Bokrecension

Recension av boken ”Muhammeds flickor”

Lars Hedegaards bok Muhammeds flickor radar upp citat ur Koranen, men ger en enögd och tillrättalagd bild. Den verkliga världen och konflikterna i den har mycket litet att göra med beskrivningarna i den nya islamkritiska boken.

Publicerad: 26 juni, 2014, 07:27

Omslaget till Lars Hedegaards bok "Muhammeds flickor".

Omslaget till Lars Hedegaards bok ”Muhammeds flickor”.

Islam har hos en del blivit symbolen för det mångkulturella gisslet i västvärlden. Slöjor och moskéer är dess iögonfallande symboler. Kritik av invandring av främmande kulturer är dessutom till stora delar förbjudet enligt ny lagstiftning, vilket gör att en del då väljer att rikta in sig på religion i stället. Den senaste boken på detta tema är Muhammeds flickor, där kvinnans roll utgör den röda tråden, men hela kapitel vigs åt ämnen som slaveri och islams krigiskhet.

Boken samlar citat ur Kora­nen och Haditerna, textsamlingar om profeten Muhammeds liv och yttranden, med vilka författarna vill belägga hur kvinnofientlig islam är. Det är en argumentationsskrift mot islam – inte bara valda grenar inom islam, utan hela islam. Citaten kommer säkerligen att användas framöver i den svenska debatten. De är korrekta, det står troligen så i Koranen och Haditerna, men det intellektuellt oärliga är att Hedegaard inte tar med citat som pekar i en annan riktning – att Muhammed hjälpte till med hushållsarbetet till exempel.

Visst är det så att kvinnor trakasseras i invandrartäta områden i Sverige – i synnerhet om de ser svenska ut – men detta är en ”kulturkrock” större än bara islam. Det finns många kulturer i stora delar av Afrika, Mellanöstern och Asien som har en helt annan syn på kvinnans roll och vad som är anständigt än vad som gäller i västvärlden – många av dessa är inte muslimer.

Likaså finns det muslimska länder där det till och med är förbjudet att till exempel bära slöja på offentlig plats, där det främsta exemplet är Turkiet.

Visst är det så att de män som söker efter stöd att förslava kvinnor kan finna det i Koranen, precis som Hedegaard pekar på, men om de inte varit muslimer hade de hittat något annat. Det finns folkgrupper i Mellanöstern som inte är muslimer, men ändå upprätthåller en stark patriarkal struktur.

Att som Hedegaard blanda kulturella uttryck och tillskriva dem islam, som till exempel hedersmord som inte har stöd i islam, men som däremot förekommer hos flera kulturer oavsett religion, är helt enkelt inte intellektuellt hedervärt.

Lyfter man blicken till vad som händer globalt – där en stor del av orsaken till den muslimska invandringen till Sverige finns – blir indelningen i muslimer och icke-muslimer meningslös. Muslimska Hizbollah skyddar befolkningen i kristna byar i Syrien från att slaktas av jihadister som beväpnas av väst. Saudiarabien, västvärldens främsta allierade i regionen, är en diktatur styrd av en wahhabitisk sekt som även andra muslimer tycker är extrem. Där får kvinnor inte köra bil eller vistas utomhus utan manlig övervakare. De jihadister som i detta nu intar stad efter stad i Irak och mördar civilbefolkningen är sponsrade av Saudiarabien, som de delar religiös övertygelse med. Mot dem står styrkor från Iran, västvärldens förmenta fiende.

Vill man ha en uppräkning av påbud om förtryck och våld kan man läsa Hedegaards bok. Med samma metodologi skulle man dock kunna plocka valda delar ur till exempel Gamla testamentet och få ihop ett liknande hopkok.

Vávra Suk

Ulf Lundell – den siste arbetarklasshjälten

KULTURUlf Lundell, 71, är en av Sveriges mest omtyckta och produktiva artister. SVT har nyligen visat en dokumentärfilm om den svenske ikonens liv. I denna krönika reflekterar Karl Mikael Larson över Lundells avtryck på den svenska kulturen.

Volvos dramatiska överlevnad

BOKRECENSIONSaab lades ned, men Volvo överlevde. Detta är känt för alla som hängt med i nyheterna de senaste åren. Detta är svensk bilindustri i ett nötskal, en avgörande aspekt av svensk industriell nutidshistoria. Gemensamt för båda märkena var att man måste söka utländska samarbetspartners samt gå upp i kvalitet, bli ”premiummärken”. Långt om länge lyckades, som vi nu vet, Volvo med det. Men det krävdes en kinesisk entreprenör för att det hela skulle ros i hamn. Nya Tider har läst två böcker om Volvo.

Pat Buchanan skissar hoten mot vår civilisation

BOKRECENSIONI boken Suicide of a Superpower: Will America Survive to 2025? sveper Buchanan med en klarsynt överblick över USA:s utveckling, Europas avsteg från de traditionella värderingarna och den övriga världens förändringar framför allt i fråga om demografi. Att boken kom ut för några år sedan har bara låtit tiden stärka Buchanans teorier om en degradation av den europeiska civilisationen.

Hur såg julfirandet ut på 1800-talet?

JULHISTORIAJULHISTORIA: I dag förknippar kanske inte så många julen med firandet av det nyfödda Jesusbarnet som kom till jorden för att frälsa mänskligheten. Högtiden har blivit mer av en familjefest med god mat, julklappar och Kalle Anka. Det sekulära samhället har mer och mer trängt undan firandet både av Jesu födelse och de lite mer vidskepliga traditioner som var vanliga förr, och som ofta dateras till långt innan det kristna julfirandet var påtänkt. Julen var oerhört viktig förr och man lade stor vikt vid de olika förberedelserna inför julfirandet.

Vikingatidens gudar lever kvar

KULTURVår historia är på något sätt närvarande i bakgrunden för dagens samhälle, kulturen och människorna. För det mesta tänker nog inte gemene man så mycket på det i vardagen. Det är först då frågan ställs om vårt kulturarv, som vi kanske reflekterar över varifrån vi kommer och vad vi har med oss på resan.

Ny bok: förslag för att vända Sveriges tragiska utveckling

BOKRECENSIONReceptbok för svenskt nytänkande tar den tidigare kommunchefen och juristen Tommy Ulmnäs steget vidare, från de samhällsproblem han identifierat i tidigare böcker, till att presentera lösningar på dem. Boken är mer av ett politiskt manifest, än ett antal råd om hur den enskilde medborgaren kan agera. I korta kapitel går Ulmnäs igenom de områden han vill omvandla i grunden, från journalistikens villkor till skolan, med målet att svensken ska återfå sin självständighet.

Legendarisk tidskrift hyllas

KULTURHäpna! Detta, inklusive utropstecken, var namnet på en svensk science fiction-tidskrift. Den utgavs 1954-1965 och hann utkomma i mer än hundra nummer. Den präglade en hel generation svenska sf-läsare och författare. Nu har det utgetts en antologi som samlar noveller från tidskriften samt presenterar den ur olika synvinklar.

Runar Søgaards liv bakom rubrikerna

KULTURI sin självbiografi ger den tidigare predikanten sin version av inte bara äktenskapet med sångerskan Carola Häggkvist, utan berättar även om andra händelser som genom åren har skapat rubriker. Boken ger också en bild av hur det är att vara föremål för mediernas uppmärksamhet i decennier, ett rampljus som inte alltid varit av godo.