Skip to Content

Slavarnas tidsålder, av Juha Snellman. Foto: Nya Tider Slavarnas tidsålder, av Juha Snellman. Foto: Nya Tider

Svensk fantasy övertygar

Digital utgåva

Det rör på sig på den svenska fantasyfronten. En roman med radikalkonservativ prägel utspelande sig i ett ålderdomligt land där magi och profetior är vardagsmat och där troll och andra varelser stryker omkring, har nyss getts ut i Sverige. Vi har nära till saga och myt här i norr och debutromanen Slavarnas tidsålder bevisar det.

Publicerad: 7 november, 2017, 23:57

  • Svenska

Läs även

Folksagor och sägner har alltid omhuldats i detta land. Svenska författare har alltid levat nära den gammaldags berättarstilen. De har alltid lockats av det hedniska och sagoaktiga draget där suset från de stora skogarna tar läsaren med på en resa. Heidenstam och Lagerlöf uppdaterade på sin tid denna litteraturform och i vår tid, med Tolkiens trilogi som symbolhändelse, gavs den svenska sagogenren ytterligare impulser i form av ”fantasy”.

Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta (1973) var det första exemplet på det. Sedan dess har det kommit en hel del svensk och nordisk fantasy, sådan ämnad för barn och ungdom, som Lindgrens bok, och sådan av mer vuxet slag. Det mest glädjande nytillskottet i genren är Juha Snellmans Slavarnas tidsålder (Logik förlag, 2016). Författaren har finländsk bakgrund och det märks i denna bok som är klart färgad av östliga stämningar, med fläktar av Kalevala och ”de karelska urmarkerna med sina sejdare och trollmän”. Det vill säga, här kan man inte som annars ofta i fantasyn se direkt påverkan från Tolkien utan här är det något annat, en i sammanhanget unik mix av myterna från den tusenmila tajgan i öster.

Den figur som blir läsarens ingång till denna fantasivärld är en så kallad ”människobock”, en tvåbent varelse med bockfötter, mänsklig överkropp och bockhuvud. Han heter Kekri. Kekri ger sig ut på ett sökande efter en försvunnen blind flicka, vilket omsider leder till nya bekantskaper och nya sökanden.

Persongalleriet är brett och minnesvärda är bland andra den ”germanske” Olaf Njordson och den ”finske” Pera, vilkas särdrag är fint tecknade. Världen där detta utspelas påminner vagt om den värld vi känner, Gamla Världen / Eurasien, med en landmassa med hav i väster och öster, hårdföra kulturer i norr och mer utvecklad civilisation och städer i syd. Namn som Nordland, Västport, Ostport och Aureus Aquila antyder en genomtänkt sagogeografi. Det är helt fiktivt, men har ändå en tillräckligt igenkännbar karaktär för att man ska kunna relatera till det. Det är inga konstigheter som staplas på varandra, som i en del annan fantasy.

Vidare så är Snellmans roman en utpräglat nordisk fantasy där livet bland skog, myr och berg naturligt målas upp, dock med många egenartade inslag av magisk-fantastisk typ som gör skäl för etiketten ”fantasy”. Det är med andra ord inte bara vardagsskildring i påhittade länder, som fantasy ibland också kan hänfalla till.

Glädjande för en högerradikal läsare så tar Slavarnas tidsålder även ett kritiskt grepp på tillvaron. Människan sägs vara slav under materialism och omedveten livsföring; detta är den tid, den ”slavarnas tidsålder” som romanen mytologiserar. Detta predikas i romanen på osökt vis – som här, när shamanen Suviuni lägger ut texten för Kekri och de andra om läget i världen:

”[Dagens människor] blir förförda av onda krafter som bär mäktiga falska gudaansikten. Vinner människan över dessa frestelser kommer hans egna gudar tillbaka och naturens balans är återvunnen, och en ny upplyst människa är född. Kampen till det måste han dock strida ensam, och belöningen är gammalt och nytt. Gammalt genom återförening med naturen, förfäderna och de gamla gudarna. Nytt genom en ny stark insikt om sin egen plats och om sina möjligheter i moder jords famn, och förstärkt insikt om varför undran om livets mening förblir gäckande och obesvarad medan livet fortgår. Människan kommer att genomgå en för oss ofattbar prövning men jag har, som jag redan sagt, en tilltro till att människan kommer att klara det.”

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Lennart Svensson

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Högerns ”Das Kapital”

INRIKESSamuel T. Francis var under flera årtionden en av den amerikanska konservativa rörelsens mest uppburna journalister. Han var doktorerad i historia och arbetade professionellt med att forska om bland annat terrorism. Genom att skriva kolumner i stora tidningar som Washington Times bidrog han till att forma opinionen inom amerikansk konservatism. Journalisten David Brooks anmärkte att Donald Trump inte drivit en enda fråga som inte Francis varit med om att sätta på dagordningen flera årtionden tidigare. När Francis dog 2005 lämnade han efter sig ett betydande arv av texter med framför allt journalistisk inriktning. Bland hans arbeten fanns emellertid manuskriptet till ett praktverk som skulle ges ut elva år senare av Washington Summit Publishers.

Du Gamla Du Fria…? När Sverige blev muslimskt

RECENSIONAlf Ronnbys nya roman Du Gamla Du Fria…? är omskakande läsning. Det har verkligen ökat undertecknads medvetenhet om de risker som det innebär att öppna upp våra gränser i alltför generös omfattning och att på ett naivt sätt anpassa vårt svenska samhälle till muslimernas och islams önskemål och krav.

Nya Tider går in som huvudsponsor för Alternativ Bokmässa

Nya Tider går nu in som huvudsponsor för en alternativ bokmässa i Göteborg, som kommer att hållas samtidigt som den politiskt korrekta mässan, den 29-30 september. Arrangörer är alternativmediaprofilerna Per Björklund, Nina Drakfors och Jan Sjunnesson. Deltagare är bland andra Katerina Janouch, Karl-Olov Arnstberg, Dan Park, Mona Walter, Aron Flam och många andra.

En svensk science fiction-klassiker

Rütger Esséns De släckta metropolerna är en bortglömd svensk science fiction-klassiker. Här drar Nya Tider fram den ur skuggorna. Romanen är ett paradexempel på seriös litteratur i populär form, med en högerradikal vinkel. Författaren var före andra världskriget en flitig skribent i etablissemangsmedia.

Kolaren som blev diktare och spelman – om Dan Anderssons liv och verk

Daniel ”Dan” Andersson (1888-1920) från Skattlösberg i Dalarna blev bara 32 år. Han började som passopp vid kolmilorna i skogen men ödet hade annat i beredskap åt honom. Han blev diktare och under sin livstid skrev han flera dikter som tonsattes, bland annat samlingen Kolvaktarens visor som gavs ut år 1915 och än idag är ett av hans mest kända och älskade verk.

Dramatik blandat med humor i Linnéträdgården

KULTURUtanför orangeriet i Linnéträdgården i Uppsala sätter Kullehusteatern upp August Blanches lustspel Ett resande teatersällskap från 1848. Stolsraderna är fullsatta och föreställningen bjuder på både humor och dramatik samt lite teaterlektioner. Kullehusteatern spelar på tjugo olika platser i Sverige den här sommaren och det här året är speciellt då det är denna teaters tjugo­årsjubileum. Nya Tider är på plats på föreställningen den 17 juli, men redan den 7 augusti är Kullehusteatern tillbaka i Uppsala igen.

För alla Marvelfans: Ny serietidningsbutik i Stockholm

A Swedish Elephant, årets viktigaste dokumentärfilm

UTRIKESFrilansjournalisterna Göran Uhlin och Richard Gardt har gjort ett mycket gediget arbete med att intervjua en lång rad personer i Sverige och våra grannländer om situationen i Sverige och hur vi hamnade här, allt finansierat genom crowdfunding.

Gå till arkivet