Etikett: elbil

Alecta och Volvo är vinnarna i den svenska korruptionen mellan stat och storföretag, menar veckans debattör Magnus Stenlund. Foto: Alecta, Volvo

Alecta och Volvo vinner varje gång – om staten får välja

🟠 Alecta är totalt dominerande vad gäller tjänstepensionsförsäkringar i Sverige. Hur de utnyttjar detta och hur de ser till att få alla lukrativa kontrakt reds ut av veckans debattör, civilekonom Magnus Stenlund. Det är även mycket fuffens med Sveriges klimatmål, något som märktes tydligt när en utredning kom fram till att målen var orealistiska. När regeringen snabbt gick ut och meddelade att klimatmålen står kvar, kunde nog många storföretag andas ut, inte minst Volvo, menar Stenlund.

Så blir världen när bensinbilarna har fasats ut

Så blir världen när bensinbilarna har fasats ut

🟠 EU-parlamentet fattade den 14 februari det slutgiltiga beslutet att efter år 2035 får nybilsförsäljning bara bestå av elbilar. Politiker låter ofta påskina att det ”bara” är att byta ut sin gamla bil mot en elbil. Nya Tider har dock visat att det inte finns nog med metaller på hela planeten för en total elektrifiering – vilket politikerna mycket väl vet. I denna artikel går vi igenom hur det är tänkt att samhället i framtiden ska se ut, med 15-minutersstaden, avfolkad landsbygd och andra radikala förändringar som globalister förordat under lång tid.

Ladda elbilen hos arbetsgivaren blir skattefritt – gynnar de redan välbärgade

Ladda elbilen hos arbetsgivaren blir skattefritt – gynnar de redan välbärgade

🟠 Regeringen har tagit fram ett förslag om att skattebefria laddning av elbilar på arbetsgivarens bekostnad. Förslaget skickades ut på remiss den 1 december och föreslås träda ikraft den 1 juli 2023. Syftet är att uppmuntra fler att skaffa elbilar. Kritiker pekar på att förslaget leder till att elförbrukningen ökar ännu mer i en tid då man uppmanar människor att duscha mindre, sänka innetemperaturen och spara el på andra sätt.

Makthavaren bakom Elon Musk

Makthavaren bakom Elon Musk

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Historien om hur Elon Musk och hans hantlangare stoppade några tusen batterier från bärbara datorer i en Lotus Elise och startade elbilsrevolutionen är välkänd. Men det är inte hela historien om moderna elfordon. Företaget CATL hade också en stor del i att göra elbilar vanliga på vägarna, tack vare en knuff i rätt riktning från en direktör hos BMW.

allt dyrare bygga elbilar. Förutsättningen för den planerat stora expansionen av elbilar är en god tillgång till de metaller som används i batterierna. Aktiekurserna för de stora elbilstillverkarna har nu rasat stort i början av året. Bild: Pixabay

Brist på viktiga metaller och höga priser hotar elbilsindustrin

🟠 EKONOMI Nickel är en viktig metall för batterierna i elbilar. Kobolt och litium är andra. Alla tre är viktiga exportvaror för Ryssland och helt nödvändiga för den batteriindustri som möjliggör elbilstillverkningen. Priset för dessa metaller har ökat kraftigt de senaste åren och kriget i Ukraina har ytterligare spätt på en extrem prisspiral.

Kina stramar upp  ”guldruschen” med elfordon

Kina stramar upp ”guldruschen” med elfordon

🟠 Det finns ett otal tillverkare av kinesiska elbilar, från stora aktörer till små ”garagemärken” och hemmabyggen. Detta tack vare en omfattande satsning på att utveckla alternativ för att komma till rätta med smogen som ligger tät över kinesiska städer. Nu stramar Kina upp regelverket.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.