Teslas människoliknande robot Optimus ska snart hjälpa till i våra hem – och bli en del av familjen. Detta är inte science fiction längre, utan robotarna förbereds i detta nu för att komma ut på butikshyllorna. Foto: Tesla

Planen: Humanoida robotar ska ta över

Hej! Jag är din vän. Och jag ska bo i ditt hus.
Flera ledande företag utvecklar det man kallar humanoida robotar, robotar som ser ut som och kan utföra samma arbetsuppgifter som människor. Medan de presenteras som hjälpmedel som främst ska verka inom industrin är planen att de inom kort också ska bli en vardagsprodukt i varje människas hem. Redan nästa år siktar flera företag på kommersiell lansering och experter tror att det inom några årtionden kommer finnas över en miljard humanoida robotar.

Det kan låta som sci­ence fiction, men ett växande antal företag med ledare som Tesla, Boston Dynamics och Figure AI planerar i detta nu att inleda kommersiell för­säljning av humanoida robotar som ska komma ut på marknaden under de kommande två åren. Den globala marknaden bedöms vara värd cirka 400 miljarder kronor till år 2035 och smått ofattbara 450 biljoner kronor till 2050 då uppåt en miljard robotar ska vara i drift, enligt experter.

Assistent och vän. Så beskriver Tesla sin robot Optimus, som man vill lansera till ett överkomligt pris redan nästa år. Precis som ingen klarar sig utan mobil idag, förväntar man sig att en Optimus snart ska finnas i varje hem. Skärmavbild: Tesla på YouTube

 

Trots att dessa humanoida robo­tar säljs in av förespråkarna med argument om att de kan ta över de skitigaste och farligaste jobben, ge ökad produktivitet och rent av bli in­ledningen till ett utopiskt samhälle, finns det andra åsikter. Kritiker me­nar att riskerna är ofantliga, och att de ekonomiska omvälvningar som massintroduceringen av robotarna innebär kommer att leda till att en liten elit sitter på alla tillgångar och produktionsmöjligheter, samtidigt som vanliga människor utesluts helt från arbetsmarknaden.

Fokus på industri. De flesta västerländska robottillverkare fokuserar på tillämpningar inom industrin, där robotarna ska ersätta mänskliga arbetare. Först när människor vant sig vid detta vill man ta steget in i hemmen. Foto: Boston Dynamics

 

De kulturella aspekterna är på samma sätt riskfyllda. Medan före­språkarna menar att humanoida robotar med AI kan bli utmärkta följeslagare och vänner till männis­kor som lider av psykiska problem eller ensamhet, varnar kritiker för en framtid där människor väljer ”perfekta” partners av sexuella eller emotionella skäl – men där resultatet i stället blir ett kraftigt fall i barna­födslar.

Nya Tider granskar de humanoida robotarna och en snart stundande framtid vars resultat ingen kan för­utse – utan bara varna för.

Techjättarna tävlar med egna robotar

Allt fler jobb ersätts idag av AI-pro­gram, främst inom service- och tekni­kyrken. Samtidigt har industrin i allt högre grad sett en implementering av industrirobotar som minskat på de mänskliga arbetsstyrkorna. I allt fler lagerlokaler ersätts arbetare re­dan nu av robotar med specifika rol­ler. Drönare används för paketleve­ranser och på vägarna kör i allt fler länder självkörande bilar och snart även lastbilar. Ett mycket stort antal jobb kan trots detta i nuläget bara ut­föras av människor och garanterar på så sätt fortfarande en stor del av arbetsmarknaden.

Detta förhållande är något som flera ledande teknikföretag vill änd­ra på. De planerar redan nu för en framtid där humanoida robotar gör ett intåg i alla former av yrken och blir ett självklart inslag inte bara i de rikaste hushållen, utan även i medel­klassens hem.

Ett av de företag som ligger i framkant med utvecklingen av sin egen humanoida robot är Tesla med roboten Optimus. Den är primärt utformad för att kunna utföra repe­titiva eller farliga uppgifter i fabri­ker och andra miljöer. Tesla har ett stort försprång mot många av sina konkurrenter i och med att man kunnat samköra sina egna program och sin egen avancerade AI Grok-3 tillsammans med kraftfulla Nvidia-processorer och erfarenheter man fått genom att utveckla självkörande fordon och neurala nätverk.

Vid en konferens i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten i höstas hävdade Musk att xAI:s nästa Grok- 3-drivna Optimus-robot kommer att överträffa alla sina rivaler.

– När Tesla bygger den mest avan­cerade humanoida roboten kan den styras av djup intelligens, sa Musk och noterade att deras senaste AI-modell Grok-3 tränats med syntetisk data och mycket mer Nvidia-baserad datakraft än någon annan modell.

– Du kan då producera vilken pro­dukt som helst, tillhandahålla vilken tjänst som helst. Det finns verkligen ingen gräns för ekonomin vid den tidpunkten.

Boston Dynamics robot Atlas 4.0 visar i mars 2025 hur den kan springa, krypa, göra kullerbyttor, hjula och stå på händer. Allt detta med hjälp av elektriska motorer. Foto: Boston Dynamics

 

Ett av de mest framträdande före­tagen med längst erfarenhet av ut­vecklingen är Boston Dynamics, mest kända för sin robothund Spot och olika fordon för bland annat trans­port av militär utrustning och sårade i svår terräng. De har även en pågå­ende utveckling av den humanoida roboten Atlas som ligger i framkant speciellt vad avser balansförmåga och rörelsemönster. Atlas visas ofta upp på sociala medier utförandes oli­ka danser eller akrobatiska konster, men är utformad för att vara mång­sidig och användas i industriella miljöer, med fokus på rörlighet och fingerfärdighet. Företaget kombine­rar avancerad AI och mekanik för att skapa robotar med hög prestanda.

Robothunden från Boston Dynamics används redan i praktiska tillämpningar, på denna bild inom polisen i Miami, USA. Erfarenheterna tar företaget vidare till en människoliknande robot. Stillbild: NBC 6 South Florida

 

Ett annat företag i framkant är Fi­gure AI. Företaget grundades av före detta medarbetare på Boston Dyna­mics, Tesla och Google Deepmind. De utvecklar varianter av humanoida robotar, där Figure 02 med fokus på industriella tillämpningar är den mest avancerade modellen. De har bland annat tecknat ett kommersiellt avtal med BMW och en tidigare mo­dell, Figure 01, används redan nu för komponentplacering och montering i en BMW-fabrik i USA.

Bolaget tog nyligen in 675 miljo­ner dollar från bland andra Micro­soft, Open AI, Amazon, Nvidia och Intel Capital, till en värdering på 2,6 miljarder dollar.

Detta är bara ett litet axplock av olika robotmodeller och företag då det i nuläget finns över 30 företag som är i olika stadier av utveckling av humanoida robotar.

2026 blir robotarnas år

Att de humanoida robotarna kom­mer på bred front är i stort sett ound­vikligt, med tanke på utvecklingen. Frågan är när vi kan börja se dem i bruk, annat än i tech-demos. Svaret beror på vilka experter eller företag man frågar, men de flesta bedöm­ningar gör gällande att ett större kommersiellt bruk inleds redan näs­ta år. Vissa företag som Tesla försö­ker dock pressa fram den tidsramen och därmed säkerställa ett initialt övertag över sina konkurrenter.

Tesla har till sin hjälp en redan välutvecklad industriell kapacitet för produktion, ett etablerat varumärke och den mest optimistiska eller kan­ske något överambitiösa lanserings­planeringen för sin robotmodell Optimus – beroende på hur man vill se på det. Tesla planerar nämligen enligt egen utsago att börja använda sin robot i begränsad omfattning i sina egna fabriker redan under hös­ten 2025. Målet är att producera ett tusental Optimus samt inleda den kommersiella försäljningen i början av nästa år.

Ägaren av Tesla, miljardären Elon Musk, har vidare uppgett att man satt ett produktionsmål på mellan 50 000 och 100 000 enheter under året 2026 och en miljon enheter 2027. Ett initialt pris för den kom­mersiella modellen förväntas ligga runt 200 000 kronor, men kostnader för programvara, service och tillägg är inte fastställt.

Den ambitionen är dock ifrågasatt och skeptiker har pekat på att Opti­mus under olika förevisningar fort­farande styrts av människor. Även om de rent tekniskt har visat sig ka­pabla att utföra en rad avancerade rörelsemönster så är de ännu inte fullständigt självgående.

– Jag tror att humanoida robotar eller robotar som har en mer män­niskoliknande fingerfärdighet har potential inom industrin. Tanken att främja samarbetet mellan människa och robot är enklare om båda kan använda samma verktyg. Jag tror dock inte att Musks påståenden om en utrullning 2025 är realistiska, sä­ger Carlos M. González, forsknings­chef för industriella IoT- och intelli­gensstrategier på IDC till Computer Sweden.

– Många biltillverkare lanserade pilotprogram 2024, men vi befinner oss fortfarande i forskningsfasen, främst eftersom det konstaterades att de robotar som Musk visade upp styr­des av mänskliga operatörer och inte agerade självständigt, tillägger han.

Boston Dynamics är ett företag som rent tekniskt ligger långt fram i utvecklingen men för vilket kom­mersiell försäljning ännu är något år bort. De ägs av Hyundai och moder­företaget planerar att köpa tiotusen­tals robotar från Boston Dynamics de kommande åren, även om detaljerna inte är fastställda ännu. Ett samarbe­te med Toyota Research Institute på­går vidare för att utveckla Atlas med avancerade beteendemodeller för bredare användning utöver industri­ella funktioner. Inga specifika datum för kommersiell lansering har angi­vits, men fokus ligger i nuläget på att samla in data och förbättra robotens prestanda för industriella miljöer.

Figure AI:s modell Figure 01 an­vänds redan av BMW i produktionen i en fabrik, men det är i realiteten mest för att testa och utvärdera mo­dellen. Deras senaste modell, Figure 02, har fått ett kommersiellt kontrakt med transportföretaget UPS där de används och testas för pakethante­ring. Figure AI planerar för att ska­la upp för kommersiell försäljning inom ett till två år och räknar med att producera 12 000 enheter under 2026.

Figure 02 uppges av tillverkaren vara en robot för alla sorters sysslor, både inom industrin och i hemmet, och ”den första roboten som verkligen tänker själv”. Man skriver också på Figure AI:s hemsida att det är den första humanoida robot som är tillgänglig kommersiellt – den har installerats hos den första kunden där den nu genomgår inlärning. Roboten förstår talade kommandon och kan hantera föremål som den aldrig sett förut. Den väger 70 kilo och kan bära 20 kilo. Foto: Figure AI

 

Omvälvning av samhället – ekonomi

Medan många asiatiska tillverkare fokuserar på mindre robotar med inriktningar främst på service- och vårdyrken, varav många har ett leksaksliknande yttre eller försöker efterlikna människor, är det van­ligaste fokuset hos de större väs­terländska företagen i stället indu­stri- eller produktionsyrken. Deras humanoida androider saknar an­siktsdrag och undviker på så sätt att bli ”för mänskliga” samtidigt som de marknadsförs som en resurs eller ett verktyg som kan göra de farliga och skitiga jobben.

I realiteten är det dock bara fråga om en sorts invänjnings- och test-fas där allmänheten vänjs vid robotarna samtidigt som de konstant utveck­las till att ta fler och fler yrkesroller och funktioner i samhället. Det finns annars ingen logisk förklaring till varför robotarna, som ska arbeta på arbetsgolv, behöver ha en så snar­lik konstruktion som den mänskliga kroppen. En robot på larvfötter el­ler hjul, utan huvud och med flera armar med ett flertal utföranden i form av gripklor eller verktyg skulle på alla sätt och vis vara både lättare att producera och effektivare för dessa arbetssysslor än robotar på två ben, med två armar och människo­liknande händer.

Anledningen till att de är så mänskliga i utförandet är inte bara, som en del tillverkare ofta anger som förklaring, att de kan röra sig i mil­jöer och utföra sysslor anpassade för människor. Snarare är det specifikt deras förmåga att i så många former som möjligt kunna ersätta männis­kor – inte bara på fabriksgolven utan i alla former av yrken och även i hus­hållen. Det är vad som gör dem revo­lutionerande.

Figure AI beskriver sin framtidsvi­sion så här:

När automatisering alltmer inte­greras med mänskligt liv i stor skala kan vi förutspå att den arbetsbase­rade ekonomin, som vi känner den, kommer att förändras. Robotar som kan tänka, lära sig, resonera och in­teragera med sin omgivning kom­mer så småningom att kunna utföra uppgifter bättre än människor. Idag är ersättningen för manuellt arbete det som primärt styr priserna på va­ror och tjänster, och står för cirka 50 procent av den globala BNP:n (ca 420 biljoner kronor per år), men när dessa robotar ”ansluter till arbetskraften”, från fabriker till jordbruksmark, kommer kostnaden för arbete att minska tills den blir likvärdig med priset för att hyra en robot, vilket möjliggör en långsiktig, helhetsbaserad kostnads­minskning. Med tiden kan människor helt lämna kretsloppet när robotar blir kapabla att bygga andra robotar – vilket driver ner priserna ännu mer.

Figure AIs humanoida robot Figure 02 är tänkt att användas i industrier där den kan ersätta människor. Foto: Figure AI

 

Enligt analytiker som Gartner kommer humanoida robotar att vara kommersiellt tillgängliga i större skala inom två år, särskilt inom till­verkning och logistik. Marknaden förväntas därefter att kontinuerligt och snabbt växa till 450 biljoner kro­nor till 2050, med upp till en miljard robotar i drift, enligt en analys från Morgan Stanley. Detta skulle vara större än den globala bilindustrin idag.

Det är en del av visionen, men samtidigt en del av farorna med den stundande ”robotrevolutionen” som flera tunga aktörer ser som ofrån­komlig. Hur det kommer att påverka samhället är svårt att veta, men en del studier visar på en negativ på­verkan för låg- till medelklassen rent ekonomiskt.

En studie från det tongivande Massachusetts Institute of Techno­logy (MIT) visar till exempel att varje robot per 1 000 anställda i USA mins­kar sysselsättningsgraden med 0,2 procent och lönerna med 0,42 pro­cent. Det har för USA:s del innebu­rit en förlust på 400 000 jobb redan idag. Vidare visar en analys från världsbanken IMF att robotarna vis­serligen kan öka avkastningen på kapital men att detta bara kommer att gynna de rika och kapitalägarna, inte löntagarna.

Det finns samtidigt anledning att anta att det framför allt kommer att vara de största företagen som initialt har ekonomiska muskler att ersätta stora delar av sina anställda med robotar, vilket kommer att ge dem konkurrensfördelar mot företag som fortsätter att anställa människor, vil­ket kommer att driva utvecklingen vidare mot ett alltmer automatiserat samhälle.

Omvälvning av samhället – kulturellt/sexuellt

Samtidigt som de humanoida robo­tarna kommer att skaka om arbets­marknaden är det ännu mer ovisst hur de kommer att påverka människor rent kulturellt och socialt. Medan det finns flera science fictionböcker, -filmer och -serier som visar på fa­rorna med humanoida robotar, an­tingen för att de blir ”mordiska” el­ler att en fientlig AI tar kontroll över dem och använder dem mot männis­kor, kan det finnas andra mer svåröverskådliga faror med dem.

Robotar för hemmabruk kom­mer inte bara att användas för hus­hållssysslor, utan de kommer enligt många bedömare, inte minst om de sammankopplas med alltmer avan­cerad AI, att inkorporeras som ”fa­miljemedlemmar” eller rent av ro­mantiska partner.

Enligt robotforskaren David Levy, känd för sin bok Love and Sex with Robots: The Evolution of Human-Ro­bot Relationships, kommer det redan 2050 vara ”fullständigt normalt för kvinnor och män att uppleva kärlek och sex med robotar”. Hans förutsägelse kom 2007, och sedan dess har utvecklingen gått mycket snabbt, framför allt de senaste åren.

Medan förespråkare menar att detta kan hjälpa människor som är ensamma, varnar kritiker för att en utbredd användning av ”sexrobotar” eller robotar som används för ro­mantiska partnerskap kan bli ett hot mot traditionella familjestrukturer och leda till att den sjunkande nativi­teten rasar ännu mer.

I Japan, som länge brottats med en minskande befolkning, finns det studier som visar att användning av AI och robotar med det direkta syftet att avhjälpa ensamhet och antisocia­la tendenser samtidigt minskar det sociala trycket på att bilda familjer. Unga män och kvinnor med en ”per­fekt” AI-partner är mindre benägna att inleda kontakter och förhållan­den med andra människor eftersom dessa inte kan mäta sig med den ”perfekta partnern”.

I Asien framställs ofta robotar som gulliga för att människor ska känna sig mer bekväma med dem. Denna robotbjörn har utvecklats av japanska Riken och Sumitomo Riko Com-pany för användning inom vården och äldreomsorgen, som ett sätt att avhjälpa de problem som uppstår som ett resultat av Japans åldrande befolkning. Foto: Jiji Press

 

Enligt AI-företaget Replika, som specialiserar sig på att skapa ”AI-vänner” ämnade att ge sociala upp­levelser och konversera med sina användare, är det över 60 procent av deras användare som till slut blir en­gagerade i ”romantiska relationer” med AI:n.

Andra AI-företag som Blush.ai och Character.ai har vardera över tio mil­joner användare och växer snabbt – där är affärsmodellen att skapa just romantiska AI som hela tiden blir bättre och bättre på att manipulera användare att utveckla romantiska känslor för ”sin AI-kompanjon”.

Detta är ändå bara elektroniska skapelser du inte kan röra vid. När humanoida robotar, som ser alltmer mänskliga ut, blir vanliga inslag inte bara på arbetsplatserna utan även i hemmen är det otvivelaktigt ett problem när de samtidigt kommer att kopplas till avancerad AI.

AI-styrda humanoida robotar och sexdockor

Detta är något som flera tillverkare av avancerade sexrobotar lägger stora summor på att utveckla. En av de största kinesiska tillverkarna, Starpery Technology, samarbetar re­dan med kinesiska AI-företag för att inkorporera sådana funktioner i sina modeller.

– Vi utvecklar nästa generations sexdockor som kan interagera fysiskt och kommunicera med användarna. Det kvarstår teknologiska utmaning­ar, framför allt kring att uppnå rea­listisk mänsklig interaktion. Medan vanliga dialoger är lätta krävs det mer för att skapa interaktiva gen­svar, något som involverar kompli­cerade AI-modeller utvecklade av specialiserade mjukvaruföretag. Den nya generationen sexdockor, som körs med AI-modeller och är utrus­tade med sensorer, kan reagera både med rörelser och tal, vilket kraftigt ökar användarupplevelsen genom att fokusera på den emotionella kon­takten, sa företagets vd Evan Lee till South China News.

Perfekta partnern. Flera tillverkare producerar redan människoliknande sexdockor sammankopplade med AI-program för kommunikation. Nu utvecklar de humanoida robotar i samma syfte. Foto: Starpery

 

Företaget satsar på en kombine­rad nisch och utvecklar vid sidan om sexrobotarna även humanoida robo­tar för service och hushållssysslor. Man planerar att lansera sin första ”smarta servicerobot” kommersiellt under slutet av 2025. Den roboten ska enligt företaget kunna hjälpa funktionsnedsatta människor med olika hushållssysslor.

Man sticker dock inte under stol med att man ser en framtid där de två grenarna av företagets satsning­ar kommer att slås ihop. Detta menar man kommer att bli en självklar ut­veckling som man vill ta ledningen i. Inte minst för att kunna slå sig in på den västerländska marknaden när den är redo för det.

Utformad för att manipulera våra känslor

Enligt Lee är de kulturella skillna­derna mellan västerlandet och Kina stora, något som styr marknadsföringen av de humanoida robotar­na. Medan man ogillar att tala om sex i Kina, där det råder en konser­vativ kultur, är marknaden för sex­dockor och även de alltmer avan­cerade sexrobotarna ändå mycket större där än i Tyskland, Japan och USA tillsammans.

Det finns enligt honom en sorts estetisk skillnad i vad man fokuserar på när man presenterar utveckling­en. I Kina tävlar robotföretagen om att fokusera på serviceyrken och de humanoida robotarna presenteras som lyxprodukter som kommer att förbättra vardagen för privata an­vändare – först om flera år förväntas de ta fler produktions- och industri­arbeten.

I Väst marknadsförs de i stället främst som industriprodukter som ska underlätta för arbetare och före­tag, först därefter ska de introduce­ras till privatmarknaden som lyxpro­dukter.

Den humanoida roboten Ameca utvecklas av företaget Engineered Arts och är tänkt att användas i vård- och serviceyrken och ska kunna kommunicera och läsa av känslor. Foto: EA

 

En studie som genomfördes av forskare vid Genuas universitet och det italienska teknikinstitutet visade till exempel att medan icke-humanoida robotar endast ses som objekt, uppfattas de humanoida ro­botarna ofta som ”människoliknan­de” och tillskrivs mänskliga egen­skaper. Finska forskare har kunnat visa att människor får samma sorts emotionella reaktioner när vi möter ”ögonen” hos en humanoid robot, om dessa påminner om människors, som när vi möter ögonen hos andra människor. Andra studier visar att människor lätt utvecklar empati för just humanoida robotar när dessa liknar oss till form eller beteende.

Detta är såklart något som techföretagen känner till väl. Robotar som vi känner empati för och som inte skrämmer oss är mycket lättare att sälja in.

”Robotrevolutionen” kommer till skillnad från hur den presenteras i många former av science fiction sannolikt inte att sluta i ett våldsamt maktövertagande, i alla fall inte om vi inte uppnår en på riktigt självmed­veten superintelligent AI som blir fientlig mot oss. Däremot finns det många oroväckande tecken på att det ändå kan bli en mycket skadlig utveckling för mänskligheten.

Vi vet trots allt väldigt lite om hur hela samhällets välmående kommer att påverkas när vanliga människor erbjuds en produkt få kommer att vilja vara utan – men som samtidigt kan ersätta dem på nästan alla plan, både på jobbet och i hemmet.

Några ledande aktörer

Teslas Optimus

Optimus Gen 2 har elektriska motorer och en stor grad av rörlighet ämnad att efterlikna en människas. Den är utrustad med avancerad finmotorik som låter den montera små komponenter, trä en nål, stryka kläder och plocka upp ägg utan att krossa dem. Den använder samma teknik som Teslas självkörande bilar för att analysera omgivningen.

Optimus är den robot som är närmast en lansering. Tesla vill tillverka 10 000 robotar redan i år och börja använda dem i stor skala i sina egna fabriker. I början av nästa år ska de ut på marknaden. Foto: Tesla

Specifikationer:

  • Höjd: 1,73 meter
  • Vikt: 57 kg
  • Lyftkapacitet: 68 kg
  • Rörelsehastighet: 8 km/h.
  • Drift/Drifttid: Batteri, drifttid är ej offentligt, men uppges av Tesla vara ”flera timmar”.

Boston Dynamics Atlas

Atlas har elektriska motorer som ger den en hög grad av styrka och rörlighet. Den har kapacitet att genomföra även avancerade mänskliga rörelser och har i testuppvisningar visat sig kapabel till akrobatiska konster, gå, springa och självständigt resa sig från liggande position.

Boston Dynamics har en hel del erfarenheter genom att ha tagit fram olika robothundar, varav de senaste modellerna används inom en rad civila och militära områden. Deras humanoida robot Atlas använder elektriska motorer för att röra sig och klarar att hoppa runt och resa sig själv. Foto: Boston Dynamics

Specifikationer:

  • Höjd: 1,5 meter
  • Vikt: 89 kg
  • Lyftkapacitet: ej offentligt
  • Rörelsehastighet: 9 km/h
  • Drift/Drifttid: Batteri, drifttid är ej offentligt

Figure AI:s Figure 02

Figure 02 har elektriska motorer och flera leder med stora vridmoment som gör att den kan utföra mänskliga rörelsemönster som att gå, klättra samt ett flertal arbetsmoment vid produktionsanläggningar.

Figure 02 presenteras som en medhjälpare i både hemmet och industrin. Man förklarar utseendet med att människan utformat samhället för att användas av människor, och då är det logiskt med en människoliknande robot. Foto: Figure AI

Specifikationer:

  • Höjd: 1,6 meter
  • Vikt: 70 kg
  • Lyftkapacitet: 25 kg
  • Rörelsehastighet: ej offentligt
  • Drift/Drifttid: Batteri på 2,25 kWh – drifttid är ej offentligt.
Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Illuminatorden, ett ansikte med många masker

🟠 BOKRECENSION Illuminatorden har de senaste årtiondena stått alltmer i centrum för diskussionen runt hemliga ordnar. Dess grundande 1776 är historiskt belagt, men vad som sedan har hänt med den är mer oklart. I denna bok, späckad med fakta, resonemang och hypoteser, tecknar den välmeriterade amerikanske journalisten Jim Marrs (1943–2017) en bred översiktsbild över de hemliga sällskapens historia och idévärld. Författaren har arbetat utifrån ett mycket stort källmaterial, och är inte rädd för att ställa upp djärva teorier. Mycket av det citerade källmaterialet är verkligen häpnadsväckande.

Förnedrings-TV, men av andra skäl

🟠 KULTUR På Sergels torg, som i sig utgör en del av en större brutalistisk våldtäkt av Stockholms stadsbild, hänger nu en madrass av brons över ett metallräcke. Den ska påminna oss överlevande om en massaker som Sveriges politiker för inte så länge sedan möjliggjorde på en gata i närheten. Men den falska finkulturen upphör inte vid konstmadrassen som snart lär bli nedklottrad. Dödsoffrens anhöriga ska också förnedras i direktsändning.

Litiumbatterier: Från dröm till verklighet

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Litium har fått smeknamnet ”2000-talets olja” och är bland annat grunden för batteriteknik för elfordon. Utnyttjandet av denna resurs är orsakar dock miljömässiga och sociala skador. När det gäller reserverna är de ojämnt fördelade geografiskt och begränsade, vilket ger nytt liv åt de geopolitiska spänningarna, vilket vi tidigare har sett när det gäller olja.

Tre historiska svenska kyrkor

🟠 Inför kyrkovalet i september månad är det lämpligt att fräscha upp kunskaperna i svensk kristen historia, dessutom även att förmedla dessa till den yngre generationen, ty skolorna i dagens Sverige har ofta, dock inte alltid tack och lov, andra prioriteringar. Undertecknad ber att få presentera tre kända och för vissa kanske okända kyrkor i Sverige.

Annonser

Det finns ett stort utbud av online-casinon, inklusive sådana som opererar utan svensk licens – casino utan svensk licens är en viktig aspekt att beakta.

När man undersöker online-spelalternativ, är det relevant att notera att det finns casino utan spelpaus, som fungerar under andra regleringar.

Spela på – casino utan svensk licens här.

En del online-casinon är inte registrerade under den svenska licensen – casino utan licens kan ha olika spelutbud och regler.

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.