Skip to Content

Kultur

Markus Andersson på Galleri Rönnqvist & Rönnqvist

Publiken hittade till Galleri Rönnqvist trots att det inte fanns med på Konstfrämjandets guidekarta. Galleriet är svartlistat efter att ha ställt ut Lars Vilks och Dan Park.

Publicerad: 21 oktober, 2014, 12:08

  • Svenska

Läs även

Markus Andersson med galleristen  Henrik Rönnqvist.

Markus Andersson (t. v.) med galleristen
Henrik Rönnqvist.

Det var ”Kulturnatt” i Malmö den 27 september. ”Kulturnatt” låter kanske som en dystopisk bild om vart det västerländska kulturlivet är på väg, men här handlade det tvärtom om en manifestation för kulturen. Gallerier och museer höll helt konkret öppet till midnatt och teatrarna hade sena föreställningar. Det numera välbekanta Galleri Rönnqvist & Rönnqvist, som i början av juli stormades av polis som beslagtog Dan Parks verk, var givetvis med. De hade vernissage med målaren Markus Anderssons bilder. Publiken hittade till Galleri Rönnqvist trots att det inte fanns med på Konstfrämjandets guidekarta. Galleriet är svartlistat efter att ha ställt ut Lars Vilks och Dan Park.

Det pratas visserligen mycket bland konstvetare om att den moderna konsten framför allt ska ”provocera” och ”utmana invanda tankebanor”. Jag tänker att verkligheten är snarare att man älskar dem som utmanar någon eller något som redan är grundligt utdömt, till exempel traditionella kristna värderingar, men om någon till äventyrs skojar med vår egen tids dogmer, till exempel om mångkulturens välsignelser, då visar kultureliten att den är härskarmaktens lojala moralpoliser.

”… Konstfrämjandet Skåne … sätter tanken om jämlikhet och människors lika värde allra högst. Galleri Rönnquist & Rönnquists verksamhet har visat sig vara oförenligt med vårt grundsyfte. … ”

Människan är natur

Markus Andersson är i alla fall inte ute efter att provocera.

”Konst är poesi, och politiken är nog bland det minst poetiska i universum, därför ska den hålla sina tentakler borta från konsten. Naturen däremot är poesi, och eftersom vi är naturen kan vi alla finna den poesin inom oss …”

”Att skilja på människa och natur är artificiellt och speglar i mitt tycke inte verkligheten. Samma ursprung och former återfinns i såväl ett ståtligt träd som i en sliten klippa som en människas nakna kropp.”

Det är tråkigt att konstkritikerna är så föraktfulla mot naturskildring, säger Markus. Porträtt, modellstudier, landskap, djurskildringar, den naturalistiska stilen ger unika möjlighet att uttrycka finstämda känslor. Med behärskning av hantverket och försiktig användning av arketypiska symboler, kan konsten liksom i drömmen, röra vid svårfångade livsupplevelser. Det är fullkomligt fel att traditioner och konventioner skulle begränsa uttrycket.

Djur och nakna kvinnor

”Korpen och vraket” tycker jag är ett bra exempel på den poesi som Markus talar om. Det är en noga studie av en korp i förgrunden men nere vid marken i bakgrunden ligger ett bilvrak. Det blir en typ av konfrontation mellan bildelement som sätter associationerna i rörelse. Man kan vara ganska säker på att det inte finns någon ”rätt” tolkning, så de känslor som väcks hos betraktaren kan man lita på att de är ens egna.

Porträttet av hunden tycker jag särskilt mycket om. Hunden har en självklar samhörighet med gräset, löven och jorden. Markus visar en här vällustig målarglädje. Han använder medvetet breda penseldrag som ger disig oskärpa åt bakgrund och fina penslar för att måla skarpt iakttagna detaljer.

Det är aldrig fel med vackra kvinnor – särskilt inte om betraktaren är man. (I vår tid verkar det inte vara lika intressant åt andra hållet.) Markus målar gärna efter modell, både kvinnor och män, porträtt och helfigur, både nakna och klädda. Han lyckas med att i flera lager färg skapa en stark närvaro åt sina modeller. Man känner att det är riktiga människor som skildras, inte idealfigurer. Det är tydligt att det figurativa naturalistiska måleriet aldrig kan bli uttömt. Det finns oändligt mycket kvar att jobba med, så länge det finns levande människor.

Folkets målare

En levande tradition fordrar folkets stöd. Det är många som klagar över kulturens tillstånd. Man känner sig inte hemma med det som visas på museer och konsthallar. Då måste man förstå att konsten inte alstras ur intet i ateljéerna. Det krävs att människor visar sitt intresse genom att faktiskt köpa verk av folkliga konstnärer och pryda sina hem med dem. Det är ännu viktigare i vår tid när konstkritikerna och de rika köparna inte vill veta av kulturyttringar som växer ur lokala eller ”provinsiella” källor. Den hotande globalistiska utslätningen kommer att misslyckas om människor uppmuntrar och handlar av dem av sina egna som kan uttrycka folkets själ.

Utställningen på Generalgatan 2 i Malmö pågick från 27 september till 19 oktober.

”Korpen och vraket”, olja.

”Korpen och vraket”, olja.

”Katharsis”, oljemålning. Den tatuerade mannen återkommer i flera av Markus målningar.

”Katharsis”, oljemålning. Den tatuerade mannen återkommer i flera av Markus målningar.

”Den förbjudna boken”, är den oroande titeln på denna modellstudie. På boken pärm står det ”Evil in Modern Thought”. Elden i fjärran är målad på guldgrund.

”Den förbjudna boken”, är den oroande titeln på denna modellstudie. På boken pärm står det ”Evil in Modern Thought”. Elden i fjärran är målad på guldgrund.

porträtt av Norrbottenspetsen Teddo, ”en hund i sina bästa år”. Olja.

”En hund i sina bästa år”. Olja.

Dam vid sjö, akvarell 2014

“Dam vid sjö”, akvarell 2014

Beskyddarna – akvarell 2008 30x45cm

“Beskyddarna”, akvarell 2008

Åke Blomdahl

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Kronprinsessan Margareta – Stockholm slotts solstråle

KULTURHon blev aldrig drottning av Sverige, men under sin tid som kronprinsessa gjorde Margareta av Connaught ett djupt intryck på svenska folket. Hon grundade en hockeyklubb för damer, var initiativtagaren bakom en stödförening för synskadade och engagerade sig i hjälporganisationer under första världskriget. När hon dog 1920, endast 38 år gammal, sörjde hela landet.

Hollywood predikar, men bestraffas av publiken

KULTUR2010-talet har sett en stor mängd amerikanska filmer där huvudsyftet inte verkar ha varit underhållning, utan övertydliga försök att uppfostra publiken i de ”progressiva” värderingar som nu ska vara vägledande i Västvärlden. Den goda nyheten är att sådana filmer ofta bestraffas av sviktande publiksiffror och därmed låga intäkter.

Smeden Leif: ”Viktigt att man för historiska kunskaper vidare”

KULTURLeif Sollier har arbetat som smed i större delen av sitt liv. Han ser det inte bara som ett jobb, utan är stolt över den kunskap han besitter som har förts vidare från generation till generation sedan urminnes tider. Han säger att det är viktigt att kunna sin historia, och att vi är utsatta som folk i denna digitala tidsålder eftersom mycket kunskap riskerar att gå förlorad om allt skulle braka samman. Särskilt intresserad är Leif av vikingatiden, och har bland annat byggt och smitt en detaljrik replik av ett vikingaskepp. Nya Tider besökte Leif i sitt hem strax utanför Stockholm.

Fornnordiska sagor – hisnande äventyr och burlesk humor

INTERVJULars Ulwencreutz har lett arbetet med att sammanställa och även översätta många av de fornnordiska sagorna till modern svenska – flera har aldrig publicerats på svenska tidigare. Resultatet blev ett imponerande verk i tre band, den första kompletta samlingen av dessa berättelser om hjältar och kungar, skatter och härnadståg. För Nya Tider berättar Lars att utan vår historia är vi ingenting, vi behöver vår kultur och vår historia. Och det är en fascinerande saga.

Spengler i sidobelysning

KULTURVi känner alla till Oswald Spenglers storverk, Västerlandets undergång (1918-1922). En tegelsten som skisserar den historiska utvecklingen i hela världen utifrån vissa synvinklar, såsom att kulturerna utvecklas och fulländas separat. Någon övergripande ”civilisationens frammarsch” anses inte finnas. Och vår del av världen, Västvärlden eller den faustiska kulturen, tecknas såsom att den uppstått på medeltiden, blomstrat under barocken och nu går mot sitt slut. Visionen kan kritiseras på många punkter men Spengler har förvisso stilen att framställa allt detta medryckande. Och då kan man fråga sig: vilka tänkare påverkade honom i den vision han hade?

Hemmet på frammarsch

KULTUR OCH TRADITIONTänk att hemmet har blivit en så viktig plats i dessa coronatider. Vill man göra nytta för sina medmänniskor ska man stanna hemma. Det är länge sedan hemmet betydde så här mycket som det gör just nu. När man inte kan eller får bjuda hem släktingar och vänner drabbas de flesta människor av någon slags uppvaknande och börjar se på sitt hem med nya ögon.

Finns det numera en svensk intelligentia?

ANALYSFörr fanns en bildad klass, men Sverige gjorde sig medvetet av med den. Vad utgör då den ”intelligentia” vi har i dag, den som Karl-Olov Arnstberg nämner i sin debattartikel i Nya Tider v. 23/2020? Sophie Kielbowska redogör för hur det gick till när Sverige förlorade sin bildning och vad som blev resultatet.

Mellan dikt och fakta om u-båtskränkningar

DEBATTFörra året utkom boken Operation Notvarp, och debattören Curt Linderholm menar att den förvånar på grund av sina fantasier kring den stora ubåtsjakten i Hårsfjärden, Stockholms skärgård 1982. Författaren Mikael Nyman har, för att stadga upp sin tes, hänvisat till verkliga platser i Stockholms skärgård, verkliga sjunkbombsfällningar och minsprängningar samt då inblandade svenska amiraler och politiker. Linderholm pekar dock på att många påståenden och antydningar som görs i boken om vilken den kränkande makten var, för länge sedan motbevisats.

Gå till arkivet

Send this to a friend