När den svenska regeringen skall spara på statsförvaltningen, det vill säga alla departement, myndigheter och andra statliga organ, görs det vanligen genom ett generellt ”sparbeting” på cirka 1 procent, som gäller för hela statsapparaten, men nästan alltid med vissa myndigheter undantagna. Så är också fallet i den senaste Tidöbudgeten. Man pratar dock hellre om att ”effektivisera” myndigheter än att rationalisera dem. Regeringen har aviserat en strategisk uppgift att öka effektiviteten i statsförvaltningen, bland annat genom att minska antalet statliga myndigheter. Arbetet med att åstadkomma denna minskning är dock förvånansvärt långsamt. I budgeten för 2024 slog regeringen fast denna policy och förväntningarna på att det skulle tas rejäla tag i den uppblåsta svenska myndighetsfloran växte. Regeringen flaggade bland annat för att man skulle utreda möjligheten att slå ihop tio olika förvaltningsmyndigheter till fem.
Åtgärden presenterades som den stora huvudinriktningen för regeringens effektiviseringspolitik. Man presenterade dock inga konkreta budgetbesparingar för de aktuella verksamheterna, utan myndigheternas budgetar skulle helt enkelt slås ihop och verksamheterna fortsätta på samma sätt som förut, men inom ramen för en annan myndighets ansvar. Några av de aktuella sammanslagningarna har också beslutats, med målet att de sammanslagna myndigheterna skall börja arbeta som en myndighet den 1 januari 2026.
I samband med att regeringen offentliggjorde sitt budgetförslag för 2024 sade finansminister Elisabeth Svantesson, den 21 september 2023:
– Varje skattekrona ska användas så klokt och effektivt som möjligt. Regeringen vill därför pröva ett antal myndighetssammanslagningar. Besparingen i statsförvaltningen görs dels för att finansiera övriga reformer i budgeten komma dels för att stimulera myndigheterna att arbeta mer effektivt.
Detta har blivit ett slags mantra som upprepas vid olika tillfällen, men det är få åtgärder som beslutats, genomförts och redovisats så att det går att avgöra om man lyckats åstadkomma någon reell förändring till en högre effektivitetsgrad i någon verksamhet, så här långt under mandatperioden.

Det skulle också visa sig att besparingarna som finansministern förutskickade i sitt uttalande inte skulle komma att bli särskilt stora i förhållande till statens totala budgetomslutning. Budskapet var att tio olika myndigheter skulle få i uppdrag att ta fram förslag på hur sammanslagningar kan genomföras och analysera konsekvenserna av dessa sammanslagningar.
Då hade man fem olika förslag:
- Statskontoret skulle inordnas i ekonomistyrningsverket.
- Myndigheten för stöd till trossamfund skulle inordnas i myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.
- Konstnärsnämnden skulle inordnas i Statens kulturråd.
- Fastighetsmäklarinspektionen skulle inordnas i Konsumentverket.
- Myndigheten för arbetsmiljökunskap skulle inordnas i Arbetsmiljöverket.
Man satte dessutom upp målet att göra en generell besparing i statsförvaltningen på sammanlagt drygt 1,1 miljarder kronor 2024 i förhållande till 2023. Några särskilt prioriterade områden inom statsförvaltningen, till exempel försvaret, rättsväsendet samt universitet och högskolor skulle undantas eller ges ett lägre besparingsbeting än övriga myndigheter.
Resultatet av dessa planer så här långt, 1 år och 8 månader senare, kan konstateras ha blivit tämligen magert:
- Statskontoret och Ekonomistyrningsverket slås ihop den 1 januari 2026. Se nedan.
- Verksamheten vid Myndigheten för stöd till trossamfund införlivas i Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor per den 1 januari 2026, enligt ett beslut som fattades av regeringen den 6 mars i år.
- Konstnärsnämnden, som skulle inordnas i Statens kulturråd, beslutade man att behålla i nuvarande form i samband med budgetförslaget för 2025, den 19 september 2024.
- Fastighetsmäklarinspektionen, som skulle inordnas i Konsumentverket, beslutade man att behålla i nuvarande form i samband med budgetförslaget för 2025, den 19 september 2024.
- Myndigheten för arbetsmiljökunskap inordnas i Arbetsmiljöverket under 2025 och arbetet skall vara genomfört senast den 1 januari 2026, förutom en mindre del av verksamheten, som flyttas till Karolinska Institutet i Stockholm.
- En annan omflyttning har tillkommit. Det är Nämnden för hemslöjdsfrågor som flyttas till Statens kulturråd. Flytten skall vara avklarad så att Kulturrådet helt har tagit över verksamheten den 1 januari 2026. Denna åtgärd faller inom ett uppdrag som Statskontoret haft angående myndigheter som leds av en nämnd, sedan den 20 september 2023. Se separat avsnitt nedan.
Av de fem sammanslagningar regeringen annonserade i budgeten för 2024 genomförs alltså tre, plus den nytillkomna. Såvitt det går att bedöma utifrån de beslut som fattats, görs det ingen direkt ekonomisk besparing genom sammanslagningarna, i vart fall inte under 2026 till 2028. Det framgår också explicit i regeringens beslutsformuleringar att verksamheten skall överföras i sin helhet och att budgeten för myndigheter som avvecklas överförs till mottagande myndighet. Kritiker påpekar att här borde det finnas utrymme för att skala bort delar av budgeten som använts för vissa administrativa ändamål och myndighetsledning.
Regeringen skriver så här i beslutet avseende Myndigheten för stöd till trossamfund, om syftet för sammanslagningen: ”Utgångspunkten för genomförandet av uppdraget ska vara att myndigheternas befintliga uppgifter ska vara oförändrade och att uppgifterna ska utföras med bibehållen effektivitet och kvalitet”. Man poängterar också att anställd personal erbjuds att flytta med till den mottagande myndigheten.
Hopslagning av Statskontoret och Ekonomistyrningsverket
Den största omorganisationen i listan rör en sammanslagning av Statskontoret och Ekonomistyrningsverket (ESV). Som framgår av listan ovan skulle det visa sig att sammanslagningen, som aviserades i september 2023, skulle ta ganska lång tid att genomföra och det dröjer alltså till den 1 januari 2026 innan beslutet, som fattades definitivt den 27 februari i år, skall vara verkställt.
Den organisatoriska effekten blir att ESV:s ledning och verksamhetsstruktur blir kvar, men i princip hela personalstyrkan från de båda myndigheterna arbetas in i den gemensamma verksamheten. Budgeten för 2026 (341 miljoner kronor) blir ungefär densamma som de båda myndigheternas sammanlagda budget för 2025 (337 miljoner kronor).
Myndigheterna har i en gemensam utredning, på uppdrag av regeringen, utrett förutsättningarna för en sammanslagning och konstaterat att det skulle vara möjligt att göra en gemensam myndighet av dem. En fördel antas vara att man skulle kunna vinna synergieffekter genom att minska vissa överlappningar. Myndigheterna är dock inte helt överens om alla detaljer och oron är större i Statskontoret än i den större myndigheten Ekonomistyrningsverket. Utredningen kom fram till att Statskontoret bör införlivas i ESV, som därefter byter namn till – Statskontoret. Det kan tolkas som en psykologisk fint för att få Statskontorets personal mer positiva till åtgärden.
En viktig fråga i utredningen är att samgåendet bör följas upp noggrant så att man kan dra lämpliga slutsatser av vilka åtgärder som fungerat bra respektive mindre bra för att minska friktionerna i eventuella framtida sammanslagningar av andra myndigheter.
De fördelar som sammanslagningen förväntas leda till i första hand är ett utökat utbud av kompetenser och en förbättrad tillgång till ekonomiska data som kan höja kvaliteten på underlagen till regeringen. En större och mer robust organisation skulle även stärka både den utåtriktade verksamheten och den interna kompetensutvecklingen, samt möjliggöra mer kostnadseffektiva investeringar i bland annat AI, skriver de båda myndigheterna i sin rapport till regeringen.
Man ser också att det finns initiala utmaningar med att integrera de olika verksamheterna. Statskontoret uttrycker därutöver en oro för att en sammanslagning kan leda till risker för kompetensförsörjningen och utredningar med ett snävare perspektiv. Det man menar där är att de ekonomiska aspekterna på verksamheten skulle få större vikt än idag och därmed tränga tillbaka andra frågor i myndighetsutvärderingar.
ESV menar att fördelarna med en sammanslagning på sikt överstiger de potentiella svårigheterna, bland annat genom att man skapar en starkare och mer effektiv myndighet, ”väl rustad att stödja regeringen i att uppnå en mer ändamålsenlig och kostnadseffektiv statsförvaltning”.
Det senare appellerar till ett annat uppdrag som de nuvarande myndigheterna fick av regeringen den 6 mars i år. Det uppdraget handlar om att ”ta fram och redovisa metoder för analyser som kan ligga till grund för regeringens omprövning av befintliga utgifter och verksamheter”. Det är ett uppdrag som ligger snubblande nära de uppgifter som både Statskontoret och ESV redan har, men det sätter fingret på behovet av att med olika medel få de båda myndigheterna att samverka mer effektivt, ett slags inskolningsprojekt för den sammanslagna myndigheten.
Regeringens uttalade ambition med sammanslagningen är att ”skapa bättre underlag för omprövning av befintliga utgifter och verksamheter” men också ”bättre underlag för förbättrad styrning av statlig och statligt finansierad verksamhet”.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.