Projektet finansieras av Energimyndigheten och innebär att 48 000 elmopeder ska introduceras i Ghana. Avsikten är att kompensera för en del av de utsläpp som genereras av svenskarnas bilkörning.
– Svenska medel kommer framför allt att sänka priserna för eldrivna motorcyklar, de är inte konkurrenskraftiga just nu på marknaden, säger Sandra Lindström, chef på Energimyndigheten, till Dagens Nyheter.
Målet med projektet är att regeringen ska kunna tillgodoräkna sig en utsläppsminskning motsvarande 250 000 ton koldioxid till år 2030, vilket motsvarar 2 procent av förra årets utsläpp från svenskarnas bilkörning. Det blir drygt 400 kronor per ton utsläppsminskning – vilket är betydligt billigare än de cirka 700 kronor som det i genomsnitt kostade i EU:s utsläppshandel under 2024.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.