Skip to Content

Tege Tornvall

Tege Tornvall

Artiklar av Tege Tornvall

Överdrivna klimatlarm hämmar samhället

DEBATT

Överdrivna klimatlarm hämmar samhället

KRÖNIKADebattörerna Johanna Mattsson och Juliana Salamone vill lyfta fram klimatet i svensk politik och debatt. Har de levt i en garderob de senaste åren?

Varningar för översvämning togs inte på allvar

KRÖNIKASvåra översvämningar i östra Europa år 2002 fick EU att skapa systemet EFAS för att i framtiden förutse och varna för hotande översvämningar. Systemet hjälpte Bosnien, Kroatien och Serbien att lindra följderna av översvämningar år 2014.

Världen behöver mer koldioxid

KRÖNIKAKoldioxid är växternas livsnödvändiga näring och ger genom fotosyntes atmosfären dess lika livsnödvändiga syre. Varma hav gasar ut, och kalla hav absorberar koldioxid. Mer värme och koldioxid gynnar växtlighet och grödor. Sedan Lilla istiden gasar varmare hav ut mer koldioxid. Trots detta handlar debatten i media om att man måste minska utsläppen.

Toyota släpper inte bensinbilarna

KRÖNIKANästan var tredje ny Toyota som säljs i USA kommer fortfarande att vara helt bensindriven år 2030. Runt hälften kommer att vara laddhybrider med både bensin- och eldrift. Var femte kommer att vara helt eldriven.

Grönvänstern breder ut sig

Dyra tungviktare med kort räckvidd

KRÖNIKASmåbilar är lätta, men inte med eldrift. Vi Bilägare testade nyligen fem små elbilar. De vägde i genomsnitt 1 569 kilo, deras batterier vägde genomsnittligt 280 kilo och räckte för 23,6 mils körning. Föga imponerande.

Husbyggen trots stigande hav?

KRÖNIKAJordbruk på den nordfrisiska ön Pellworm riskerar att översvämmas av stigande hav. Åtminstone enligt Dagens Nyheter och andra media.

Många elbilsägare byter till bränslebil

KRÖNIKAVar femte ägare av elbil eller laddhybrid i Kalifornien har bytt eller vill byta tillbaka till bensin- eller dieselbil. Orsaken är främst problem med att ladda bilarna.

Överdrivna klimathot skrämmer i onödan – den stora faran är kallare klimat

KRÖNIKATällberg Forums grundare Bo Ekman varnar i DN 20 april för att haven kan stiga upp till sex meter om isar i Arktis och på Grönland skulle smälta. Han menar att mer koldioxid skulle värma atmosfären så att havs- och landisar smälter.

Överdrivna klimathot skapar energibrist

OPINION: TEGE TORNVALLSverige har inom ramen för Agenda 2030 förbundit sig att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från år 2030 (se NyT v48/2020). Veckans debattör Tege Tornvall i nätverket Klimatsans har svårt att föreställa sig hur samhället skulle kunna fungera med enbart elbilar, inte minst i vårt kalla klimat. När laddföretagen nu höjer sina laddpriser blir det i princip lika dyrt per mil att åka elbil som vanlig bil. Många nordliga kommuners elbilar gav helt upp nyligen när temperaturen kröp ner mot 20 minusgrader. Vi får elbrist om alternativa energikällor får problem, som översnöade solpaneler och vindmöllor med is på vingarna.

FN frågar unga dataspelare om klimatet

KRÖNIKAEn person av 40 som spelar dataspel på mobiltelefoner anser att jordens klimat befinner sig i ett ”nödläge” och att detta kräver ”politiska krafttag”.

Vad är ”förnuftigt” med 2,5 ton plåt?

KRÖNIKAFör saftiga 845 000 kronor kan man köpa 2,5 ton plåt från Volkswagen. Det är den stora och högbyggda modellen Touareg med 4-hjulsdrift, björnstark dieselmotor och kompletterande laddningsbar elmotor. Den upptar 488 gånger 198 centimeter gatuyta.

Ovetande miljöekonom

KRÖNIKA”Sanningen är helt enkelt att vi inte vet.” Så sammanfattar den amerikanska miljöekonomen Koko Warner hur påstådd global uppvärmning kan påverka hur människor bor och lever.

Miljardböter pressar biltillverkare

KRÖNIKAEuropeiska biltillverkare får betala höga EU-böter om deras bilar släpper ut koldioxid över vissa gränser. Dessa räknas i gram koldioxid per bil och körd kilometer.

Statliga chefer utan fackkunskap

KRÖNIKAAtt leda statens vädertjänst SMHI kräver sakkunskap i ämnet, nämligen väder (meteorologi). Tyvärr är det si och så med den saken. På SMHI efterträder nu jägmästaren Håkan Wirtén agronomen Rolf Brennerfelt som generaldirektör.

Toyotas chef varnar för elbilar

KRÖNIKAKampen om vem som är världens största biltillverkare står nu mellan japanska Toyota och den tyska VW-gruppen. Hack i häl ligger gruppen Nissan-Renault-Mitsubishi. Amerikanska General Motors ligger fyra före Hyundai-Kia.

Lund hälsar: Kom gärna hit – men inte med bil!

KRÖNIKANej, säger Lunds klimatpolitiska råd till en ny av- och påfart för E22 vid Lunds forsknings- och teknikpark Idéon. Passande nog heter också rådets ordförande just Neij.

21 mil på nio timmar!

KRÖNIKAMed snittfarten 23 kilometer i timmen klarade sig ett engelskt par 21 mil hem med en Porsche Taycan elbil. På vägen försökte de förgäves ladda bilen på elva platser innan de till slut fann en ledig och fungerande laddstolpe med rätt teknik.

Kallt i både norr och söder

KRÖNIKADagligen varnas vi för hotande global uppvärmning. Enligt EU:s klimatprogram Copernicus var årets september varmast sedan mätningarna började 1979.