Skip to Content

Den nya sträckningen är tre mil lång. Bild: Lantmäteriverket/Trafikverket

Nybyggd järnväg invigd

Digital utgåva

Den 30 oktober invigde Trafikverket den nybyggda järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors. En ny sträcka på tre mil räddar järnvägen från överbelastning och totalt sammanbrott.

Publicerad: 12 november, 2018, 11:36

  • Svenska

Läs även

Den 30 oktober skedde invigningen av den nya järnvägssträckan mellan Söderhamn – Kilafors och Trafikverket hade bjudit med ungefär 35 representanter från företag, tjänstemän, region- och länsråd i Gävleborg som sedan reste den 3 mil korta sträckan. Enligt Trafikverkets meddelanden var stämningen på topp. Det flera år försenade projektet är äntligen i hamn och myndigheten kan ägna sig åt andra allvarliga bekymmer.

– Den här järnvägssträckan är en viktig länk som vi planerat för länge och så plötsligt händer det, äntligen är vi klara, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson när hon klippte invigningsbandet. Sträckan Söderhamn – Kilafors möter näringslivets behov för att säkerställa transporter för gods, med längre och tyngre tåg. Enligt Trafikverkets pressmeddelande fick ceremonin på Segerstabron utföras i ösregn. Segerstabron är en upprustad vacker fackverksbro över älven Ljusnan, inte att förväxla med den intilliggande landsvägsbron som blev känd från den amerikanska filmen The Girl with the Dragon Tattoo. Trots ösregnet under invigningen var Oliver Dogo, Handelskammaren Mittsveriges VD, ändå nöjd.

Glada miner trots dåligt väder under invigningen. Foto: Trafikverket

– Nu när vi har rustat upp järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors så har det skapats en viktig länk för godstransporter som kan avlasta Ostkustbanan norrut. Samtidigt har vi ökat säkerheten vid järnvägen betydligt eftersom vi under arbetet kunnat stänga ett 40-tal järnvägskorsningar, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i ett pressmeddelande. Banan blir en viktig länk för hela järnvägssystemet, men särskilt för Ostkustbanan, Stockholm–Sundsvall.

Det är sedan flera år fullt på järnvägarna i Gävleområdet och behoven av fler snabbtåg från Umeå och Sundsvall till Gävle och Stockholm har därför inte kunnat mötas. Nya Tider har fördjupat sig i vad för problematik som ligger till grund för den här infrastruktursatsningen, men vi börjar med att återge samhällstopparnas glädjefulla utspel över invigningen.

– Den här regionen har fortfarande stora behov, trots de åtgärder som planeras med dubbelspår på Ostkustbanan, åtgärder längs Mittstråket och Norrbotniabanan. Vi behöver öka tempot. Jag hoppas att vi får träffas fler gånger, och lite oftare, för att inviga färdig infrastruktur, önskade Oliver Dogo från Handelskammaren Mittsverige under invigningen.

Vad Trafikverket och Handelskammaren inte lyckas kommunicera ut genom sina gladlynta pressmeddelanden återfinns dock i Trafikverkets olika offentliga handlingar på hemsidan. Det viktigaste av sakfakta är att under de femton åren 2000 – 2015 ökade antalet tåg på Ostkustbanan, Gävle – Sundsvall med 85 procent, eller i siffror under ett vanligt trafikdygn från 35 till 65 och att banan under merparten av de åren förklarats överbelastad. Även utbyggnaden av Ostkustbanan går långsamt.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

SKL spår dyster framtid

INRIKESKommunernas finanser har inte varit så svaga sedan finanskrisen år 2008. Förra året gick 69 kommuner med underskott och tre av fyra kommuner uppvisade röda siffror i socialförvaltningsbudgeten varnar SKL i sin ekonomirapport. Den stora boven i dramat – massinvandringen.

Alternativ för Sveriges EU-kritiska reklam stoppas av TV4

INRIKES– TV4 utgör ett hot mot yttrandefriheten och demokratin. Den största påverkansoperationen i det här valet kommer från TV4, säger Gustav Kasselstrand. Partiledaren för Alternativ för Sverige kommenterar att TV4 utan motivering valt att neka AfS reklamtid. Resultatet av beslutet blir att endast EU-positiva partier får synas i svensk TV.

Budgetkris när Älmhult missbedömde invandringens kostnader

VälfärdskrisenEfterdyningarna av 2015 års migrationskris slår just nu hårt mot många kommuner. Älmhult är en kommun som helt har tagits på sängen och nu står inför en ekonomisk kris.

Bakslag för präst i förtalsmål – Axel W Karlsson nöjd ändå

INRIKESEfter en tryckfrihetsrättegång i Göteborgs Tingsrätt avvisades prästen och skribenten Axel W Karlssons förtalsåtal mot förläggaren och skribenten David Karlsson. I en text med namnet ”Skall man tala med nazister?” som ingick i en antologi med samma namn hade David Karlsson publicerat oriktiga uppgifter om Axel W Karlsson. Försvaret försökte föra in en politisk dimension i målet som kulminerade i en illa dold uppmaning till juryn att ta politiska hänsyn i sin dom.

Misstroendeomröstning om Annika Strandhäll

INRIKESPå torsdagseftermiddagen begärde Moderaterna misstroendeomröstning mot socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. Detta föranleddes av turerna kring avsättningen av Försäkringskassans förra chef Ann-Marie Begler.

”Den anställda inledde förhållande med barnet”

REPORTAGEVad sker egentligen på landets HVB-hem? Nya Tider har talat med två kommunala integrationshandledare samt en ensamkommande tonåring som blivit vittnen till hur en kvinnlig anställd inledde och skaffade barn med ett av ”barnen” på ett kommunalt boende i Båstad i Skåne. Trots att personalen tog upp fallet med kommunledningen hände ingenting. När det kom till det våld som förekom vidtogs det inte heller några åtgärder. Integrationshandledaren Samer Kassem blev både hotad med kniv och slagen under sina år som anställd.

Vänsterkonstnären döms för grov skadegörelse – skall betala skadestånd på 280 000 kronor

INRIKESVänsterkonstnären Saga Berlin, som mest är känd för invandringsvurm, ghettoglorifiering och att ha blivit påkörd av den muslimska terroristen Rakhmat Akilov, har nu fått sin dom om grov skadegörelse fastställd av hovrätten. Efter att ha sprejat ner en simbassäng med graffiti döms hon nu till att betala ett skadestånd på 280 860 kronor till Stockholms kommun.

Junckers sista desperata försök att befästa sin överstatliga agenda

ANALYSInför EU-valet i maj tar Kommissionen det sista tillfället att försöka befästa sin inriktning på EU:s politik så att nästa Kommission skall tvingas ta över den avgående Kommissionens ordförande Jean-Claude Junckers federalistiska tankegångar. Vid ett sista toppmöte mellan Kommissionen och medlemsstaternas stats- och regeringschefer i Sibiu, Rumänien, förväntas ett tiopunktsprogram tas fram, som man avser att slutligt besluta om i juni. Junckers utgångspunkter är svepande och kan, i sann EU-anda, betyda precis vad som helst.

Gå till arkivet