Elektricitet måste finnas till hands omedelbart när den behövs. Antingen nyproducerad från nätet eller lagrad från batteri. Det senare behövs när vindkraft inte levererar för att det blåser för lite – eller för hårt med avstängning.
Liksom i elbilar är stora batterier många små tillsammans. Liksom i elbilar är de känsliga för skador. Liksom i elbilar kan skadade batterier lätt fatta eld. Liksom i elbilar sprider brinnande batterier giftiga gaser. Och liksom i elbilar är brinnande batterier mycket svåra att släcka.
Brinnande elbilar släcks lättast i vattenfyllda containrar. Men sådana finns sällan till hands, och att flytta en brinnande elbil är både svårt och farligt.
För brinnande batterilager hjälper inga vattenfyllda containrar. Om man hinner, kan man släcka med vatten innan flammor bryter ut. Sedan blir det närmast omöjligt. Branden i Moss Landing bröt ut torsdagen den 16 januari och brann fortfarande söndag 19 januari.
Lagret kan ge en maximal effekt på cirka 900 megawatt, enligt lokaltidningen Monterey Herald. Om man i teorin kör anläggningen dygnet runt ett helt år, det vill säga 8 760 timmar, blir det 7,88 miljoner kilowattimmar eller 7,9 gigawattimmar (GWh) maximalt energiutbyte. Det motsvarar 100 000–150 000 normalstora elbilsbatterier – eller fyra timmars produktion i en normalstor kärnkraftsreaktor.
Fysikern Torbjörn Ripstrand redovisar på bloggen Klimatupplysningen svenska kalkyler. Där skulle en (1) MWh batterikapacitet kosta 6 miljoner kronor. Moss Landings 7,9 GWh skulle då kosta drygt 42 miljarder kronor. Svindlande och orealistiska belopp.
Ändå skulle det bara täcka fyra timmars produktion i en normalstor reaktor. Redan för att täcka ett dygns produktion skulle då sex (6) sådana lager behövas, motsvarande 252 miljarder kronor. Troligen mindre med stordrift och genvägar men ändå helt i det blå.
De facto utnyttjades lagret inte till full kapacitet. Det trängde ändå undan andra angelägna samhällsbehov. Men alarmister och vindivrare tycks varken kunna räkna eller bedöma ekonomiska nivåer.
Detta var lagrets fjärde brand sedan 2019. Runt 1 200 kringboende evakuerades. Enligt länsövervakaren Glenn Church var den ”en väckarklocka för branschen”. Church varnade: ”Vi kan inte ha en sådan brand vart eller vartannat år”.
Denna brand hade inget att göra med bränderna nyligen i Los Angelesområdet, man utreder fortfarande vad som orsakade den.