Skip to Content

Vagnarna är utformade som stora hinkar som kan tippas. Den hänger i fyrhjuliga boggier som rullar längs den stillasittande bärlinan. De sitter fast i en andra lina, draglinan, som drar vagnen med 10 km/h. Banans olika sektioner har varsin drivmotor och drivlina, och vagnen byter drivlina automatiskt när den kommer till en ny sektion. Infälld: Personvagn för inspektion.

Linbana för kalk – världens längsta fungerande linbana med enkel bärlina

Om du har kört bil längs E20 vid Kungsör så har du säkert sett en märklig byggnation, en linbana som hänger över vägen och försvinner i fjärran. Den håller på att monteras ned sedan 2013 och är en liten bit svensk industrihistoria.

Publicerad: 1 mars, 2015, 11:41

  • Svenska

Läs även

Pelarna med vajrar uppspända emellan har i många år varit ett landmärke som synts långväga. De flesta har säkert passerat den utan att tänka vidare på vad det är för något, noterat att det är nät under banan där vägen korsar, sett linorna och kanske någon vagn. Kalklinbanan har stått still i snart 20 år nu, men på sin tid var den en av symbolerna för svensk industri och skicklighet.

Linbanan byggdes mellan 1939 och 1941 på uppdrag av Skånska Cement AB och den blev lite drygt 41 kilometer lång! När den började rivas för ett par år sedan var den världens längsta fungerande linbana med enkel bärlina. Att den fortfarande fungerade bevisades av att man samlade in alla vagnarna genom att köra banan en sista gång 2013. När den togs ur bruk 1997 så hade den fraktat 25 miljoner ton kalk under 53 år. 2003 utsågs den till Årets industriminne av Svenska industriminneföreningen.

Eftersom den byggdes under andra världskriget, då det var brist på stål, göts banstolparna i armerad betong. Banan gick från Forsby kalkbrott i Vingåker till Köping, där cementfabriken låg. Fabriken och linbanan byggdes samtidigt. Linbanan byggdes i en takt av 2,1 km per månad av en arbetsstyrka på 300 man.

Vid kalkbrottet grovkrossades först kalkstenen och sorterades sedan för hand i två olika sorter som lades på lager i stora silor. Linbanevagnarna passerade under och fylldes på automatiskt av endera sorten för att med en hastighet av 10 km i timmen ta sig till slutstationen där de tömdes, återigen automatiskt. Efter ankomst finkrossades de för att bli cement.

Kalken transporterades i 750 vagnar med en stor hink under, varje hink kunde lasta 1 200 kg, vilket gav en kapacitet på 90 ton i timmen. Lastning, lossning och av- och påkoppling var mekaniskt automatiserad redan från början och det utvecklades med reläteknik 1967, då bemanningen på mellanstationerna Knotberget och Granhammar avvecklades. 1987 moderniserades det med datordrift och radiolänk.

Linbanan bestod av 235 stolpar som var uppdelade i fyra raka sektioner och tre vinkelstationer. Vid vinkelstationerna kunde linbanan ändra riktning, annars måste den gå rakt eftersom linan ligger med sin vikt på stolparna. Det fanns verkstäder där vagnarna kunde repareras, dit hade man dragit sidospår.

Drivstationer låg i Köping, Malmberga och Forsby och drev runt vagnarna med 135 hästkrafters elmotor per station. Banan korsade Hjälmare sund och Arbogaån, den högsta punkten var 48 meter över Hjälmaren. Den korsade även bilväg och järnväg, där skyddsnät i betongramar var uppsatta. Vid planeringen tog man särskild hänsyn till den omgivande naturen, i synnerhet vid korsningen med Hjälmaren.

Det fanns inte bara vanliga lastvagnar. Det fanns även specialvagnar som åkte runt och automatiskt smörjde de ställen där kabeln löpte över stolparna, och det fanns även personvagnar så att banvakten kunde inspektera hela linbanan.

Själva linbanan sysselsatte runt 40 personer i skift för att hålla driften igång dygnet runt. Som mest intensivt var det från mitten på 1960-talet under miljonprogrammets ”byggboom”. 1967 blev rekordåret då 600 000 ton kalksten fraktades. Numera fraktas kalksten från Forsby till Köping med lastbil eftersom det är så små volymer.

Den ideella föreningen Kalklinbanans vänner kämpade in i det sista med att bevara åtminstone delar av banan som museispår. Det fanns dock inga pengar till detta, varken Nordkalk eller länsstyrelserna i Sörmland eller Västmanland ville ge några bidrag till en utredning om hur kalklinbanan skulle kunna tas över av någon intresseförening. De två länsstyrelserna beslutade 2013 att linbanan inte kommer att utses till byggnadsminne.

I juli 2013 bildades Föreningen Kalklinbanan Forsby-Köping, ett föreningsägt aktiebolag, i ett sista försök att rädda linbanan. De ville göra en fjärdedel av banan till en turistattraktion. I mars 2014 beslutade dock Nordkalk att hela banan skulle rivas.

Ett stycke industrihistoria gick i graven, men vår historia som en uppfinningsrik och driftig nation kvarstår.

sg109417 sg109404 Forsby,juni 2013. Banans startpunkt. Gjutning av bock vid bygget 1940 1105_21 sg109438 SANYO DIGITAL CAMERA

Jussi Väli-Tainio

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Intervju med den kände Youtube-profilen: ”Arga blatten”: Svenska män är kuvade och fredsskadade

REPORTAGEDen invandringskritiska profilen som ironiskt kal­lar sig Arga blatten, även känd som Angry Foreigner, blev för en tid sedan borttagen från sin viktigaste plattform Youtube, men fick i slutändan tillbaka sin kanal. Nya Tiders viceredaktör Sanna Hill fick en intervju med profilen om hans syn på Sverige och opinionsbildning.

Försvaret rustar upp – jägarregementet K 4 kan återupprättas

INRIKESNästa år fattas det stora Försvarsbeslut 2020. Arbetet har förberetts i flera år i Försvarsberedningen, som i våras överlämnade sin slutrapport till regeringen. Nu har även Försvarsmakten yttrat sig om rapporten. Allt pekar på att det blir en upprustning, vilket vore första gången på decennier. Bland annat föreslås Amfibieregementet i Göteborg och K 4 Arvidsjaur återetableras. Nya Tider har talat med försvarspolitikerna Roger Richthoff (SD) och Mikael Jansson (AfS).

Förnedringsvåldet

REPORTAGEUnder hösten har flera fall av personrån haft inslag av till synes omotiverad förnedring – i de flesta fall med invandrare som gärningsmän och svenskar som offer. I mitten av november skedde två sådana fall med bara några timmars mellanrum i Göteborg och Uppsala. Forskning tyder på att sådana förnedringsbrott ofta har svenskfientliga motiv, men de berörda myndigheterna ignorerar problemet.

“Då ska vi avsätta Stefan Löfven!” – direkt från Åkessons sommartal

SölvesborgNya Tider är på plats och rapporterar live från Sverigedemokraternas årliga sommarfestival.

Nationalsocialist får inte fortsätta som präst

INRIKESEn präst i Linköpings stift har avsatts från prästämbetet av Svenska kyrkan. Detta sedan han kal­lat sig ”sann präst, sann kristen och sann nationalsocialist”. Han har även uttryckt sympati för Nordiska motståndsrörelsen. Någon liknande obehörigförklaring har aldrig tidigare förekommit i någon svensk kyrka, trots att det till exempel fanns nationalsocialistiska präster i Sverige under 1930-talet.

Dan Park nekas prövningstillstånd – sitter av fyra månader i fängelse

INRIKESGatukonstnären Dan Park dömdes i slutet av april till fyra månaders fängelse av Hovrätten för Skåne och Blekinge för ”hets mot folkgrupp” på grund av sina satiriska konstverk. Han överklagade till Högsta domstolen som nu meddelar att de inte tänker pröva fallet. Nya Tider ringde upp konstnären som därmed dömts till fängelse för tredje gången.

Storsatsning på svensk sjukvård – i Afghanistan

REPORTAGEHemma i Sverige har den tilltagande vårdkrisen blivit en av de största politiska frågorna. Flera instanser larmar om kaos i sjukvården, avdelningar läggs ned över hela landet. Samtidigt satsar regeringen allt mer pengar på att driva sjukvård i Afghanistan, bland annat i talibanstyrda Wardakprovinsen. Sverige driver hela 135 kliniker och flera sjukhus, något som kostat miljardbelopp. Nya Tider har granskat Svenska Afghanistankommittén som driver sjukvård i Afghanistan för svenska skattemedel.

Ett nytt Ungern växer fram

I FOKUSEfter nio år vid makten sitter Ungerns premiärminister Viktor Orbán säkrare än någonsin. Hans samhällsprojekt, som har burits upp av en ”högerns marsch genom institutionerna”, har efter några initiala år av investeringar nu gett flera år av mycket goda resultat. Orbáns samhällsbygge kan jämföras med de svenska socialdemokraternas folkhem. Men aldrig i den svenska socialdemokratins historia har man kunnat bilda egen majoritetsregering tre val i rad, likt Orbáns parti Fidesz. Och av allt att döma kommer tre snart att bli fyra i Ungern…

Gå till arkivet

Send this to a friend