Caspar David Friedrichs (1774–1840) ”Två män betraktande månen”. Foto: Privat samling

Romantikens konstnärliga genombrott

KULTUR
Nationalmuseum visade fram till nyligen Romantiken – ett sätt att se. Det var en imponerande utställning med ett brett grepp över den period under 1800-talet som kommit att ges detta namn. Ämnet tycks ligga i tiden, vilket framgår av att det internationellt pågår, har pågått och kommer att pågå flera utställningar på samma tema.

Besökarna blir påminda om att romantiken började som en litterär och filosofisk rörelse, i mycket en kritik av upplysningstidens en­sidiga rationalitet. Katalogen i bokform be­rättar kort om den grupp som efter namnet på staden de flesta levde i blivit känd under beteckningen Jenaromantikerna. I ett av de mindre ut­ställningsrummen högläser Stina Ekblad via en skärm ur några av romantikens litterära klassiker.

Dessa romantiker och idealistiska filosofer reagerade mot upplysningstidens verklighetsförståelse och anspråk på absolut objektivitet. Istället kom man att betona de subjektiva och känslomässiga elementen i verklighets­uppfattningen.

Trohet mot naturens sanning var en grundläggande tanke inom romantiken och det är därför inte förvånan­de att landskap blev ett av de vanligaste motiven i den tidens måleri. De romantiska landskapen erbjuder ofta storslagna perspektiv över älskade hembygder, vyer från främmande länder eller rena fantasier utan verkliga fö­rebilder. Dramatiska berg, stormande hav och mäktiga skogar berör och har förmåga att locka fram känslor.

Nationalmuseum syftar till mer än att visa viktiga verk, man vill också bjuda på något av en upplevelse av romantiken. Den dunkla belysningen i de stora salarna, liksom den medvetet arrangerade hängningen, syftar till att ge en, enligt språkbruket från de senaste åren, ”im­mersiv” utställning. Detta lånord från engelskan betyder fördjupande, omslutande och uppslukande.

En ny typ av konst

Romantiken innebar också ett intresse för främmande kulturer, som ansågs fascinerande och värdefulla i sig själva. Denna inställning bidrog till att folkslagskunskap (Völkerkunde), vad vi numera kallar etnografi, under samma tidsepok etablerades vid tyska universitet.

Ett nytt sätt att se på konst utvecklades. Man förstod att ett konstverk går utöver och undflyr konstnärens egna avsikter, kontroll och begriplighet. Till bildkonstens landvinningar under romantiken hör att verken får många skilda format och varierat innehåll. Nya konsttek­niker lanserades. Romantik är inte bara sentimentalitet, dess bilder är mer än tidigare symbolfyllda.

Peder Balke (1804–1887), ”Månbelyst vy över Stockholm”. Foto: The Gundersen collection/ Morten Henden Aamot

 

Nationalmuseum understryker att romantiken inte bara är en förgången historisk epok, utan en typ av konst som vi även ofta möter i vår tid. Representerade i utställ­ningen är bland andra Ola Billgren (1940–2001) och de fortfarande verksamma Paul Fägerskiöld och Sixten San­dra Österberg, i vars verk man finner romantiska inslag. Ett exempel är bilder av granar.

Det gemensamma för den mycket sammansatta rörel­se som kommit att kallas romantiken är dess fascination inför fenomen som naturen, folksjälen, det primitiva, det exotiska och det sköna. Hos människan är det fantasin, drömmen, det undermedvetna och det andligt-mystiska som intresserar. Rörelsen levde av mänskliga förmågor som längtan, känsla och intuition. Den kännetecknas av antik-och genidyrkan, hjältekult och individualism.

Storslagna nationella landskap

Tyska romantiker verksamma i Rom i början av 1800-talet anknöt till en äldre tradition av landskapsmåleri och reformerade den. De var anhängare av föreställ­ningen att bara den som känner ett landskap sedan länge kan skildra det på ett genuint sätt. En inspiratör bakom denna tanke var prästen, språkforskaren och filosofen Johann Gottfried von Herder (1744–1803), som menade att varje plats hade sitt unika värde, skapat av tradition, religion, klimat, natur och historia.

Herders typ av naturorienterad och kulturell natio­nalism kom före den politiska nationalismen. Det är knappast en tillfällighet att romantiken utvecklades mot bakgrund av napoleontidens krig och erövringar, vilka väckte känslor av nationell samhörighet hos de folk som drabbades. Motiv som ruiner av medeltida borgar, stor­slagna katedraler och illustrationer till gamla mytologis­ka berättelser föregriper i viss mån det senare national­romantiska historiemåleriet.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Det Konstmuseet inte vill se

Det Konstmuseet inte vill se

🟠 KULTUR Konst kan, som vi vet, ha flera lager av betydelser. I fallet med Dick Bengtsson blir det lite extra avancerat. Faktiskt så pass avancerat att galleriet som ställer ut honom censurerar hans konst. Och inte nog med det. En samtida konstnär som säger att hon kan prata med de döda citerar honom från andra sidan, och aktivistiska kulturprofiler tillskriver honom ideal han aldrig ställt sig bakom. En besynnerlig gravskändning av ett unikt konstnärskap pågår i Stockholm fram till mitten av september.

Läs även:

Guldbaggegalans förfall

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Det Konstmuseet inte vill se

Det Konstmuseet inte vill se

🟠 KULTUR Konst kan, som vi vet, ha flera lager av betydelser. I fallet med Dick Bengtsson blir det lite extra avancerat. Faktiskt så pass avancerat att galleriet som ställer ut honom censurerar hans konst. Och inte nog med det. En samtida konstnär som säger att hon kan prata med de döda citerar honom från andra sidan, och aktivistiska kulturprofiler tillskriver honom ideal han aldrig ställt sig bakom. En besynnerlig gravskändning av ett unikt konstnärskap pågår i Stockholm fram till mitten av september.

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Kallmurar

Kallmurar

🟠 KULTUR När människan blev bofast och började bruka jorden uppstod ett behov av att hägna in de områden som var åkrar och betesmarker. Murar och gärdsgårdar behövdes för att markera gränser och ge ett nödvändigt skydd mot vilda djur och andra inkräktare.

Åsle Tå

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Jättevargen ylar igen

🟠 Forskare: Första utrotade djuret återskapat Tre jättevargar påstås vara de första återskapade exemplaren av en utdöd djurart. Företaget bakom kritiseras dock för att presentera genmodifierade hybrider, som bara delvis har de utdöda generna, men samtidigt visar deras tekniska framsteg att det är möjligt att återskapa arter – men även att genmodifiera människor.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.