Sedan den nya spelmarknaden trädde i kraft 2019 har Spelinspektionen haft i uppdrag att kanalisera de svenska spelarna till de licensierade alternativen. Trots detta minskar spelarnas kunskap om den svenska spelmarknaden. I ett försök att motverka detta har de lanserat informationskampanjen ”Gör inte livet onödigt spännande, spela tryggt”.
Efter att de nya spellagarna trädde i kraft har det varit möjligt för privata aktörer att konkurrera mot staten när det kommer till internetbaserade casino- och bettingalternativ. För att aktivt kunna rikta sig mot svenska spelare, behöver spelbolagen först skaffa licenser åt sina spelsidor – licenser som begränsar hur de använder sig av användardata och hur de riktar sig mot nya och befintliga spelare.
Trots detta är det fortfarande fritt fram för svenska spelare att själva söka sig till icke-licensierade aktörer. Enligt Spelinspektionens siffror tycks detta också ha blivit vanligare, något som experterna bakom denna lista med bästa casino utan svensk licens säger kan bero på att de licensfria alternativen har mer generösa välkomsterbjudanden.
Kunskapen minskade med 1 procent
Varje år genomför Spelinspektionen olika studier för att kartlägga svenskarnas spelvanor. I den senaste upplagan av de största av dessa, ”Allmänheten om spel”, framkommer det att närmare 75 procent av alla vuxna svenskar har spelat om pengar under de senaste 12 månaderna. Det är en siffra som ligger i paritet med föregående studie och som visar att intresset för spel om pengar är fortsatt stort.
Vad som däremot utmärker sig i studien är att färre spelande respondenter uppger att de vet hur de ska se om en spelsida har förvärvats med svensk licens eller inte – endast 9 procent enligt Spelinspektionens siffror. Det är en minskning med 1 procent jämfört med föregående år och den första gången sedan den nya spelmarknaden lanserades som en minskning har uppdagats.
Sett till att Spelinspektionen har haft kanaliseringen av spelmarknaden som ett av sina främsta mål, är det ett anmärkningsvärt resultat. Vad som också är värt att nämna är att omsättningen på den svenska spelmarknaden minskade med 1 procent under årets tredje kvartal. Om det beror på att fler söker sig till andra alternativ framkommer dock inte i Spelinspektionens rapport.
Ny kampanj lanserades före jul
Att 91 procent av alla svenska spelare inte vet hur de ska skilja licensierade alternativ från icke-licensierade, trots att Spelinspektionen aktivt har jobbat med frågan sedan 2019, är svårt att beskriva som något annat än ett misslyckande. För jul lanserade Spelinspektionen kampanjen ”Gör inte livet onödigt spännande, spela tryggt” för att upplysa det svenska folket om hur den svenska licensen fungerar. Kampanjen, som består av två animerade kortfilmer på cirka 25 sekunder vardera, har visats på sociala medier och kommer att fortsätta att visas under årets gång.
– Att bygga kännedom och förändra beteenden är ett långsiktigt arbete. Vi tror på ett koncept som kan fungera och utvecklas över tid. Med det animerade formatet kan vi kommunicera snabbt och tydligt, säger Yvonne Hejdenberg, kommunikationschef på Spelinspektionen, i ett pressmeddelande.
Ingen av kampanjerna visar upp hur en spelare kan känna igen ett licensierat alternativ eller ger några konkreta exempel på varför det skulle vara bättre med ett licensierat alternativ än ett icke-licensierat. För mer läsning om Sveriges ekonomi, följ länken.