Skip to Content

Den nya sträckningen är tre mil lång. Bild: Lantmäteriverket/Trafikverket

Nybyggd järnväg invigd

Digital utgåva

Den 30 oktober invigde Trafikverket den nybyggda järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors. En ny sträcka på tre mil räddar järnvägen från överbelastning och totalt sammanbrott.

Publicerad: 12 november, 2018, 11:36

  • Svenska

Läs även

Den 30 oktober skedde invigningen av den nya järnvägssträckan mellan Söderhamn – Kilafors och Trafikverket hade bjudit med ungefär 35 representanter från företag, tjänstemän, region- och länsråd i Gävleborg som sedan reste den 3 mil korta sträckan. Enligt Trafikverkets meddelanden var stämningen på topp. Det flera år försenade projektet är äntligen i hamn och myndigheten kan ägna sig åt andra allvarliga bekymmer.

– Den här järnvägssträckan är en viktig länk som vi planerat för länge och så plötsligt händer det, äntligen är vi klara, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson när hon klippte invigningsbandet. Sträckan Söderhamn – Kilafors möter näringslivets behov för att säkerställa transporter för gods, med längre och tyngre tåg. Enligt Trafikverkets pressmeddelande fick ceremonin på Segerstabron utföras i ösregn. Segerstabron är en upprustad vacker fackverksbro över älven Ljusnan, inte att förväxla med den intilliggande landsvägsbron som blev känd från den amerikanska filmen The Girl with the Dragon Tattoo. Trots ösregnet under invigningen var Oliver Dogo, Handelskammaren Mittsveriges VD, ändå nöjd.

Glada miner trots dåligt väder under invigningen. Foto: Trafikverket

– Nu när vi har rustat upp järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors så har det skapats en viktig länk för godstransporter som kan avlasta Ostkustbanan norrut. Samtidigt har vi ökat säkerheten vid järnvägen betydligt eftersom vi under arbetet kunnat stänga ett 40-tal järnvägskorsningar, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i ett pressmeddelande. Banan blir en viktig länk för hela järnvägssystemet, men särskilt för Ostkustbanan, Stockholm–Sundsvall.

Det är sedan flera år fullt på järnvägarna i Gävleområdet och behoven av fler snabbtåg från Umeå och Sundsvall till Gävle och Stockholm har därför inte kunnat mötas. Nya Tider har fördjupat sig i vad för problematik som ligger till grund för den här infrastruktursatsningen, men vi börjar med att återge samhällstopparnas glädjefulla utspel över invigningen.

– Den här regionen har fortfarande stora behov, trots de åtgärder som planeras med dubbelspår på Ostkustbanan, åtgärder längs Mittstråket och Norrbotniabanan. Vi behöver öka tempot. Jag hoppas att vi får träffas fler gånger, och lite oftare, för att inviga färdig infrastruktur, önskade Oliver Dogo från Handelskammaren Mittsverige under invigningen.

Vad Trafikverket och Handelskammaren inte lyckas kommunicera ut genom sina gladlynta pressmeddelanden återfinns dock i Trafikverkets olika offentliga handlingar på hemsidan. Det viktigaste av sakfakta är att under de femton åren 2000 – 2015 ökade antalet tåg på Ostkustbanan, Gävle – Sundsvall med 85 procent, eller i siffror under ett vanligt trafikdygn från 35 till 65 och att banan under merparten av de åren förklarats överbelastad. Även utbyggnaden av Ostkustbanan går långsamt.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Så använder Allmänna arvsfonden miljarderna

NYA TIDER GRANSKAR ARVSFONDENGenom alla de dödsbon som tillfaller Allmänna arvsfonden sitter fonden i dag på stora tillgångar. Dessa miljarder ska delas ut till olika projekt, och valen av mottagare har vid flera tillfällen kritiserats. Bland annat har organisationer som själva har radikala åsikter fått pengar för att motverka radikalisering. Nya Tiders granskning visar att en stor del av pengarna går till uttalat etniska organisationer, där svenskar exkluderas. Främst är det olika somaliska organisationer och så kallade ensamkommande som sticker ut.

Vänsteraktivistens värdegrund

Intermezzot i Stockholms tunnelbana precis i slutet av januari, där en gravid svart kvinna avvisades från tåget eftersom hon saknade giltigt färdbevis har väckt mycket känslor på sociala medier samt i övriga vänsterliberala medier. Händelsen fick vänsteraktivisten och den före detta ordningsvakten Jenny Bengtsson att använda media som agendaplattform för att rasiststämpla alla sina exkollegor. Nya Tider kan nu, efter en närmast surrealistisk och kort intervju avslöja hur rasistiskt och hycklande Jenny Bengtssons resonemang är, eftersom hon helt uppenbart inte skulle ha agerat likadant om en vit europeisk kvinna hade avvisats av vakterna. På intervjun följde därefter en hatstorm från Jenny Bengtsson och hennes trollsvans på Facebook.

”Expo-älskaren” dömdes till utvisning 2014 – lever kvar i Sverige med dubbla identiteter

INRIKESI juli 2011 avslöjade alternativa medier att en kvinnlig anställd på den svenskfientliga stiftelsen Expo blivit hotad och trakasserad av sin 17 år yngre älskare Vahid Khodamoradi, en asylinvandrare från Iran. Han dömdes för brotten men blev inte utvisad. Nya Tider kan i dag avslöja att Vahid dömdes till utvisning tre år senare – under en alternativ identitet. Senare fick han uppehållstillstånd under sin riktiga identitet. Han är fortfarande kvar i Sverige, och fram till Nya Tiders undersökning har svenska myndigheter varit ovetande om hans dubbla identiteter.

Borås Tidning karaktärsmördar ännu en lokal musiker

Den blinde Boråsmusikern Klas Qvist skrev en krönika som publicerades på alternativprofilerna Ingrid Carlqvists och Maria Celanders opinionssajt. Det föranledde Borås Tidning att iscensätta ett regelrätt karaktärsmord på musikern. Man ringde bland annat upp Qvists fästmö och förhörde henne om hennes åsikter och skrämde därtill upp hans 75-åriga mor med påståenden tagna ur luften. Slutligen såg man till att skivbolaget som Qvist var delägare i gav honom sparken. Borås Tidning har förut försökt förfölja John Dübeck i den alternativa musikduon Lilou & John, även de verksamma i Borås.

Bonnier ökar sin dominans över svensk media

Mediekoncernen Mittmedia köps upp av Bonnier vilket innebär att ytterligare 28 tidningar kommer att hamna i Bonnierfamiljens ägo och att det svenska massmediala landskapet likriktas allt mer. Bonnier kommer även att bli den största bidragstagaren av statligt mediestöd för tidningar med hela 63 miljoner kronor årligen.

Hovrätten: Två års fängelse för våldtäkt på skola

I Nya Tider v 50-52/2018 rapporterade vi om en 19-årig arab som dömdes till två års fängelse av Eksjö tingsrätt för att ha våldtagit en kvinnlig lärare i ett klassrum. Nu har avgörandet från Göta hovrätt kommit. Händelsen är så makaber att även utländska medier rapporterat om den, men svensk systemmedia fortsätter att lägga locket på.

Författare av kritisk Ungernbok kopplad till vänsterextremt våldsnätverk

Frilansjournalisten Joakim Medin, aktuell med en kritisk bok om Ungern, har hyllat våldsgrupperingen AFA (Antifascistisk Aktion), samarbetat med grundare av organisationen och föreläst på dess årliga festligheter. Medin har också, samtidigt som han verkat som Orbánkritisk journalist, deltagit i våldsamma regeringsprotester i Ungern. Nu ifrågasätts hans trovärdighet av svenskar som han tillsammans med AFA-grundaren pekat ut som hot mot den liberala demokratin.

Statliga exportcentra – vackra ord, men målen följs inte upp

ANALYSSvensk handel med utlandet måste gå med vinst. Mycket stor vinst. Annars klarar vi inte av välfärden. Dessvärre går vi i motsatt riktning, svensk export tappar fart. Regeringen har försökt skapa förutsättningar för företagen att kunna exportera sina produkter och tjänster genom att år 2015 inrätta så kal­lade regionala exportcentra. Nu kommer dock förödande kritik från både näringslivet och statens egna revisorer. Pengar rullar till tveksam nytta.

Gå till arkivet