Mannen som lekte med elden. Foto: Stillbild Youtube

Recension av filmen Mannen som lekte med elden

Regi av Henrik Georgsson. ”Mannen som lekte med elden” är en biografisk skildring av journalisten och författaren Stieg Larssons liv och gärning, som främst omfattar grundandet av stiftelsen Expo och som upphovsman till Milleniumtrilogin.
Stieg Larsson spelas av Emil Almén. Foto: Stillbild Youtube

Den 1 oktober skrev Expressens välkände krönikör Lars Lindström att alla SD-väljare borde se den nya filmen Mannen som lekte med elden. Eftersom jag själv röstar på SD, tänkte jag ge den en chans. Filmen handlar om Stieg Larsson, och även om jag själv aldrig varit vidare förtjust i hans politiska ställningstaganden så ville jag se den för att få en uppfattning om hans författarskap. Det måste ju sägas vara rätt imponerande med över 90 miljoner sålda böcker internationellt.

I filmen tar man tidigt upp Stieg Larsson politiska ställningstaganden och hur mycket han präglades av sin morfar, en betrodd man i trakten som i politiskt hänseende låg kraftigt till vänster och även var starkt drivande emot nazismen under 1930- och 1940-talet. Hans morfar tog hand om Stieg då hans föräldrar var väldigt unga när de skaffade honom och inte själva kunde ta hand om sin son. Hans uppväxtår tycks ha varit lyckliga.

Stieg Larsson var en av grundarna av Expo. Foto: Stillbild Youtube

Mycket mer personlig än så blir inte dokumentären. Snabbt börjar det talas om Expo och hans kamp emot nazismen. I ett tidigt skede i filmen har regissören klippt ihop ett montage om ”högerextremism”, där Motgift-profilen Magnus Söderman, NMR:s ledare Simon Lindberg och SD:s partiledare Jimmie Åkesson visas i en snabb bildserie. Så börjar filmen nästan enbart handla om Stiegs politiska åsikter. Expo lyfts fram som en tidning som verkar för demokrati. Intervjuer med Daniel Poohl och Tobias Hübinette avlöser varandra, och Anna Lena Lodenius, som en i sammanhanget frisk fläkt, kommer med mer trovärdig information om tidningens första år.

Vad som är skrämmande men också lite komiskt är det faktum att Expo i filmen tillstår att de sysslar med åsiktsregistrering, vilket de tidigare så starkt dementerat. I filmen används det snarast som ett skrytobjekt. Tidiga journalister och medarbetare vid Expo berättar hur Stieg fotat människor vid nationalistiska sammankomster, hur han till och med visste små detaljer om en enskild nationell aktivist, ”ända ner till skonumret” som en kvinnlig tidigare Expo-medarbetare formulerar sig. Samtidigt som man stoltserar över denna åsiktsregistrering är Anna Lena Lodenius chockad över att nationella personer tog bilder på dem själva vid ett möte på ett ABF-hus i Stockholm. Introspektionen över de egna handlingarna är således skrattretande låg.

I övrigt anser jag att filmen var lite av en besvikelse. Den är i och för sig välgjord när det gäller filmning, foto och arkivmaterial. Men lyckas filmen verkligen penetrera pudelns kärna om vem Stieg Larsson egentligen var som person? Nej, absolut inte. Filmen skrapar knappt på ytan av personen Stieg Larsson. Filmen innehåller nästan enbart hyllningar av honom. Man kunde också ha hoppats på en mer utförlig beskrivning av hans författarskap och var han fick den Kafkaeska verklighetsbild ifrån som präglar Milleniumtrilogin i så hög grad. För oss som verkligen gillar Larsson som författare men inte är förtjusta i hans politiska ställningstaganden, blir filmen en stor besvikelse. Den är i högre grad en reklamfilm för Expo än en dokumentär om personen Stieg Larsson.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.nu) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Ej redaktionellt material

Tänk på att du är juridiskt
ansvarig för dina kommentarer

Läs även:

Jihadistarmén landstiger i Göteborg

Jihadistarmén landstiger i Göteborg

🟠 Recension av böckerna Perfekt storm och Landet som ingen ägde av Arne Weinz Många uppskattar romaner med textlig lättillgänglighet inklusive eventuellt förekommande undertoner, psykologiska dimensioner och mångfacetterade orsakssamband. Alla författare har inte förmågan att skriva med dessa kvaliteter men det har Arne Weinz. När jag började läsa Perfekt storm visste jag inte särskilt mycket om författaren men blev glatt överraskad och imponerad.

Runmästarens hemliga regler och dolda budskap

🟠 Runböcker finns det många av, men i Runkalendern tar Magnus Stenlund ett nytt grepp om det fornnordiska alfabetet. Han driver tesen att en runmästare redan på bronsåldern var i kontakt med Medelhavscivilisationerna, kanske de Joniska öarna, och med stor noggrannhet och enligt förutbestämda regler skapade dessa runor. De är långt mer än skrivtecken, utan berättar också mycket om de gudar och andra väsen som de symboliserar, ordnade i en vacker symmetri som på ett schackbräde.

The Great Reset – en ”konspirationsteori” skriven av World Economic Forum

🟠 Begreppet ”The Great Reset” lanserades under förra årets nedstängningar av samhället och en bok med samma titel var mystiskt nog färdig att tryckas redan i juli 2020, knappt fyra månader efter att hela Europa förvandlades till ett ödelandskap, där folk fick sitta inlåsta i sina hem. Då BBC så sent som den 22 november 2020 kal­la­de begreppet ”The Great Reset” för en ”konspirationsteori” – trots att boken fysiskt finns och går att köpa – så är det värt att titta närmare på vad som planeras för framtiden av mer eller mind­re dolda personer som samverkar med världens mäktigaste globalister. Ett litet axplock av alla deras planer redovisas i denna recension.

Personlig analys av ett Sverige i kris

Personlig analys av ett Sverige i kris

🟠 Professor Karl-Olov Arnstberg har utkommit med boken Godhetstyranniet, där han på ett nyktert och pedagogiskt sätt analyserar de dogmer som styr dagens samhälle, och hur ”de goda” rättfärdigar sig själva och det skräckvälde de påtvingar sin omgivning. Underrubriken lyder ”Om makt och vanmakt i Sveriges offentlighet”.

Nyhetsdygnet

Underhållande om Leninbesatt hotellägare

🟠 Kapitalister som hyllar Lenin? Ja, i Sverige finns en hotellägare som gjort sig känd för att vara ett stort fan av Lenin, som instiftade Leninpriset och som ekonomiskt stöttat Jan Myrdalsällskapet – Lasse Diding. Journalisten Per Nygren har skrivit underhållande om Diding och hittar många bisarra detaljer, men enligt Nya Tiders recensent missar Nygren, trots ett gediget grävande arbete, viktiga frågor som hade gjort boken mer relevant för allmänheten.

Studier av asteroid bekräftar – värd ofantliga 88 triljoner kronor

🟠 VETENSKAP Asteroiden 16 Psyche har enligt nya studier och värmemätningar konstaterats innehålla ofattbara mängder dyrbara metaller vars samlade värde vida överstiger jordens samlade BNP. Bara asteroidens järninnehåll skulle med dagens värde motsvara 88 triljoner kronor, en summa som skrivs med 18 nollor. NASA planerar att skicka sonder för att studera asteroiden år 2026 och upptäckten öppnar upp för framtida gruvdrift av asteroider för att täcka jordens samtliga mineralbehov – för all överskådlig framtid.

Vetenskapliga Nobelpris i klimatkampens tecken

🟠 Syukuro Manabe, Klaus Hasselmann och Giorgio Parisi delar på fysikpriset för sitt arbete med komplexa system – bland annat för att kunna modellera jordens klimat och den globala uppvärmningen. Samtidigt delar David Julius och Ardem Patapoutian medicinpriset för att ha identifierat receptorer som gör det möjligt för kroppens celler att känna temperatur och beröring. Kemipriset går till två forskare som utvecklat tekniker för att påskynda och kontrollera kemiska reaktioner. Benjamin List och David MacMillan delar priset för att ha utvecklat billiga, miljövänliga organiska katalysatorer.

”Spermageddon”: Kommer västvärldens människor att kunna fortplanta sig år 2050? – Hormonstörande ämnen pekas ut som ansvariga för drastisk nedgång i spermie- och äggkvalitet

🟠 För några år sedan kom en chockerande rapport om att spermiekvaliteten hos västerländska män sjunkit med nästan 60 procent mellan 1973 och 2011. Även testosteronnivåerna har visat sig vara minskande. Nu har forskaren bakom studien, doktor Shanna Swan, gett ut en bok om orsakerna, och pekar ut de hormonstörande ämnen som finns i allas vår vardag. Medan den uppmärksammats av internationella medier är det helt tyst om den i Sverige.

Mysteriet i Mörtnäs

🟠 Fredagen den fjärde mars 1932 hittades Adolf Fritiof Zetterberg och hans maka, Hilma Ulrika Zetterberg, samt fruns syster, Anna Kristina Hedström, ihjälslagna i Mörtnäsvillan i Värmdö kommun. Det råder än idag oklarheter om vad motivet till Mörtnäsmorden kan ha varit, olika uppgifter motsäger varandra och när utredningen återupptogs 1951 ändrades dessutom redogörelser påtagligt. Detta olösta trippelmord är därför ett av det mest gåtfulla i svensk kriminalhistoria.

Senaste numret

Nya Tider är den enda papperstidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Från april 2017 utkommer Nya Tider även med en nätupplaga varje vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

123 037 97 35