
MiG-31 är ett tvåsitsigt jaktflygplan som togs i tjänst 1981 av dåvarande Sovjetunionen. Nato gav det rapporteringsnamnet Foxhound.
Det har en mycket lång aktionsradie och kan täcka stora områden med sin Zaslon-radar, vilken av flera experter ses som den kraftfullaste radar som något jaktflyg har. Det ger den möjlighet att med sina två besättningsmän även fungera som ett mindre luftbevaknings- och stridsledningssystem, AWACS (Airborne Warning And Control System), speciellt om fler jaktplan samverkar. Fyra MiG-31:or kan till exempel övervaka en 800-900 kilometer lång gräns från över 200 kilometers avstånd.
MiG-31 togs fram som ersättare för MiG-25 (Nato: Foxbat) i syfte att från långa avstånd kunna bekämpa hög- och snabbflygande bombplan samt kunna ”se ned” och bekämpa lågflygande kryssningsmissiler. Det är världens snabbaste och mest högtflygande stridsflygplan i aktiv tjänst.
Den är beväpnad med automatkanon och upp till åtta luftmålsrobotar, beroende på modell. Många ryska piloter anser MiG-31 vara det bästa stridsflygplanet, trots att flera nyare modeller tillkommit. Modellen har aldrig exporterats tidigare.
Mellan åren 1976 och 1994 tillverkades drygt 500 flygplan, men de flesta blev stående efter Sovjetunionens sammanbrott. Under 2000-talet förbättrades Rysslands ekonomi och många MiG-31:or kunde återställas i flygbart skick och börja uppgraderas. I dag tros Ryssland ha drygt 200 i tjänst och Kazachstan har 29 stycken, men de är från sovjettiden (exporterades ej).
Sköldmärke tillhörande det syriska flygvapnet SAAF (Syrian Arab Air Force).
Nedan följer vital data för MiG-31. Amerikansktillverkade F-16 har valts som referens (data inom parentes) då det är den troligaste motståndaren som MiG-31 kan komma att möta. Både Israeliska och turkiska flygvapnet har använt F-16 mot syriska mål sedan konflikten startade i mars 2011, och på senare tid har även USA gjort det.
DATA MiG-31E (F-16C/D)
Tillverkare: Mikojan-Gurevitj (Lockheed Martin)
Typ: Jaktflygplan (Multirollflygplan)
Besättning: 1 pilot + 1 navigatör/vapensystemofficer (1 pilot)
Längd: 22,69 (15,06) m
Spännvidd: 13,46 (9,96) m
Tomvikt: 21,82 (8,57) ton
Max. startvikt: 46,20 (19,2) ton
Motorer: 2 x Solovjov D-30F6 (1 x General Electric’s F110)
Dragkraft: 2 x 93 (1 x76,3) kN
2 x 152 (1 x127) kN med efterbrännkammare
Dragkraft/vikt: 0,850 (1,095)
Max. hastighet: 3 000 (2 120) km/h
Räckvidd: 1 450 (550) km
Max. flyghöjd: 20 600 (15 240) m
Stigförmåga: 208 (254) m/s
Gatlingkanon: 1 x 23 (1 x 20) mm
Max. luftmålsrobotar: 8 (6) st beroende på typ
Räckvidd jaktrobot:
Vimpel R-33 = 160 km, R-33S = 300 km
Vimpel R-37 = 200 km, 300 km vid test 1994
(Turkiet: AIM-120C = 105 km)
(USA & Israel: AIM-120D = 180 km)
Hastighet jaktrobot: R-33 = 4 300 km/h, R-37 = 7 350 km/h (AIM-120 = 4 900 km/h)
Radar: Zaslon-M (Westinghouse AN/APG-68)
Typ av radar: Pulse-doppler (Pulse-doppler)
Max räckvidd radar, 20 m2:400 (296) km
Räckvidd, upplösning 5 m2:282 (105) km