<strong>Roparrörelsen</strong> var aktiv under mitten av 1800-talet då främst barn och unga ställde sig upp och predikade. En del ansåg att predikningarna och synerna var ett resultat av Mjöldrygeförgiftning, en svampparasit som kunde förekomma i rågen och som är halucinogen.

Roparrörelsen

Märkliga händelser utspelade sig under några år på 1840-talet, framför allt i Småland och Västergötland, men även i Närke och Värmland. En säregen religiös rörelse som kom att bli kallad Roparrörelsen växte fram, där framför allt barn fick syner och började predika. Ett gudomligt tecken, menade en del – mjöldrygeförgiftning, hävdade de mer skeptiska.

Människor har predikat i alla tider. Det som gjorde Roparrörelsen så annorlunda var att de flesta ”predikanter” var barn och ungdomar, mestadels flickor och kvinnor. Det var fattiga och olärda människor och nästan alla kom från skogs- och landsbygden. Gemensamt för dem var att de upplevde att de inte kunde tiga, de kände ett inre tvång att ropa ut sitt budskap (därav namnet Roparrörelsen). De beskrev det själva som en ”oemotståndlig drift” att ”predika bättring och omvändelse genom att avstå från en flärdfull livsstil och alkohol”. Det var inte ovanligt att talen åtföljdes av skakningar och andra fysiska yttringar.

Man kan läsa i Klas Olofssons bok Folkliv och folkminne att ”små barn, som nätt och jämt kunde tala, klängde sig upp på stolar och pallar, på tuvor och stenar… På långt håll hörde en små barn stå uppe på kullarna och skallra och ropa”.

En smittande rörelse

Hur började då det hela? Det första kända ”roparefallet” är förmodligen Lisa Andersdotter från Hjälmseryd socken i Småland. Aftonbladet skrev den 3 maj 1842: ”Den 29 september… började hon frivilligt att sjunga, vilket sedan varade hela dagarna igenom, att hon, som hon själv säger, knappt fick äta därför… Ett par veckor senare påkom det henne en gång att hålla andeligt tal… men predikade aldrig när hon var ensam”.

Den då 16-åriga flickan predikade för större och större folksamlingar, men slutade som ropare sex månader senare. En nära granne till henne, den 13-åriga Maria Svensdotter, tog då vid. På det sättet spred sig Roparrörelsen, som även kallades predikosjukan, bland byarna.

Bland myndigheter och präster beskrevs rörelsen som ”smittosam”. När den mattades av i Småland spred den sig till Västergötland och senare även till Värmland och Närke.

Bland allmogen var roparna omtyckta, många kom och lyssnade till deras budskap som även innefattade profetiska budskap om Kristi snara ankomst och den ”yttersta domen”. Hundratals, ibland tusentals, kunde samlas kring en ”smittad” ropare. Människor tog sig till fots långa sträckor för att höra barnens predikningar.

Man uppskattar att det under tidsperioden 1841-1843 fanns många tusen ropare. Bara i Västergötland vet man att det fanns 2 000-3 000 personer som ropade ut sitt budskap.

Så här kunde det låta när en fyraårig flicka från Rydaholms socken predikade: ”Kära själar, gören bättring, tiden är kort. Kära själar, gån upp på Golgata berg, där ligger våra bröllopskläder… Tron I icke Bibeln så tron I icke våra rop. Om Jesus inte sagt mig vad jag skulle ropa, vad skulle jag kunna säga? Säg mig det?”

Barnens predikningar sades ha fått många positiva konsekvenser, det finns flera vittnesskildringar som berättar om att ”sederna förbättrats, synder, svärjande, supande, liderlighet övergivits”. Folk började tänka på sina levnadsvanor och tänkte lite extra när det kom till hur de behandlade sin nästa. Bäst att ta det säkra före det osäkra!

Ansågs sinnessjuka

Myndigheterna och prästerskapet var dock inte lika positiva. De smittade skulle till lasarettet för att botas. Yngre barn skulle behandlas med blodiglar och äldre barn skulle åderlåtas. I vissa fall utsattes roparna för ren tortyr, då de ansågs sinnessjuka och skulle behandlas därefter.

Tidningen Aftonbladet skriver den 23 februari 1842 att till och med militär skulle kunna komma att rekvireras för att ”ordna upp förhållandena”.

Skeptiker ansåg att barnen var förgiftade av svampparasiten mjöldrygan som kunde förekomma i rågen, särskilt under kalla och våta somrar som följde efter kalla vintrar och vid mulen och regnig väderlek under rågens blomningstid. Sådana väderförhållanden rådde just under dessa år. Det skulle förklara barnens syner och de fysiska symptomen, såsom skakningar och liknande, menade man. En del ansåg att kombinationen av mjöldrygeförgiftning och ett allmänt religionssvärmeri som florerade i Småland och Västergötland vid denna tiden utlöste roparrörelsen. Roparnas budskap handlade dock främst om Domedagen och att ”tiden är nära”, en förkunnelse som ännu knappt existerade vid denna tid.

Kristna grupper, exempelvis Sjundedagsadventisterna, förklarar i dag rörelsens uppkomst med att tiden var inne för detta budskap att förkunnas. Barnen var helt enkelt budbärare, som hade ett himmelskt budskap.

Startskott för väckelserörelser

Vilken förklaring man än har till hur och varför denna rörelse uppstod, så är det tydligt att den fick stor uppmärksamhet och bidrog till ett uppvaknande som fick betydelse för folkrörelsers och väckelserörelsers framfart. Det var folkets rörelse, pigornas, drängarnas och böndernas rörelse. Den uppstod i en tid när Sverige var fattigt. Alkoholmissbruket var utbrett, vilket förmodligen var en av de främsta orsakerna till fattigdomen. Det var husbehovsbränningens mörka tid. En stor del av årets gröda förvandlades till spritdrycker.

En utländsk diplomat yttrade dessa ord i början av 1800-talet: ”Söndrat, viljelöst, försupet och grundligen förödmjukat var Sverige, föraktat av sina grannar.”

Roparna predikade krafttag mot superiet och detta skapade nykterhet framför allt bland allmogen. Man kanske ska se deras budskap som ett svar på det som fanns djupt inne i folksjälen på den tiden: Hur ska vi komma bort från den här hopplösheten?

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Jag såg pjäsen som Moderaterna vill stoppa

Jag såg pjäsen som Moderaterna vill stoppa

🟠 KULTUR Det hör inte till vanligheterna att en teater som spelar en misshaglig pjäs hotas med slopade bidrag, men det skedde då Teater Tribunalen satte upp stycket ”Pang i bygden”. Den som ser pjäsen får sig till livs en underhållande fars som pedagogiskt förklarar problemen med DCA-avtalet.

Kejsarens nya medier

Kejsarens nya medier

🟠 KULTUR Nättidningen Kvartal har framställt sig som ett friskt alternativ till etablerad media. Men i en försåtlig intervju med den alternative mediaprofilen Nick Alinia lyser samma politiskt korrupta metodik igenom som präglat de svenska mediehusen i decennier. En viss typ av extremister framställs som oskyldiga offer, och förvrängda händelseförlopp återrapporteras som sanningar.

Förnedrings-TV, men av andra skäl

Förnedrings-TV, men av andra skäl

🟠 KULTUR På Sergels torg, som i sig utgör en del av en större brutalistisk våldtäkt av Stockholms stadsbild, hänger nu en madrass av brons över ett metallräcke. Den ska påminna oss överlevande om en massaker som Sveriges politiker för inte så länge sedan möjliggjorde på en gata i närheten. Men den falska finkulturen upphör inte vid konstmadrassen som snart lär bli nedklottrad. Dödsoffrens anhöriga ska också förnedras i direktsändning.

Döderhultarn firas i Oskarshamn och på Thielska galleriet

Döderhultarn firas i Oskarshamn och på Thielska galleriet

🟠 KONST I år är det 100 år sedan träskulptören ”Döderhultarn” avled. Kulturhuset i Oskarshamn har ett Döderhultarmuseum, där nära 200 av Döderhultarns träskulpturer visas. Under 2025 erbjuds där föreläsningar, teater, musik, workshopar, vandringar och andra evenemang. Thielska Galleriet på Djurgården i Stockholm visar några grupper av Döderhultarns snidade träfigurer i vitriner. Utställning har fått rubriken ”Liv och människor. Döderhultarn”. Några av de utställda figurerna ägs av galleriet, andra är inlånade.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Nedstigning i byråkratins helvete

🟠 BOKRECENSION Paul Carlbark var fram till juli 2023 lärare på högstadiet Ringsjöskolan i Höör, en idyllisk kommun mitt i Skåne. Då blev han avskedad, efter en incident två månader tidigare. Han hade då arbetat i 17 år som legitimerad lärare i engelska och svenska. Vad som hände var att Carlbark blev fysiskt angripen av en 16-årig elev, och agerade genom att hålla fast eleven. Det hela filmades. Skolledningen ansåg att det var Carlbark som hade gjort fel. Han blev avstängd, polisanmäld och sedan avskedad. Efter det följde en två år lång kamp för upprättelse, som nu har utmynnat i nästan total seger för Carlbark. Men jobbet får han ändå inte tillbaka.

Förnedrings-TV, men av andra skäl

🟠 KULTUR På Sergels torg, som i sig utgör en del av en större brutalistisk våldtäkt av Stockholms stadsbild, hänger nu en madrass av brons över ett metallräcke. Den ska påminna oss överlevande om en massaker som Sveriges politiker för inte så länge sedan möjliggjorde på en gata i närheten. Men den falska finkulturen upphör inte vid konstmadrassen som snart lär bli nedklottrad. Dödsoffrens anhöriga ska också förnedras i direktsändning.

Litiumbatterier: Från dröm till verklighet

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Litium har fått smeknamnet ”2000-talets olja” och är bland annat grunden för batteriteknik för elfordon. Utnyttjandet av denna resurs är orsakar dock miljömässiga och sociala skador. När det gäller reserverna är de ojämnt fördelade geografiskt och begränsade, vilket ger nytt liv åt de geopolitiska spänningarna, vilket vi tidigare har sett när det gäller olja.

Tre historiska svenska kyrkor

🟠 Inför kyrkovalet i september månad är det lämpligt att fräscha upp kunskaperna i svensk kristen historia, dessutom även att förmedla dessa till den yngre generationen, ty skolorna i dagens Sverige har ofta, dock inte alltid tack och lov, andra prioriteringar. Undertecknad ber att få presentera tre kända och för vissa kanske okända kyrkor i Sverige.

Annonser

Det finns ett stort utbud av online-casinon, inklusive sådana som opererar utan svensk licens – casino utan svensk licens är en viktig aspekt att beakta.

När man undersöker online-spelalternativ, är det relevant att notera att det finns casino utan spelpaus, som fungerar under andra regleringar.

Spela på – casino utan svensk licens här.

En del online-casinon är inte registrerade under den svenska licensen – casino utan licens kan ha olika spelutbud och regler.

Läs om – Sveriges kommuner online

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.