Skip to Content

Den norska järnvägens nya varumärke skapar kontrovers i vårt grannland. Foto: NSB

Norska statens tåg och expressbussar NSB byter namn till ”Vy” och blir gröna – Arbeiderpartiet får spel

Digital utgåva

Efter avregleringen blir NSB (Norske Statsbaner) endast ett av flera bolag som konkurrerar om sin tidigare trafik. För att vässa sitt varumärke samlar NSB-koncernen tåg och bussar under varumärket ”Vy”. Den röda fordonsfärgen byts mot så kallad ”Reichsbahngrön”. Tilltaget skakar den norska socialdemokratiskt ledda oppositionen.

Publicerad: 14 mars, 2019, 23:21

  • Svenska

Läs även

En viktig och känslosam valfråga som inte påverkade valet i Norge 2017 var den om den statliga järnvägsförvaltningens framtid. Många retade sig dock på Fremskrittspartiet och Høyres avreglering av järnvägen, och oppositionspartierna ville inte gå vidare med avvecklingen av statliga NSB:s egentrafik genom att låta en myndighet upphandla trafiken i konkurrens. Oppositionspartierna var mycket tydliga med att de till varje pris skulle sätta stopp för regeringens och Siv Jensens nyliberalism, de ville inte att det skulle bli som det var i Storbritannien under 1990-talet. Den brittiska skräckreformen innefattade dock även förvaltningen av själva järnvägsanläggningen, något som de privata aktörerna inte lyckades med, och staten fick därefter återta uppgiften i sin famn.

Det är en mycket udda politisk variant som Norge inrättat för sin persontrafik på järnvägen. I Sverige fick SJ, för länge sedan, under 1980-talets slut, förklara vilken trafik de ansåg var olönsam och det var främst lokaltrafiken som avvecklades och återuppbyggdes av landstingsägda länstrafikföretag som upphandlar trafikpaket i konkurrens, men under 1990-talet också en del av den långväga trafiken som en statlig myndighet upphandlade. I Norge kommer alltså all tågtrafik i hela landet att upphandlas på ungefär samma sätt som ett länstrafikbolag i Sverige gör. Brittiska Go Ahead har redan vunnit kontraktet för att köra tågen på Sørlandsbanen i tio år.

NSB har motiverat namnändringen med att Norges Statsbaner är inte längre ett täckande namn för verksamheten. NSB är nu ett av flera bolag som konkurrerar om att få köra statens tågtrafik. Ett nytt namn skall styrka konkurrenskraften både inom tåg och buss. NSB förklarade sin nya strategi för att klara sig i konkurrensen där namnbyte utgör en viktig del i profileringen:

– NSB-koncernen kör buss och tåg i Norge och Sverige och äger Norges största bussbolag Nettbuss. Nu kopplar vi i hop buss- och tågverksamheten genom att arbeta tätare tillsammans. Vi gör det enklare för kunderna att välja en miljövänlig resa. Då behöver vi en ny gemensam identitet, sade styrelseordföranden i NSB, Dag Mejdell.

Arne Veggeland är VD för Nettbuss AB, tillika koncernchef i Sverige:

– Med det nya namnet följer en ny och mycket spännande inriktning där vi skapar framtidens transportlösningar genom att knyta ihop vår egen tåg- och bussverksamhet med nya erbjudanden och digital teknik. Samtidigt kommer säkerhet och pålitlighet alltid vara av högsta prioritet för oss.

Men namnbytet och slopandet av den röda grafiska profilen skapar stor besvikelse hos de flesta norska politiker utanför regeringssfären.

– Detta är en trist dag för järnvägen och för hela Norge, sade Senterpartiets stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik.

Senterpartiet har profilerat sig lika starkt som motståndare till järnvägsreformen som de gjort i motståndet mot de av regeringen påtvingade kommunsammanslagningarna och nedläggningen av vissa militära flygplatser som därmed undandragit Nordnorge visst civilt flyg man behöver i glesbygden.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Sextrakasserar flicka i fyraårsåldern: “Vid Koranen, jag ska knulla dig”

En videofilm från Frankrike där två invandrare trakasserar ett barn i fyraårsåldern med grova sexuella anspelningar sprids sedan några dagar tillbaka i sociala medier.

Finsk krog i Berlin utsätts för vänsterextremistisk hetskampanj

BerlinDen finska ölkrogen Bryggeri Helsinki i Tysklands huvudstad Berlin utsätts sedan början av året för en hat- och hetskampanj från vänsterextremistiska nätverk. Anledningen är att ägaren till krogen är ordförande för en hjälp- och vänförening för finska veteraner som stred som frivilliga under den tyska arméns befäl under andra världskriget. Vänsterextremisterna anklagar den finska hjälporganisationen för nazism, trots att det inte finns något bevis för detta. Framför allt kvinnliga anställda på krogen fruktar nu för sin säkerhet.

Italien går sin egen väg – skriver på stort samarbetsavtal med Kina

Rom Den 23 mars undertecknades ett historiskt avtal mellan Kina och Italien när Kinas president Xi Jinping var på statsbesök. Det är Kinas projekt ”den nya sidenvägen” som nu har fått ett första startskott. Det kinesiska storprojektet har mött kritik från EU-etablissemanget eftersom man nu börjat behandla Kina som man behandlat Ryssland under flera år, som endast ett säkerhetshot. Men precis som i förhållandet till Ryssland väljer nu Italien att gå sin egen väg och vågar alltså gå på tvärs mot bland annat Frankrike och övriga EU-potentater.

Flicka våldtagen och halshuggen av sina bröder

En 12-årig flicka har hittats mördad i Indien. Flickan skall ha gruppvåldtagits av sina bröder och sin farbror innan hon kvävdes och sedan halshöggs och kroppen dumpades.

Macron sätter in soldater mot Gula västarna

FRANKRIKEFrån och med den 23 mars patrullerar soldater i franska städer för att möta den våg av protester som skakat landet sedan november 2018. Beslutet har väckt kritik, och många befarar vad som kan komma att ske om soldater med maskingevär möter arga folkmassor, med tanke på att många redan skadats av polisens gummikulor.

Författningsskyddet accepterar att AfD vann i domstol

Det invandringskritiska partiet Alternativ för Tyskland (AfD), som i det tyska Författningsskyddets rapport från slutet av 2018 kallades ”prövningsfall”, klagade hos förvaltningsdomstolen i Köln mot denna beteckning. Domstolen gav partiet rätt, och nyligen meddelade Författningsskyddet att man accepterar domen, som därmed blir prejudicerande.

USA prioriterar om pengar från Nato-projekt i Norge till Mexikomuren

Diverse USA-finansierade militärprojekt i Europa kan komma att strykas, däribland den Norska flygplatsen Rygge mellan Sarpsborg och Moss. 100-tals projekt i Natoländer till ett sammanlagt värde av 12,9 miljarder dollar kan komma att slopas för att frigöra pengar till gränsmuren mot Mexiko.

Många länder straffas för att inte införa EU-direktiv

ANALYSDen inre marknaden är EU:s grundläggande princip. Det är den som är EU, i någon mening. Nya Tiders granskning visar dock att få länder lever upp till EU:s alla direktiv. Inte ens Tyskland och Frankrike, de kanske främsta förespråkarna för ännu mer överstatlighet, slipper åtgärder från Kommissionen och hot om miljardböter. Totalt har Kommissionen bara i år beslutat om åtgärder mot medlemsländerna i 345 fall.

Gå till arkivet