Operan Sancta Susanna av Paul Hindemith har satts upp 2024 i regi av den unga feministen Florentina Holzinger. Den skakande uppsättningen har mötts av stora protester från kristna, men försvarats av systemmedias kritiker och operans ensemblemedlemmar. En högt uppsatt svensk kvinnlig kulturprofil dirigerar, och det är inte omöjligt att föreställningen också kommer till Sverige. Stillbild: YouTube

Satanism i feministisk operaskrud

Orgie i blod och kannibalism i Stuttgart
En opera i Stuttgart har inslag av blod, sexorgier och kannibalism. Den förklaras som en behövlig feministisk kritik av kristna normer, där Satan står som mänsklighetens befriare från ett kristet patriarkat. Nu kan den komma till Sverige.

Den 5 oktober hade den omtalade operan Sancta premiär på Staatsoper Stuttgart. 18 personer ur publiken fick första hjälpen för akut illamående och chocksymptom på grund av de utstuderade provokationerna som utfördes på scenen. Handlingen före­slår en tydlig förbindelse mellan satanism och feminism, ett fenomen som samtida akademiker ett flertal gånger både hyllat och påvisat genom historiska kontexter.

Motstånd från den första ensemblen att uppföra verket

Operan Sancta är den avslutande delen av en trilogi sammansatt av kompositören Paul Hindemith. Verken Mörder, Hoffnung der Frauen och Nusch-Nuschi var de två föregångarna och uppfördes initialt 1921 i Stuttgart. Sancta baseras på ett skådespel med originaltitel Sancta Susanna. Ein Gesang der Mainacht., författat av August Stramm 1913.

Operan uruppfördes den 26 mars 1922 på Opernhaus i Frankfurt am Main. Det var meningen att den liksom de föregående delarna skulle spelats i Stuttgart, men det gick inte på grund av att den vuxit till en skandal med anledning av dess innehåll. Hindemith hade faktiskt pro­blem med att få den uppförd i Tyskland överhuvudtaget – bland annat för att den tilltänkte dirigenten betraktade verket som ”obscent”. Den spelades till slut, men efter massiv kritik från katoliker och upprörda operakritiker drog Hindemith 1958 tillbaka verket tillsammans med de två tidigare delarna av trilogin. Först under 1980-talet, ett tjugotal år efter Hindemiths död, började man upp­föra den igen.

Sancta är en opera som är så kontroversiell att den fick dras tillbaka när den lanserades för 102 år sedan. Även nu måste sjukvårdspersonal finnas på plats för att ta hand om akut illamående och chockade personer ur publiken. Stillbild: YouTube

 

Sancta intar en genusrevolutionär position gentemot kristendomen, som utmålas som en patriarkal förtrycks­apparat. Enligt klassiskt satanistiskt recept spegelvänds i operan kristen moral och ritualer genom visuella chock­effekter, och budskapet kan sammanfattas i att den krist­na religionen är ondskefull och omänsklig. Mot den ställs individens befrielse genom normupplösning, i operan il­lustrerad av hämningslös kvinnlig åtrå.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Liberalerna ger sig in i politisk strid om offentlig peniskonst

Liberalerna ger sig in i politisk strid om offentlig peniskonst

🟠 En gigantisk blå penis dök i förra veckan upp på en husvägg på Kungsholmen i centrala Stockholm. ”Konstverket” undertecknat Carolina Falkholt har mött kritik och vållar nu politisk strid. Efter att Sverigedemokraterna ifrågasatt pornografisk konst i det offentliga rummet, ger sig Liberalerna in och försvarar det kritiserade ”konstverket”.

#MeToo-anmälningar avskrivs på löpande band – saknar ofta substans

#MeToo-anmälningar avskrivs på löpande band – saknar ofta substans

🟠 Metoo-kampanjen, med kulmen 2017, beskrevs som en feministisk revolution av vissa och som en stor masshysteri av andra. När fenomenet nu börjar kunna sammanfattas tycks kritikerna få allt mer vatten på sin kvarn. Flera anklagelser visar sig nu vara rena påhitt och inte ens de anmälningar som blev resultatet av polisens egna upprop är något undantag. Av totalt 214 anklagelser har i dag inte en enda resulterat i fortsatt förundersökning.

Läs även:

Guldbaggegalans förfall

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Det Konstmuseet inte vill se

Det Konstmuseet inte vill se

🟠 KULTUR Konst kan, som vi vet, ha flera lager av betydelser. I fallet med Dick Bengtsson blir det lite extra avancerat. Faktiskt så pass avancerat att galleriet som ställer ut honom censurerar hans konst. Och inte nog med det. En samtida konstnär som säger att hon kan prata med de döda citerar honom från andra sidan, och aktivistiska kulturprofiler tillskriver honom ideal han aldrig ställt sig bakom. En besynnerlig gravskändning av ett unikt konstnärskap pågår i Stockholm fram till mitten av september.

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Kallmurar

Kallmurar

🟠 KULTUR När människan blev bofast och började bruka jorden uppstod ett behov av att hägna in de områden som var åkrar och betesmarker. Murar och gärdsgårdar behövdes för att markera gränser och ge ett nödvändigt skydd mot vilda djur och andra inkräktare.

Åsle Tå

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Jättevargen ylar igen

🟠 Forskare: Första utrotade djuret återskapat Tre jättevargar påstås vara de första återskapade exemplaren av en utdöd djurart. Företaget bakom kritiseras dock för att presentera genmodifierade hybrider, som bara delvis har de utdöda generna, men samtidigt visar deras tekniska framsteg att det är möjligt att återskapa arter – men även att genmodifiera människor.

Den mystiska runstenen

🟠 HISTORIA Björketorpsstenen i Blekinge är en av de mest mystiska runstenarna här i Sverige. Det vilar nämligen en dödlig förbannelse över den och man vet inte med säkerhet vem som reste den. Man vet inte heller varför det vilar en förbannelse över stenen, men olika teorier finns och förbannelsen har gett upphov till sägner.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.