Olafur Eliasson, matematiska och arkitektoniska skisser. Är det så här

Olafur Eliassons ”verklighetsmaskiner”

Om man ändå går till Moderna Museet för att få en lektion om ”vår svarta historia” gentemot romfolken, ska man inte missa att se ”Verklighetsmaskiner” av den dansk-isländske konstnären Olafur Eliasson. Jag hoppade dumt nog över pressvisningen av denna eftersom de bilder som visades på inbjudan såg ut som typisk ”modern konst” i den kulturobestämda sparsmakade ”internationella stilen”.

Det här är konst som måste ses i verkligheten. Foton kan helt enkelt inte göra verken rättvisa. Eftersom flera av de stora verken använder speglar som material förändrar sig deras utseende rörligt beroende på hur betraktaren rör sig. Det är naturligtvis lätt för fotografen att ta en ”häftig” bild, men den kommer aldrig att fånga verkets komplexitet.

Olafur har ett matematiskt och vetenskapligt förhållningssätt till konsten. Den som letar efter kulturella markörer måste medge att detta är europeiskt och ”västerländskt” i ordens bästa bemärkelse. Olafur lyckas konkretisera den vetenskapligt sökande människans fantasier om rymden, kroppar och symmetrier.

Bäst av allt är den stora montern där Olafurs tredimensionella skisser ”tryckts in” som i ett fullproppat till synes kaotiskt lager. Det är som att skåda rakt in i en matematikers undermedvetna.
Flera av Olafurs stora ”verklighetsmaskiner” är byggda med spegelpolerade plåtar i komplicerade geometriska ramverk.

Ett verk som avviker från de andra är ”Beauty”. I ett mörkt rum med svarta väggar och svart mjuk porös matta svävar ett vattenmoln. Den sakta strilande skyn belyses av en ensam strålkastare. Antagligen är det en regnbågseffekt som gör att molnet får en svag men tydlig färg. Resultatet blir som om ett fångat norrsken hängde mitt i rummet. Det är ett konfessionslöst andaktsrum.

Det ska sägas att några av ”verklighetsmaskinerna” är direkt obehagliga. Ett stroboskopiskt projicerat hologram är försett med varningstext eftersom den kan ge ”känsliga personer” epileptisk kramp. Jag känner mig ”känslig” i det fallet. Ett annat ”verk” är ett jättestort tomt rum som är starkt upplyst av monokromt gula natriumlampor. Det skyndar man sig snabbt igenom. Men det måste väl finnas något också för de inbitna konceptkonstälskarna?

Min slutgiltiga behållning är, trots allt, att detta är det bästa jag sett på länge på Moderna Museet. Utställningen pågår till 17 januari.

Olafur Eliasson, ”Beauty”, 1993.
Olafur Eliasson, ”Beauty”, 1993.
Olafur Eliasson, ”Your compound daylight”, 1998.
Olafur Eliasson, ”Your compound daylight”, 1998.
Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Guldbaggegalans förfall

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Det Konstmuseet inte vill se

Det Konstmuseet inte vill se

🟠 KULTUR Konst kan, som vi vet, ha flera lager av betydelser. I fallet med Dick Bengtsson blir det lite extra avancerat. Faktiskt så pass avancerat att galleriet som ställer ut honom censurerar hans konst. Och inte nog med det. En samtida konstnär som säger att hon kan prata med de döda citerar honom från andra sidan, och aktivistiska kulturprofiler tillskriver honom ideal han aldrig ställt sig bakom. En besynnerlig gravskändning av ett unikt konstnärskap pågår i Stockholm fram till mitten av september.

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Kallmurar

Kallmurar

🟠 KULTUR När människan blev bofast och började bruka jorden uppstod ett behov av att hägna in de områden som var åkrar och betesmarker. Murar och gärdsgårdar behövdes för att markera gränser och ge ett nödvändigt skydd mot vilda djur och andra inkräktare.

Åsle Tå

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Jättevargen ylar igen

🟠 Forskare: Första utrotade djuret återskapat Tre jättevargar påstås vara de första återskapade exemplaren av en utdöd djurart. Företaget bakom kritiseras dock för att presentera genmodifierade hybrider, som bara delvis har de utdöda generna, men samtidigt visar deras tekniska framsteg att det är möjligt att återskapa arter – men även att genmodifiera människor.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.