Skip to Content

Den nya sträckningen är tre mil lång. Bild: Lantmäteriverket/Trafikverket

Nybyggd järnväg invigd

Digital utgåva

Den 30 oktober invigde Trafikverket den nybyggda järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors. En ny sträcka på tre mil räddar järnvägen från överbelastning och totalt sammanbrott.

Publicerad: 12 november, 2018, 11:36

  • Svenska

Läs även

Den 30 oktober skedde invigningen av den nya järnvägssträckan mellan Söderhamn – Kilafors och Trafikverket hade bjudit med ungefär 35 representanter från företag, tjänstemän, region- och länsråd i Gävleborg som sedan reste den 3 mil korta sträckan. Enligt Trafikverkets meddelanden var stämningen på topp. Det flera år försenade projektet är äntligen i hamn och myndigheten kan ägna sig åt andra allvarliga bekymmer.

– Den här järnvägssträckan är en viktig länk som vi planerat för länge och så plötsligt händer det, äntligen är vi klara, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson när hon klippte invigningsbandet. Sträckan Söderhamn – Kilafors möter näringslivets behov för att säkerställa transporter för gods, med längre och tyngre tåg. Enligt Trafikverkets pressmeddelande fick ceremonin på Segerstabron utföras i ösregn. Segerstabron är en upprustad vacker fackverksbro över älven Ljusnan, inte att förväxla med den intilliggande landsvägsbron som blev känd från den amerikanska filmen The Girl with the Dragon Tattoo. Trots ösregnet under invigningen var Oliver Dogo, Handelskammaren Mittsveriges VD, ändå nöjd.

Glada miner trots dåligt väder under invigningen. Foto: Trafikverket

– Nu när vi har rustat upp järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors så har det skapats en viktig länk för godstransporter som kan avlasta Ostkustbanan norrut. Samtidigt har vi ökat säkerheten vid järnvägen betydligt eftersom vi under arbetet kunnat stänga ett 40-tal järnvägskorsningar, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i ett pressmeddelande. Banan blir en viktig länk för hela järnvägssystemet, men särskilt för Ostkustbanan, Stockholm–Sundsvall.

Det är sedan flera år fullt på järnvägarna i Gävleområdet och behoven av fler snabbtåg från Umeå och Sundsvall till Gävle och Stockholm har därför inte kunnat mötas. Nya Tider har fördjupat sig i vad för problematik som ligger till grund för den här infrastruktursatsningen, men vi börjar med att återge samhällstopparnas glädjefulla utspel över invigningen.

– Den här regionen har fortfarande stora behov, trots de åtgärder som planeras med dubbelspår på Ostkustbanan, åtgärder längs Mittstråket och Norrbotniabanan. Vi behöver öka tempot. Jag hoppas att vi får träffas fler gånger, och lite oftare, för att inviga färdig infrastruktur, önskade Oliver Dogo från Handelskammaren Mittsverige under invigningen.

Vad Trafikverket och Handelskammaren inte lyckas kommunicera ut genom sina gladlynta pressmeddelanden återfinns dock i Trafikverkets olika offentliga handlingar på hemsidan. Det viktigaste av sakfakta är att under de femton åren 2000 – 2015 ökade antalet tåg på Ostkustbanan, Gävle – Sundsvall med 85 procent, eller i siffror under ett vanligt trafikdygn från 35 till 65 och att banan under merparten av de åren förklarats överbelastad. Även utbyggnaden av Ostkustbanan går långsamt.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Riksdagen röstade igenom ökad invandring

MIGRATIONDen 18 juni röstade riksdagen för generösare regler för anhörig­invandring. Den nya lagen gör att så kal­la­de anhöriga till ”alternativt skyddsbehövande” – en kategori asylanter som Sverige är ensamma om – ska kunna komma till Sverige.

Ny partiledare i Liberalerna

Nyamko Sabuni är nu bekräftad som ny partiledare i Liberalerna efter att Erik Ullenhag meddelat att han hoppar av som partiledarkandidat. Sverige får därmed sin första utomeuropeiska partiledare.

Skar halsen av 17-årige Daniel Wretström – nu dömd för miss­handel i sitt jobb som ”trygghetsvärd” åt SL

”Flytta er, jag har kniv!” skriker Odeh upphetsat. Sedan sätter han sig gränsle över den avsvimmade 17-åringen och skär halsen av honom. Det var år 2000 och Khaled Odeh dömdes för mord. Nu har han bytt namn till Joseph Yasin Propitious och är anställd som trygghetsvärd av SL via Lugna gatan. Nyligen dömdes han återigen, för att ha misshandlat en resenär.

Ägare till Facebookgrupp döms för andras kommentarer

INRIKESPatrik Markström, ägaren till Facebookgruppen Stå upp för Sverige, döms till villkorlig dom och dagsböter för vad andra människor skrivit på hans Facebookgrupp. Fallet riskerar att bli vägledande och kommer kunna användas i stor skala mot nationalister, politiska dissidenter och oliktänkare.

Järvaveckan 2019 – slöjor så långt ögat når

Nya Tider på platsStockholms variant av Almedalsveckan tuffar vidare. I år var det dags för ännu en Järvavecka, från den 13 till den 16 juni. Evenemanget äger rum på Spånga IP, nordväst om Stockholm. Järvaområdet är känt för tre saker: Sin höga andel utomeuropeiska invandrare, språkförbistring och kriminalitet. I Järva finns ökända stadsdelar som Rinkeby, Tensta och Husby. Tillställningen har hyllats i systemmedia där det talats om vilka resurser det finns i ”orten”.

Förslaget på ny skatt på plastpåsar ger få miljöeffekter

INRIKESPlastpåsar som kostar sju kronor styck är en trolig effekt av en ny skatt som kan införas nästa år och som står under lagrådremiss nu. Förslaget kan generera nästan tre miljarder kronor i skatteintäkter till den allt mer ansträngda svenska ekonomin. Men miljöeffekterna kommer att utebli och det är som vanligt svenskarna som skall betala kalaset.

Nytt landstingspalats invigt

GÖTEBORGPolitiker och byråkrater jublar över att skattebetalarna byggt ett nytt fräscht ställe som samlar det mesta av Västra Götalandsregionens sociala och yrkesmässiga ledningsresurser på ett enda ställe dit man lätt tar sig med tåg. Tidigare man hyrt lokaler på 46 olika adresser i Göteborg.

Kontrollen över debatten

YTTRANDEFRIHET OCH CENSUR”Vårt mål är inte att bygga en plattform; det är att vara på dem alla”, har Mark Zuckerberg sagt. I dag har han praktiskt taget nått målsättningen, vilket har gjort honom till en tyngre makthavare än någon politiker – men utan demokratiskt mandat. Debatten om yttrandefrihet och förutsättningarna för opinionsbildning på nätet är i dag hetare än någonsin och allt fler röster höjs för att friheterna ska skyddas i lag. Men långt ifrån alla makthavare tycks intres-serade – vissa vill snarare ha mer censur. Och varje gång en konservativ röst tystas på Facebook så står en liberal dito på andra sidan och gynnas.

Gå till arkivet

Send this to a friend