Varje Ica-butik ägs av en enskild ägare, och tillsammans äger dessa butiksägare ICA-koncernen. Tillsammans har man över hälften av den svenska marknaden. Foto: ICA

Makten över den svenska matmarknaden allt mer koncentrerad till ett fåtal aktörer

EKONOMI.
Den svenska dagligvaruhandeln består av en mängd olika butikskedjor och distributörer. Skenbart kan denna situation uppfattas som att det är en bred och livlig konkurrens mellan de olika aktörerna. I verkligheten styrs en stor majoritet, drygt 94 procent, av de olika matkedjornas försäljning av tre huvudaktörer; ICA, Axfood och Coop. Uppstickaren Lidl tar dock marknadsandelar och ytterligare ett par mindre aktörer slåss på marginalen. I denna artikel tittar vi på hur den svenska dagligvaruhandeln är organiserad och hur makten koncentreras allt mer.

Livsmedelsjättarna kontrollerar 94 procent av marknaden

Totalt omsatte livsmedelshandeln i Sverige 343,9 miljarder kronor under 2021. Efter kvartal 1 i år hade värdet på handeln med livsmedel ökat med 3,2 procent jämfört med samma period förra året.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Fd ledamot av Riksdagens skatteutskott och Riksbanksfullmäktige

Relaterat

ICA vill vänja oss vid att äta insekter

ICA vill vänja oss vid att äta insekter

🟠 SVT skyller arga reaktioner på konspirationsteorier. ICA arbetar för att människor ska vänja sig vid tanken på insekter på tallriken. Idén har några år på nacken, och den både företräds och marknadsförs av överstatliga organisationer som FN och WEF. Statstelevisionen har målat ut kundernas arga reaktioner på ett insektsrecept som uttryck för ”insektskonspirationer” om en global agenda.

Den ”svenska” livsmedelsbranschen säljs ut till globala varumärkessamlare

Den ”svenska” livsmedelsbranschen säljs ut till globala varumärkessamlare

🟠 EKONOMI. Varumärket betyder allt. Det skulle man kunna tro när man börjar skärskåda de stora ägarna av produktionen av matvaror och andra daglivaror, både på den svenska och på den globala marknaden. Man kan snabbt konstatera att de varor vi hittar i de svenska butikerna i mycket hög utsträckning produceras av utlandsägda företag, som behåller ett gammalt svenskt varumärke för syns skull. Ytterst få produkter, inklusive de varumärken som ägs av de stora handelskedjorna, produceras idag av företag som ägs av svenska industrialister. Den eran är numera historia.

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Jättevargen ylar igen

🟠 Forskare: Första utrotade djuret återskapat Tre jättevargar påstås vara de första återskapade exemplaren av en utdöd djurart. Företaget bakom kritiseras dock för att presentera genmodifierade hybrider, som bara delvis har de utdöda generna, men samtidigt visar deras tekniska framsteg att det är möjligt att återskapa arter – men även att genmodifiera människor.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.