Svenske Felix Kjellberg från Göteborg, mer känd som PewDiePie, världens populäraste kanal på Youtube. Foto: Razorzone

PewDiePie – världens mest populära Youtube-kanal snart omsprungen av indisk musik?

Den 29-årige göteborgaren Felix Kjellberg, som går under namnet PewDiePie, har nu passerat 88 miljoner ”prenumeranter” på Youtube, men det saknas i skrivande stund bara 32 000 för att den indiska musikkanalen T-Series skall gå om PewDiePie. PewDiePie har bland annat gjort sig känd för att häckla ”vänsterliberala” idéer och tankar, och generellt sett driva med politisk korrekthet, inte minst på Youtube.

Den hårda striden om förstaplatsen tog en ny vändning för fyra månader sen när PewDiePie släppte låten och ”distracken” med namnet ”Bitch Lasagna” och hans tittare följde upp med flertalet stödaktioner.

Aktioner från fans

Låten ”Bitch Lasagna” med imponerande 150 miljoner ”tittare” riktar bland annat följande kritik mot indier: ”Your language sounds like it come from a mumble rap community” och blev starten till ett krig på sociala medier.

Hittills har det rapporterats att hans följare har ”hackat” 50 000 skrivare runt om i världen i två omfattande attacker, där meddelanden har skrivit ut med uppmaningen att prenumerera på PewDiePies kanal. Texten skall ha avslutats med uppmaning till en ”brofist”.

MrBeast ute på marknadsföringsrunda.
MrBeast ute på marknadsföringsrunda. Foto: Privat

I sammanfattningar kallas PewDiePie för ”Our Lord and Savior” och hans anhängare pratar om ”soldater”, till exempel användaren ”MrBeast” som skall ha hjälpt PewDiePie att få två miljoner nya prenumeranter i en aktion som riktades till ”bro army”. En annan profil, Logan Paul, ska ha gjort en aktion som också ska ha gett över en halv miljon extra tittare.

En annan person skall ha spenderat motsvarade nio miljoner kronor på en billboard vid Madison Square Garden i New York.

Det förekommer också videos där fans spelar ”Bitch Lasagna” i 10 timmar på gitarr och inne i köpcentrum på piano tills de blir utslängda. Andra fans har köpt anslagstavlor längs vägarna och gjort tolvtimmars Youtube-program där hans namn repeteras 100 000 gånger.

”Soldaten” MrBeast fortsätter med sina aktioner och marknadsförde i februari 2019 PewDiePies kanal under Super Bowl i Atlanta, Georgia, genom att köpa biljetter för en hel rad bakom ena målet. Dessa fyllde han med anhängare som höll upp skyltar med reklam för PewDiePie. Ett 30-sekunders reklamklipp under Super Bowl kostar runt 45 miljoner kronor. Enligt uppgift skall de ha synts på kamerorna vid flertalet tillfällen.

 

PewDiePie passerade i veckan 88 miljoner prenumeranter.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Sverige köper Archer – till Ukraina

Sverige köper Archer – till Ukraina

🟠 INRIKES Samtidigt som regeringen presenterade det 18:e stödpaketet till Ukraina, denna gång i form av civilt stöd för 1,4 miljarder kronor, meddelade man att Sverige kommer lägga en större beställning av det världsledande artillerisystemet Archer.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Vad är distribuerade beräkningar?

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Datorvärlden har gått från isolerade maskiner utan yttre kontakter, till sammankopplade i nätverk och vidare till att nästan kunnas se som en stor maskin med kombinerad beräkningsförmåga. Dagens datorer kan få mycket mer gjort när de delar arbetet med andra maskiner. Detta kallas för ”distribuerade beräkningar”, eller på engelska, distributed computing.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.