte ryms under beteckningen ”svensk” – det är här i Sverige som vi formulerar den kommande världskulturen!

Artikeln fortsätter

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Åke Blomdahl

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Lantzet

    Ännu en viktig debattartikel i Nya Tider. Åke Blomdahl problematiserar svenska värderingar. Jag kan instämma i mycket av det han skriver men har svårt att hålla med hans slutsats: “Svensk kultur är problematisk – men den är vår, svenskarnas.” Är de nutida “värderingarna” verkligen “våra, svenskarnas”? Ingår de verkligen i den svenska kulturen? När jag läser litterära skildringar av Sverige från förgångna tider, knappt mer än ett halvt sekel sedan, så finner jag en helt annan bild av svenska värderingar. Jag möter normala människor, bra eller elaka människor, som älskar eller hatar varandra, som är hjälpsamma eller likgiltiga, men de kunde själva lösa sina problem och lämnade inte varandra i sticket.
    * Jag påstår att de nutida “värderingarna” inte är svenskarnas utan ideologernas. Under de två senaste århundradena har västvärlden svepts över av starka liberala, socialistiska, modernistiska och postmodernistiska strömningar, som i grunden är just ideologier – utopiska och verklighetsfrånvarande, konstgjorda teorier. Andra länder tog det med förnuft: stater anpassar sina strukturer till den ständigt förändrande verkligheten, människor förändrar sin livsstil enligt tidsandan. Men i Sverige såg man det som sin uppgift att förverkliga dessa ideologier till punkt och prick, att driva dem till det yttersta (och lite till), att nå den perfekta lyckan och rättvisan för alla – vilket naturligtvis bara staten kan garantera. Först utplånade man religionen, sedan slog man sönder familjen, och nu är man i full fart med att beröva människor deras normala, mänskliga egenskaper. Till sist upplöser man nationen. Allt för att jämna ut alla med marken: alla ska vara lika lyckliga och den lyckan ska staten garantera. Men det är inte möjligt – himmelen existerar inte här på jorden. Och det är inte normalt – det blir vansinne i stället.
    * Men hur har denna ideologiska omvälvning kunnat ske? Kanske för att den nordiska godheten utgör en bra grogrund för det socialistiska jämlikhetsidealet? Kanske för att svenskarna anser att man inte får sticka ut: man ska vara som andra, man ska göra som andra? Kanske för att svenskarna är lydiga, litar och förlitar sig på överheten? Kanske för att allt ska göras ordentligt och vara perfekt? Kanske för att man anser att Sverige är bäst i allt i hela världen? Och kanske det är just dessa egenskaper som utgör kärnan av det svenska kynnet?

Kräftor i sommaraftonen

KULTUR OCH TRADITIONAtt tända lyktor och tillsammans äta kräftor med dill och västerbottenpaj i augustikvällen är en utbredd och omtyckt tradition här i Sverige. Vad som däremot inte är så känt är att kräftor har ätits i Sverige sedan slutet av 1560-talet, men att kräftskivor i vår bemärkelse endast har hållits sedan 1900-talets första årtionden.

Rutger Hauer död

KULTURVi nåddes nyligen av budet att den internationellt kände skådespelaren Rutger Hauer lämnat oss. Han föddes i januari 1944 och avled den 19 juli 2019 och blev alltså 75 år. Under 1980-talet gjorde han intryck i filmer som Blade Runner, Ladyhawke och Liftaren. Han fick roller både som skurk och hjälte och gjorde ett ganska stort intryck som ”en något udda Hollywoodstjärna”.

Bjärehalvön, ett sommarparadis

RESMÅLUppifrån åsen ser vi ut över det kulliga landskapet. Ängar och hagar inramas av lövträdsridåer. Kossorna betar lojt den frodiga grönskan. Den smala asfaltvägen slingrar sig mjukt och smidigt som en orm genom landskapet. Norrut ser vi Laholmsbukten, som denna vackra sommardag lyser blå tack vare himlen. I väster sticker det vita kyrktornet i Hov upp över trädtopparna. Ett rådjur i sädesfältet springer förskräckt mot närmaste dunge.

Panteon – Fascinerande idéroman

KULTUREn tämligen nyutgiven fantastikroman tar med sig läsaren på en resa hon sent ska glömma. André Iskra Jönsson, känd från sajten Motpol, har i Panteon (Books on Demand, 2017) skapat en sällsamt fascinerande gobeläng av idéer, händelser och karaktärer. Romanen ger kanske prov på en del typiska nybörjarfel, men det är egentligen inte så det stör. Nya Tiders recensent känner sig positivt utmanad av detta verk. Undrens tid är inte förbi; man kan som läsare fortfarande bli glatt överraskad, även av debutromaner.

Donald Trump i svensk media

KULTURDonald Trump har varit kontroversiell i svensk media sedan han påbörjade sin kampanj för att bli USA:s president. Nu har författaren Michael Nystås analyserat hundratals tidningsartiklar och inslag i radio och tv, där han metodiskt kartlägger Trump-fientligheten. ”Det är hög tid att nyansera bilden av USA:s president”, skriver han, och vill varna allmänheten för att låta sig luras av en agendadrivande journalistkår.

Gatukonstnären Dan Park: Kulturen som globalismens vapen

KULTURGlobalism är centralisering av ekonomisk och politisk makt till global nivå. Det är en pågående process där det nationella självbestämmandet successivt förs över till internationella organ, till exempel EU och FN. Denna process, som sker och har skett med ett litet steg i taget, innebär att en liten global maktelit har fått allt mer makt på bekostnad av den nationella suveräniteten och demokratin. Detta skriver gatukonstnären Dan Park.

Spökenas berömda hus, om spökerierna i Borgvattnets prästgård

RESMÅLBorgvattnets prästgård i Jämtland, som byggdes 1876, är Sveriges mest berömda spökhus som sedan år 1947 varit rikskänt för sina osynliga inneboende efter att prästen Erik Lindgren talat ut om sina upplevelser. Han installerades som präst i Borgvattnet 1945 och förevigade sina upplevelser i anteckningar. Prästgården är i dag ett vandrarhem och hit reser tusentals människor för att bli skrämda.

Überfolk – Music For Nations

MUSIKDuon Überfolk består av sångerskan Cat Weiss och musikern George Burdi. Burdis engagemang har alltid haft en spirituell ådra och hans andligt etniska övertygelse lyser igenom även här. Han är mest känd för att ha spelat i metalbandet RaHoWa (Racial Holy War) på 1980-talet, men har nu, över 30 år senare, börjat spela neofolk som är tänkt att låta storslagen, men missar målet.

Gå till arkivet

Send this to a friend