Jägmästarens välskötta tallskog. Foto: Nya Tider
RECENSION

Recension: äganderätt eller tjänstemannadespoti i skogen?

PappersupplaganNya Tider v. 36

Boken Attacken mot äganderätten, med undertiteln Gäller inte grundlagen i skogen? En betraktelse från Bergs­lagen, är författad av kvartetten Karl Hedin, Peter Wigert, Johan Gull och Björn Törnvall, och utgör en stark partsinlaga i en för landet viktig fråga som skarpt delar befolkningen som lever nära skogen från storstädernas mestadels teoretiska miljöaktivister.

Publicerad: 5 september, 2020, 12:47

Brukad och skyddad skog

Barrskog är Sveriges helt dominerande naturtyp och täcker 69 procent av landets yta. Två tredjedelar av skogen brukas aktivt. Författarna menar att 31 procent av skogsytan är ”skyddad”, men då räknar de även med praktiskt obrukbara tallhällmarksskogar och glesa myrskogar som ändå inte är tänkbara för uthålligt skogsbruk. Det är fyra procent som är formellt skyddad i form av nationalparker och naturreservat. Därtill kommer fyra procent så kal­lat ”frivilligt” skyddad skog, med bland annat nyckelbiotoper som inte får avverkas enligt miljöcertifieringssystemet FSC.

Bokens viktigaste budskap är att omfattande regelverk runt skogsbruket innebär stora och inte sällan oberäkneliga inskränkningar i äganderätten.

Hedin med flera vill dessutom räkna in så kal­la­de hänsynsytor till frivilligt skyddad skog. Det handlar om till exempel landskapsbevarande zoner av träd mot stora vägar eller vid sjöstränder, eller fiskvårdande skuggande ridåer runt bäckar, enstaka gamla eller döda träd, boträd eller träddungar som skydd för vilt eller någon sällsynt art. Eftersom det mesta ingår i FSC-reglerna menar författarna att hänsynsytorna knappast ens är frivilligt skyddade.

Ekonomiska förluster

Bokens viktigaste budskap är att omfattande regelverk runt skogsbruket innebär stora och inte sällan oberäkneliga inskränkningar i äganderätten. Den svenska skogen ägs till hälften av enskilda skogsägare som i generationer vårdat och brukat den. Skogsägarna är kompetenta att bruka skogen på ett produktivt, välskött och långsiktigt hållbart sätt, menar författarna.

De stora ytor som undantas från skogsbruk innebär för ägarna att betydande ekonomisk utkomst uteblir. Det innebär också råvarubrist för industrin och därmed utebliven samhällsekonomisk nytta. Tio procent av Sveriges export är skogsvaror, samtidigt kräver näringen jämförelsevis lite import (tre procent) och är alltså enormt viktig för Sveriges handelsbalans. Därmed är den också en viktig förutsättning för vårt allmänna välstånd. Ändå minskar skogsbruket.

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Åke Blomdahl

Runmästarens hemliga regler och dolda budskap

BOKRECENSION: RunkalendernRunböcker finns det många av, men i Runkalendern tar Magnus Stenlund ett nytt grepp om det fornnordiska alfabetet. Han driver tesen att en runmästare redan på bronsåldern var i kontakt med Medelhavscivilisationerna, kanske de Joniska öarna, och med stor noggrannhet och enligt förutbestämda regler skapade dessa runor. De är långt mer än skrivtecken, utan berättar också mycket om de gudar och andra väsen som de symboliserar, ordnade i en vacker symmetri som på ett schackbräde.

Historisk djupdykning om Svea rikes regentlängder

BOKRECENSION: FRÅN ODEN TILL VASADe av oss som inte skolkade på historielektionerna har minnen från mellanstadiet då det tragglades kungar och drottningar från Gustav Vasa och framåt. Via drottning Kristina och ”Överste Gustafsson” till vår nuvarande kungafamilj, Bernadotte, som nu dessutom expanderar med några potentiella arvtagare per år. Amatörhistorikern Lars Ulwencreutz har tagit sig an det ambitiösa projektet att skriva om de regenter som kommer före Gustav Vasa. Här flätas historia och legend samman och för läsaren ända tillbaks till Oden, som enligt författaren var en riktig människa av kött och blod i en avlägsen forntid. Titeln på boken är talande nog Från Oden till Vasa – Svea Rikes regentlängder, 110 regenter på 1500 år.

The Great Reset – en ”konspirationsteori” skriven av World Economic Forum

RECENSIONBegreppet ”The Great Reset” lanserades under förra årets nedstängningar av samhället och en bok med samma titel var mystiskt nog färdig att tryckas redan i juli 2020, knappt fyra månader efter att hela Europa förvandlades till ett ödelandskap, där folk fick sitta inlåsta i sina hem. Då BBC så sent som den 22 november 2020 kal­la­de begreppet ”The Great Reset” för en ”konspirationsteori” – trots att boken fysiskt finns och går att köpa – så är det värt att titta närmare på vad som planeras för framtiden av mer eller mind­re dolda personer som samverkar med världens mäktigaste globalister. Ett litet axplock av alla deras planer redovisas i denna recension.

Personlig analys av ett Sverige i kris

BOKRECENSIONProfessor Karl-Olov Arnstberg har utkommit med boken Godhetstyranniet, där han på ett nyktert och pedagogiskt sätt analyserar de dogmer som styr dagens samhälle, och hur ”de goda” rättfärdigar sig själva och det skräckvälde de påtvingar sin omgivning. Underrubriken lyder ”Om makt och vanmakt i Sveriges offentlighet”.

När araber tog slavar på Island

BOKRECENSION I romanen Turkräden riktar författaren Mats Röyter ljuset mot sommaren då arabiska pirater landsteg på Island för att där röva bort män, kvinnor och barn som skulle säljas som slavar i Nordafrika. Det är en historia värd att berättas, inte minst i en tid då européer demoniseras och utmålas som de enda som skapat lidande i världen.

Sverige sett med finska ögon

BOKRECENSIONVad händer i vårt land? Finns det någon röd tråd bakom de braskande rubrikerna som möter oss varje dag på tidningarnas löpsedlar? Läraren och rektorn Henrik Paetau, bosatt i Finland, har i boken Sverige – Den märkliga grannen i väster gjort ett försök att hitta en sådan. Han observerar och kommenterar olika samhällsområden såsom skolan, politiken, Sverigebilden utomlands och han har även ett kapitel om sina minnen av ett Sverige som var.

Den globala statskuppen

KULTUREn självutnämnd elit av världens allra rikaste har sedan mer än ett århundrade arbetat för att skapa en global planekonomi, som de menar behövs för att rädda oss från oss själva. Med hjälp av coronakrisen har de flyttat fram sina positioner. Jacob Nordangård varnar i sin senaste bok för att en teknokratisk diktatur håller på att ta makten under filantropisk förklädnad. De lovar oss hälsa, rättvisa och att rasism och naturförstörelse får en ände, men till priset av att vi underkastar oss totalitär övervakning.

Thoralf Alfsson berättar om sina år i SD – från riksdagsinträde till uteslutning

BOKRECENSIONRECENSION: I boken Mina politiska fighter, med underrubriken ”Jag var inte naiv!”, skriver den tidigare SD-politikern och riksdagsledamoten Thoralf Alfsson om sina erfarenheter av att arbeta för ett parti som alltid motarbetats av olika delar av etablissemanget. Läsaren får också en bild av riksdagens arbete inifrån, liksom av det parti som kom att utesluta honom.