Skip to Content

SVT sänder nu den nya inspelningen av Das Boot. Foto: Stillbild Youtube

Nya tyska TV-serier säljer stort internationellt – nu sänder SVT nya Das Boot i åtta avsnitt

Digital utgåva

16 mars sänder Sveriges Television det första avsnittet i den nya serien ”Das Boot” från 2018. Den visades i Norge under senhösten och har redan setts av tittare i 100-talet länder. En annan tysk påkostad tv-serie är Babylon Berlin, en kriminalfiktion som brutalt avromantiserar Weimarrepublikens Berlin. Serierna har redan visats i Finland och Norge, medan Sveriges Television dröjt.

Publicerad: 15 mars, 2019, 20:39

  • Svenska

Läs även

Den berömda tyska långfilmen ”Das Boot” från 1981 i regi av Wolfgang Petersen, slutade med att u-båten sänktes i den franska hamnen La Rochelle av ett allierat bombanfall. Den nya TV-serien med samma namn inleds vid samma tid, 1942, någon månad senare då nybyggda u-båtar och nyrekryterade besättningar sattes in i det alltmer farliga u-båtskriget på Atlanten. Tv-serien, liksom den gamla filmen, bygger på samma litterära förlagor (Das Boot och Die Festung av Lothar-Günther Buchheim). Hundratalet länder har sett serien som snabbt dragit in 1,13 miljoner Euro i nettovinst. Sky, Sonar och Bavaria Fiction bestämde sig i december för att spela in en andra säsong. Nu visas ”Das Boot”-serien i Sveriges Television som även köpt rättigheterna att (senare någon gång) sända ”Babylon Berlin”, en kanske ännu större världssuccé.

Det första avsnittet i serien ”Das Boot” inleds med att den unga Simone Strasser ankommer sin tjänstgöringsort vid kusten, den tyska ubåtsbasen i franska La Rochelle. Där har en ny och oerfaren besättning tilldelats en splitterny ubåt, U612, som skall ge sig ut på ett hemligt uppdrag. Olika personer inom den marina hierarkin presenteras, rejäla kontorsresurser visas på staben där Simone Strasser börjar sin tjänst och man får se hur omständigt det var att lasta u-båtar med torpeder. Samtidigt tjänar den lokala bordellen stålar som aldrig förr och de har till och med tyskt öl.

De allierade hade redan vid den tiden löst den hemliga krypteringen (känd som Enigma) och kriget brutaliserades alltmer. De tyska u-båtarna blev de jagade och sänktes i rask följd. I tv-serien börjar man inse farorna, men rivaliteten mellan officerarna, och äregirigheten hos de nya fartygsbefälen, sätter samarbetet ombord på u-båten U612 på prov. Inte minst bland befälen, Hoffmanns och Tennstedts, konflikter ombord i havets djup framstår som en psykologisk tuppfäktning.

Uppskattningsvis 75 procent, eller 39 000, av den tyska ubåtsflottans personal omkom under kriget. Foto: Stillbild Youtube

Precis som i den gamla filmen från 1981 skildras stridsscener där u-båten efter att framgångsrikt ha sänkt allierat tonnage själv blir jagad, och hur stressen, skräcken och dödsångesten griper tag i de godtrogna unga männen som kommer till insikt om att det inte är någon lek. Till skillnad från den gamla långfilmen har man den här gången gått den historiska verkligheten än närmare. En påtaglig skillnad är att besättningarna i verkligheten bestod av yngre män och en del tonåringar, vilket också skildras verklighetstroget i tv-serien.

Det finns också en parallellhistoria till u-båtsbesättningarnas äventyr och ledarkonflikter till havs. I land i La Rochelle finns andra huvudpersoner på marinens kontor och även civila som knyts mer och mer till den franska motståndsrörelsen och möten med spioner med Gestapo i hälarna. Varning för tortyr och våldtäktsscener i något avsnitt. En företrädare för rustningsindustrin finns närvarande på marinbasen, men som tyska filmkritiker skrev om serien, ”inte ett spår av nazister eller heilande fanatiker”. Kan det stämma med verkligheten, undrar man?

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Sverigepartist

    Den nya Das Boot är en politiskt korrekt version av den riktiga/första filmen. Redan i första avsnittet dyker det upp en tysk soldat som är förrädare och försöker lämna information till en judisk kvinna. Jag gissar att nya versionen hjälteförklarar tyska folkförrädare och förrädare mot sina egna familjer.

    • Daniel Rondslätt

      Du har fel. Läs artikeln.

Tjeckiske världsartisten Karel Gott avliden

KULTURI Sydsvenskan hävdas att han kallades för ”tjuren från Pilsen”. På annat håll bar han smeknamnet ”Elvis från Moldau” eller ”Böhmens näktergal”. Men under sin samtid var det varumärket ”Östs Sinatra” som han var känd på västra sidan järnridån. Den tjeckiska mästersångaren Karel Gott avled 80 år gammal den 1 oktober.

Samtida konst i Sverige – Jonas Nilsson

INRIKESI ett brus av konstnärliga innovationer och nya, alltid politiskt korrekta trender är det inte lätt att upptäcka begåvade, oberoende konstnärer. De är inte många men uppskattningen av deras verk bland konstkännare är desto större. En bland sådana ”okända” samtida svenska konstnärer är naturmålaren Jonas Nilsson. Det kända galleriet Åmells uppmärksammade Nilsson med två separata utställningar och två fantastiska kataloger, egentligen två mycket påkostade konstböcker.

Ett tänkvärt rusäventyr?

KULTURRobin Carell torde vara känd för Nya Tiders läsare. Förutom hans texter i denna tidning har han bidragit till sajten Motpol. Hans debutroman heter Rus­äventyret och de skeppsbrutna piraterna och gavs ut 2016. Den handlar om ett liv i droger och elände och är, som det brukar heta, ”ett gripande mänskligt dokument”. Men den är mer än så, den har tät handling och ett språk som efterhand fängslar läsaren.

”Det gyllene århundradet” under attack

KULTURAmsterdam Museum kommer inte längre att använda termen ”det gyllene århundradet” (Gouden Eeuw) om Nederländernas storhetstid under 1600-talet. Enligt konservatorn Tom van der Molen är skälet att benämningen skulle ”bortse från 1600-talets många negativa aspekter, som fattigdom, krig, tvångsarbete och människohandel”.

Gudarnas trickster – Om den tvetydiga gestalten Loke

KULTURAv alla gudar och väsen i den nordiska religionen och mytologin är kanske Loke den som väckt mest huvudbry, särskilt när det gäller hans ursprung. Han framställs i Eddan som lömsk och svekfull samtidigt som han ibland hjälper gudarna, men efter att han, genom sin list, dödar Balder fjättras han fast i underjorden där han ska vara tills Ragnarök bryter ut.

Guillaume Fayes profetia om Europas våldsamma framtid

RECENSIONI sin sista bok, publicerad 2019, beskriver den franske författaren Guillaume Faye hur framför allt vår kontinent har drabbats av massinvandringen, och förutser en mörk framtid för Europa och övriga Västvärlden. Om de europeiska befolkningarna inte helt enkelt underkastar sig de nya kolonisatörerna, ser Faye framför sig inbördeskrig, som antingen kan vinnas eller förloras.

Påskön – ett varnande exempel

KULTURDe flesta har hört talas om Påskön i Stilla havet och de numera nästan 900, upp till tio meter höga, uthuggna statyerna som upptäcktes på ön på 1700-talet. Alf Ronnby reflekterar här över hur ön och dess tragiska öde kan vara en tankeställare för oss i dag. Är vårt konsumtionssamhälle dömt att kollapsa precis som det gjorde på Påskön?

Simon Stålenhag – svensk succékonstnär

KULTURSimon Stålenhag är en svensk konstnär vars visioner av ”en ålderdomlig framtid” redan rönt stor uppmärksamhet på nätet. Hans tre böcker, där målningarna med korta beskrivningar utgör en fantasikittlande berättelse, har även släppts på engelska efter en gräsrotskampanj som drog in tre miljoner kronor. Nu kan en av hans böcker, som utspelar sig i amerikanskt 90-tal, bli film.

Gå till arkivet

Send this to a friend