Skip to Content

Markus Andersson är född 1968 och utbildad i måleri på Konstskolan Idun Lovén och Heatherley School of Fine Art. Andersson målar i en nordisk, nationalromantisk tradition med motiv i form av djur, natur och porträtt av människor. Han är heller inte rädd för att införliva politiska, ”kontroversiella” motiv i sina bilder, såsom Oswald Spengler, Christer Pettersson och kärnsvenska symboler (röd stuga, svensk flagga osv). Andersson har haft ett flertal utställningar tidigare och Nya Tider har även besökt hans eget galleri Sörängen. Exempel på hans verk finns bland annat på Sveriges ambassad i Tallinn och i Svenska S:t Mikaelskyrkan i samma stad. Bakom konstnären skymtar målningen ”Kärret”, även där stod Magdalena Nordin modell. Foto: Nya Tider
Kultur

Konstnärer målar av varandra

Det hölls vernissage i Sundsvall den 14 mars. Konstnären Markus Andersson, känd för Nya Tiders läsare, hade här tillsammans med kollegan Magdalena Nordin fullbordat ett tvåårigt projekt i att måla av varandra och skapa porträtt i det klassiska måleriets tradition. Utställningen bjöd på ett dussintal verk som alla berättade sin historia. Nya Tiders utsände var på plats. Utställningen på Galleri Granen har öppet måndag till fredag 11.00 – 15.00, till och med 31 mars.

Publicerad: 29 mars, 2015, 12:09

  • Svenska

Läs även

Lördagen den 14 mars tog Nya Tiders reporter tåget till Sundsvall för att bevista en utställning. Staden välkomnade med en klarblå himmel och strålande solsken. Dessutom var det vindstilla. Dock var det en smula kallt – ”kallfint”, som vi säger i Norrland.

”De har i alla fall tur med vädret” tänkte jag medan jag tog mig genom Sundsvalls stenstad mot målet, Galleri Granen på Storgatan 5. Detta galleri drivs av Medborgarskolan och var nu platsen för Markus Anderssons och Magdalena Nordins utställning. Dessa båda bildkonstnärer har målat av varandra under en längre tid. Utställningen sades handla om ”måleritradition, möten mellan konstvärldar, natursymbolik, tolkningsföreträde, klädval och konstnärlig avsändare.”

Idén till det hela kom vid ett möte där Nordin och Andersson visade sig ha vissa gemensamma drag i sina konstprojekt. Skillnader fanns också. Men i den porträttserie som Galleri Granen visar ligger fokus på vad som förenar dessa två konstnärer: måleri, klassisk föreställande konst.

Magdalena Nordin är född 1980, uppväxt i Umeå och utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon har sysslat med en rad olika konstnärliga uttryck såsom foto, video, måleri och text. Måleriet har hon lärt sig på Umeå konstskola. Hennes stilideal är Johannes Vermeer, även känd som Vermeer van Delft, holländsk målare som levde 1632-1675. Klassiskt oljemåleri alltså. Vermeer specialiserade sig på interiörer och kvinnoporträtt.  Nordin är även typograf på Bokbål Förlag. Bokbål har gett ut böcker av författare som Gabriele D’Annunzio (Heroismer) och Friedrich Nietzsche (Fallet Wagner), vilket kanske intresserar NyT:s läsare. Nordin själv är författare med boken Min musikkarriär (2013) bakom sig. Ett kommande verk är Det måste finnas en väg ut ur allting. Foto: Nya Tider

Magdalena Nordin är född 1980, uppväxt i Umeå och utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon har sysslat med en rad olika konstnärliga uttryck såsom foto, video, måleri och text. Måleriet har hon lärt sig på Umeå konstskola. Hennes stilideal är Johannes Vermeer, även känd som Vermeer van Delft, holländsk målare som levde 1632-1675. Klassiskt oljemåleri alltså. Vermeer specialiserade sig på interiörer och kvinnoporträtt.
Nordin är även typograf på Bokbål Förlag. Bokbål har gett ut böcker av författare som Gabriele D’Annunzio (Heroismer) och Friedrich Nietzsche (Fallet Wagner), vilket kanske intresserar NyT:s läsare. Nordin själv är författare med boken Min musikkarriär (2013) bakom sig. Ett kommande verk är Det måste finnas en väg ut ur allting.
Foto: Nya Tider

Markus Andersson är född 1968 och utbildad i måleri på Konstskolan Idun Lovén och Heatherley School of Fine Art. Andersson målar i en nordisk, nationalromantisk tradition med motiv i form av djur, natur och porträtt av människor. Han är heller inte rädd för att införliva politiska, ”kontroversiella” motiv i sina bilder, såsom Oswald Spengler, Christer Pettersson och kärnsvenska symboler (röd stuga, svensk flagga osv). Andersson har haft ett flertal utställningar tidigare och Nya Tider har även besökt hans eget galleri Sörängen. Exempel på hans verk finns bland annat på Sveriges ambassad i Tallinn och i Svenska S:t Mikaelskyrkan i samma stad. Bakom konstnären skymtar målningen ”Kärret”, även där stod Magdalena Nordin modell. Foto: Nya Tider

Markus Andersson är född 1968 och utbildad i måleri på Konstskolan Idun Lovén och Heatherley School of Fine Art. Andersson målar i en nordisk, nationalromantisk tradition med motiv i form av djur, natur och porträtt av människor. Han är heller inte rädd för att införliva politiska, ”kontroversiella” motiv i sina bilder, såsom Oswald Spengler, Christer Pettersson och kärnsvenska symboler (röd stuga, svensk flagga osv). Andersson har haft ett flertal utställningar tidigare och Nya Tider har även besökt hans eget galleri Sörängen. Exempel på hans verk finns bland annat på Sveriges ambassad i Tallinn och i Svenska S:t Mikaelskyrkan i samma stad. Bakom konstnären skymtar målningen ”Kärret”, även där stod Magdalena Nordin modell.
Foto: Nya Tider

Hela artikeln finns i pappersupplagan

Vi kan tyvärr inte visa hela artikeln på hemsidan. Vi är beroende av våra läsares prenumerationer för att kunna finansiera reportageresor som denna. Stöd oss gärna med en prenumeration för att vi ska kunna fortsätta granska makthavarna och resultatet av deras politik.

Börja prenumerera på Nya Tider!

Lennart Svensson

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Stenåldersbyn i Ljungaviken, ett Pompeji på Lister

ARKEOLOGIUnder våren och sommaren 2020 pågick arkeologiska undersökningar i Ljungaviken i Sölvesborgs kommun i Blekinge. Man hittade flera stenåldersboplatser som förmodades vara upp till 8 400 år gamla. Dessa boplatser visade sig vara ovanligt välbevarade, och flera viktiga upptäckter gjordes. Bland annat kunde man konstatera att platsen användes som en form av vinterboende.

Ulf Lundell – den siste arbetarklasshjälten

KULTURUlf Lundell, 71, är en av Sveriges mest omtyckta och produktiva artister. SVT har nyligen visat en dokumentärfilm om den svenske ikonens liv. I denna krönika reflekterar Karl Mikael Larson över Lundells avtryck på den svenska kulturen.

Volvos dramatiska överlevnad

BOKRECENSIONSaab lades ned, men Volvo överlevde. Detta är känt för alla som hängt med i nyheterna de senaste åren. Detta är svensk bilindustri i ett nötskal, en avgörande aspekt av svensk industriell nutidshistoria. Gemensamt för båda märkena var att man måste söka utländska samarbetspartners samt gå upp i kvalitet, bli ”premiummärken”. Långt om länge lyckades, som vi nu vet, Volvo med det. Men det krävdes en kinesisk entreprenör för att det hela skulle ros i hamn. Nya Tider har läst två böcker om Volvo.

Pat Buchanan skissar hoten mot vår civilisation

BOKRECENSIONI boken Suicide of a Superpower: Will America Survive to 2025? sveper Buchanan med en klarsynt överblick över USA:s utveckling, Europas avsteg från de traditionella värderingarna och den övriga världens förändringar framför allt i fråga om demografi. Att boken kom ut för några år sedan har bara låtit tiden stärka Buchanans teorier om en degradation av den europeiska civilisationen.

Hur såg julfirandet ut på 1800-talet?

JULHISTORIAJULHISTORIA: I dag förknippar kanske inte så många julen med firandet av det nyfödda Jesusbarnet som kom till jorden för att frälsa mänskligheten. Högtiden har blivit mer av en familjefest med god mat, julklappar och Kalle Anka. Det sekulära samhället har mer och mer trängt undan firandet både av Jesu födelse och de lite mer vidskepliga traditioner som var vanliga förr, och som ofta dateras till långt innan det kristna julfirandet var påtänkt. Julen var oerhört viktig förr och man lade stor vikt vid de olika förberedelserna inför julfirandet.

Vikingatidens gudar lever kvar

KULTURVår historia är på något sätt närvarande i bakgrunden för dagens samhälle, kulturen och människorna. För det mesta tänker nog inte gemene man så mycket på det i vardagen. Det är först då frågan ställs om vårt kulturarv, som vi kanske reflekterar över varifrån vi kommer och vad vi har med oss på resan.

Ny bok: förslag för att vända Sveriges tragiska utveckling

BOKRECENSIONReceptbok för svenskt nytänkande tar den tidigare kommunchefen och juristen Tommy Ulmnäs steget vidare, från de samhällsproblem han identifierat i tidigare böcker, till att presentera lösningar på dem. Boken är mer av ett politiskt manifest, än ett antal råd om hur den enskilde medborgaren kan agera. I korta kapitel går Ulmnäs igenom de områden han vill omvandla i grunden, från journalistikens villkor till skolan, med målet att svensken ska återfå sin självständighet.

Legendarisk tidskrift hyllas

KULTURHäpna! Detta, inklusive utropstecken, var namnet på en svensk science fiction-tidskrift. Den utgavs 1954-1965 och hann utkomma i mer än hundra nummer. Den präglade en hel generation svenska sf-läsare och författare. Nu har det utgetts en antologi som samlar noveller från tidskriften samt presenterar den ur olika synvinklar.

Gå till arkivet

Send this to a friend