Skip to Content

Den norska järnvägens nya varumärke skapar kontrovers i vårt grannland. Foto: NSB

Norska statens tåg och expressbussar NSB byter namn till ”Vy” och blir gröna – Arbeiderpartiet får spel

Digital utgåva

Efter avregleringen blir NSB (Norske Statsbaner) endast ett av flera bolag som konkurrerar om sin tidigare trafik. För att vässa sitt varumärke samlar NSB-koncernen tåg och bussar under varumärket ”Vy”. Den röda fordonsfärgen byts mot så kallad ”Reichsbahngrön”. Tilltaget skakar den norska socialdemokratiskt ledda oppositionen.

Publicerad: 14 mars, 2019, 23:21

  • Svenska

Läs även

En viktig och känslosam valfråga som inte påverkade valet i Norge 2017 var den om den statliga järnvägsförvaltningens framtid. Många retade sig dock på Fremskrittspartiet och Høyres avreglering av järnvägen, och oppositionspartierna ville inte gå vidare med avvecklingen av statliga NSB:s egentrafik genom att låta en myndighet upphandla trafiken i konkurrens. Oppositionspartierna var mycket tydliga med att de till varje pris skulle sätta stopp för regeringens och Siv Jensens nyliberalism, de ville inte att det skulle bli som det var i Storbritannien under 1990-talet. Den brittiska skräckreformen innefattade dock även förvaltningen av själva järnvägsanläggningen, något som de privata aktörerna inte lyckades med, och staten fick därefter återta uppgiften i sin famn.

Det är en mycket udda politisk variant som Norge inrättat för sin persontrafik på järnvägen. I Sverige fick SJ, för länge sedan, under 1980-talets slut, förklara vilken trafik de ansåg var olönsam och det var främst lokaltrafiken som avvecklades och återuppbyggdes av landstingsägda länstrafikföretag som upphandlar trafikpaket i konkurrens, men under 1990-talet också en del av den långväga trafiken som en statlig myndighet upphandlade. I Norge kommer alltså all tågtrafik i hela landet att upphandlas på ungefär samma sätt som ett länstrafikbolag i Sverige gör. Brittiska Go Ahead har redan vunnit kontraktet för att köra tågen på Sørlandsbanen i tio år.

NSB har motiverat namnändringen med att Norges Statsbaner är inte längre ett täckande namn för verksamheten. NSB är nu ett av flera bolag som konkurrerar om att få köra statens tågtrafik. Ett nytt namn skall styrka konkurrenskraften både inom tåg och buss. NSB förklarade sin nya strategi för att klara sig i konkurrensen där namnbyte utgör en viktig del i profileringen:

– NSB-koncernen kör buss och tåg i Norge och Sverige och äger Norges största bussbolag Nettbuss. Nu kopplar vi i hop buss- och tågverksamheten genom att arbeta tätare tillsammans. Vi gör det enklare för kunderna att välja en miljövänlig resa. Då behöver vi en ny gemensam identitet, sade styrelseordföranden i NSB, Dag Mejdell.

Arne Veggeland är VD för Nettbuss AB, tillika koncernchef i Sverige:

– Med det nya namnet följer en ny och mycket spännande inriktning där vi skapar framtidens transportlösningar genom att knyta ihop vår egen tåg- och bussverksamhet med nya erbjudanden och digital teknik. Samtidigt kommer säkerhet och pålitlighet alltid vara av högsta prioritet för oss.

Men namnbytet och slopandet av den röda grafiska profilen skapar stor besvikelse hos de flesta norska politiker utanför regeringssfären.

– Detta är en trist dag för järnvägen och för hela Norge, sade Senterpartiets stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik.

Senterpartiet har profilerat sig lika starkt som motståndare till järnvägsreformen som de gjort i motståndet mot de av regeringen påtvingade kommunsammanslagningarna och nedläggningen av vissa militära flygplatser som därmed undandragit Nordnorge visst civilt flyg man behöver i glesbygden.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Rättsläkaren: George Floyd dog inte av kvävning

UTRIKESI den preliminära rapporten som rättsläkaren gjort efter det uppmärksammade polisingripandet mot den svarte amerikanen George Floyd, som ledde till mannens död, skriver rättsläkaren att man inte hittat tecken att han skall ha kvävts – istället menar man att hans underliggande hälsoproblem, inklusive en hjärtsjukdom och möjliga kemiska substanser i hans kropp tillsammans med polisingripandet kan ha orsakat hans död. Svenska massmedier har än så länge inte uppmärksammat den viktiga rapporten.

Är de amerikanska ”bevisen” för ryska jaktplan i Libyen sanna eller falska?

LIBYENEtt antal medier rapporterade att ryska MiG-29 och Su-24 hade skickats till fronten till Libyen från flygbasen Khmeimim i Syrien. Bevisen är dock högst vaga och många pekar nu på orimligheter i dessa beskyllningar.

Raskravaller i USA

UTRIKESEfter att en svart man, George Floyd, dött vid ett polisingripande har stora protester utbrutit i flera städer i USA. I samband med protesterna, som anklagar polisen för rasism, har svarta börjat plundra affärer, sätta bilar och en polisstation i brand och misshandlat vita som försökt få dem att sluta. Nu tvingas nationalgardet kallas in för att återställa ordningen och förhindra fortsatt eskalering av våldsamheterna.

76 procent av danska muslimer vill förbjuda islamkritik

DANMARKI en undersökning utförd av det danska justitiedepartementet uppger 76 procent av landets muslimer, från både första och andra generationen, att det bör vara olagligt att kritisera islam.

Covid 1984 – övervakning är ”det nya normala”

DEBATTKanske är viruset SARS-CoV-2 naturligt, kanske har det sluppit ut från ett labb av misstag, kanske har det konstruerats och planterats avsiktligt. Det kommer nog aldrig att kunna avgöras. Säkert är att läkemedelsindustrin och de stora drakarna (Gates, Wellcome, Rockefeller, med flera) som opererar i skymningslandet bakom politiken, är väl förberedda. De har väntat på det här. Det visade sig kanske för svårt och tidsödande att skrämma fram den nya världsordningen med klimatfrågan. De har nu på tre månader åstadkommit mer för att förverkliga sin plan än de gjort på 30 år med klimatskrämseln. Debattör Åke Blomdahl menar att coronapandemin används som svepskäl till att införa omfattande kontroll och restriktioner.

13-åring halshuggen av sin muslimske pappa

UTRIKESEn 13-årig iransk flicka halshöggs med en skära när hon sov. Gärningsmannen var hennes egen pappa som mördade flickan för att bevara sin familjs ”heder”. Mordet skedde efter att han upptäckt att 13-åringen blivit kär i en 35-årig man och rymt med denne. Iran har dödsstraff men på grund av islamsk lagstiftning kan pappan komma att gå fri och ostraffad.

Trump hotar stänga ner Twitter

UTRIKESEfter att den sociala mediekanalen Twitter markerade två inlägg, så kallade ”tweets” från den amerikanska presidenten Donald Trump igår har presidenten reagerat kraftigt och hotar med nedstängning av Twitter. Han menar att de sociala medierna tystar konservativa röster vilket leder till en ensidig politisk debatt.

Trumps administration diskuterar USA:s första kärnvapenprov på årtionden

UTRIKESTrumpadministrationen har överlagt om att genomföra det första amerikanska kärnvapentestet sedan 1992 i ett drag som skulle få långtgående konsekvenser för förbindelserna med andra kärnvapenmakter och upphäva ett decennier långt moratorium för sådana provsprängningar uppger högt uppsatta tjänstemän inom administrationen.

Gå till arkivet

Send this to a friend