The Hateful Eight: Quentin Tarantino gör tre timmars västernfilm

Med några av de bästa skådespelarna och regisserad av ingen mindre än Quentin Tarantino har The Hateful Eight mycket att leva upp till. Manipulation och svek förbyts i plötslig skottlossning i denna som alltid välgjorda Tarantino-film, men manuset räcker inte riktigt för att fylla 150 minuters handling i en öde stuga.

Nya Tider gick på smygpremiären av The Hateful Eight av Quentin Tarantino, hans nionde, ja: nionde film. Regissören hävdar själv att Kill Bill-filmerna är en film, men så är ju inte fallet. Den visades i början av året endast på biografen Rigoletto i centrala Stockholm, i en salong som tar drygt 800 åskådare. Och detta i Super Panavision, Tarantino har filmat i 70 mm, ett format som inte använts sedan 1970-talet. En biljett på parkett kostade 160 riksdaler, medan de som ville sitta på balkong fick betala 210 kronor och då erbjuds även alkoholservering (obs. inget skämt).

Quentin Tarantino har haft ett betydande inflytande på populärkulturen sedan hans kommersiella genombrott med mästerverket Pulp Fiction 1994. Nu slår han till med ett tre timmar långt kammardrama i västernmiljö. En del har dragit paralleller till Agatha Christie, men jag satt och tänkte på Roman Polanskis Döden och flickan, en sorgligt underskattad film. Uppdrag: om ni ser filmen, försök håll räkning på hur många gånger ordet ”nigger” sägs. Det måste vara världsrekord för en film där bara en svart skådespelare medverkar. Svordomar är det gott om också, tyvärr känns språkbruket många gånger anakronistiskt.

Innan filmen kickar igång får vi titta på en skylt där det står ”ouvertyr” samtidigt som musik spelas, även detta en blinkning till 1970-talet. Helt onödigt, om ni frågar mig. Sedan befinner vi oss i Wyoming strax efter amerikanska inbördeskrigets slut. Kurt Russell spelar en prisjägare som hyrt en diligens för att leverera en efterlyst brottsling till sheriffen i Red Rock. Ute råder snöstorm. Två personer plockas upp under färden och när de kommer fram till en värmestuga utökas antalet rollfigurer till åtta (därav titeln). Mer än så vill jag inte avslöja om handlingen.

Samuel L. Jackson briljerar i Quentin Tarantinos senaste film. Regissören återanvänder flera skådespelare som medverkat i hans tidigare filmer.

Tarantino har en enastående förmåga att få ut det bästa av sina skådespelare. John Travolta har aldrig varit bättre än i Pulp Fiction, Pam Grier aldrig bättre än i Jackie Brown, Uma Thurman aldrig bättre än i Kill Bill. Jag har alltid funnit det märkligt, med tanke på att Tarantino i intervjuer framstår som både hyperaktiv och pueril. Men på något sätt lyckas han. I denna film skiner Samuel L. Jackson, en av vår tids största skådespelare. Flera scener har en enorm skärpa och visst är Tarantino en både viktig och unik filmskapare. Annars är det som vanligt: långa monologer, filmatisk briljans och blod, blod, blod.

Huvudproblemet med The Hateful Eight är att manuset inte håller för 150 minuters diskussion i en värmestuga. För det är så det är. Exteriörscenerna är få och kommer i början av filmen. Även Tarantino drabbas av att filmbolagen skär i sina budgetar, nu när så många laddar ned filmer gratis på nätet istället för att gå på bio.

Slutligen: folk med känslig hörsel bör stoppa öronproppar i öronen, för det smäller riktigt högt (och överraskande) några gånger. Även vissa musikstycken dras upp på hög volym.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

No Content Available

Läs även:

Guldbaggegalans förfall

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Det Konstmuseet inte vill se

Det Konstmuseet inte vill se

🟠 KULTUR Konst kan, som vi vet, ha flera lager av betydelser. I fallet med Dick Bengtsson blir det lite extra avancerat. Faktiskt så pass avancerat att galleriet som ställer ut honom censurerar hans konst. Och inte nog med det. En samtida konstnär som säger att hon kan prata med de döda citerar honom från andra sidan, och aktivistiska kulturprofiler tillskriver honom ideal han aldrig ställt sig bakom. En besynnerlig gravskändning av ett unikt konstnärskap pågår i Stockholm fram till mitten av september.

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Kallmurar

Kallmurar

🟠 KULTUR När människan blev bofast och började bruka jorden uppstod ett behov av att hägna in de områden som var åkrar och betesmarker. Murar och gärdsgårdar behövdes för att markera gränser och ge ett nödvändigt skydd mot vilda djur och andra inkräktare.

Åsle Tå

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Jättevargen ylar igen

🟠 Forskare: Första utrotade djuret återskapat Tre jättevargar påstås vara de första återskapade exemplaren av en utdöd djurart. Företaget bakom kritiseras dock för att presentera genmodifierade hybrider, som bara delvis har de utdöda generna, men samtidigt visar deras tekniska framsteg att det är möjligt att återskapa arter – men även att genmodifiera människor.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.