Jägmästarens välskötta tallskog. Foto: Nya Tider
RECENSION

Recension: äganderätt eller tjänstemannadespoti i skogen?

PappersupplaganNya Tider v. 36

Boken Attacken mot äganderätten, med undertiteln Gäller inte grundlagen i skogen? En betraktelse från Bergs­lagen, är författad av kvartetten Karl Hedin, Peter Wigert, Johan Gull och Björn Törnvall, och utgör en stark partsinlaga i en för landet viktig fråga som skarpt delar befolkningen som lever nära skogen från storstädernas mestadels teoretiska miljöaktivister.

Publicerad: 5 september, 2020, 12:47

Brukad och skyddad skog

Barrskog är Sveriges helt dominerande naturtyp och täcker 69 procent av landets yta. Två tredjedelar av skogen brukas aktivt. Författarna menar att 31 procent av skogsytan är ”skyddad”, men då räknar de även med praktiskt obrukbara tallhällmarksskogar och glesa myrskogar som ändå inte är tänkbara för uthålligt skogsbruk. Det är fyra procent som är formellt skyddad i form av nationalparker och naturreservat. Därtill kommer fyra procent så kal­lat ”frivilligt” skyddad skog, med bland annat nyckelbiotoper som inte får avverkas enligt miljöcertifieringssystemet FSC.

Bokens viktigaste budskap är att omfattande regelverk runt skogsbruket innebär stora och inte sällan oberäkneliga inskränkningar i äganderätten.

Hedin med flera vill dessutom räkna in så kal­la­de hänsynsytor till frivilligt skyddad skog. Det handlar om till exempel landskapsbevarande zoner av träd mot stora vägar eller vid sjöstränder, eller fiskvårdande skuggande ridåer runt bäckar, enstaka gamla eller döda träd, boträd eller träddungar som skydd för vilt eller någon sällsynt art. Eftersom det mesta ingår i FSC-reglerna menar författarna att hänsynsytorna knappast ens är frivilligt skyddade.

Ekonomiska förluster

Bokens viktigaste budskap är att omfattande regelverk runt skogsbruket innebär stora och inte sällan oberäkneliga inskränkningar i äganderätten. Den svenska skogen ägs till hälften av enskilda skogsägare som i generationer vårdat och brukat den. Skogsägarna är kompetenta att bruka skogen på ett produktivt, välskött och långsiktigt hållbart sätt, menar författarna.

De stora ytor som undantas från skogsbruk innebär för ägarna att betydande ekonomisk utkomst uteblir. Det innebär också råvarubrist för industrin och därmed utebliven samhällsekonomisk nytta. Tio procent av Sveriges export är skogsvaror, samtidigt kräver näringen jämförelsevis lite import (tre procent) och är alltså enormt viktig för Sveriges handelsbalans. Därmed är den också en viktig förutsättning för vårt allmänna välstånd. Ändå minskar skogsbruket.

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Åke Blomdahl

• samuelafugglas

Som vid så många andra övergrepp i skog och jordbruksärenden är det endast staten och det allmännas intressen som lagstiftningen avser att skydda.
    Att skydda den enskilde medborgaren läser vi aldrig något om.
    Vad annars är ordet”ALLEMANSRÄTT” om inte ett vulgärsocialistiskt uttryck för kränkande och förnedring av den svenske medborgaren.

• Dacke

Det finns ingen skogsägare i landet som inte har känt av den socialisering av privata skogsegendomar? Det började under krigsåren 1939-45 där allemansrätten kom in som “lag” och den har utökats sedan dess. Idag bedrivs ett kommersiellt utnyttjande av de privata skogarna där bärplockning är den dominerade businessen. Då jag själv är skogsägare har jag erfarenhet av Skogsstyrelsens allenarådande rätt att avgöra om det kan avverkas, eller inte? Och orsaken heter – nyckelbiotoper! Har “någon” på Skogsstyrelsen, eller någon som inte vill att det avverkas, är det bara att slunga ur sig – nyckelbiotoper, för att det inte skall bli något avverkat. Det finns inga skogsbolag som går emot rekommendationer som utfärdats av Skogsstyrelsen. Det fanns en tid då Skogsstyrelsen “köpte” skogen på 50 år av det som skulle avverkas. Idag finns inga pengar till det, men det går fortfarande bra att ta till – nyckelbiotoper för att stoppa avverkningen.

Bland kungar och krigare – Fornnordiska sagor om härnadståg och krigaröden runt Östersjön

BOKRECENSIONMöt den fruktade krigarkungen Ragnar Lodbrok, den store Oden och följ krigaren Gånge-Rolf till Gårdarike. Det enda ni behöver göra är att slå upp någon av de tre volymerna av Fornnordiska sagor som har getts ut av AlternaMedia i samarbete med Lars Ulwencreutz. Detta samlingsverk är unikt i avseendet att det är den första kompletta samlingen av de nordiska fornaldarsagorna som getts ut på svenska.

Blodsådd – Att leva i ingenmansland

RECENSIONKaterina Janouchs senaste roman, Blodsådd, är en välskriven och gripande bok om livet i det ingenmansland som dagens Sverige har utvecklats till. Huvudpersonen är journalisten Dea Wilenius som efter ett brutalt våldtäktsförsök inser åt vilket håll det svenska samhället egentligen har utvecklats, men läsaren får även möta and­ra karaktärer som, på olika sätt, präglar berättelsen.

Arnstberg: Sverige är inte längre en demokrati

BOKRECENSIONSverige är inte längre ett demokratiskt land i ordets egentliga och ursprungliga mening. Detta är nog ett påstående som både kan anses provocerande och sorgligt, men inte desto mindre sant. Hur hamnade vi här, hur ser verkligheten ut, och vad händer härnäst? Hur är egentligen läget efter demokratin, och hur går man vidare? Så kan man formulera frågorna som utgör en röd tråd genom etnologen, professorn och debattören Karl-Olov Arnstbergs senaste bok Efter demokratin: Sju essäer.

Lennart Svensson om sin bok Ett rike utan like

Ett rike utan like behandlar Ynglingaätten till våra dagar på inte mind­re än 580 sidor. De finns att köpa på www.alternamedia.se ”Sverige finns. Och etniska svenskar finns.” Så inleder Lennart Svensson sin bok Ett rike utan like – Sveriges historia. ”Det här är de etniska svenskarnas historia”, säger Svensson i en intervju med Nya Tider.

Hur ska det gå för gamla Sverige?

BOKRECENSIONÅret är 2027. Under det senast tiotalet år har motsättningar stegvis byggts upp mellan Sveriges muslimska minoriteter och resten av samhället. Det finns nu 284 så kal­la­de ”utanförskapsområden” som i praktiken är självstyrande muslimska enklaver där sharialagar råder. Muslimer ställer allt högre krav på ekonomiska bidrag och särbehandling. Inte minst kräver de utökad anhöriginvandring. Politikermajoriteten svarar undfallande i hopp om att blidka muslimerna, men kraven fortsätter att växa.

Därför bör Sverige lämna EU

BOKRECENSIONValet till EU-parlamentet är passerat och den politiska maktordningen består, även om också rösterna som utmanar Bryssels maktanspråk har vuxit. Mark Brolin kom lägligt inför valet ut med en bok vars argumentation sträcker sig långt bortom dagspolitiken och bland annat förklarar varför det är svårt att ändra EU inifrån.

Rockefeller – En klimat-smart historia

BOKRECENSIONJacob Nordangård har undersökt Rockefellerklanens politik och agerande under nästan 150 år och fem generationer. Resultatet är boken Rockefeller – En klimat­smart historia, som släpptes på Earth Day den 22 april. Nordangård visar att familjen Rockefeller sedan lång tid tillbaka agerat ytterst välplanerat och målmedvetet. Det handlar om mycket mer än att tjäna ofattbart mycket pengar. På den här nivån är pengar inte längre målet. Pengar är däremot ett redskap för att få makt – stor makt – om möjligt världsherravälde.

Bilden av verkligheten av Katerina Janouch

INRIKESDen populära författaren Katerina Janouch har utkommit med en ny bok. Bilden av verkligheten kan ses som en årskrönika för 2018, men är mer än så. Det är en personlig skildring av en lång rad fenomen i dagens Sverige med tillbakablickar på det gamla Sverige. Boken är en fristående fortsättning av succéboken Bilden av Sverige och är precis som den indelad i ett kapitel för varje månad. Varje kapitel inleds med ett för månaden aktuellt nyord som belyser den absurda situationen i Sverige.